Hond aan kitten laten wennen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_V

Hond aan kitten laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 09:21

Vanmiddag komt er een nieuwe aanwinst in ons huis, een kitten van 8 weken <3
Heel leuk natuurlijk, maar er is een klein probleempje.... onze hond.

Wij hebben een foxterriër van 8 jaar, die nog super fit is. Nog heel actief, rent graag achter een balletje aan, speelt nog volop etc. maar er is 1 ding waar ze woest op is: katten..

Nu zul je je misschien afvragen, waar begin je aan??

Onze hond is opgegroeid met een kat. Toen ze nog pup was, hebben we de dag voor zij kwam ook een kitten in huis gehaald. Ze groeiden samen op en waren dikke maatjes. Ze speelden met elkaar, sliepen in 1 mand en als de hond uitgelaten moest worden, stond de poes ook bij de deur en wilde dan altijd per se mee.
Toen de poes op een gegeven moment kittens kreeg, was onze hond daar helemaal verliefd op. Ze lag hele dagen bij de kittens en hielp ook met de verzorging (likken, erop letten dat ze niet wegliepen etc.) Toen de kittens 8 welem pid warem, zijn ze naar een nieuw adres gegaan, nog geen half jaar later was onze poes verdwenen en we hoorden later dat andere mensen haar doodgereden hadden gevonden.

Vanaf dat moment is de knop omgegaan bij onze hond. Als ze een kat ziet, gaat ze blaffen en grommen. Als ze de kans krijgt gaat ze er ook achter aan. Alleen bij het woord alleen al: Poes(je) flipt ze hem en rent ze blaffend naar het raam.

Het is nu alweer 6 jaar geleden dat onze poes overreden werd, dus het is lang geleden dat ze met een poes woonde pmder 1 dak.. Omdat we toch erg graag weer een poes willen, hebben we besloten om het toch te gaan proberen. We hopen dat de hond anders naar een kitten kijkt dan naar een kat.

Vanmiddag komt de kitten. Wat kunnen we het beste doen om de hond aan de kitten te laten wennen en om problemen te voorkomen? Ik zit namelijk niet op een moordpartij ofzo te wachten...

mika11

Re: Hond aan kitten laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:24

Volgens mij zal het wel lukken.
Mijn hond is ook 'woest' op vreemde katten, maar niet voor de eigen katten in huis.

Als jullie hond eenmaal doorheeft dat de kat bij 'zijn roedel' hoort, zal het wel gaan.
Wel zorgen dat je de hond genoeg aandacht blijft geven, anders wordt hij natuurlijk jaloers.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:26

Leg bij de poes als je dr gaat ophalen een kleedje van de hond, zo ruikt die al een beetje naar thuis.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:28

heb je geen bench ofzo waar je de poes in kunt doen, zodat de hond veilig op afstand kan kennismaken?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:41

eerste paar dagen niet alleen samen laten, alleen samen als je erbij bent, niets doen maar wel erbij blijven dat mocht er iets gebeuren je direct in kan grijpen, als het goed gaat kan je dit steeds wat langer laten duren en wat meer afstand nemen, als je hond een beetje bromt hem niet wegzetten maar juist erbij halen en beide aanhalen, anders zal hij nog jaloerser worden en word het gedrag alleen maar erger, veel samen aanhalen, dan gaat ook de lucht van de een op de ander over en is het sneller eigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:54

ik zou ze zeker (!!) niet de eerste week(en) samen laten,
mijn tante had een heel lief kittentje... opgegeten door de honden(doodgebeten)

veel succes :)

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:10

Als je de kat meeneemt naar huis kun je haar het beste even in het reismantje laten zitten op een hoge plek (voelen ze zich veiliger en kunnen ze alles overzien) je hond dan gewoon in de de zelfde kamer uiteraard. Als je het deurtje open doet na een uurtje, zorg je ervoor dat de kat vluchtroutes heeft waar ze heen kan gaan mocht de hond haar achterna gaan, maar ik verwacht dat ze gewoon blijft staan aangezien ze nog zo jong is.

Het is belangrijk dat als je het deurtje van de reismand open doet dat je haar niet dwingt of helpt om eruit te komen, dat komt namelijk vanzelf wel als ze een beetje op haar gemak is. verder moet je het gewoon zo veel mogelijk zijn gang laten gaan en je er niet te veel mee bemoeien en ook geen overdeven aandacht aan besteden op het moment dat het goed gaat, als jij het voor "gewoon" aan ziet dat hond en kat samenleven, dan doen de beesten dat ook sneller.

heel veel succes!

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:35

passieAppel schreef:
ik zou ze zeker (!!) niet de eerste week(en) samen laten,
mijn tante had een heel lief kittentje... opgegeten door de honden(doodgebeten)

veel succes :)

deze hond heeft al eerder met een kat samengeleefd, die gaat hem vast niet opeten, misschien een keertje najagen of een keer grommen maar echt niets serieus, maar zou ze voorlopig niet samen alleen laten want dan kan je er geen oog op houden, gewoon voor de zekerheid, zal wel goed komen hoor, gewoon rustig aan

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 23:15

Bedankt voor alle tips :) Inmiddels is het katje al een tijdje in huis en ze is niet mis. Ze is heel brutaal en deinst dus ook niet terug voor de hond.

We hebben haar eerst in haar reismandje laten zitten en de hond laten kijken. Deze begon eerst te kwispelen en daarna heel hard te blaffen en te grommen. We hebben haar er toen op haar zij bij laten liggen, dus in een wat onderdanige positie, omdat ze heel dominant werd, ze kalmeerde toen na een tijdje en toen hebben we haar beloond met wat lekkers en haar weggehaald bij de poes, zodat de poes ook kon kalmeren. De poes heeft toen een gedeelte van het huis verkend en een paar uur geslapen, ze was dood op. Aan het eind van de middag hebben we de poes in de woonkamer gelaten, bij mij op schoot. De hond zat bij mijn vader op schoot, een paar meter van de poes vandaan en we hebben ze gewoon een tijdje naar elkaar laten kijken. Dit ging eigenlijk heel goed. Wel wat gekreun en gepiep van de hond en heel veel hijgen en trillen van de spanning.

Vanavond zijn we uit eten geweest en hebben we de hond meegenomen. De poes heeft toen weer lekker geslapen en vanavond hebben we ze weer bij elkaar gezet. De poes liep los door de woonkamer en de hond hebben we vast gehouden. Ze heeft niet echt meer gegromd, maar wendde haar ogen geen moment van de poes. Ze bleef kijken. De poes ging ook steeds naar onze hond toe en ging dan blazen. Als de hond dan piepte of bromde, ging ze niet aan de kant, maar bleef gewoon zitten kijken. De hond is behoorlijk onder de indruk. Eigenlijk best komisch om te zien, ze is helemaal verbaasd dat zo'n klein katje niet onder de indruk is van haar! :D haha ik zal morgen eens een foto plaatsen. Ik denk dat het best goed gaat komen nu :) we laten ze iig niet zonder toezicht met elkaar.

Ingrid_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 22:48

Vandaag hebben kat en hond samen op schoot gelegen. De hond heeft de poes helemaal liggen wassen <3 de kat is echt een draak :o vanavond was ze toch bezig!! continu de hond uitdagen, ernaar toe rennen, heel arrogant erlangs lopen etc. haha, we hebben toen de hond maar weer vast gehouden, want die werd er helemaal gek van. Ze lopen sinds begin van de avond wel allebei los door het huis en dat gaat goed. Behalve dan als de kat gaat uitdagen, dan wordt de hond ook heel druk, dus dan houden wij haar weer vast :)

Hier een foto van het stel! :D
Afbeelding

foto 2:
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 0743_n.jpg

als foto's niet zijn toegestaan, mogen ze weggehaald worden hoor ;)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:13

ah wat een leuk duo zo samen, je hond kijkt echt haast verliefd naar de kleine meid :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:48

fijn dat het goed lijkt te gaan!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:00

Mijn honden zijn ook erg fel op vreemde katten, maar op hun eigen katten zijn ze zuinig.
Wij hebben bv momenteel 3 kittens waarvan er 2 bij de hond aan de tepels zuigen, vindt ze allemaal leuk. Maar nogmaals... buiten is ze fel en is ze niet meer tot de orde te roepen als ze een kat in het vizier heeft!

Komt wel goed, niet te druk om maken :)