Ontstoken oog kitten.. Doen of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Lola_

Ontstoken oog kitten.. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 21:49

Hoi hoi,

Ik ga volgende week maandag een nieuwe kitten ophalen en nou ben ik sinds ik de kittens heb gezien (3) helemaal verliefd op 1tje.. Deze: Afbeelding
Zoals je kan zien is haar oogje niet helemaal 100%.. Dit is al vanaf het begin geweest en nu is ze ongv 7weken.. Haar zusjes hadden het ook maar daar is het over gegaan.. Ze zijn met de fles groot gebracht, misschien dat weerstand er iets mee te maken heeft?
Ze krijgt antibioticazalfje en dat helpt maar dan komt het ook weer terug..

Nu vind ik het gewoon een rot keuze want ik heb gevoelsmatig meer met deze kitten maar mocht ik dat risico niet durven nemen dan wordt het deze (voorkeur van mijn vriend):
Afbeelding

Ook leuk maar ik ben gewoon gevallen voor de stoerheid en apparte aftekeningen van die ander...

Wat zouden jullie doen?

Wil al heel lang een lapje en nu is de kans er.. Maar weet gewoon niet of ik het aan moet durven met dat oogje..

:-(

Muzefee

Re: Ontstoken oog kitten.. Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:52

Als het door die antibiotica niet de kop in gedrukt kan zou ik eens op zoek gaan naar iets anders. :) Dat moet dus anders behandeld. Het lijkt me iets wat wel over moet kunnen gaan, maar wel met de juiste zorg. :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:21

Eerlijk? Ga op zoek naar een gezond nest kittens. Er is een overvloed aan kittens en daar moet echt wel een gezonde lap tussen zitten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:26

Ik ga met Thats_Me mee in dezen. :).

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:26

Lijkt me niet onoverkomelijk...met goede medicatie en zorg. Wel uitsluiten dat het om niesziekte gaat, dat kan chronisch zijn en dat moet je niet willen. Succes!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:31

Waarom laat je het kitten niet op jou kosten nakijken bij de da (die je zelf uitkiest)? Kost je een consult en je weet hoe het oog eruit ziet. Kan nl. ook een flink beschadigd hoornvlies overgebleven zijn van alle ontstekingen.. is ook niet zo erg, zolang het maar niet teveel beschadigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:32

Dit hebben mijn kittens ook,het is nog niet duidelijk wat het is,maar bij de eerste was het na 3 dagen over (elke dag meerdere malen schoonmaken met uitgekookt water),wij dachten zelf dat hij een takje of nageltje van een broertje of zusje in zijn oog heeft gehad,maar vanavond zag ik dat 2 anderen het ook hadden (van de 5 hebben 3 kittens het) we kijken het nog even aan,en anders gaan we maandag naar de DA.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 22:43

Ik denk dat ik maandag de DA even bel om te vragen of het zinvol is om langs te komen (en dus het risico te lopen dat ik voor niets ga en haar alsnog terug moet geven).. Want als ze komt dan wordt ze toch direct gechipt en ingeent... Mocht de DA dan zeggen het komt goed dan kunnen we alles bij elkaar doen.. Zegt de DA het komt niet goed dan is het wel balen want betaal je idd het consult, je moet haar terug brengen en dan alsnog met de andere kitten gaan en weer opnieuw consult en alsnog chippen enz....

Pfffff... Mijn hart zegt het komt wel goed, denk omdat ik zo verliefd ben op haar.. Maar ergens achter in mijn hoofd hoor ik zeggen van er zijn nog zoooveeeeel poesjes..........

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:02

Ik zou zelf nooit een kitten (of welk dier dan ook) kopen die bij aankoop niet 100% gezond is :).

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:05

Je kan haar tuurlijk nemen, maar reken erop dat het een dure kat wordt voorlopig. Wel fijn als je haar weer helemaal gezond kan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:05

Ex en ik hebben zo'n 3 jaar terug een kitten in huis gehaald die met snotneusje zat, bijna volledig dichte oogjes van viezigheid en hele tijd niesde. Op zich leek dat ook een hulpeloos gevalletje, maar we hebben de gok genomen en intussen loopt dat monstertje hier als 3-jarig gecastreerde terrorist nog rond :)

Het beestje is er bovenop gekomen met vloeibaar krachtvoer voor kittens, kittenmelk, spuitje van de DA tegen het niezen en de oogjes dagelijks schoonmaken met lauwwarmwater en oogdruppeltjes en zalf erin. Na 2 weken was het beestje al fiks actiever en na een maand zag je er niets meer van :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:06

Dat komt wel goed hoor. Ik heb ook een kat (uit eigen nest) die als kitten ontstoken oogje had. We zijn volgens mij 2x terug geweest en daarna is het over gegaan. Zelf deed ik het uitpoetsen met afgekoelde kamille-thee en dan nog met zalf van de DA. Nu heeft ze er geen last meer van gehad na de 2e kuur.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:09

Als je haar zo leuk vind dan zou ik de gok gewoon nemen. Waarschijnlijk gaat het wel over met de juiste zorg.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:10

Ok ok.. Dus het komt meestal wel goed, al zal het wat extra kosten hebben.. Als het trouwens nies ziekte is neem ik haar sowieso niet meer want heb hier nog een poes zitten, die is daar wel tegen ingeent maar vind dat toch risicos nemen.. Denk ik...

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:12

Ik heb zelf ooit een kitten van de dood gered (kattenvergiftiger) en hij had een felle oogontsteking toen. Dat is met druppeltjes van de dierenarts na een week compleet verbeterd. Zoals al gezegd is is het belangrijk dat het niet om niesziekte gaat...
Als je het er voor over hebt, kun je dit kitten proberen. Je zult op je gevoel moeten afgaan, de klik tussen mens en dier kan soms ondoorgrondelijk zijn :) In ieder geval wou ik kort laten weten dat dit bij mijn kitten snel opgelost was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:15

het is gewoon wat je zelf wilt... de gok of niet?
ik heb nu ook een hele leuke cavia, maar is ook al 2 keer naar de DA geweest...
wel een dure grap....
maar aan de andere kant, het is ook wel een leukerd!

echt helemaal eerlijk zeggen?
er lopen genoeg goede nestjes rond :)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:54

tsja ik denk dat een ontstoken oogje niet heel erg ernstig is. Goed normaal is het neit, maar bij de zusjes is het toch ook over gegaan. Waarschijnlijk moet deze oog even wat meer zorg hebben.
Hoe zag het er voor de rest uit bij deze mensen? Alles keurig voor elkaar, dan denk ik neit dat je verder zorgen hoef te maken. Zoiets kan iedereen overkomen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:57

Neem ze gewoon allebei, ze zijn allebei evenleuk en schattig. Gewoon naar de dierenarts gaan, dan komt het wel goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:00

Ragdollcat schreef:
Neem ze gewoon allebei, ze zijn allebei evenleuk en schattig. Gewoon naar de dierenarts gaan, dan komt het wel goed.

Was ook mijn idee :P

Naast dat zou ik met de verkoper/weggever afspreken dat je er eerst even mee naar de dierenarts gaat, liefst op hun kosten.
Wss omdat ze niet de juiste verzorging gehad hebben (gezien ze niet geent zijn) kan het goed zijn dat moeders ook niet geent was, en ze zo vatbaarder zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:46

CM_ schreef:
Ragdollcat schreef:

Was ook mijn idee :P

Naast dat zou ik met de verkoper/weggever afspreken dat je er eerst even mee naar de dierenarts gaat, liefst op hun kosten.
Wss omdat ze niet de juiste verzorging gehad hebben (gezien ze niet geent zijn) kan het goed zijn dat moeders ook niet geent was, en ze zo vatbaarder zijn.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:05

Pfiehw dan begint het geze*k al voordat je hem hebt gekocht, ik zou het wel weten. :\
Succes met de keuze!

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:10

Het ontstoken oogje kan komen door niesziekte!
En dit gaat niet zomaar over met een beetje oogzalf, de kitten zal dan ook een anti-biotica kuur moeten krijgen.
Als de kitten wel niesziekte heeft en hier wordt niks aan gedaan of er is te lang mee gewacht dan bestaat er ook een kans dat het diertje chronische niesziekte heeft.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-11 08:54

Nou terug van vakantie en kitten inmiddels 5 dagen in huis. Heb toch mijn gevoel gevolgd en voor de kitten met het ontstoken oogje gekozen. Ik had afgesproken dat ik naar de DA zou gaan binnen 24 uur en dat als de DA niet positief was ik haar terug mocht brengen. De DA vond het een ontzettend gezond poesje maar haar oog was niet echt te bekijken.. Haar derde ooglid was er bijna volledig overheen getrokken omdat ze al zo lang ontstoken was..
Ze heeft een testje gedaan voor het hoornvlies en voor het gedeelte van het oog wat je wel kon zien was het goed. Nu dus 3x per dag behandelen en volgende week terug! In het aller ergste uiterste geval komt het niet goed, dan zullen ze haar oogje eruit moeten halen maar ook daar kan ze prima mee leven... Maar voorals nog gaan we er gewoon van uit dat het goed komt!
Oogje staat al iets meer open dan maandag toen ze hier kwam dus ik heb nog goede hoop!
Hoefde trouwens alleen voor de zalf te betalen omdat ik nog een keer terug moet.. En aangezien ze past ingeent mag worden na de kuur met de zalf misschien daarnanog een keer.. Dus de DA zei doe maar alleen de zalf betalen en dan zien we je volgende week :-)
Erg fijn dus!
Zal een foto topic aanmaken en linkje hier neerzetten!

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:07

Wat super van je! Ik hoop dat het oogje helemaal goed komt, je houd ons wel op de hoogte toch?

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 09:10

Mijn zusje had een kitten met ontstoken ogen, en het beestje heeft het oog behandelen echt als een slechte ervaring geinterpreteerd. Het beestje kan nu nog steeds door iemand opgepakt hebben en was een tijdje behoorlijk vals. Ze begint nu weer steeds liever te worden, maar heeft nog steeds een rare tik. Uiteindelijk bleek het beestje ook niet te kunnen mauwen. Was dus op meerdere punten niet helemaal goed.