Ervaring Ferplast kooi

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chanen

Ervaring Ferplast kooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 11:52

Na de vakantie 'krijg' ik een hangoor dwergkonijn en nu ben ik druk op zoek naar een geschikte kooi. Nou heb ik bij de Welkoop een Ferplast Rabbit kooi zien staan voor niet teveel geld en ik ben zeer benieuwd of er mensen zijn die (goede of slechte) ervaringen hebben met deze kooi. Voor de duidelijkheid, deze kooi heb ik gezien, maar dan inclusief plateau:

Afbeelding
+
Afbeelding

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:54

Ik vind het persoonlijk veel te klein voor een konijn.
Zoals ik hem op het plaatje zie dan, misschien moet je even de afmetingen er bij zetten?
Als je hem ''bak'' zindelijk maakt en hij voornamelijk in de kamer loopt en alleen s'nachts in slaapt, vind ik het perfect!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 05-08-11 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:54

Zo'n plateau is waardeloos. Wij hadden er ook 1, maar dat ding ging helemaal scheef doordat het op het zaagsel kwam te staan. Konijn zat er ook nooit bovenop. Heb em er uiteindelijk uitgehaald en wat echtra stro en hooi in gedaan om em zelf een holletje te laten maken.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:25

Afmetingen zijn 97x57x46cm, maar het konijn zal voornamelijk los rondlopen als ik thuis ben. Waar het mij nu met name om gaat, is of de kooi kwalitatief goed is. Of ie makkelijk op te zetten en schoon te maken is en dergelijke.

Helaas is ie niet zonder plateau leverbaar en zijn de meeste kooien die ik heb zien staan uitgerust met zo 'n ding. En de kooien die zonder enige poespas erbij worden geleverd (dus alleen kooi) zijn belachelijk duur als je bedenkt dat het alleen maar een kooi is en verder niks.
Andere suggesties voor goede, betaalbare hokken?

Rider01

Re: Ervaring Ferplast kooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:32

Veel en veel en veel te klein, vergelijkbaar met een paard in stal (of een hond in de bench)
Niet om je te pesten maar om even bewust te worden van de afmetingen ;)

Hoeveel ben je werkelijk thuis? (naast school/werk, uitgaan, s'nachts??)
Een konijn dient net zoals andere dieren voornamelijk te lopen (en konijnen moeten altijd met een soortgenootje)

Als je iets wil wat makkelijk schoon te maken is dan moet je opzoek naar een (nacht)hok waar zo'n lade in zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:35

mensen: het konijn loopt iedere dag overdag los! Ts vraagt ook niet "hoe huisvest ik een konijn?"
Maar vraagt: Is deze kooi goed?

ikzelf werk in een dierenspeciaalzaak, en vind deze kooien matig
zowiezo vind ik ferplast vrij duur voor hetgeen het maar is, die grote deur is wel handig, maar gaat een beetje ten koste van stabiliteit van de kooi. plateautje is idd waardeloos, die wordt meer gebruikt als speelobject.
op zich een prima kooitje, maar wij hebben goedkopere kooien die even goed zijn

edit: een hok met een lade vind ik NIET handig, als je je konijn beetje dik in het zaagsel wil zetten valt alles uit die lade, kruipt eronder, en heb je meer werk om te kuisen
bovenstaande kooi is dan stuk beter, konijn eruit, trailie eraf, bak omkippen in vuilcontainer, sopje erin, drogen, en nieuw strooisel

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:38

je kunt beter 2 of 3 goedkope kooien (1.20 of 1.40m) van marktplaats af halen en die aan elkaar knutselen, binnenhokken voor konijnen zijn altijd veel te klein!
Laatst bijgewerkt door maaike2800 op 05-08-11 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:39

@Duhelo: Of een kooi goed is(voor het konijn) of niet ligt aan hoe het gebruikt word lijkt mij.
Dus is weldegelijk handig om achtergrond info te hebben.

Ik vind alle materiaal van dit soort binnen hokken eigenlijk gelijk aan kwaliteit.
Je moet er niet op gaan zitten, dat niet :D (dat gebeurde mij 1 keer vroeger omdat mijn broertje mij duwde...plat hok en plat konijn haha!)
Konijn had niks hoor :D

Als de TS werkelijk meer thuis is als weg en het konijn zo goed als de hele dag rond loopt, lijkt mij dit een prima hok. Soortgenoot spreekt bij mijn voor zich maar daar laat ik me maar niet meer over uit en gaat dit topic ook niet over.

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 16:49

Gelieve geen commentaar op de grote van de kooi of het feit dat dit konijn (voorlopig) alleen zit. Zoals Duhelo als zegt, had ik dan wel om advies gevraagd over het houden van konijnen. Ja, ik ben mij ervan bewust dat deze afmetingen erg klein zijn voor een konijn dat de hele dag in zijn hok zit, maar zeg nou eens eerlijk... hoeveel mensen die een konijn binnen houden, hebben een hok dat qua afmetingen wel groot genoeg is om zo 'n dier de hele dag in te laten zitten? Vrij weinig, vermoed ik, aangezien de hele woonkamer gelijk vol zou staan met zo 'n hok. Wat ik alleen maar wil weten, is welke kooien kwalitatief goed in elkaar zitten, dus stevig zijn, handig in de schoonmaak... Als ik advies wil over het houden van een konijn, had ik de fokker waar ik mijn konijn vandaan haal daar wel over gevraagd.
(Ja, ik ben nog wel zo verstandig om geen konijn bij het tuincentrum te kopen, maar bij een fokker die aangesloten is bij een kleindiervereniging. Goed hè?!)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:14

nee, want dat is ook de vraag niet.

@ ts: ik ben effe aan het denken welke merken goed zijn, maar als je wil kijk ik morgen wel eens op het werk welke merken we nog verdelen en die ik handig vind.
wij hebben een tijd een kooi gehad uit twee verdiepen, ziet eruit als twee gewone bakken op elkaar met een laddertje ertussen, vond ik persoonlijk hele leuke kooien (makkelijk te kuisen, pakken niet veel plaats in, en konijn heeft wat meer hupsruimte.
prijs lag ergens rond de 50-70 euro. wij werken wel met veel chinabestellingen, dus merkloos, grote hoeveelheden, lage prijzen, redelijke kwaliteit (variabel van barslecht tot heel goed :D ) maar op = op

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:20

@ maaike2800: Alsof ze dat konijn speciaal voor mij, op mijn verzoek gefokt heeft. Als ik een konijn bij de opvang had gehaald, had de fokker dit konijn misschien niet kwijt gekund en was dit konijn vervolgens bij de opvang beland, dus als we zo gaan beginnen....

@ Duhelo: Graag. Voor die prijs en dubbele kooi is trouwens spotgoedkoop. Voor die Ferplast kooi had was ik ook zo 50 euro kwijt geweest. Heb trouwens ook een kooi via marktplaats op het oog.
Zal Maaike plezier doen om te horen dat het een kooi betreft die groter is dan de 97cm Ferplast.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:20

Advies van verkopers moet je altijd met een korrel zout nemen, die lui willen alleen jou geld en genieten van ervan als mensen hun woord overal maar op gelooft. Dat ten eerste, je brengt die fokker geld in het laatje waarom zou je die vertrouwen?. Verder tja, ik heb betere sterkere kooien gezien dan dat. Zelfs hele mooie omgebouwde ikea meubels waar je op het eerste gezicht niet aan zag dat het een hok was, zeker als hij verder gewoon los loopt is dat wel een leuk idee. Verder is het 'ja maar die doet dat ook' nooit een goed excuus om het ook te doen, of om jezelf een veer metersdiep je anus in te drukken. Je moet kijken wat het beste is, niet naar wat beter is dan het grote gros van de mensen om je heen. Verder wou ik je alleen nog mee gegeven dat je bovenstaande reactie een vraag is om een reltopic, hopelijk ben je er van bewust.

Dan nu de vraag, waarom voorlopig? en niet per direct 2 nijnen? zo duur zijn die stakkers ook weer niet. Ik denk dat je het jezelf moeilijker maakt door er later een bij te zetten dan dat nu direct te doen.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:30

[quote="Chanen"]@ maaike2800: Alsof ze dat konijn speciaal voor mij, op mijn verzoek gefokt heeft. Als ik een konijn bij de opvang had gehaald, had de fokker dit konijn misschien niet kwijt gekund en was dit konijn vervolgens bij de opvang beland, dus als we zo gaan beginnen....

je houdt de fokkers zo wel in stand, als fokkers door krijgen dat ze ze alleen nog bij de opvang kwijt kunnen (tegen betaling, ipv dat ze er wat voor krijgen) beginnen ze er misschien niet zo snel meer aan, bovendien een konijn alleen is GEMEEN!

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 17:46

Je menig is duidelijk maaike2800 en er zitten absoluut punten tussen die kloppen, dat wil ik best toegeven. Alleen kijk ik tegen sommige zaken net iets anders aan, maar hé... dat is ook slechts een menig.
Hoe dan ook... ondanks de nuttige tips die er gegeven zijn, denk ik dat ik het hier, gezien het verloop van het topic, maar bij laat, voordat de boel nog verder escaleert. Thanks anyway.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 19:17

Op marktplaats staan zat kooien voor weinig geld, misschien ook wel een leuke dubbele

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:09

Chanen schreef:
Alleen kijk ik tegen sommige zaken net iets anders aan, maar hé... dat is ook slechts een menig.

een mening mag, dierenleed niet
Een konijn in z'n uppie in een klein hokkie voor 10 uur lang omdat jij slaapt is dierenleed
En 'omdat een groot hok niet mooi staat' is al helemaal belachelijk, of zijn er mensen die dat eerlijk vinden tegenover het dier? }:0

Je doet er goed aan dit topic te sluiten, dit soort mensen hoef ik irl niet tegen te komen!

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:37

Waarom draaien zulke topics toch al snel de verkeerde kant op?
Zal er veder niet op in gaan.

@ts, zelf werk ik in een welkoop winkel en moet deze hokken regelmatig in elkaar zetten. Ze staan strak in elkaar (kost veel kracht om ze in elkaar te zetten). En naar mijn mening krijg je het niet snel stuk!
ik vind deze constructie (op het opstapje na) super. Je hebt een hoge plastice rand zodat het konijn niet alles naar buiten schopt! En toch kan er voldoende lucht doorheen voor de ventilatie!
Veel succes met je keuze! Ben benieuwd wat het uiteindelijk word!
Mag ik vragen welk ras je neemt (aangezien je naar een fokker gaat :D )

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:49

Hoi TS, op marktplaats stond laatst een supermooie dubbele kooi voor weinig... En even terugkomend op "konijn in kooi is zielig", ben ik het mee eens. Ik vind een cavia in zo'n kooi al zielig, daarom heb ik voor mijn 2 cavias, een mega 4 laags buitenhok gekocht op marktplaats! Als je een tuintje hebt of een balkon, zou ik zeker overwegen om je konijn daar te plaatsen, tochtvrij natuurlijk! En met een vriendje!

RianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:24

Ik heb bij zooplus een tijd geleden deze gekocht http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_ ... 20cm/65376

Hij is makkelijk schoon te houden, makkelijk in elkaar te zetten en van goede kwaliteit.
Hij is 1.20 lang en 60 cm breed. ;) Mijn dwergkonijntje heeft er erg veel plezier van.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 12:31

Ik heb twee van dit soort hokken aan elkaar bevestigd. Dat maakt een ruimte van 2 x 1.20 m. breed. De zijkanten heb ik verwijderd en dat werkt prima. De hokken die ik heb, waren per stuk zo'n 50,00 euro (bij de Jumper).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:04

mmm... plastic is niet goed voor konijnen(en alle dieren!)

misschien een mp hok kopen, zonder zo'n plastic ***, voor minder? :)

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:08

ik heb zoon soort alleen dan met een rekje boven in voor 2 cavia's
en dat past prima
denk dat het wel goed is

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:14

Chanen schreef:
Gelieve geen commentaar op de grote van de kooi of het feit dat dit konijn (voorlopig) alleen zit. Zoals Duhelo als zegt, had ik dan wel om advies gevraagd over het houden van konijnen. Ja, ik ben mij ervan bewust dat deze afmetingen erg klein zijn voor een konijn dat de hele dag in zijn hok zit, maar zeg nou eens eerlijk... hoeveel mensen die een konijn binnen houden, hebben een hok dat qua afmetingen wel groot genoeg is om zo 'n dier de hele dag in te laten zitten? Vrij weinig, vermoed ik, aangezien de hele woonkamer gelijk vol zou staan met zo 'n hok. Wat ik alleen maar wil weten, is welke kooien kwalitatief goed in elkaar zitten, dus stevig zijn, handig in de schoonmaak... Als ik advies wil over het houden van een konijn, had ik de fokker waar ik mijn konijn vandaan haal daar wel over gevraagd.
(Ja, ik ben nog wel zo verstandig om geen konijn bij het tuincentrum te kopen, maar bij een fokker die aangesloten is bij een kleindiervereniging. Goed hè?!)

Oja dus als mensen hun paard 24/7 in een klein stalletje zetten is een grotere stal natuurlijk veel beter en die ik niks slechts. :+

http://www.bunnybunch.nl/community/huis ... nieuw.html

Waarom wil je er geen commentaar op als je weet dat je fout zit? Waarom wil je zo graag een konijn als je er maar 1 wil hebben en klein wil houden?
Koop dan een russische dwerghamster. Die kan je dan de ruimte bieden.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:15

2 cavia's is iets anders dan een konijn ;)

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:29

Een konijn moet zoiezo met zijn tweeën en het beste is een buitenhok voor ze. ;)