OPGEPAST: MADEN!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

OPGEPAST: MADEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 16:31

Wanneer de dagen warm en vochtig zijn, komen de groen vliegen tevoorschijn. Deze insecten komen af op uitwerpselen van onder meer uw konijn, hond of kat. De vliegen leggen hun eitjes in de ontlasting maar ook in een vieze stinkende vacht. De maden uit de eitjes die in de vacht worden gelegd eten zich binnen vier uur het lichaam binnen. In een paar uur tijd kan een grote wond ontstaan. Zonder snelle behandeling kan uw huisdier hier binnen twee dagen aan overlijden.

Hoe te vookomen:

Voorkom dat er ontlasting of urine in de vacht van het dier blijft zitten. Indien de vacht toch vies wordt, maak het direct schoon en goed droog. Zorg voor een schone omgeving. Verschoon de poep en plasplekken van uw konijn 1 keer per dag. Aan het hok van het konijn kunt u horrengaas bevestigen, dit houdt de groene vliegen tegen.

Bron: http://ranzijndierenarts.nl/pages/posts/opgepast-maden78.php

Ik kwam dit tegen op internet en vond het wel handig om hier neer te zetten, zodat iedereen alert kan zijn.
Ik heb dit vroeger met een konijn meegemaakt die aan de diarree was en het gaat ongelovelijk snel, konijntje heeft het niet overleeft. Voel mij nog steeds heel naar dat ik niks gemerkt heb, ja toen het bijna te laat was.....

julius_juut

Re: OPGEPAST: MADEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:44

Was ik toch altijd overtuigd dat maden alleen dood vlees aten. :P Dan snap ik nu ook waarom het zo erg is dat er maden in schapen hun vacht zitten...

Moet er wel verschrikkelijk uitzien, een levend dier dat weggevreten word door maden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:45

Maden :r iets ranzigers bestaat er niet!
Met dit weer is het inderdaad heel erg uitkijken!
Niet alle soorten maden eten trouwens levend vlees.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:46

Wij moesten 2 jaar geleden onze kat in laten slapen die van binnenuit opgevreten werd.. Je kon zo onder de ruggengraat door kijken naar de andere kant van de muur.. Verschrikkelijk! :n
Goed opletten dus!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:49

H_Nalanta schreef:
Wij moesten 2 jaar geleden onze kat in laten slapen die van binnenuit opgevreten werd.. Je kon zo onder de ruggengraat door kijken naar de andere kant van de muur.. Verschrikkelijk! :n
Goed opletten dus!!

Ieeww :r
Zo had een kennis van mij een perzische kat die altijd buiten liep.
Tot ze hem opeens erg stil zag liggen op het gras. Ze gaat er heen, pakt hem op en ziet dat op zijn buik echt krioelt van de maden.
Meteen mee naar de dierenarts maar het was helaas al te laat. Ze hadden zijn organen al bereikt.
Ze hebben hem toen meteen laten inslapen.
Gelukkig was ik er niet bij maar het idee alleen al bezorgt me de kriebels :=

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:50

Goed dat je dit plaatst.
Op mijn werk (dierenkliniek) hebben we de afgelopen tijd al meerdere konijnen en een kat gehad met maden.
En 9 van de 10 keer kan je er niets meer aan doen.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:24

Helaas mijn konijn jaren geleden ook zo verloren, was op vakantie en hij zat bij andere mensen, ik wist dat hij regelmatig niet helemaal schoon was na het poepen, dus ik checkte dat elke dag, maar ja dat is toen niet gedaan en helaas waren ze er toen ook te laat bij, vond het vreselijk.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:09

Dit heet Myiasis, echt heel naar, heb het wel eens bij schapen gezien, komt vrij vaak voor bij deze dieren, zeker als ze laat geschoren worden.
Dat het ook bij konijnen voor kwam wist ik maar bij honden en katten had ik nog niet van gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:15

Wat een horror :oo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:21

Echt heel erg goor. Ik heb het ook gehad bij een konijn waar ik op moest passen. Ik had de oppas nog geen dag en de maden kropen eruit. Ik moest hem wassen in Biotex en dan goed afdrogen, ook hebben we nog een injectie (?) gehaald bij de Da....helaas was er ook niets meer aan te doen. Zowel ik als degene van wie het konijn was voelden ons best schuldig. Hoewel ik dacht dat ik er niets aan kon doen ( omdat ik pas net de oppas had) lees ik hier dat het met een uur of vier al gedaan kan zijn. Tja..........

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:21

Ik heb ook op deze manier een konijn verloren... Was akelig om te zien en ik was voor hem opgelucht dat hij ingeslapen kon worden, arm beestje.. en dat terwijl ik hem dagelijks controleerde.....

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:23

Gatver..ik wist dat het bij schapen oppassen is maar als ik het lees van de kat waar je "doorheen" kon kijken...gruwelijk!!! :r

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:24

ik had vorige week eitjes in de kootholte van mijn fries.Geukkig controleer ik dat iedere dag,en was ik er op tijd bij...anders heb je binnen ongeveer 9 uur maden...nog nooit gehad...bah!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:32

toen ik een jaar of 11 was en vreselijk penny hielp ik altijd bij een boer.. Zijn erf schoonmaken zodat de hond zijn hondenhok terug had ipv open scheurblikken.. De stallen uitmesten (mocht niet) en 20cm aan uitwerpselen weggeschept waarvan de helft maden waren zon 5 cm onder een veulen zijn hoeven..

En ook eens meegemaakt dat hij zijn land had afgestaan aan de DB. Die hadden schapen in beslag genomen.. Stonden met en dikke ongeschoren vacht. We brachten toevallig twee pony's naar de weide ernaast. Ik zag een schaap liggen, ik liep erheen. Het dier keek heel sneu.. Tilde de poot op.. Kwam er een golf aan maden tussen zijn poten vandaan.. Zal het nooit vergeten..

Wat de boer deed? Die gaf het schaap een schop de sloot in. ''hij ken beter verzuipen dan nog een dag wachten tot ie sterft in deze hitte, ik ga de dierenbescherming bellen, ze moeten die beestn verdorie scheren, straks krijg ik nog een slechte naam''
Zei de man met 100 katten in een klein schuurtje.. Katers en poezen bij elkaar. We hebben de katten op het erf in een emmer met vlooienshampoo geduwt (ik en vrouw vd boer) maar dat was echt niet te doen.

Met dit weer broeit er echt zoveel... Altijd opletten.. Net als teken etc...

Moraal van mijn verhaal...

Ja.. Het is echt een gruwelijk gezicht om een dier zo te zien lijden.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:37

Brr! Ik zag de vliegen ook alweer rondvliegen in/bij mijn konijnen, morgen direct weer checken! Tot nu toe geen maden in de poep gevonden gelukkig.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:44

Oeh nou ik dit lees..
Onze hond heeft zo'n rare plek bij zijn staart, lijkt een oppervlakkig wondje en hij bijt er steeds aan, heb hem direct ontvlooid maar het ziet er raar uit. Zou dit van maden kunnen zijn? Of zou je die direct zien?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:52

Maden in een wond zie je kruipen.. Dat kun je niet missen. Hooguit valt het je niet direct op omdat het op een plek zit die minder zichtbaar is. Ik heb ooit eens de konijnen van de buurman verzorgt waarvan er ook eentje vol met maden bleek te zitten. Smorgens was er nog niets aan de hand en savonds lag hij in zijn hokje... Toen ik beter keek zag ik ze kruipen. Heb het diertje direct in laten slapen. Was geen redden meer aan..

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:11

Oke gelukkig dan heeft hij het niet, schrok al!
Had er wel eens van gehoord bij konijnen maar wist nieteens dat het bij honden en katten ook kon.. Smerig!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:14

Vorig jaar hebben wij dit noodlot mogen meemaken bij mijn knijn, daar ben ik goed ziek van geweest zeg. We hebben haar iedere dag gewassen, en haar achterste extra goed, maar het mocht niet baten.. binnen 24 uur waren ze aan haar spieren aan het knabbelen. ;(

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:18

Gelukkig zijn mijn nijntjes schoon van vacht maar echt top dat je waarschuwt +:)+
Ga morgen ochtend mooi dat hok eens extra goed boenen!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:22

Klopt wel van die maden... Soms hoor je ook wel dat ze een wond moeten uitvreten, blijkt erg goed te werken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:02

Ooit een paard gezien waarbij ze in de kootholtez zaten, je zag daar ook de maden rondkruipen en waren diep ingevreten. :r
Bij konijnen en cavia's inderdaad een bekend verschijnsel, heel vies.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:34

Wij hebben het een keer meegemaakt met een van onze voedsters, die was echt heel ziek... Had daar toen nog een topic over gemaakt, en werd behoorlijk aangevallen door een paar Bokkers, want we waren zooo stom dat we dat niet meteen hadden gezien, en we zorgden niet goed voor onze konijnen, etc. :?
Ze (Jippie) is er helemaal van genezen dus dat zegt genoeg lijkt mij, volgens mij hebben we héél veel geluk gehad als ik de meeste verhalen lees. We waren er waarschijnlijk gewoon snel bij, dat is vaak het belangrijkste punt.
Helaas is ze er inmiddels niet meer... Ze heeft bijna 2 jaar geleden namelijk een heel ziek hart gekregen. =( Toen hebben we haar laten inslapen, ze was gewoon helemaal op doordat haar hart niet meer werkte. Helaas konden we er niks aan doen, bleek op de röntgenfoto.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 01:42

Oeh! het konijn van mn zusje is al oud en zn vacht dus niet zo schoon meer, ga morgen gelijk naar huis om ze te chekken en het hok te verschonen!! :\

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 02:02

Mijn schaap heeft ook maden gehad.... vreselijk goor... ongelooflijk.....

Rottige dingen... uitkijken dus!