Vraagje over mijn Pup(Husky),

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Vraagje over mijn Pup(Husky),

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:59

Hoi,

Heb een vraagje voor jullie,ben er zelf ook al naar het aan Googlen geweest,maar vind niet zoveel.
Ik heb sinds 16 juli een Husky pup(niet mijn eerste Husky,en heb nog een kruising Husky rondlopen van 7 jaar),hij is 20 april geboren en is dus nu 3,5 maand.
Toen ik hem gehaald had(bij mensen die eenmalig een nestje getrokken hadden met hun teefje) bleek hij af en toe te rochelen,omdat ik dat niet vertrouwde ben ik de 17de juli al meteen naar onze dierenarts geweest,hij bleek maar 4,5 kilo te wegen en bovendien long en keelontsteking te hebben,na een weekje antibiotica ben ik terug gegaan en was hij 2,5 kilo gegroeid en beter verklaard, *\o/* *\o/* .
Nu komt dus het probleem,de eerst week had ik hem na een paar dagen overdag zindelijk,s'nachts lukt nog steeds niet zo goed,maar overdag doet hij het nu sinds een paar dagen ook vaker terug binnen,terwijl de achterdeur gewoon openstaan en niets veranderd is, :? .
Hij krijgt elke dag om 8u om 13u en om 17u Duck te eten en zijn water word om 20u weggehaald.Ik laat hem s'nachts om 1u nog eens uit en dan doet hij ook alles,ik sta om half 7 weer op en dan doet hij een plasje,de ene keer is de bench droog de andere keer heeft hij er alles in gedaan.
Iemand enig idee waar ik de fout inga?Het gaat trouwens om deze kanjer,

Afbeelding

Groetjes Cindy, :wave: .

dierenfan

Re: Vraagje over mijn Pup(Husky),

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:06

Wat een mooie pup. Echter 2.5 kg in 1 week groeien is veel en veel te hard. Echt waar, hier zou ik niet blij mee zijn. Dit is een mega aanslag op het botwerk. Zou dus heel voorzichtig zijn met beweging e.d. om te maken dat het botwerk echt niet overbelast gaan worden.

En tja, het zindelijk worden gaat niet bij elke hond even snel. Wat ik aan zou raden is om de pup zo te zetten 's nachts dat je hem kan horen. Dus als hij uit moet dat je hem dan ook uit laat. Daarnaast overdag belonen als hij het buiten doet en als hij het binnen doet gewoon negeren of gelijk buiten zetten.
Uiteindelijk zal hij het gaan snappen.

Hoe is de pup op gegroeid? In gescheiden slaap plaats en poep/plas plaats of gewoon in 1 grote ruimte waar ze sliepen/poepen/plassen/spelen? Dit kan al een groot verschil maken namelijk.
Pups die gewend zijn te slapen in bijv. een bench (bij de fokker al he!!) en daar uit te moeten om op bijv. een krant de behoefte te doen heb je ook veel sneller zindelijk dat pups die slapen daar waar ze ook hun ontlasting moeten doen. Die zijn immers gewend tussen/bij/in de ontlasting te slapen en dat is moeilijker af te leren.
Mijn hond die ik vanaf pup heb was in het asiel waar hij geboren is al gewend om met moeder en broers/zussen in een bench te slapen en daar buiten lag in het ene deel karton voor poepen/plassen en in andere deel speelgoed. Hij heeft ook nooit wat in de bench gedaan.

In elk geval als hij in zijn bench plast verwacht ik dat hij ook echt moet dus zou hem nog dichter op elkaar uit laten. En anders als je twijfeld de ontlasting opvangen en bij de dierenarts laten controleren of het allemaal wel goed zit.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:09

Mijn husky heeft er bijna een jaaar over gadaan om zindelijk te worden, en dan nóg lag er af en toe een plasje en zelfs een grote hoop op plekken waar ik dat niet wilde. Ik hoor het vaker van husky's dat ze moeilijker zindelijk te krijgen zijn dan andere rassen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:17

Water is een eerste levensbehoefte en mag je NOOIT weghalen. Sommige honden krijgen daar zelfs gedragsstoornissen van.

Verder zal je er echt 's nachts nog eens vaker uit moeten. Doe om 11 uur de laatste ronde en dan om een uur of 3 nog eens.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:18

dierenfan schreef:
Wat een mooie pup. Echter 2.5 kg in 1 week groeien is veel en veel te hard. Echt waar, hier zou ik niet blij mee zijn. Dit is een mega aanslag op het botwerk. Zou dus heel voorzichtig zijn met beweging e.d. om te maken dat het botwerk echt niet overbelast gaan worden.

En tja, het zindelijk worden gaat niet bij elke hond even snel. Wat ik aan zou raden is om de pup zo te zetten 's nachts dat je hem kan horen. Dus als hij uit moet dat je hem dan ook uit laat. Daarnaast overdag belonen als hij het buiten doet en als hij het binnen doet gewoon negeren of gelijk buiten zetten.
Uiteindelijk zal hij het gaan snappen.

Hoe is de pup op gegroeid? In gescheiden slaap plaats en poep/plas plaats of gewoon in 1 grote ruimte waar ze sliepen/poepen/plassen/spelen? Dit kan al een groot verschil maken namelijk.
Pups die gewend zijn te slapen in bijv. een bench (bij de fokker al he!!) en daar uit te moeten om op bijv. een krant de behoefte te doen heb je ook veel sneller zindelijk dat pups die slapen daar waar ze ook hun ontlasting moeten doen. Die zijn immers gewend tussen/bij/in de ontlasting te slapen en dat is moeilijker af te leren.
Mijn hond die ik vanaf pup heb was in het asiel waar hij geboren is al gewend om met moeder en broers/zussen in een bench te slapen en daar buiten lag in het ene deel karton voor poepen/plassen en in andere deel speelgoed. Hij heeft ook nooit wat in de bench gedaan.

In elk geval als hij in zijn bench plast verwacht ik dat hij ook echt moet dus zou hem nog dichter op elkaar uit laten. En anders als je twijfeld de ontlasting opvangen en bij de dierenarts laten controleren of het allemaal wel goed zit.

Bij zijn fokker zat hij in een grote kist met zaagsel en moest daar dus ook zijn behoeftes in doen, :(:) .
En wat het groeien betreft,hij is idd veel gegroeid,maar volgens mijn dierenarts groeien ze bij een te laag gewicht in de eerst instantie veel sneller,hij groeit nu ook minder hard hoor, ;) ,en voor zijn gewrichten krijgt hij suplementen.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:20

Sancha schreef:
Water is een eerste levensbehoefte en mag je NOOIT weghalen. Sommige honden krijgen daar zelfs gedragsstoornissen van.

Verder zal je er echt 's nachts nog eens vaker uit moeten. Doe om 11 uur de laatste ronde en dan om een uur of 3 nog eens.

Water liet ik in de eerste instantie ook staan,totdat hij hem elke keer als ik hem in de bench zette als eerste zijn waterbak omkiepte, :+ .En hij krijgt als ik om half zeven opsta meteen water,maar dan drinkt hij er nooit van,dus echt dorst zal hij dan wel niet hebben,anders was die bak wel zo leeg denk ik, :? .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:23

Dan koop je een waterbakje speciaal voor in de bench. Water moeten ze 24/7 hebben.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:29

Sancha schreef:
Dan koop je een waterbakje speciaal voor in de bench. Water moeten ze 24/7 hebben.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens,maar gelukkig mag iedereen een eigen mening hebben, ;) ,maar daar ging mijn vraag ook niet over, :) .

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:29

In wat voor een bench laat je je pup slapen? Wij hebben onze pup in het begin in een bench gehad waar ze net in pastte. Toen was het gauw afgelopen met plassen ed in de bench, ze wilde niet in haar eigen uitwerpselen liggen. Misschien is het gewoon luiheid dat je pup zijn behoefte doet in zijn bench...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:30

Kun je het niet mee eens zijn, maar het is een FEIT. Water is een primaire levensbehoefte.

Dat je er niet vaker uit wilt, kun je ook gewoon toegeven natuurlijk. Maar dan had je beter niet aan een pup kunnen beginnen.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:36

Sancha schreef:
Kun je het niet mee eens zijn, maar het is een FEIT. Water is een primaire levensbehoefte.

Dat je er niet vaker uit wilt, kun je ook gewoon toegeven natuurlijk. Maar dan had je beter niet aan een pup kunnen beginnen.

Waar heb ik gezegd dat ik er niet vaker uit zou willen?Jeetje zeg,omdat ik jou mening niet deel ben ik geen pup waardig?Vind ik wel een grove opmerking, :( .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:36

Wat is dan je reden om voor 13 uur per dag geen water te geven?

Een pup kan het simpelweg nog niet zolang ophouden, dus je moet je tijden aanpassen. Heel simpel, hoor.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:37

Sarah_Elise schreef:
In wat voor een bench laat je je pup slapen? Wij hebben onze pup in het begin in een bench gehad waar ze net in pastte. Toen was het gauw afgelopen met plassen ed in de bench, ze wilde niet in haar eigen uitwerpselen liggen. Misschien is het gewoon luiheid dat je pup zijn behoefte doet in zijn bench...

De bench is inderdaad groot,hij kan op zijn dekentje liggen en aan de andere kant heb ik kranten gelegd,dus hij heeft veel ruimte er nog in.Hij begint ook pas met piepen als hij iets gedaan heeft,dus hij vind het wel verschrikkelijk als zijn bench vies is.Ik sta dan op,maak de bench schoon en dan gaat hij ook gewoon weer slapen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:37

Sancha schreef:

Hier ben ik het mee eens. Op deze manier krijg je een hond die juist meer gaat drinken als er wel water staat. Veel pups zijn met 3,5 maand nog niet helemaal zindelijk.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:40

Sancha schreef:
Wat is dan je reden om voor 13 uur per dag geen water te geven?

Een pup kan het simpelweg nog niet zolang ophouden, dus je moet je tijden aanpassen. Heel simpel, hoor.

De reden is dat ik in overleg met mijn veearts heb besloten om zijn water weg te nemen,omdat hij overdag zijn bak al continu opnieuw gevuld krijgt en buiten staat wel 24 uur de bak water van Angel mijn andere hond,dus alleen het water binnen word hem afgenomen,omdat hij dat toch alleen maar steeds omgooit!En hij weet de bak van Angel te staan want daar drinkt hij overdag ook van mee,maar bij de avonduitjes kijkt hij er niet eens naar om.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:41

imaudy schreef:
Sancha schreef:

Hier ben ik het mee eens. Op deze manier krijg je een hond die juist meer gaat drinken als er wel water staat. Veel pups zijn met 3,5 maand nog niet helemaal zindelijk.

Prima,maar waarom drinkt hij dan niet meteen s'morgens als hij uit zijn bench komt en pas bij zijn eten om 8 uur?
En waarom drinkt hij bij de avonduitjes dan niet uit de bak die buiten staat?
Vond trouwens dit:

http://www.hondenadviescentrum.nl/tips.php
Laatst bijgewerkt door Kiara04 op 03-08-11 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:46

Regelmatig (kleine) stukjes uitlaten en goed belonen als er "wat" gedaan wordt. Wel oppassen dat je niet na "het doen" GELIJK terug loopt naar huis, want dan heb je, MSS, kans dat hij dat negatief gaat associeëren.
Doet hij wat in huis, niet anders op reageren als, NEGEREN, opruimen....geen extra aandacht geven en pas een paar minuten (2 á 3) later, mee naar buiten nemen en daar uitgebreid belonen na "productie". Ga je namelijk gelijk met hem naar buiten nadat hij wat in huis heeft gedaan, loop je het risico dat hij "wat in huis doen" gaat zien als een signaal om jou mee naar buiten te krijgen. Zie je dat hij wat wil gaan doen, dan kun je hem gelijk oppakken (niet foeteren, maar afleidden met een vriendelijke stem) en buiten zetten en dan belonen.
Ik zou hem niet wennen om ook nog om 3 uur 's nachts uitgelaten te worden. Gewoon om een uur of 12/1(av.) het laatst en dan om 7/8 (mo.) uur pas weer. Dat moet hij vrij snel in de gaten krijgen.
Goed dat je hem wat extra supplementen geeft en went aan KVV van DUCK (Dynamic is erg goed als hij straks wat ouder is).

Grtz.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:46

ik ben ook van mening dat 24/7 water toch zeker moet zijn. Onze pup smeert met water en ik geef dus ook s'nachts af en toe water. Het is erg slecht als een pup niet constant water heeft.

Ik vindt ook dat 2,5 kilo in een week een te grote aanslag op een hondenlijf is. Ik heb zelf een pup van vergelijkbaar formaat en heb daar heel gericht gevoerd en gewogen zodat de belasting niet te groot is en dat zie je nu terug als je nestbroertjes en zusjes ziet waarbij dit niet is gedaan.

Is de hond onrustig in bench? Heb je al eens urine nalaten kijken?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:47

Ik denk dat je het beste contact kan op nemen met een gedragsdeskundigen of met je leraar vd puppy curses kan overleggen.
Probeer hem om de 2 uur uit te laten en sochtends om 6 u gelijk naar buiten laten en voor je gaat slapen nog een keertje naar buiten laten..
Ik gaf mijn pup verdeeld over de dag laagjes water en 2 uur voor zn laatste uitlaat rondje voor de laatste keer water.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:49

baretta schreef:
Regelmatig (kleine) stukjes uitlaten en goed belonen als er "wat" gedaan wordt. Wel oppassen dat je niet na "het doen" GELIJK terug loopt naar huis, want dan heb je, MSS, kans dat hij dat negatief gaat associeëren.
Doet hij wat in huis, niet anders op reageren als, NEGEREN, opruimen....geen extra aandacht geven en pas een paar minuten (2 á 3) later, mee naar buiten nemen en daar uitgebreid belonen na "productie". Ga je namelijk gelijk met hem naar buiten nadat hij wat in huis heeft gedaan, loop je het risico dat hij "wat in huis doen" gaat zien als een signaal om jou mee naar buiten te krijgen. Zie je dat hij wat wil gaan doen, dan kun je hem gelijk oppakken (niet foeteren, maar afleidden met een vriendelijke stem) en buiten zetten en dan belonen.
Ik zou hem niet wennen om ook nog om 3 uur 's nachts uitgelaten te worden. Gewoon om een uur of 12/1(av.) het laatst en dan om 7/8 (mo.) uur pas weer. Dat moet hij vrij snel in de gaten krijgen.
Goed dat je hem wat extra supplementen geeft en went aan KVV van DUCK (Dynamic is erg goed als hij straks wat ouder is).

Grtz.

Ja hij krijgt nu lam en rijst en de uitmuntend afwisselend,verder zijn biotine ed,het is meteen een andere pup sinds hij Duck krijgt.
En na zijn behoefte gedaan te hebben loop ik inderdaad de straat nog eens rond(we wonen aan het bos),het enige wat ik dus doe is s'avonds het water wegnemen,verder doe ik het bijna zoals je al zei,behalve dat ik hem na een ongelukje wel meteen buitenzet,dus dat misschien even veranderen,bedankt voor de tip, +:)+ .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:52

baretta schreef:
Ik zou hem niet wennen om ook nog om 3 uur 's nachts uitgelaten te worden.

Wat is dat nou weer voor onzin. Een pup kan het nog niet zo lang ophouden, dus als je hem niet in zijn eigen vuil wilt laten zitten dan moet je wel. het is heel normaal hoor, en je bouwt dat uit van 3 uur naar 4 uur naar 5 uur, langzaam aan in het tempo van de pup.

Vreemde adviezen weer hier. :')

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 19:53

Kiara04 schreef:
imaudy schreef:

Prima,maar waarom drinkt hij dan niet meteen s'morgens als hij uit zijn bench komt en pas bij zijn eten om 8 uur?
En waarom drinkt hij bij de avonduitjes dan niet uit de bak die buiten staat?
Vond trouwens dit:

http://www.hondenadviescentrum.nl/tips.php

Wat daar staat is echt onzin. Je moet een pup niet straffen als hij plast, daar kan hij in de meeste gevallen niks aan doen. Hij kan het gewoon nog niet zolang ophouden. Zou je hem straffen dan wordt hij onzeker. Je kunt wel nee zeggen en de pup zo snel mogelijk buiten zetten. Ga trouwens eens schuiven met de maaltijden, de laatste maaltijd wat later. Dan kan hij het misschien net wat langer ophouden 's morgens.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 19:56

Wat daar staat is echt onzin. Je moet een pup niet straffen als hij plast, daar kan hij in de meeste gevallen niks aan doen. Hij kan het gewoon nog niet zolang ophouden. Zou je hem straffen dan wordt hij onzeker. Je kunt wel nee zeggen en de pup zo snel mogelijk buiten zetten. Ga trouwens eens schuiven met de maaltijden, de laatste maaltijd wat later. Dan kan hij het misschien net wat langer ophouden 's morgens.

Het ging me ook alleen even over de tip van dat water, ;) .

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:14

Water hoort een pup gewoon tot z'n beschikking te hebben in mijn ogen, zeker in de zomer. Mijn pup was vrij snel zindelijk zonder bench en met water. Ik ga met Sacha mee, gewoon er s'nachts nog even gauw uit, laten plassen en hop weer in zijn bench. Dat bouw je rustig uit. Ook zou ik de etenstijden verder verschuiven. Steeds een uur of 5/6 ertussen is het meest ideale voor zo'n kleine muppet ;)

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:29

Sancha schreef:
baretta schreef:
Ik zou hem niet wennen om ook nog om 3 uur 's nachts uitgelaten te worden.

Wat is dat nou weer voor onzin. Een pup kan het nog niet zo lang ophouden, dus als je hem niet in zijn eigen vuil wilt laten zitten dan moet je wel. het is heel normaal hoor, en je bouwt dat uit van 3 uur naar 4 uur naar 5 uur, langzaam aan in het tempo van de pup.

Vreemde adviezen weer hier. :')

Ze laat hem om 12/1 uur uit. Een zindelijk gemaakte pup, die snapt dat hij niet in zijn bench moet plassen, kan heel goed 6 á 7 uur zonder uitlaten als hij in het donker zit en hoort te slapen.

Water zou ik hem wel geven, maar dan in zo'n benchbakje. Als hij idd regelmatig zijn waterbak omkiepert in de bench, kan het liggen in het water, hem triggeren om te plassen.
Ik zou zijn water iig niet al om 20.00 weghalen, hooguit pas als hj in zijn bench moet.

Leer hem ook om overdag zijn bench te zien als "zijn plek" om zich terug te kunnen trekken (beloon hem onverwachts als hij daar ligt) maar zorg wel dat hij die plek niet zo eigen gaat vinden dat hij hem gaat verdedigen. Hij zal dan makkelijker zindelijk zijn op die plek.

Grtz.