Simpel aquarium houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Simpel aquarium houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 14:38

Ik woon sinds kort samen en nu hadden we bedacht dat we een paar visjes wel leuk zouden zijn om ons gezelschap te houden.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en zie eigenlijk alleen maar grote aquariums met filter/licht/verwarming/ph-toestanden en bijhorende speciale vissen en daar ben ik eigenlijk niet naar op zoek.

Mijn vraag is dus als er vissen (vissoorten) bestaan die het goed doen in een simpel aquarium, namelijk een glazen bak met water die je eens per week hoeft te verversen en af en toe wat voer in kiepen.
Goudvissen zie ik niet zitten, die hebben kwa ruimte imo een vijver nodig.

En na goudvissen houd mijn kennis zowat op :+ .

Als blijkt dat er geen vissen bestaan die zo gehouden worden hoor ik het ook graag. Dan nemen we voorlopig geen vissen in huis :).

floorsil

Re: Simpel aquarium houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:39

kan je dan niet bijna beter garnaaltjes nemen. naar mijn idee hebben die nog minder zorg nodig.
weet niet aan welke afmeting je zit te denken voor een aquarium?

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:42

Guppy's kunnen in een bak zonder verwarming en filter. De mannetjes zijn erg kleurrijk en soms erg mooi.
Alleen planten ze zich er slecht voort in koud water.
Platy's (lijken op kleine goudvissen) zou je ook kunnen proberen in koud water, maar is niet optimaal.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:12

Garnaaltjes ga ik even naar kijken :j.

Guppy's klinkt goed, alleen hoeven die niet in een hele school gehouden worden? Zo groot denk ik niet dat het aquarium word. Zou wel ideaal zijn als ze niet teveel voortplanten, zou niet weten wat te doen met de kleintjes.

Voelen ze zich dan wel goed in koud water? Zou het zielig vinden om ze niet onder de juiste omstandigheden te huisvesten :o .

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:57

Wij zijn ook simpel begonnen, gewoon om te bekijken of het wat voor ons was.
Inmiddels zijn we behoorlijk verslaafd en zijn we ons ons 3e aquarium toe met alle poespas erop en eraan.
Vissenbestand is behoorlijk uitgebreid en sinds een jaar hebben we ook bewust gekozen voor jonge visjes (fokken) wel de wat makkelijke soorten aangezien het niet te ingewikkeld moet worden.

Guppen kunnen het beste in een groep (je) gehouden worden, bijvoorbeeld een groepje mannetjes of vrouwtjes, door alleen 1 geslacht te houden voorkom je jagen en jonge visjes.
Het creeert wat meer rust in je bak, algeneters of corry's zijn ook niet moeilijk maar dan ontkom je niet aan een verwarmde bak evenals tetra's (bijv. kardinaaltjes) die zijn leuk om te zien in een schooltje en is geen moeilijke vis.
Zou geen platy's houden in een onverwarmde bak die hebben echt een verwarmde bak nodig van ong. 22/24 gr.
Als je kiest voor een verwarmde bak met interne filter kun je behoorlijk wat soorten houden, als je je van te voren goed voor laat lichten en wat boeken leest(of i-net) is het niet zo ingewikkeld als je misschien denkt.

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:10

Guppy's moet je idd in groepjes van minimaal 3 houden. Maar 3 mannetjes is ook best leuk hoor.
Weet je zeker dat je geen filter en verwarming wilt?
Een klein aquarium (20-30 liter) hoeft helemaal compleet niet zo duur te zijn en daar heb je veel minder werk van dan wanneer je iedere keer je bak moet schoonhouden.
Ook is het voor levende plantjes (als je die er tenminste in wilt doen) niet handig als je ze er iedere keer uit moet halen.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:23

Siamese algeneters kunnen ook in een koudwaterbak en die zijn ook leuk om erbij te zetten.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:30

Verwarming en filter lijken me voorlopig echt niets denk ik. Wil het echt basic houden.

Guppy's ga ik straks even wat over lezen, maar ze in koud (kamertemperatuur) water houden kan dus geen kwaad :)?

Plantjes had ik nog niet over gedacht :o . Lijkt me wel fijn voor de visjes. Is er veel werk aan plantjes?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:32

Er zijn wel wat koudwaterplanten zoals waterpest, eendekroos etc. Normaal niet echt werk aan, water kan je verversen via afhevelen, dan kunnen je plantjes blijven staan :)

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:33

Guppy's en Platy's kunnen opzich op kamertemperatuur gehouden worden al is het niet optimaal.
Plantjes is opzich niet veel werk aan, ik zou dan wel snelgroeiers kiezen. Waterpest wordt bij mij erg snel bruin, wat ik verkeerd doe weet ik niet haha!
Een filtertje of pompje lijkt me toch wel fijn, dan heb je er minder werk aan. Anders zit je om de paar dagen te verversen/verschonen.
Ik ben ook simpel begonnen en heb nu 7 aquariums. Hoop niet dat je verslaafd raakt haha!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:36

Als je waterpest bruin wordt, te weinig licht?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:39

In het aquarium waar ik waterpest in heb zitten (bij salamander) brandt 6 uur het licht. Dat ivm mijn salamander en omdat ik er eerst blauwalg in had. Denk niet dat het aan het licht ligt eigenlijk.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:42

Maar het is wel ok om ze op die temperatuur te houden? Wil graag dat ze het fijn hebben bij me!

Kwa plantjes snelgroeiers dus, kun je dat gewoon in de winkel kopen zoiets? Moeten ze verder nog verstopplaatsen/slaapplaats hebben of hoeft dat niet?

Kun je later nog een filter bijvoegen? Zou het in eerste instantie zonder willen proberen, maar als ik te vaak moet verversen dan kan ik er nog voor kijken :).

Ga wat meer opzoeken over guppy's nu :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:42

Ik zou geen aquarium nemen zonder filter. :n
Een klein aquarium met klein, eenvoudig filter en verwarming is ideaal. Daar heb je dan ook bijna geen werk van. Pas als je met bakken water moet gaan slepen en je hele aqua steeds opnieuw moet vullen bezorg je jezelf een hoop werk. Nee, als je geen filter wilt, zou ik er niet eens aan beginnen (vraag me ook af waarom je dat niet wil, bezorgt je alleen maar minder werk).

Qua visjes zijn platy's ook leuk. Die moeten dus wel in verwarmd water.
En voor op de bodem natuurlijk een aantal corydorasjes, die zijn echt zo cute. <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:49

Corydoras zijn zeker geweldig! Daar moet je wel echt verwarming voor hebben.
De planten kan je in de meeste dierenwinkels waar ze vissen verkopen wel kopen, gewoon vragen om enkele kleinere snelgroeiers.
Filter lijkt me inderdaad ook makkelijker, zeker voor jezelf!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:50

Het is iets gevoelsmatig denk ik. Alles wat je niet koopt/hebt kan niet kapotgaan onderandere :+ .

Als het echt nodig is of blijkt te zijn dan overweeg ik het eventueel wel.
Word een bak zo vlug vuil van een paar guppy's?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:52

Ja dat wordt het wel.. Het vuil gaat zich toch ophopen. Het zal niet zo snel gaan als bij goudvissen maar het is toch zeker wel elke week dat je het moet verschonen. En dan moet je met emmers gaan slepen. Met een filtertje is het maximaal 1 keer per maand, zonder gesleep van emmers. Opzich wel een voordeel denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:53

Water wat niet gefilterd wordt is snel vuil en gewoon smerig voor vissen. Komt nog bij dat het niet in beweging is.

Dodgejr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:10

Ik zou ook zeker een filter nemen en ook een verwarming, niets zo eenvoudig als ophangen en de stekker in het stopcontact, het filter houdt je bak mooi schoon (mits je het filter wekelijks schoon maakt uiteraard) en het warme water is leuker omdat je gewoon veel meer keus hebt uit iets mooiere visjes. Ik ben net zo begonnen als jij; koud water en guppen, maar dit is zoveel leuker en makkelijker  succes met je bak!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:12

Als je erover nadenkt dat de vissen toch een eind tussen vuilwordend water moeten zwemmen heb je wel een punt :j.

Ga even over nadenken en overleggen of we aan een filter en dergelijke willen beginnen.
Edit: Die filter moet natuurlijk ook nog worden schoongemaakt :+ . *voelt zich niet zo slim nu*

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:40

wil je het goed doen en goed zijn voor je visjes dan is een filter en verwarming noodzakelijk. guppen kunnen het overleven in koudwater maar het is niet goed. :n is hetzelfde idee als een paard continu op stal houden en zeggen dat hij het "goed" doet, terwijl je weet dat het beter is om hem vaak buiten te laten lopen. of dat je een goudvis in een kom houd waar hij al jaren in leeft terwijl je weet dat hij in de vijver hoort.
guppies doen het het beste op een temperatuur van rond de 24 graden. wil je geen jonkies dan neem je gewoon alleen mannetjes. die zijn ook nog het mooiste.
een filter heb je wel nodig. een bak 1x in de zoveel tijd verschonen is niet goed. er kmoet op den duur een bepaalde bakterie-cultuur in de bak/filter komen wat zorgt dat de vissen zich goed voelen, afvalstoffen afgebroken worden. bij verversen wordt elke keer de bakterie-cultuur om zeep geholpen. en het is ook niet goed voor je vissen. die krijgen ook steeds een klap.
vuil gaat rotten en zorgt voor verkeerde waardes in het water wat zeeer slecht is voor de vissen. te hoog nitraat/nitriet/fosfaat enz.
dus als je guppies of andere vissen gaat houden, gewoon met filter en verwarming. het is echt beter voor de vissen en het geeft je echt geen extra werk.
of je nu wekelijks de bak moet verschonene of 1x in de zoveel tijd een filtersponsje uit moet spoelen en een klein deel water verversen. blijft echt hetzelfde qua tijd.
denk dat het zonder filter nog wel meer werk is. een filter hoeft/mag trouwens niet eens elke week gedaan worden omdat je dan ook weer de bakteriecultuur om zeep helpt. mijn filter wordt hier pas "schoongemaakt" als de werking minder wordt. dit is nu dus zo'n half jaar geleden voor het laatst gebeurd ;)
nu moet ik wel zeggen dat ik een groot aquairum heb met een groot filter. hoe groter het aquarium, hoe makkelijker het is om de boel stabiel te houden. die kleine filtertjes moeten wel wat vaker maar dat is alleen maar het sponsje spoelen in oud aquariumwater. thats it.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:48

Maar er zijn dus geen vissoorten die je zo zonder verwarming gemakkelijk kunt houden?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:11

ja, maar dan kom je in goudvisachtige soorten. en je hebt dan alsnog een filter nodig.
maar wat is er op tegen om een verwarmingselement te gebruiken?? kleine staaf die op de zijwand zit en stekker erin. meer niet. kost 10 euro.

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:18

goudvissen hebben wel een enorm grote bak nodig en vervuilen heel erg dus die zou je sowieso met een filter moeten nemen.

Een filter en verwarming kost echt niet zoveel werk, de verwarming al helemaal niet :P Filter maak je eens in de paar weken schoon, ook afhankelijk van het aantal vissen dat je hebt. En dan om de 1 a 2 weken ongeveer 10-20% van het water eruit halen en schoon water erin en je hebt het gehad :)
Filtertjes die je in je aquarium hangt zijn ook echt niet zo duur, denk dat je er wel eentje kunt krijgen voor rond een tientje ofzo. Je moet er wel op letten hoeveel liter de filter aan kan en hoe groot je bak is. Voor guppen zou ik voor minimaal een aquarium van 50 a 60 cm gaan. Garnalen zijn ook erg leuk, die zou je daar dan ook bij kunnen doen :) Ik zou je dan vuurgarnalen aan raden, mooi rood en een makkelijke soort garnaal.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:52

Zielige vissen zo, zonder filter, het steeds opnieuw verversen van water, is niet goed voor hun slijmheid.
Koop een aquarium wat compleet is, een kleine van minstens 40 tot 60 liter, met verlichting al ingebouwd in de kap, en filter erbij. Beter tegen algengroei, beter voor de vissen, en koop een goed aquariumboek.

Vissen hebben ook recht op een goed leven. Dat betekent, genoeg liters schoon water, planten, temperatuur die correct voor hen is, juiste ondergrond, juiste soortgenoten of andere gezelschap.
Als je een aquarium goed opzet, heb je er nauwelijks omkijken naar. Een beetje voeren, een ker week een beetje water verversen, plantjes snoeien, en een keer per 2 maanden het filter uitspoelen.
Sommige van mijn aquaria lopen al jaren zonder problemen, ze krijgen jongen, geen algen, geen ziektes, ik ververs water een keer per maand, en filter een keer per 3 maanden. Maar ik heb een enorm groot biologisch filter, veel planten, en niet teveel vissen. Het enige probleem wat ik had, was dat na 5 jaar ik nieuwe lampen moest kopen, en na 10 jaar een nieuwe pomp.
En soms koop ik nieuwe plantjes bij.