Kittens met kromme pootjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Kittens met kromme pootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:44

Hallo,
Vanochtend is onze poes bevallen van 3 kittens.
Helaas zag ik dat twee van de poesjes kromme achterpootjes hebben, ik was meteen in paniek en bang dat ze geen kans op leven hadden.
We hebben twee dierenartsen gebeld, de eerste wilde ze in laten slapen (dierenarts waar ik het niet bepaald goed mee kan vinden).
De tweede wilde het even aankijken.
Ook heb ik nog een vriendin gebeld die ook eens een poesje had met kromme pootjes, die had tape om de pootjes en dat is goed gekomen. Zij komt vanavond even kijken.

Nu heb ik al wat informatie opgezocht:
http://www.nrkv.info/vet/nrkv_vet_twistedlegs.html
http://www.pandecats.com/x/update_on_kittens_born_with_twisted_legs.shtml

En het ziet er dus naar uit dat ze door middel van warmte, massage en eventueel tapen/spalken weer helemaal normaal kunnen worden.

Hier zijn foto's van onze kittens:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik wil jullie vragen om ervaringen en om mij nog wat meer gerust te stellen, omdat ik eigenlijk vrijwel meteen in paniek was en in tranen uit ben gebarst. Ik heb nu nog steeds een rotgevoel in mijn maag maar heb wel het idee dat het helemaal goed kan komen.

(Er was al een nieuw huisje gevonden voor 3 kittens voordat ze nog maar geboren waren. )

Anoniem

Re: Kittens met kromme pootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:48

Goed dat je naar een 2e DA bent gegaan! :)
Ik zou (heb hier geen ervaring mee) er een mini verbandje omheen doen(de kromme pootjes).

Miss is het ook handig om nog wat rond te bellen naar willekeurige DA's

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:51

Ik wil zelf niet gaan prutsen met verbandjes of dergelijke.
De moeder van die vriendin heeft aangegeven dat er getaped kan worden rond de tijd dat de oogjes van de kittens open gaan.
Dan zou die vriendin het tapen, aangezien zij weet hoe het moet.
Zij werkt bij een kattenasiel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:52

is er inteelt in het spel geweest?

ik heb dit echt nog nooit gezien, wel sneu hoor :(:)
kan je niet helpen maar wens je veel sterkte, hopelijk weet iemand raad

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 15:58

Paps en mams zijn geen familie van elkaar.
Zoals ik heb gelezen is het ook niet eens erfelijk, maar komt het waarschijnlijk doordat ze in de baarmoeder niet goed hebben gelegen.

Bedankt spatter.
Ik was zo blij dat ze eindelijk geboren waren, ik moest werken tot 1 uur en mijn vriend was thuis.
Toen ik thuiskwam rende ik naar de poesjes en het voelde toen wel even heel dubbel dat ze misvormde pootjes hebben.
Het zijn ook nog eens sneeuwkittens, maar dat trekt gelukkig weer weg.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 15:58

Ik heb 1 kat gezien die het aan 1 voorpootje had... en die liep gewoon zo door het leven, boompje klimmen deed ie ook nog. Nu is het met 2 pootjes net iets anders, maar ik zou het niet gelijk heel somber inzien.. :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:00

Het komt inderdaad wel vaker voor en kan volledig wegtrekken als ze ouder worden als het maar goed behandeld wordt.
Zeker niet zomaar in laten slapen dus.
Als je zoekt op zwemmertjes kan je er vast meer over vinden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:01

Wat zijn sneeuw kittens?
Ik denk dat die pootjes deels wel weer recht trekken als ze wat ouder zijn.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:05

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me herinneren dat er een andere bokker dit ook eens bij een kitten heeft gehad. Als ik het goed herinner was dit Quellian, maar zeker weten doe ik het niet.

Iig had deze kitten spalkjes gekregen en volgens mij is het daarmee goed gekomen.

edit: gevonden :)
[BB] Ervaringen/tips verdraaide ledematen kitten?
Laatst bijgewerkt door Lizz op 03-08-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 16:05

Ik ben van plan om ze in ieder geval te gaan masseren, niks forceren gewoon rustig masseren.
Totdat ik meer weet.

Sneeuwkittens hebben een wazige gloed over de vacht. Wij hebben 1 wit kitten en twee driekleuren, maar de driekleuren lijken wel grijs.
Afbeelding
(ligt inmiddels een ander kleedje in waar ze niet achter kunnen blijven haken met de nageltjes, op dit kleedje is ze alleen bevallen)

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:12

Ik weet nog dat wij heel vroeger bij mijn ouders thuis nestjes hebben gehad.
Daarvan waren er 1 of meerdere (vergeef me, dat is echt tig jaren geleden) kit(tens) met kromme achterhand. Het leek op een kikkervisje. Het sleepte over de grond.
Ik heb net voor je nagevraagd, wij zijn daar destijds nooit mee naar DA gegaan, het is gewoon bijgetrokken. Niets massage, niets gespalkt of wat dan ook. Misschien ook wel de tijd van toen hoor.
De kitten is aangehouden en heeft dan ook de naam Lucky gekregen... :D

(Al bleek de kat niet zo heel erg lucky... Is uiteindelijk in een strobaal gekomen := Liep graag over het land, terwijl machines bezig waren)

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:14

Wow dit heb ik nog nooit gezien... Is het niet zo dat het misschien komt door het liggen in de baarmoeder? En dat het evt bij trekt? Om ze nou direct in te slapen is ook weer zo..?

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:17

Dat is heel waarschijnlijk, dat staat ook in één van mijn reacties hierboven.
Ik wil ze ook zeker niet direct in laten slapen, ik heb goede hoop dat het helemaal goed kan komen. :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:18

De naam van die verkleuring is 'frosted' en dat trekt inderdaad weg als ze ouder worden, meestal veroorzaakt door een infectie of wat dan ook tijdens de zwangerschap van de moeder.
Wat die pootjes betreft, inderdaad slim om die door de 2e DA te laten tapen. Verder helpt massage inderdaad ook goed en zodra ze wat gaan waggelen, ze regelmatig ondersteunen onder de buikjes en zelf laten lopen met die pootjes. Dat stimuleert de juiste spieren qua gebruik.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:28

Jeetje wat vervelend, hopelijk komt het allemaal goed! Ik had er nog nooit van gehoord.
Mooie kleur heeft de moederpoes, ik heb ook zwart-wit-rode!
Succes met de kittens.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:30

ze hebben waarschijnlijk zo in de buik gezeten dit is met een spalkje en verband wel goed te krijgen.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 17:33

Klopt Leonoor, er zijn verschillende benamingen, ze noemen het ook wel fevercoat omdat het veroorzaakt kan zijn door koorts van de moederpoes tijdens de zwangerschap.
Ik heb net al even heel voorzichtig gemasseerd en de bekjes nog even gecontroleerd op open gehemelte, was dat door alle commotie helemaal vergeten, maar voor zover ik kon zien in die kleine bekkies was dat helemaal in orde.

De pootjes zijn niet helemaal verkrampt zeg maar, ze waren gemakkelijk te masseren en te buigen.
Als ze afzetten op de pootjes zeg maar om voor uit te komen, staan de pootjes ook vaak in normale stand.
Alleen de witte heeft één pootje die wel erg scheef is.

Dankje voor de tip van het ondersteunen, had ook gelezen dat je ze als ze gaan waggelen best een paar keer voorzichtig op de achterpootjes kan zetten zodat ze die leren te gebruiken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:40

Dit is onze Belle, zoals je ziet ook geboren met kromme voorpootjes. Heb daar niets aan gedaan, zodra ze ging lopen bleek dat ze zich er prima mee redde. Het kan geopereerd, maar dat is puur een esthetische operatie en mij daarom te duur. Vermoed alleen dat ze wellicht wat eerder artrose zal krijgen?

http://94.100.120.26/383250001-38330000 ... _IjJ9.jpeg

Helaas geen prille kittenfoto's, dankzij mijnalbum wat alles gedeactiveerd heeft :(

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:18

Hoe is het nu met de kittens?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:05

Lizz schreef:
Ik heb er geen ervaring mee, maar kan me herinneren dat er een andere bokker dit ook eens bij een kitten heeft gehad. Als ik het goed herinner was dit Quellian, maar zeker weten doe ik het niet.

Iig had deze kitten spalkjes gekregen en volgens mij is het daarmee goed gekomen.

edit: gevonden :)
[BB] Ervaringen/tips verdraaide ledematen kitten?

:D
Ik net heel druk zitten zoeken op dit topic, was je me voor geweest :D

Bij ons is inderdaad 2 jaar geleden ook een kitten geboren met vreemde pootjes, nou eh... niets meer aan te merken :D
Niet te druk maken! Wij hebben gekozen voor een week spalken, ik wilde haar dat steuntje wel geven en daarna heeft ze het op eigen kracht gedaan. Komt goed, echt :j