Wie heeft er een Saarloos wolfhond?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Wie heeft er een Saarloos wolfhond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 15:18

Hallo bokkers,

Zijn er mensen op dit forum die een Saarloos wolfhond hebben?
De afgelopen tijd heb ik me suf gelezen op i-net over dit ras en raak steeds meer verliefd na het lezen van al die informatie, maar......het is niet zomaar een hond dat is mij wel duidelijk ondertussen. (oa geen beginnershond vanwege karakter)
Mijn man en ik willen in de toekomst graag een hond, geen doorsnee huishond (die kunnen uiteraard ook super zijn) maar een hond die we als volwaardig gezinslid op kunnen nemen in ons huis en waarmee we activiteiten mogen ondernemen.
We zijn allebei behoorlijk gek van honden en wij worden niet vrolijk van een hond die genoegen neemt met een paar keer dag een wandelingetje.
Wij zijn graag in de natuur en gaan er vaak met z'n 2-en op uit, ondanks dat we het met z'n 2-en goed naar ons zin hebben missen we iets....
We lopen over de hei en bos en dan zien we mensen lopen met hun hond dan krijgen we allebei de kriebels, beetje moeilijk te omschrijven eigenlijk, maar misschien begrijpt iemand wat ik bedoel.

Maar goed het niet zo dat we nu op stel en sprong een Saarloos moeten hebben omdat ons dat wel leuk lijkt of graag een wandelmaatje willen hebben.
Het is veel meer dan dat......
We hebben zitten denken om een langs verschillende fokkers te gaan om zo meer info te verkrijgen over dit bijzondere ras, maar omdat we geen haast hebben en niet van plan zijn om gelijk een pup te kopen en omdat we bang zijn alleen de positieve informatie te krijgen vraag ik me af of er misschien bokkers zijn met een Saarloos?

Zodat we via een neutrale weg (zonder enig belang) informatie en ervaringen kunnen uitwisselen en misschien wel eens kennis mogen maken met een Saarloos?
Want een foto en karakteromschrijving op i-net is leuk, maar niet te vergelijken met een een 'real life' Saarloos,.....denken wij althans.

Afbeelding

Tips of adviezen om informatie te verkrijgen of ervaringen van mensen die zich destijds voorbereid hebben over de eventuele aanschaf zijn erg welkom.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:50

Leuk dat je interesse hebt in een Saarlooswolfhond!

Ik heb dus een Saarlooswolfhond. Tja, wat wil je weten. Er is zoveel over te vertellen :D . Het is over het algemeen geen doorsnee hond qua karakter. Het is belangrijk je goed te verdiepen in dat karakter en te bekijken of dat aansluit bij je wensen. Je moet zo’n hond in ieder geval niet alleen nemen om het uiterlijk. Je moet als baas stevig in je schoenen staan.

Je hebt het over veel beweging: een Saarloos vind het altijd leuk om met zijn baasjes op stap te gaan (hoewel een omgeving met veel vreemde mensen meestal niet favoriet is bij een Saarloos). Maar een Saarloos is geen hond die heel veel beweging nodig heeft. Het is namelijk geen werkhond. Als je een dagje wat minder lang loopt vind hij het ook prima: als de baas maar bij hem is. Want dat is wel het aller aller belangrijkste: zijn roedel. En wat betreft een Saarloos horen de baasjes tot de roedel. Dat betekent ook dat ze over het algemeen wat minder goed alleen kunnen zijn dan een andere hond. Dat kan wel per hond verschillen, want die van mij heeft er bijvoorbeeld geen moeite mee. Maar hij is dan ook niet vaak alleen. Verder heeft een Saarloos weinig 'will to please'. Geen hond die hoog zal scoren in gehoorzaamheidstesten :D .

Nou, stel je vragen maar, ik beantwoord ze graag!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:21

@ EmEm:

Moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet zolang geleden eigenlijk 0,0 wist over dit ras...door mijn werk ben ik contact gekomen met deze hond.
We willen al langer een hond, maar kwamen er maar niet uit...herder, husky ectect, totdat ik op een dag een saarloos tegen kwam...ik zeg tegen zijn geleider wat heb je nou voor hond bij je?
Na een kort gesprek en de hond aan het werk te hebben gezien leek het alsof alle puzzelstukjes op z'n plaats vielen, heel raar...maar de hond die normaliter geen drol om andere mensen geeft behalve zijn geleider was toch geintresseerd in mij dat vond ik natuurlijk wel leuk maar werd gelijk terug geroepen door zijn geleider want dat mag niet, heel begrijpelijk.
Natuurlijk een moment opname dat wel.....meer was het ook niet en het uiterlijk speelde erg mee dat was de trigger waardoor ik geintreseerd raakte, kan er niet omheen of een ander verhaal van maken.

Ondanks het feit dat iedereen zegt, kijk niet alleen naar het uiterlijk enz (waar ze overgens gelijk in hebben) is dit toch de reden waarom dit ras mijn aandacht heeft opgewekt.
Na het lezen van de karakter omschrijvingen en herkomst, dacht ik in eerste instantie...nou daar zal het verhaal wel eindigen maar ik raak steeds meer verslingerd.

We zijn ons echt aan het orienteren en ik wacht nog op groen licht van mijn werkgever om een eventuele hond mee te mogen nemen naar het werk.
De andere Saarloos was in eerste instantie ook een hele toestand omdat men onbekend was met dit ras een deze zich min of meer moest gaan bewijzen binnen het werk (drugshond).
Tot voor kort werd er alleen met andere rassen gewerkt en de saarloos zou niet geschikt zijn, te gestrest enz.maar de saarloos (deze althans om niet gelijk het ras over 1 kam te scheren) blijkt een super hond voor dergelijk werk, hij is rustig, geconcentreerd (heel belangrijk) en lijkt de omgeving om zich heen te vergeten als hij met zijn geleider aan het werk is.
Laat zich niet afleiden door andere mensen (boeit hem niet), maar kan wat minder lang werken dan een andere hond, waar dat aan ligt weten we nog niet, maar hij geeft zich niet voor 100% maar voor 200% en is daardoor sneller moe, denk ik.

Ook als ik geen groen licht krijg van mijn werkgever (daar ga ik nu even vanuit) blijft de interesse, maar dan zal ik minder moeten gaan werken, dat geeft niet maar ik had al begrepen dat een saarloos het bijzonder onprettig om alleen te zijn, daar zullen we dus in tegemoed moeten komen.

Het is niet zo dat wij iedere dag urenlang gaan lopen met een hond, maar een paar keer per week er flink op uit doen we wel (nu met zn tweetjes of met de hond van de buren want die hebben een hekel aan lange wandelingen)

Zou een saarloos in een woonwijk kunnen leven? omdat dit niet echt een omgeving is met weinig prikkels
We zijn beiden geduldig en rustig van karakter en niet zo van het strak onder commando staan, een hond moet wel luisteren maar we doen daar beiden niet zo spastisch over, er zijn meerdere wegen die naar rome leiden denken we vaak.
Het is misschien niet zo vraag of wij vinden dat een saarloos nou binnen ons leven past, maar meer of een saarloos ons leven en ons als persoon wel geschikt vind?
Probeer daar maar eens achter te komen.........dat is best moeilijk denk ik.

BarbaraNova

Re: Wie heeft er een Saarloos wolfhond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:32

Kennisje van mijn had er een, een reu, hij was erg angstig naar vreemde mensen en kon ook zelfs best agressief uitvallen. hij kon ook niet makkelijk alleen zijn, kwam zelfs door een deur heen. Ze moest er een hond bij nemen omdat hij anders echt helemaal door draaide. Denk dat dit wel een extreem geval is hoor. ik heb alleen ervaring met Tjechische wolfshonden, die moet je wel erg goed bezig houden maar heb het idee (ken meerdere mensen met Saarloos) dat deze qua karakter iets relaxter zijn. maar de meeste saarloos fokkers vinden het best leuk als je een keertje langs wilt komen hoor.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:34

Misschien is het toch handig als we bij verschillende fokkers langs gaan dan, gewoon om te praten en wat diverse volwassen honden te zien.

Wordt je nooit dommer van lijkt me.....

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:37

nee inderdaad een erg goed idee...misschien heeft saarloos ook een site? ik zit zelf veel op www.wolfdog.org

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:40

De saarloos heeft een eigen site, verschillende zelfs (als ik de buitenlandse meereken)......zal zo een kijkje nemen op de link die jij geeft.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:47

Dus als ik het goed begrijp ken jij een Saarloos die drugshond is? Dat is wel bijzonder. Want over het algemeen blinken ze niet uit in dit soort ‘klusjes’. Ze blijven onafhankelijk en vinden dat ze met een opdracht ook zelf wat op moeten schieten. Waar een andere hond opdrachten doet om zijn baasje een plezier te doen, denkt een Saarloos vooral ook aan zichzelf. Eigenlijk een beetje dubbel, want zijn baas is verder het allerbelangrijkste in zijn leven. Maar hij vindt zichzelf toch nog een beetje belangrijker haha.

Natuurlijk val je in eerste instantie op het uiterlijk. Dat was bij mij ook het geval. Ik had een grote interesse in wolven en dan val je al snel in honden die daarop lijken.

Gezien het feit dat je zo goed nadenkt of jullie de Saarloos een goed leven kunnen geven, geeft aan dat je waarschijnlijk wel geschikt bent :). Een Saarloos hebben is eigenlijk meer een ‘way of life’ denk ik. Ik denk dat mensen met een Saarloos hun leven over het algemeen meer aanpassen aan de hond. Wij hebben bijvoorbeeld een heel terughoudende Saarloos. Daar moet je dus rekening mee houden. Hoewel een Saarloos over het algemeen wel steeds stabieler wordt naarmate hij ouder wordt. Ze zijn zo rond de 4 tot 5 jaar pas echt volwassen. Ik ben ook minder gaan werken voor de hond en verder werkt mijn vriend nog een paar dagen thuis en kan hij met hem een paar dagen mee naar het werk. Dus hij is weinig alleen.

Een Saarloos vind het heerlijk om lekker lang te lopen, maar hij vind het dus ook prima om een dag wat minder te wandelen. Geen hyper-karakter. Hoewel mensen bij de terughoudende Saarloos vaak denken dat ze heel nerveus zijn is dat dus zeker niet zo. Ze zijn heel rustig en kalm. Alleen bepaalde situaties willen ze liever ontwijken. Eigenlijk heel slim, want in de natuur is het niet zo handig om vreemde situaties te onderzoeken, dat kan heel gevaarlijk zijn. En dat zit er dus nog steeds in. Eigenlijk lijkt een Saarloos wel een beetje op een paard vind ik. Ook een vluchtdier. Een paard zal vreemde situaties ook zoveel mogelijk ontwijken. Een Saarloos zal bijvoorbeeld een nieuw verkoopbord in de tuin van de buren altijd opmerken. Na 3 dagen vind hij het prima, want dan blijkt het veilig te zijn, maar een andere hond zou zo’n bord niet eens zien. Mijn hond is trouwens vooral terughoudend in situaties met vreemde mensen. Een grote tractor met grasmaaier vind hij bijvoorbeeld compleet niet boeiend.

Wij wonen in een rustig dorp, maar ik ken ook mensen die met een Saarloos in de stad wonen. Het is denk ik maar waar de hond gewend aan raakt. Het is natuurlijk wel zo dat een Saarloos wat beter past in een omgeving met veel ruimte, maar is geen must. Ze wennen prima in een woonwijk.

Ik weet niet waar je woont, maar je mag ook altijd bij mij langskomen om kennis te maken met de Saarloos.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:14

Dat klopt inderdaad dat de saarloos waar ik het over had ingezet wordt als drugshond, hij doet op dit moment wel aangepasd werk, dus niet in drukke ruimtes met veel mensen of geluiden, eigenlijk wordt hij momenteel alleen ingezet in lege ruimtes waar mensen geweest zijn of waar nog mensen moeten komen.
Toen ik de karakter omschrijving las op i-net, rees bij mij gelijk de vraag hoe heeft deze hond de training en opleiding doorstaan? deze lijkt mij namelijk helemaal niet geschikt voor dit type hond, maar goed dat terzijde.

Wat betreft beweging is de saarloos dus behoorlijk flexibel, geen ramp als hij een dagje geen mega wandeling maak.
Dat het hebben van een saarloos meer lijkt op een 'way of life' had ik al gedachten en dat zou prima bij ons passen denk ik, als we voor een dier gaan gaan we er ook helemaal voor, eens gekocht blijft gekocht een gezinslid gaat gewoon niet meer weg, (absoluut ondenkbaar).

Wij wonen in een rustig dorpje, maar wel in een woonwijkje, net aan de rand van het dorp.
Mijn paarden staan bij mijn ouders die in een boerderij wonen, maar wel 2 hondjes hebben.
Wij hebben 2 katten, de ene kan erg goed met honden, hij vind ze velen malen leuker dan andere katten, maar de andere kat heeft een hekel aan honden tenzij het een rustige hond die niet teveel onverwachte dingen doet.
We hebben afgesproken dat we wachten met de aanschaf van een hond totdat de oudere kat welke een hekel aan honden heeft er niet meer is, ik vind het anders zielig voor de kat als hij op latere leeftijd (op z'n oude dag) geconfronteerd wordt met een jonge hond, hij zou daar niet gelukkig van worden vermoed ik.

Wij wonen in een dorpje tussen Arnhem en Nijmegen.

MliesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:38

Onze buren hebben eentje, en daar ben ik niet zo van gecharmeerd.
Hij is niet echt bang, behoorlijk dominant en is ook niet bang dat te laten merken. Hij heeft al meerdere malen naar mijn vriend en mij gegromd/gesnauwd. Hij laat zich niet wegsturen of corrigeren door een ander dan zijn baas (al betwijfel ik of hij zich wel door z'n baas laat corrigeren...)
Een kennisje van mij heeft ook een tijd een Saarloos gewild, maar door de vereniging en hun eisen zijn zij er vanaf gestapt.
Onze buuf wil hem graag laten castreren in de hoop dat hij wat afkoelt (als een van onze teven loops zijn dan is er geen houden aan. :D), maar de vereniging wil dat niet hebben..
Ik weet niet waar je woont? Maar als dat in het noorden is weet ik wel een adresje waar meerdere rondlopen en waar je ongetwijfeld ook een keertje mag komen kijken. :)

[Edit] Laat maar, zie net waar je woont. :D Beetje uit de richting dan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:39

ik weet van saarlozen dat ze behoorlijk bang kunnen zijn,maar als je op dat soort type hond valt is mss dit ras een optie:
http://www.dutchprideshilohs.com/

deze zijn mooi maar hebben een normaal karakter wat betreft omgang met mensen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:16

@Mlies: Jou verhaal klinkt niet zo positief, maar vind ik wel praktisch om te lezen (het gewoon de praktijk zoals het soms is en dat is nuttig om te weten), misschien ligt het gedrag aan de hond (karakter) misschien aan de eigenaar of aan zijn omgeving en omstandigheden dat is moeilijk te peilen. (of een combinatie).

@Kimmie261: Het is niet zo dat perse op bang uitgevallen honden val, maar ik merk en weet uit het verleden dat ik wel een zwak heb voor dit soort honden, op de 1 of andere manier klikt het vaak goed met dit type hond.
Andere mensen schrikt het soms af of raken hierdoor zelf gestrest, bij mij wekt het juist het tegenover gestelde op...ik ben van nature een rustig en geduldig persoon, bij een hond welke angstig overkomt wordt ik vaak nog rustiger en geduldiger, klinkt vreemd maar het lijkt wel een fascinatie ofzo.

Heb de link net vluchtig bekeken, als ik wat meer tijd heb zal ik deze eens goed gaan lezen..wellicht ook nog een optie (?).

Dank voor jullie reactie's

humanoidR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:20

als je eens ee ritje wil wagen, ga eens naar de wolvenopvang in belgie. die mensen hebben ook saarloos honden en kunnen er een hoop over vertellen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:25

Mijn oppasmoeder had 2 saarlozen, beide zusjes maar uit verschillende nesten. Ik was er ook niet gek op. Met de eerste heb ik alles anaf de eerste dag gezien. Kon ik het ook goed mee vinden, beessie vertrouwde me totaal. Vreemden was ze echter compleet wantrouwig van en bleef ze maar tegen blaffen. De tweede kochten ze in het begin van de zomervakantie en zag ik toen ze al 6 weken daar was. Deze hond heeft me nooit vertrouwt, altijd blaffen en ik mocht haar ook niet aaien. Prachtigr honden om te zien, maar het wantrouwige vind ik een minpunt in het gedrag. Dat is echt iets waar je hard aan moet werken. J vindt het misschien niet erg, maar het kan je wel een hoop problemen opleveren, zeker als je haar mee wilt nemen naar je werk.

Ik begrijp dat het jullie eerste hond is? Wij hebben ook voor een niet toegankelijk ras gekozen als eerste hond, namelijk de akita. In mijn ogen moet je je goed inlezen en met een fokker gaan praten waar je je giedij voelt. En heel erg eerlijk zijn of je wel het goede karakter hebt voor zon hond

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 15:38

@ HumanoidR: Belgie is niet naast de deur, maar als we wat adressen willen bezoeken misschien wel de moeite waard om te bezoeken.

@Secricible: Het klopt inderdaad dat dit onze eerste hond samen wordt, we hebben beiden wel honden gehad maar toen kende we elkaar nog niet.
Mijn man heeft vanuit huis altijd jachthonden gehad (zijn ouders hadden die) en wij hadden duitse herders en nog wat mixjes.
Totaal andere rassen dat is waar, maar er zijn niet zoveel rassen waarmee je een saarloos kunt vergelijken, vaak de wat onbekendere in mijn ogen dan.
Mijn ouders hebben vroeger toen ze nog op de dierenambulance werkten eens een echte wolf bij iemand uit huis gehaald, die hebben we een tijdje in huis gehad omdat toendertijd het asiel deze niet op wou vangen, dat was een mooie ervaring.
Niet een dier wat je kon vertrouwen... mijn broertje en ik waren nog niet zo oud maar mijn ouders hadden met geen enkele hond (achtige) moeite ze wisten destijds ook niet waar ze met het diertje naartoe moesten en wij kregen als kids duidelijke instructies.
Hij heeft de eerste weken boven gezeten op een speciaal ingerichte kamer (voor opvang honden die niet gelijk ergens terecht konden) later mocht hij ook naar beneden en mochten we mee met de wandelingen en hem aanraken, het was een hoopje ellende. zo bang.
Gelukkig ontdooide hij wel, maar we mochten hem niet houden........weet de reden niet maar had met wetgeving te maken dacht ik.

Wat betreft het meenemen naar m'n werk, daar sta ik na het lezen en horen van ervaringen van anderen momenteel minder positief tegenover, De saarloos die ik op het werk ben tegen gekomen mag dan wel goed z'n werk doen.....maar ik krijg steeds meer de indruk dat dit een uitzonderings geval is.
De gemiddelde saarloos zou ik er denk ik geen plezier mee doen...............deze insteek heb ik dus laten vallen wat niet is kan nog komen maar mag geen uitgangspunt meer zijn.

Verder heb je volledig gelijk in je laatste zin, dat is erg belangrijk.......zowel mijn man als ik moeten er beiden voor meer dan 100% achter staan en beiden een goed team vormen voor een hond, dat moet je bij iedere hond maar misschien bij een saarloos nog wel even wat meer.
Ik ben enthousiast over een saarloos en mijn man ook, maar mijn man vind een herder ook super en een husky en een jachthond met andere worden die vind alles wat boven z'n knie uitsteekt prachtig...met andere woorden een hond is een hond en ik vind alles leuk.

Compleet fout bij een saarloos daarom komt er voorlopig ook geen (dat was ook niet de bedoeling in eerste instantie) maar hij zal zich eerst helemaal moeten verdiepen in dit ras en met name het karakter, als hij daarna nog steeds gemotiveerd is gaan we bij verschillende volwassen honden kijken en praten met fokkers/liefhebbers.
Dan volgt er nog een periode van nadenken, alles laten zakken en goede gesprekken, alleen als we beiden ons ervan bewust zijn wat voor ras we in huis halen blijft de optie open tot die tijd komt er helemaal niks.

Op dit moment zijn wij als team niet klaar voor een saarloos, ik kan het niet alleen, hij zal er voor de hond moeten zijn als ik niet thuis ben en we moeten er samen voor de hond zijn als we beiden thuis zijn.
Hij begrijpt op dit moment nog niet dat een saarloos meer is dan een gezellige gezinshond, sterker nog dat is een saarloos misschien wel helemaal niet.
We kunnen een hond alleen een eerlijke kans geven als we beiden goed geinformeerd en doordacht een beslissing nemen, hij wil het wel heel graag maar is op dit moment nog te impulsief.....en als iets niet uit enthousiasme aangekocht mag worden is het een hond.
Wij hebben nog een lange weg te gaan, maar het zal een leerzame worden...........................

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:37

In ieder geval goed dat je er zo bewust en goed over nadenkt. Dat zou iedereen moeten doen voordat er een hond komt en dat geldt nog extra voor de wat meer bijzondere rassen.

Waar ik wel even op wil reageren: Een Saarloos is juist een super gezinshond! Maar wel met name voor het eigen gezin! Het is geen allemansvriend. Maar eigen mensen zijn 'heilig'. Ik vind een Saarloos in al zijn uitingen extremer dan andere honden. Hij is dus ook extreem blij als je thuiskomt als je even bent weggeweest. Hij laat gewoon veel meer zien van zijn emoties.

Mensen die zelf geen Saarloos hebben vinden een Saarloos meestal niet zo leuk. Dat komt omdat mensen het leuk vinden als een hond hen ook leuk vindt. Want het is toch veel leuker als een hond je spontaan vrolijk komt begroeten, ook al zie je hem voor het eerst dan een hond die op een afstandje blijft. Je moet dus juist een beetje vallen op honden die wat voorzichtiger zijn, die eerste de kat uit de boom kijken. Maar bij eigen mensen is een Saarloos helemaal niet voorzichtig of angstig of wat dan ook.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 18:19

@EmEm: Dat heb ik mijn laatste post niet verwoord inderdaad, wat betreft wel/niet gezinshond, of beter gezegd niet goed over nagedacht toen ik neerzette. Want ik bedoelde het het anders, vertrouwd voor eigen mensen (gezin) maar wat afwachtend tegenover vreemde of mensen buiten het gezin.
Bedankt voor je duidelijkheid en uitleg......................................

Op dit moment bestaat ons huishouden uit mijn man en ik en hopelijk in de toekomst ook uit een kleine, maar goed dat is nog toekomstmuziek.

Een eigenaar zal een saarloos daar ook in moeten begeleiden met betrekking tot bezoek of vreemde denk ik, of is het juist beter om hem maar gewoon te laten en zijn eigen ding te laten doen?

Neem jij je saarloos veel mee naar anderen of ben je daar selectief in?

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:46

even een stipje, want ik namelijk ook al vaak informatie gezocht over de saarloos dus ben wel benieuwd wat er nog meer gaat komen.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:54

Het is altijd belangrijk om een hond in verschillende situaties te socialiseren. Bij een Saarloos is dat misschien nog wel belangrijker. Maar je moet ook niet overdrijven. Je moet hem ook de kans geven om volwassen en zekerder van zichzelf te worden . Teveel druk om maar aan alles te wennen (oversocialiseren) kan dan juist averechts werken. Naarmate een Saarloos ouder wordt, worden ze ook steeds stabieler en rustiger.

Als er bij ons bezoek komt, laten we de hond zijn gang gaan. Maar we laten hem ook niet vluchten. Hij mag het bezoek ontwijken, maar het is ook niet de bedoeling dat bijvoorbeeld buiten gaat liggen. Ik vind het niet nodig dat bezoek mijn hond kan aaien. Onze hond vind het prima dat er bezoek komt. In zijn eigen omgeving is hij sowieso zekerder van zichzelf. Sommige mensen benadert hij uit zichzelf (ze kunnen hem niet echt volop aaien, maar komt wel snuffelen), bij andere mensen komt hij niet in de buurt.
De hond gaat ook 2 keer per week met mijn vriend mee naar het werk. Daar moet hij natuurlijk ook omgaan met verschillende mensen. Sommige mensen kunnen hem daar prima aaien, andere mensen niet. Hij heeft dus ook zo zijn voorkeuren.

Als je in de toekomst nog een kinderwens hebt, is het wel goed om een hond alvast aan kinderen te laten wennen. Maar ik ken genoeg mensen met Saarlooswolfhonden en kinderen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Onze hond gaat ook wel mee op bezoek, maar dat is afhankelijk van de mensen waar je naar toe gaat. Sommige mensen zitten er niet op de wachten als je je hond meeneemt, anderen vinden het geen probleem. Als hij dan een plekje kan vinden met wat rugdekking (bijvoorbeeld tegen een muur), dan gaat hij de hele avond rustig liggen, geen probleem.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 17:40

EmEm schreef:
Het is altijd belangrijk om een hond in verschillende situaties te socialiseren. Bij een Saarloos is dat misschien nog wel belangrijker. Maar je moet ook niet overdrijven. Je moet hem ook de kans geven om volwassen en zekerder van zichzelf te worden . Teveel druk om maar aan alles te wennen (oversocialiseren) kan dan juist averechts werken. Naarmate een Saarloos ouder wordt, worden ze ook steeds stabieler en rustiger.

Betrekken bij alles maar met mate begrijp ik, met ruimte om voor zichzelf te bepalen in hoeverre hij dit wel/niet prettig vind maar niet in zn schulp laten kruipen. (zoiets?)

Citaat:
Als er bij ons bezoek komt, laten we de hond zijn gang gaan. Maar we laten hem ook niet vluchten. Hij mag het bezoek ontwijken, maar het is ook niet de bedoeling dat bijvoorbeeld buiten gaat liggen. Ik vind het niet nodig dat bezoek mijn hond kan aaien. Onze hond vind het prima dat er bezoek komt. In zijn eigen omgeving is hij sowieso zekerder van zichzelf. Sommige mensen benadert hij uit zichzelf (ze kunnen hem niet echt volop aaien, maar komt wel snuffelen), bij andere mensen komt hij niet in de buurt.
De hond gaat ook 2 keer per week met mijn vriend mee naar het werk. Daar moet hij natuurlijk ook omgaan met verschillende mensen. Sommige mensen kunnen hem daar prima aaien, andere mensen niet. Hij heeft dus ook zo zijn voorkeuren.

Jouw hond is behoorlijk selectief dus, geef hem ook geen ongelijk, niet iedereen hoeft bij binnenkomst op een hond af te vliegen en dood te knuffelen (even kort door de bocht) daar heb ik zowieso een hekel aan maar goed.......

Citaat:
Als je in de toekomst nog een kinderwens hebt, is het wel goed om een hond alvast aan kinderen te laten wennen. Maar ik ken genoeg mensen met Saarlooswolfhonden en kinderen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Wat zou makkelijker zijn voor een saarloos, een situatie waarbij wij met zn 2-en zijn en hij aan ons kan wennen en andersom en naar verloop van tijd een kindje erbij of het gezin al compleet en dan een saarloos erbij?
Klinkt een beetje chaotisch omschreven maar misschien begrijp je wat ik bedoel.

Citaat:
Onze hond gaat ook wel mee op bezoek, maar dat is afhankelijk van de mensen waar je naar toe gaat. Sommige mensen zitten er niet op de wachten als je je hond meeneemt, anderen vinden het geen probleem. Als hij dan een plekje kan vinden met wat rugdekking (bijvoorbeeld tegen een muur), dan gaat hij de hele avond rustig liggen, geen probleem.

Dat is iets waar je volgens mij met iedere grote hond tegenaan loopt, met onze duitse herders vroeger was ook niet iedereen blij als we die mee namen, maar mijn ouders waren zo gek op deze honden dat ze altijd mee gingen, jammer voor de mensen waar we naartoe gingen maar het was wij + honden of niet.
Dat is niet helemaal mijn mening want ik vind dat je mensen dit niet mag opdringen, maar goed iedereen denkt daar weer anders over.

Belangrijk is dan wel als je bericht zo lees dat een rustig plekje belangrijk is waar hij ongestoord kan liggen maar wel alles kan overzien. (?)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 22:28

@ Cissie

Je begrijpt het helemaal goed!

Wat betreft kinderen: ik heb zelf geen kinderen, maar ik denk dat beide situaties voor- en nadelen hebben. Een wat oudere hond is wat rustiger en stabieler. Een jonge hond die van begin af aan opgroeit met kinderen, weet precies wat wel en niet kan. Maar een Saarloospup opvoeden kan behoorlijk veel van je vragen :D , dus ik zou niet snel kiezen voor en pup en een jonge baby tegelijk. Maar soms zijn dit soort situaties moeilijk te plannen en moet je het maar laten komen zoals het is. Ik zie in mijn omgeving beide situaties (met een Saarloos) en dat gaat allemaal prima.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 15:37

Je kunt niet alles plannen inderdaad, dat hebben we al eerder gemerkt met 2 eerdere zwangerschappen helaas.

We gaan ons momenteel nog maar eens verder orienteren en inlezen op een saarloos, we houden momenteel een rooster bij met de tijden hoe vaak we weg zijn en hoelang en daarbij de momenten dat een hond mee had gekund en wanneer niet.
Merk op dit moment dat het erg wisselend is, de ene week zijn erg veel thuis en de andere week veel weg, gelukkig zitten daar ook momenten in waar een hond met ons mee had gekund.
En het is vakantietijd op het werk en dat betekent roostergaten opvullen weinig structuur in de werkuren dus.