cavia schuw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

cavia schuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 13:57

Hoi hoi :wave:

Ik heb ongeveer een jaartje een cavia, en hij is heel schuw. Ik weet niet wat ik moet doen, telkens als ik het hok open doe rent ze al heel hard weg. Ze zit sinds een paar dagen met een vriendinnetje want anders is ze echt zo eenzaam.. Ik kan der niet eens aaien..

Graag tips!

Groetjes Naomi :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:04

Geef haar wat tijd!!
Dat heb ik ook gehad... ik baalde heeeel erg...
Je moet (bijv.) met een peterselie blaadje er heen gaan, en dat net zolang doen, totdat ze het eet(eerst onzeker, daarna steeds zekerder!)
Dat heeft bij mij geholpen!

Maar, onthoudt:

HET ZIJN PROOIDIEREN!

PuurxNatuur

Re: cavia schuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 14:07

ik heb haar alle tijd gegeven.. Ik heb haar met een stukje appel gelokt, blaadjes ( die ene die ze lekker vinden ) Ik kan haar heeel soms een klein beetje over der koppie aaien maar dat is hoogstens 30 sec.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 14:48

Volhouden! Gewoon vaak oppakken (dagelijks) en dan op schoot wat groente of fruit geven. Als je haar pakt, niet van boven want dat is bedreigend voor cavia's.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:19

Cavia's zijn schuw van zichzelf, je zal veel tijd en geduld moeten hebben omdat er uit te krijgen
Idd niet van bovenaf en probeer met wat lekkers op je hand haar eerst te lokken en niet meteen te pakken
Stapje voor stapje

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:20

Wij hebben onze cavia's al zo'n 2,5jaar en ze zijn nog steeds schuw, maar eten kunnen we ze wel gewoon geven :))

Komt vanzelf goed!!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:26

Een cavia bouwt in de natuur geen nest of hol. Cavia's kunnen dus niet vluchten naar hun veilige omgeving. Om die reden moet en zal een cavia altijd op zijn hoede blijven. Het slijt wel iets met veel geduld, maar verwacht niet de volleige tamheid die een konijn bijvoorbeeld wel kan krijgen.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:42

Ik zou de cavia juist NIET op schoot tillen, dan moet je hem eerst oppakken wat al stress is en vervolgens zit die stijf van angst op je schoot. De cavia's inderdaad lekkers geven en dan uit de hand laten eten. Je kunt ook een keer zonder eten je hand in het hok steken en dan gewoon je hand stil houden. Niet te dicht bij de cavia maar gewoon aan het begin van het hok. Dan gaat ze eerst ruiken en misschien komt ze daarna naar je toe. Wanneer je zo vaak eten uit de hand geeft hoef je maar je caaf te roepen en dan komt hij al naar je hand toe!
Wel goed dat je een vriendin erbij hebt gehaald, caafjes samen zijn veel gelukkig dan alleen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:44

sunny_l0ve schreef:
Ik zou de cavia juist NIET op schoot tillen, dan moet je hem eerst oppakken wat al stress is en vervolgens zit die stijf van angst op je schoot.

Niet als je ze daarna tot rust stelt en wat lekkers geeft. Ik heb 4 cavia's en ze zijjn alle 4 tam geworden door ze gewoon op te pakken en lekkers te geven.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 01:07

Heb hier 2 cavia's 1 van een fokker ander dierenwinkel.
Van de fokker is erg rustig en komt direct als je voer/water of wat dan ook komt brengen.
De dierenwinkel knaaf is nog steeds doodsbenauwt.

Als ik hem pak dan blijft hij wel vrij rustig zitten, maar hij loopt liever in zijn hok, ga hem verder niet dwingen, maar omdat het een langhaartje is moet die toch wel elke week uitgekamt worden.