Anderhalf jaar geleden hebben wij onze hond helaas af moeten staan wegens familie omstandigheden. De omstandigheden zijn (hard gezegd) een paar maanden geleden verbeterd en nu hebben we weer alle tijd voor haar. We belden naar de stichting op waar we haar ooit weer aan terug hebben moeten geven. Toevallig bleek dat de mensen, die haar op dat moment hadden, haar weg moesten doen. Long story short, we kregen haar dus terug.
Na 19 maanden heb ik haar vandaag weer voor het eerst gezien en dit keer gaat ze nooit meer weg. Het enige probleem: ze heeft in de tijd dat ze niet bij ons was gigantisch overgewicht gekregen.
Mevrouw weegt nu zo'n 22 à 23 kilo en dat voor een BEAGLE (wel een grote, maar dan nog). Haar conditie is vreselijk. Ik heb net een stuk met haar gelopen (niet al te lang vanwege het weer) en haar gewicht zit haar ontzettend in de weg. Ze moet dus zo snel mogelijk afvallen, dat is duidelijk.
De vraag is alleen hoe. Ik gaf haar vroeger al een behoorlijk rantsoen, maar ik wil ook niet dat ze neervalt omdat ze geen voedingsstoffen meer binnenkrijgt. Bij haar vorige eigenaar kreeg ze Pedigree, ik wil het liefst zo snel mogelijk weer overschakelen naar Farmfood of vers vlees.
Veel met haar lopen is duidelijk. Vroeger fietsten we met haar, dat willen we weer gaan doen maar op dit moment vind ik het daar nog te warm voor. In het begin wordt het dus 's ochtends en 's avonds een flink stuk lopen.
Mijn grootste angst is dat ze met dit warme weer oververhit raakt en ik qua wandelen te veel van haar vraag.
Ik ben enorm op zoek naar tips. Hoeveel kan ik haar het beste voeren? Hoe kan ik haar conditie het beste opbouwen? Hoe ga ik oververhitting met deze warmte en haar logge lijf tegen?
Alvast bedankt voor jullie reacties. Op sommige vragen kan ik al regels vol typen met uitleg en wat ik er al wel van weet, maar dan wordt deze post wel erg lang dus ik hou het maar even kort.

)? Met dat overgewicht is het zowiezo beter voor haar gewrichten;.

Vroeger woog ze rond de 17.5 bij ons... Dierenarts wist ook niet meer wat hij zag, bij ons was ze altijd in prima conditie en van 'die Beagle met die mooie spieren' werd het 'de dikste Beagle die ik ooit gezien heb'.