kat steriliseren, wat als poes drachtig is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Wodka_

kat steriliseren, wat als poes drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 21:56

Maandag wordt mijn kat gesteriliseerd. Ze is alleen al een paar keer ontsnapt, dus wat als ze nu drachtig is?
-Kan ze gesteriliseerd worden?
-En kunnen de eventuele vruchtjes blijven zitten dan?

Waarschijnlijk zal 't allemaal wel meevallen maar vroeg het me toch af.
Ik kan natuurlijk ook de dierenarts morgen bellen, maar misschien weet iemand hier het toevallig.
Laatst bijgewerkt door _Wodka_ op 04-08-11 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Re: kat steriliseren, wat als poes drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:57

Tegenwoordig worden poezen niet meer gesteriliseerd, maar gecastreerd, wat betekent dat de baarmoeder ook verwijderd wordt. Mocht ze dus inderdaad dragend zijn, dan worden de vruchtjes ook verwijderd.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:58

Dan halen ze denk ik de hele baarmoeder eruit...dat zei tenminste mijn DA toen ik het vroeg. Houd de kat verder niets aan over, vruchtjes overleven dat uiteraard niet.

Captain

Afhankelijk van hoe ver ze drachtig is kun je kiezen om de kittens te aborteren en gelijk te castereren of om ze te laten zitten, haar de zwangerschap uit te laten dragen en haar daarna castereren. :)

Yessy

Tot een bepaalde periode van de dracht (noem je dat bij katten ook zo?) kan je poes nog gesteriliseerd worden, de vruchtjes worden dan geaborteerd. Als de kittens als te ver in de ontwikkeling zijn, zal de DA de kat niet meer steriliseren en moet je wachten tot de kittens geboren zijn.

Wanneer zou ze gedekt kunnen zijn?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:59

Dat hangt er denk ik ook af hoe lang ze eventueel drachtig is. Als ze al te lang drachtig is, doen ze het niet. (geloof ik, heb ik wel eens gehoord). Maar als ze nog niet zo lang drachtig is, verwijderen ze inderdaad de baarmoeder en de vruchtjes. Geen probleem.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:03

Hooguit 2 weken terug, is er geen sterilisatie mogelijk dat ze alleen de eileider afbinden? Zodat de baarmoeder blijft zitten?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:03

Waarom wil je de baarmoeder laten zitten dan?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:05

Zodat, als ze drachtig is, ik geen kleine poesjes laat weg halen.

Waarom moet de baarmoeder er dan uit? Is dat beter?

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:06

Ik liep stage bij een dierenarts, en die poes hebben ze via de dierenbescherming MOETEN sterriliseren voor mensen die Zogenaamd geen geld hadden, en de dierenbescherming wist ervan dat de poes drachtig was.
DUs poes hoefde nog maar 1 week, de kittens waren bijna volgroeit, en toch zijn ze eruit gehaald...
Echt heel zielig. ( toch even boos zijn op dierenbescherming....)
Maar verder bepaald in de meeste gevallen de dierenarts of ze vruchtjes moeten blijven zitten, of mee verwijderd moeten worden...
Verder is het wat hierboven staat allemaal waar, maar ik moest toch even mn verhaaltje kwijt.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:10

Dat vind ik echt walgelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:12

merenque schreef:
Dat vind ik echt walgelijk.

ik denk dat een overschot aan kittens meer walchelijk is....de asiels zitten vol namelijk.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:13

pfff en dat noemt zich de dierenbescherming... kijk als het nog zeer jonge vruchtjes zijn ala maar 1 week van te voren. Je mag bij mensen toch ook geen abortus uitvoeren na de 24? weken(eventuele uitzonderingen daar gelaten ivm niet levensvatbare ernstige afwijking kind) dat is het zelfde als je zegt ow maar bij 8 maanden kan het ook nog wel.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:17

Gewoon lekker laten sterriliseren. Zitten er kittens in dan worden die er dus mee uitgehaald. Jonge kittens zijn leuk maar als je leest wat er allemaal mee gebeurt wordt je daar niet vrolijk van. Snap dan ook héél goed dat de DB een kat heeft laten sterriliseren ook al wisten ze dat het dier niet lang meer te dragen had.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:17

merenque schreef:
Zodat, als ze drachtig is, ik geen kleine poesjes laat weg halen.

Waarom moet de baarmoeder er dan uit? Is dat beter?

Baarmoeder eruit betekent dat ze niet meer krols worden en ook geen baarmoederontsteking kunnen krijgen. Daarbij, als ze eenmaal open gaan voor een ingreep, moet je er rekening mee houden dat de levensvatbaarheid van de vruchtjes echt klein geworden is, mocht ze daarna weer worden dichtgemaakt.

In jouw geval heb je dus 2 keuzes, of je laat ze helpen en vraagt de DA om je niet te vertellen of ze wel of niet dragend is, of je houdt ze nog minimaal 7-8 weken strak binnen zodat ze niet meer ontsnappen kan en eventueel worden gedekt tot het duidelijk is of ze wel of niet zwanger is en handelt vanuit daar verder.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:18

Als ze alleen de eileiders afbinden blijven (volgens mij) de hormonen nog wel aktief. Heb je nog wel steeds dat ze tekenen geeft dat ze krols is. Het meest gangbare is dat de baarmoeder verwijderd wordt. als de poes 2 weken geleden gedekt zou zijn, zijn de vruchtjes nog erg klein en zeker niet levensvatbaar. Dan is het toch niet erg dat de vruchtjes verwijderd worden. En er zijn al meer als genoeg jonge katten! Echt waar. kIjk maar eens in het asiel in deze tijd; die worden overspoeld met kittens. Het asiel hiero werkt met pleeggezinnen waar kittens in huiselijke sfeer kunnen opgroeien. Alle pleegezinnen zijn voorzien van 1 of meerdere nestjes. Zelf hebben wij nog 9 kittens in huis (van 3 verschillende nestjes) in de leeftijd tussen de 4 en 14 weken. ooh het is echt verschrikkelijk leuk en ook druk die kittens in huis. Maar echt er zijn er al genoeg.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:26

bij ons halen we alleen de eierstokken weg en laten normaal de rest zitten, mochten ze drachtig zijn halen we alles weg. de wereld zit al vol met katten/kittens die een huisje zoeken dus waarom er nog meer bij zetten?

baarmoederontsteking gebeurt bij katten niet zoveel en deze ontstaat over het algemeen ook niet meer als de eierstokken weg zijn. echter zou ik in jouw situatie gewoon laten castreren en evt. vruchtjes laten verwijderen.

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 22:47

ok, bedankt voor de uitleg!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:37

Ik heb aan mijn dierenarts gevraagd, en die laten de baarmoeder gewoon zitten als die er nog goed uitzien. Wat met de meeste poezen ook zo iets. Dan binden ze alleen eileiders af.
Ik wou ook graag hele kippehok eruit omdat ze dan ook geen baarmoederkanker enzovoorts kunnen krijgen. Mischien lees ik teveel verhalen op internet.