Dubbele konijnen/cavia kooi, handig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WendyShet

Dubbele konijnen/cavia kooi, handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:07

:D
Zijn er bokkers die een dubbele cavia of konijnen kooi hebben? Met een dubbele bedoel ik twee of zelfs 3 etages?
Voorbeeld:
http://www.uwdierenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/7/image/265x/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_9_34.jpg
http://www.uwdierenwinkel.nl/media/catalog/product/cache/7/image/265x/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/2/5/25034.jpg

Ik heb namelijk twee cavia zeugjes van 1 jaar: Puck en Charlie. Ze zitten nu met z'n tweeën in een kooi van ong. 100 x 55 x 45 cm.
Nu vind ik dit wat krap, ik kocht de kooi toen ze nog maar 2/3 maanden waren en ze zijn nu toch al aardig wat gegroeit.
Ze staan op mijn kamer en die is niet zo heel erg groot. De kooi staat nu op een kast omdat ik op de grond niet zo handig vind.
(We hebben een kat en ik heb liever niet dat die op de kooi springt.)
Ik wil een grotere kooi maar ik wil het liefste niet groter in de lengte gaan, dus dacht ik om er dan één te kopen van 2 of 3 etages maar zijn die kooien wel handig/stevig/veilig?
De trappetjes vind ik wel een beetje eng maar, we zouden die eventueel aan kunnen passen.

Misschien wil ik er dan een cavia bij omdat ze nu met z'n tweeën zijn en stel dat er één overlijd blijft de ander helemaal alleen achter en dan moet je maar weer opzoek naar een maatje voor de achter blijver. Eigenlijk wil ik dat voorkomen en zorgen dat ze met z'n drieën of vieren zijn zodat er nooit eentje helemaal alleen achter blijft. Nu kan je zeggen... mens waar maak je, je druk om maar ik wil niet dat één van de twee ooit alleen komt te zitten of net na het verlies van z'n maatje aan een ander te moeten worden gekoppelt.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. :)

doom

Re: Dubbele konijnen/cavia kooi, handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:09

Ik heb zelf een erg grote dubbele cavia kooi. Ben er erg blij mee en volgens mij mijn cavia vriendjes ook!
Maar ze zitten toch het meeste beneden!

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:10

Ik heb 3 verdiepingen een konijnenflat dus.
Het meeste zitten ze beneden maar als het regent bedekken we beneden want anders regent het in en gaat ze uit zich zelf naar boven waar haar 'wctje' drinken, eten etc staan

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:11

wij hebben zo'n kooi, van hout en voor buiten maar komt redelijk overeen voor onze dwergkonijnen. bevalt goed. Wel moet je opletten dat de kooi bovenin ook veel loopruimte heeft.

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 21:15

doom schreef:
Ik heb zelf een erg grote dubbele cavia kooi. Ben er erg blij mee en volgens mij mijn cavia vriendjes ook!
Maar ze zitten toch het meeste beneden!

Dat kan, maar je bied ze wel de ruimte. :D

Hoe groot is jou kooi ongeveer en hoeveel cavia's heb je erin?

Bedankt voor jullie reacties! :D
@ de andere:
Ik begrijp dat jullie hokken buiten staan?
Mijn cavia's staan binnen en het gaat ook om een binnenkooi.
Ik wil zo veel mogelijk bewegingsruimte en meerdere ruimtes om hooi aan te bieden. Nu eten ze vanuit één ruif en het liefste heb ik er meerdere.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:28

Ik heb het bovenste hok van je linkjes. In de 120 cm versie.

Er wonen bij mij twee zeugjes in. Oorspronkelijk heb ik hem gekocht voor mijn twee beertjes toendertijd. Een oude beer en een hele jonge. De jonge overleed en toen heb ik twee vriendinnetjes voor de oude beer erbij gehaald. Die is oude beer is ondertussen ook overleden en nu zijn ze dus met zijn 2tjes. Er hebben dus ook 3 diertjes in gewoond.

Ik vind het een prima hok. Het is even wennen met schoonmaken, maar het is ondertussen wel gewend. Ik heb het trappetje wel reling gegeven, dus vallen kan bij mij niet. Het scheelt ook aubiose die naar beneden valt in het gat.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:17

Mijnes is ook 1.20 lang..
Ik heb er 2 broers in zitten, ik vermoed de 2 verwendste nesten van de wereld ;)
Kosten me een rib uit mijn lijf haha

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 23:40

Ik heb een dubbele kooi in 1.20. Gebruik nu alleen de onderkant wegens plaatsgebrek, maar als ik groter woon ga ik hem zeker weer gebruiken. :j Vind het een prima kooi. :D

WendyShet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 18:10

Bedankt voor de reacties! :D

Jullie zijn allemaal enorm blij met jullie 1.20 kooi met 2 etages. Het enige wat me tegenspreekt is dat hij 1.20 is en niet 1 meter.
Ik kan in de lengte namelijk eigenlijk niet groter dan 1 meter. Ik wil wel zijkanten maken aan de trappetjes zodat ze daar niet vanaf kunnen vallen.
Nu ben ik een beetje aan het rondsnuffelen op internet op dubbele kooien.
Ik heb nu 3 kooien, die me wel aanspreken:

Kooi A, de 1.20 m kooi, met twee verdiepingen.
http://www.uwdierenwinkel.nl/media/cata ... e_9_34.jpg
Kooi B, 80 cm, drie verdiepingen. Zelfde ruimte als kooi A, alleen dan verdeeld over 3 etages.
http://www.uwdierenwinkel.nl/media/cata ... /25034.jpg

Kooi C, is het zelfde model als kooi B. Alleen dan in de 1 meter versie. Deze kooi is wel erg groot maar er zit maar ong. 10/15 euro verschil in de prijs met kooi A.

In mijn nieuwe kooi komen dan mijn twee cavia zeugjes + 1/2 cavia(s) erbij. Als ik kooi C kies, dan kunnen er twee cavia's bij. Kies ik voor A of B dan komt er maar één cavia bij.

Wat adviseren jullie met het koppelen van cavia's?
Kan ik er beter een zeugje bij doen, een gecastreerd beertje of een koppeltje van een zeugje en een gecastreerd beertje?
Ik ga hem/haar waarschijnlijk uit de cavia opvang halen.