Mensen een paar huizen naast mij hebben al een jaar of 5 een kat. Gekomen als kitten (bewust voor gekozen door ze), maar ze verzorgen hem totaal niet. Beest is 24/7 buiten.
Hij zit onder de korsten/wonden/smerigheid, slechte vacht en ziet er uit alsof ie 20 is.
Hij komt over alsof hij niet helemaal 100 is en volgens de buurvrouw heeft ie een keer buiten een "aanval" gehad. Hij is ook wel erg sloom.
Ik heb ze 2 jaar geleden een keer aangesproken op de verzorging van hun kat; beest lag buiten voor de deur in de sneeuw op een cocosmat te slapen.
Ze vertelde me toen dat het gewoon een buitenkat was en dat hij achter onder een afdakje kon liggen maar dat hij ivm de hond van de buren niet in de achtertuin wil komen dus dat was dan maar mooi "zijn probleem".
Behoorlijke ruzie geweest waar ook andere buren zich nog mee bemoeid hebben maar helaas is het daar bij gebleven.
Ik ben van mening dat een kat in een woonwijk echt niet een 24/7 buitenkat kan zijn. Zeker als hij ook niet in een tuin kan.
Bakje voer en water voor de deur aan een drukke weg vind ik niet voor je kat zorgen.
Maar;
Nu zijn de eigenaren dus al ruim 2 weken op vakantie en hebben de kat gewoon buiten aan zijn lot overgelaten. Andere buren voeren nu de kat door eten neer te zetten (is ze niet gevraagd!). Ze zullen ook nog wel even wegblijven denken de buren.
Ik zit er erg over te twijfelen om de kat lekker naar het asiel te brengen zodat hij een medische behandeling krijgt en hopelijk een goed tehuis. Dit is geen leven voor hem.
Dat ik hem daar gewoon heen breng met het verhaal dat ie al een tijd rondloopt in de buurt maar ik geen idee heb van wie hij is en niemand in de buurt het weet.
Maar goed; dan komt een kat die 24/7 buiten leeft dus ineens in een hokje en scheep ik het asiel op met weer een kat....denk namelijk niet dat de eigenaar hem nog uit het asiel gaat halen.
Wat is wijsheid?
Het is een heel lief beest.

edit; o ja, dierenbescherming is gebeld maar kan niks doen zeggen ze.
Dus dat zou persoonlijk een bezwaar zijn; je moet er ook mee kunnen leven! En ja, hij zal dan waarschijnlijk beter af zijn. Dat is dan weer wel een fijne gedachte. Ik zou het 100% begrijpen als je het wel doet! Getuigd wel van moed vind ik. Een tip; zorg wel dat je niet gezien word. Anders krijg je wellicht nog meer gezeik.