Hoe hond snel en verantwoord laten afvallen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Stumper_

Hoe hond snel en verantwoord laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 18:10

Dit lijkt wel een slogan in een slechte reclame, maar ik zal eerst kort de context vertellen. Wil je alleen het probleem, scroll dan door naar de tweede alinea.

Anderhalf jaar geleden hebben wij onze hond helaas af moeten staan wegens familie omstandigheden. De omstandigheden zijn (hard gezegd) een paar maanden geleden verbeterd en nu hebben we weer alle tijd voor haar. We belden naar de stichting op waar we haar ooit weer aan terug hebben moeten geven. Toevallig bleek dat de mensen, die haar op dat moment hadden, haar weg moesten doen. Long story short, we kregen haar dus terug. :D Na 19 maanden heb ik haar vandaag weer voor het eerst gezien en dit keer gaat ze nooit meer weg. Het enige probleem: ze heeft in de tijd dat ze niet bij ons was gigantisch overgewicht gekregen. ;(

Mevrouw weegt nu zo'n 22 à 23 kilo en dat voor een BEAGLE (wel een grote, maar dan nog). Haar conditie is vreselijk. Ik heb net een stuk met haar gelopen (niet al te lang vanwege het weer) en haar gewicht zit haar ontzettend in de weg. Ze moet dus zo snel mogelijk afvallen, dat is duidelijk.

De vraag is alleen hoe. Ik gaf haar vroeger al een behoorlijk rantsoen, maar ik wil ook niet dat ze neervalt omdat ze geen voedingsstoffen meer binnenkrijgt. Bij haar vorige eigenaar kreeg ze Pedigree, ik wil het liefst zo snel mogelijk weer overschakelen naar Farmfood of vers vlees.

Veel met haar lopen is duidelijk. Vroeger fietsten we met haar, dat willen we weer gaan doen maar op dit moment vind ik het daar nog te warm voor. In het begin wordt het dus 's ochtends en 's avonds een flink stuk lopen.

Mijn grootste angst is dat ze met dit warme weer oververhit raakt en ik qua wandelen te veel van haar vraag.

Ik ben enorm op zoek naar tips. Hoeveel kan ik haar het beste voeren? Hoe kan ik haar conditie het beste opbouwen? Hoe ga ik oververhitting met deze warmte en haar logge lijf tegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Op sommige vragen kan ik al regels vol typen met uitleg en wat ik er al wel van weet, maar dan wordt deze post wel erg lang dus ik hou het maar even kort.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:12

Ik volg dit even.. Heb hier een Ambull van 50kg waar ook heel wat af mag.. Ze is zoooo ontzettend lui dat ze naast wandelen gewoon de hele dag ligt. Zij zit op 200 gr vers vlees en een maatbekertje brokken..
Trouwens, zij is met wandelen niet vooruit de branden!

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:16

Snel afvallen is de truc niet, alleen maar slecht voor je hond.

Veel bewegen in iedergeval en de voeding aanpassen aan de behoefte van de hond.
Wat ik heb gedaan is een deel van zijn voer hoeveelheid vervangen door spercibonen.
Daarnaast ( mijn hond krijgt alleen maar brokvoer ) overgestapt op een ander merk , Devotion light.
Hier doet hij het prima op en hij is weer op het gewicht wat beter bij hem past.
Conditie opbouwen is prima te doen door iedere dag iets verder te wandelen en iets actiever te wandelen.
Met deze hitte is zwemmen trouwens ook een perfecte optie.
Maar dan moet je hond daar wel van houden ;)
Veel spelen met je hond , het houdt ze geestelijk ook gezond en de inspanning is dubbel tijdens het wandelen als je lekker actief speelt

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:18

Met dat dieet kan ik je niet echt helpen, maar is het geen optie om vooral s'avonds en s'ochtends te wandelen (dan is het niet zo warm en overdag te zwemmen (babyzwembadje kopen :+ )? Met dat overgewicht is het zowiezo beter voor haar gewrichten;.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:20

mickydo schreef:
Snel afvallen is de truc niet, alleen maar slecht voor je hond.

Veel bewegen in iedergeval en de voeding aanpassen aan de behoefte van de hond.
Wat ik heb gedaan is een deel van zijn voer hoeveelheid vervangen door spercibonen.
Daarnaast ( mijn hond krijgt alleen maar brokvoer ) overgestapt op een ander merk , Devotion light.
Hier doet hij het prima op en hij is weer op het gewicht wat beter bij hem past.
Conditie opbouwen is prima te doen door iedere dag iets verder te wandelen en iets actiever te wandelen.
Met deze hitte is zwemmen trouwens ook een perfecte optie.
Maar dan moet je hond daar wel van houden ;)
Veel spelen met je hond , het houdt ze geestelijk ook gezond en de inspanning is dubbel tijdens het wandelen als je lekker actief speelt

Helaas, sperziebonen kunnen niet, zij heeft een voedselallergie en kan alleen tegen vers of deze brokken waar geen troep in zit.
Ze wilt alleen maar pootje baden..
Wij denken ook dat zij artrose heeft, hier gaan wij nog mee naar de dierenarts maar dat is niet heel handig met veel bewegen voor afvallen..

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:22

Als de hond zo ontzettend te dik is, moet je echt oppassen. Zelf aanklooien (sorry) lijkt me niet handig. Ga naar de DA en laat je daar goed adviseren. Zij kunnen aangeven hoe je op gezonde wijze de hond kan laten afvallen. Te snel is echt niet goed en ook de beweging moet opgebouwd worden. Ik heb helaas in de DA-praktijk te vaak patienten gezien waarvan eigenaar het zelf wel dacht te doen. En dat is echt niet goed voor het beest!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:24

Snel afvallen is niet de oplossing. Je kan haar inderdaad op sperziebonen zetten.
Toen mijn labrador moest afvallen, kreeg ze 's ochtends haar sperziebonen en smiddags brok.

Ook niet in een keer heel veel beweging gaan geven. Ook dit zal je moeten opbouwen, ze kan het niet aan om in eens 3 uur te gaan lopen.
Kijk goed naar haar conditie en wanneer ze het zat is.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:25

Probeer groentes te vinden die hij lekker vind, aka paprika, tomaten, komkommer etc. Neem half zijn portie vlees savonds en doe er groentes door, dit werkt wonderen bij mijn hond en katten. Neem het aantal brokken af sochtends. En probeer net als bij mensen, kleine porties te voeren over de dag heen. Mijn poezen moeten afvallen, zij krijgen een handje brokken sochtends, smiddags en savonds voor het slapen gaan. Savonds bij dinner, half zakje vlees en groentes, ze hebben geen honger, vallen af en vangen geen vogels etc. meer. Hier komen ze enorm van aan.

Macs

Re: Hoe hond snel en verantwoord laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:26

Mijn ervaring is dat dezelfde portie verdeeld over de dag juist zorgt dat ze dikker worden.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:31

Ik weet niet wat je hoeveel je haar voert. Wij gaven eerst veel meer als een handje. Dit is mijn ervaring.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:32

In ieder geval het liefst 2 of meer voerbeurten inlassen, ik ben niet bekend met farmfood qua samenstelling maar wellicht eens kijken of er ook een light brok is die ze verdraagt?
Ikzelf boek goede resultaten met Carocroc light, indien de voedingsallergie niet heel erg is zou ik een andere voersoort toch overwegen.
Zwemmen is een hele goede training, doe ik met mijn hond ook wekelijks(en bij warm weer dagelijks).
Ga je met haar fietsen, zorg dan dat je in een rustig tempo(dravend) blijft fietsen, echt rennen is te belastend voor de gewrichten.
Verder vele wandelingen per dag, liever 4x 30 min dan 2x een uur, rustig tempo, geen gehol en gevlieg.
Ik zou voor de zekerheid wel even laten kijken naar de evt artrose.

@macs, als je zorgt dat de porties klein blijven en je ook meerdere malen per dag goed wandelt zou dit niet moeten gebeuren.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 19:16

Bedankt voor jullie reacties!

Ze krijgt hier 2x per dag te eten. We gaan uiteraard ook naar de dierenarts, deze is pas vanaf morgen terug van vakantie dus hopelijk kunnen we woensdag terecht voor een afspraak. Zelf aanklooien is inderdaad niet de bedoeling, maar vragen om tips is nooit mis. :)

Wandelen verdeel ik inderdaad in meerdere kleine stukjes. Vroeger liepen we zo 2 uur door het bos, maar dat doe ik haar nu nog maar even niet aan. 's Ochtends en 's avonds vooral lopen met deze hitte ja. Zwemmen is inderdaad een heel goed idee, ze is niet echt een waterrat maar als het warm genoeg is ga ik wel mee het water in en dan volgt ze vanzelf wel. Er is geen beekje dichtbij, maar met mijn rijbewijs kan ik best regelmatig naar een bos in de buurt gaan waar dat wel het geval is.

Over het soort voer: op zich verdraagt ze veel, ik wil alleen niet graag veel nutteloze stoffen erin, vandaar dat we haar farmfood voerden. Overstap naar vers zie ik ook wel gebeuren, maar dan wel in "kant en klare" samenstelling per dag (vind het gevaarlijk om zelf de samenstelling te moeten bepalen, zeker omdat ik niet de enige ben die haar voert). De dierenarts zal ik ook nog wel even vragen over het voer.

@mickydo: Je hebt gelijk dat snel afvallen inderdaad niet goed is voor de hond. Daarom staat er ook in de titel snel en verantwoord, aangezien lang zo dik blijven ook erg slecht voor haar is... Ik zal zo wel even een foto maken en een voor foto laten zien.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:54

Je hebt van carnibest (is een kant en klaar versvoeder) een light variant.
Kijk even op www.carnibest.nl en dan bij het hondenvoer. De light variant is er speciaal om honden gezond te laten afvallen. Is ze weer keurig op gewicht, kan je zo overstappen op 1 van de andere varianten ;)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:55

Voer minderen en aanvullen met sperziebonen. Vult wel maar zet niet aan.

Edit: sorry ik zie nu dat ze sperziebonen al vaker ge-opperd zijn in het topic..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:00

Donja schreef:
Je hebt van carnibest (is een kant en klaar versvoeder) een light variant.
Kijk even op http://www.carnibest.nl en dan bij het hondenvoer. De light variant is er speciaal om honden gezond te laten afvallen. Is ze weer keurig op gewicht, kan je zo overstappen op 1 van de andere varianten ;)

Een van mijn honden krijgt ook de carnibest light om haar af te laten vallen.
Samen met conditie opbouwen en wandelen/fietsen gaat dit goed komen.

Stumper_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 14:42

Bedankt voor de tip over Carnibest light! Op dit moment hebben we ander voer meegekregen, maar het is zeker iets om in gedachten te houden. :)

Even een korte update. Woensdag zijn we bij de dierenarts geweest en daar hebben we Royal Canin Weight Control meegekregen, deze raadde hij ons aan. Mevrouw was 26 kilo! |o Vroeger woog ze rond de 17.5 bij ons... Dierenarts wist ook niet meer wat hij zag, bij ons was ze altijd in prima conditie en van 'die Beagle met die mooie spieren' werd het 'de dikste Beagle die ik ooit gezien heb'.

We proberen het wandelen rustig met een paar minuten per dag op te bouwen volgens het advies van de dierenarts. We houden goed in de gaten wat ze aankan. Net zijn we ook naar een meertje geweest en ze heeft even gezwommen!

We hebben haar nog maar een paar dagen, maar toch heb ik het idee dat ze weer flink bijkomt, ze lijkt weer beter in haar vel te zitten. Over twee weken komen we terug bij de dierenarts om haar even te laten wegen, hopelijk met succes!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 16:46

Onze hond is flink afgevallen doordat hij een speciaal medicijn kreeg EN dat ik elke dag een uur met 'm liep (waar dat voorheen hooguit 0,5 uur op een dag was, schandalig gewoon).
Hij woog 30 kg en hoorde 15 te wegen. In een half jaar tijd is hij naar 20 kg gegaan :)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:21

Carnibest light vind ik ook een aanrader. Je kan ze hiervan gewoon een redelijke portie geven terwijl ze toch blijven afvallen. Als je je hond te veel op rantsoen gaat zetten heb je misschien wel kans dat je een hond gaat krijgen die alleen maar honger heeft. (lijkt mij in logischer wijs)
Opbouwende beweging is ook belangrijk.

Als we weer wat warme dagen krijgen en ze houdt een beetje van water dat kun je haar ook heel goed laten zwemmen. Goed voor de conditie en spieropbouw.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:41

Dat voer van de dierenarts werkt goed, ik heb het zelf regelmatig aangeraden aan eigenaren met een huisdier met overgewicht.

Blijf wel elke 2 weken je hond wegen bij de DA, op die manier kan de DA ook helpen met advies en bijsturen als het te snel of te langzaam gaat.

Succes met het dieet