Twee broedse kippen op 1 nest?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinto_1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Twee broedse kippen op 1 nest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:44

Tja, ging het tot nu toe super met de kloekjes en de nestjes, heb ik nu een kloek die inmiddels bijna een week op een nestje van 3 eieren zit. En een nieuwe kloek die spontaan op hetzelfde nestje gaat broeden.
Na wat gehannes vanavond (nieuwe kloek eraf gezet, broedse kloek erop, daarna twee kloekjes die 'gezellig' naast elkaar zaten dus de laatste ervan af "geschept") ben ik toch wel benieuwd hoe ik dit de komende twee weken moet aanpakken...

Ik heb wel eerder gehad dat ik nieuw bijgelegde eieren weg moest halen (had de oorspronkelijke eieren gemerkt), maar 2 kloekjes op 1 nest is nieuw voor me, dus mocht iemand tips hebben... ?

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: Twee broedse kippen op 1 nest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:36

Je kan ze laten zitten, maar ik gooi er altijd 1 vanaf en de andere zet ik appart.

pinto_1

Berichten: 2580
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:34

Tja, laten zitten wordt lastig, nr 2 heeft nu het nest "ingepikt". Vind het een beetje sneu om dat zo te laten.
Probleem met apart zetten is dat ik het nestje niet wil verplaatsen, dus zal kijken of ik de tweede kip zolang apart kan zetten.

bibi_vA

Berichten: 130
Geregistreerd: 15-05-10

Re: Twee broedse kippen op 1 nest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:37

Het nadeel van 2 kippen op 1 nest is dat ze de hele tijd de eieren proberen te pikken bij elkaar, dus de eieren worden steeds omgerold. Dat is niet goed voor de eieren, dan heb je kans dat ze niet uitkomen. dus voor het legsel is beter: 1 kip, 1 nest!