Mijn hondje durft niet te zwemmen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Mijn hondje durft niet te zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:43

Hallo,

Ik heb een heel leuk chihuahua reutje. Maar nu ga ik regelmatig in het bos wandelen met ze.
Onze grote hond (friesche stabij x wetherhound ) is net een water rat en is bijna het water uit te krijgen, maar mijn chihuahua denkt er nog niet aan om het water in te gaan.

Hoe kan ik er voor zorgen dat hij het toch leuk vind?

Heb laatst bij de action zo'n baby zwembadje voor 2 euro gekocht en de grote hond lag er meteen in, maar Wiebe de chihuahua bleef maar een beetje staan kijken zovan daaar ga ik niet in.
Toen heb ik een paar speeltjes van hem er in gelegd en hij bleef net zolang aan het randje staan tot dat de speeltjes naar hem kwamen :+

Heeft er iemand tips?

groetjes :D

mylene32

Re: Mijn hondje durft niet te zwemmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:45

Moét het hondje persee zwemmen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 11:49

Nee het hoeft niet persee, maar ik zou het wel leuk vinden. Ga regelmatig zwemmen samen met mijn andere hond ( de grote) en zou het leuk vinden als ik Wiebe ook een keer mee kan nemen! Begrijp met niet verkeerd het is niet dat hij het van me MOET! Zou het alleen leuk vinden

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:25

niemand??

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:27

Een Chihuahua en zwemmen denk dat je dat kunt vergeten wij hebben er hier 4 en gaan niet eens naar buiten als ze een druppel regen zien.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:30

Ik denk dat het gewoon niet zo in het ras zit. Ik heb een bordercollie en dat is ook geen zwemhond. Ze gaat het water in, maar zwemmen ho maar. Misschien moet je je hondje meenemen in een klein bootje :+

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:31

Geef het anders gewoon wat tijd.
Probeer gewoon alles stapje voor stapje.
Zelf miscshien ook in het water gaan?
Onez hond vond het eerst ook eng maar het kwam van zelf.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:33

Mijn oppashond heb ik het geleerd door telkens te laten apporteren. Eerst alleen voorpootjes in water en uiteindelijk steeds verder. Goed belonen als ze steeds iets verder gaan. Maar ik denk dat zwemmen ook niet echt voor je hondje is.. Staat het ras iig niet echt bekend om. :P

kaat21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:35

Optillen mee in het water nemen en mee laten zwemmen! :)
Dat hielp bij mijn 2 hondjes wel

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:37

Mijn mening is dat iedere hond wel kan leren zwemmen. Net zoals nalanta zegt gewoon goed belonen.

Zorg wel dat je niet in de zee gaat zwemmen met het kleine ding, want die golven zijn wel een stukje groter. :')

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:37

Ik ben een keer samen met mn hond gaan zwemmen en sindsdien lijkt het alsof ze doorheeft dat ze het kan.
Nou moet ik zeggen dat pootje baden er wel al in zat en ik een Golden Retriever heb.
Maar wellicht heeft jouw chihuahua ook het vertrouwen in zichzelf nodig dat hij kan zwemmen en 'moet' je hem dat op een vriendelijke manier laten inzien.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:39

Sarah_Elise schreef:
Ik denk dat het gewoon niet zo in het ras zit. Ik heb een bordercollie en dat is ook geen zwemhond.

Een border collie, geen zwemhond? Ik ken geen enkel border die niet zwemt... Mijne is ook een absolute waterrat.
Je kan met je hond naar een hondenschool gaan en hem daar leren zwemmen. Is een misverstand dat alle honden kunnen zwemmen, misschien durft je hondje gewoon niet omdat hij/zij het niet kan. Geef hem/haar een paar zwemlessen (onder juiste begeleiding) en misschien dat hij/zij dan het plezier er wel van in ziet. Maar kan natuurlijk ook zijn dat hij dit nooit graag gaat doen.

Zwemmen met je hond, erg fijn, maar ik ben toch blij dat mijn hond goed heeft leren zwemmen en ik de juiste technieken ken om hem te 'redden'; moest dit ooit nodig zijn. Succes ermee!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:39

kaat21 schreef:
Optillen mee in het water nemen en mee laten zwemmen! :)
Dat hielp bij mijn 2 hondjes wel

dat heb ik ook met mijn hond gedaan. Nu zwemt ze vanzelf!

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:41

Durft hij het ook niet als jij zelf ook in het water zit?

edit: Meenemen in het water kan heel goed of juist heel fout uitpakken.. Sommige honden krijgen er juist een trauma door ;)

B_r_e_n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:46

Nooit dwingen, maar lokken met iets wat het hondje hééél lekker vind en normaal niet zo vaak krijgt.
B.v kaas/worst ofzo, vaak doen ze daar opeens een hoop voor, haha
En bij ieder stapje ook echt een stukje "lekkers" geven.
Dus NIET lokken en je hand verder weg trekken, gewoon hand stil houden stukje voor de neus (kant van het water) raakt neusje je hand dan ook echt geven, en weer een stukje verder hetzelfde herhalen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:49

Kirrr schreef:
Sarah_Elise schreef:
Ik denk dat het gewoon niet zo in het ras zit. Ik heb een bordercollie en dat is ook geen zwemhond.

Een border collie, geen zwemhond? Ik ken geen enkel border die niet zwemt... Mijne is ook een absolute waterrat.
Je kan met je hond naar een hondenschool gaan en hem daar leren zwemmen. Is een misverstand dat alle honden kunnen zwemmen, misschien durft je hondje gewoon niet omdat hij/zij het niet kan. Geef hem/haar een paar zwemlessen (onder juiste begeleiding) en misschien dat hij/zij dan het plezier er wel van in ziet. Maar kan natuurlijk ook zijn dat hij dit nooit graag gaat doen.

Zwemmen met je hond, erg fijn, maar ik ben toch blij dat mijn hond goed heeft leren zwemmen en ik de juiste technieken ken om hem te 'redden'; moest dit ooit nodig zijn. Succes ermee!

Dat was mijn gedachte ook meteen, ik ken geen border die niet van zwemmen houdt.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:53

Volgens mij gaat het niet over de border maar gaat het over de chihuahua.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:55

Als ik zelf het water in ga, gaat hij aan de kant zitten janken :P tot dat ik terug ben en dan gaat hij me helemaal onderzoeken of ik nog wel helemaal heel ben :+ Heb hem al een keer geprobeerd mee te nemen aan de riem en dan komt het water bij mij tot onder mn knie en moet hij zwemmen. Hij kan het wel, maar hij vind het niet leuk, dus doe ik dat ook niet meer! er moet toch een manier zijn om het leuk te laten zijn voor hem??

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 13:55

Oh mijn vader heeft een border en die gaat het water ook niet in hoor :+

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:58

vevina schreef:
Volgens mij gaat het niet over de border maar gaat het over de chihuahua.

Ja dus mag dat van jou niet gezegd worden ofzo.

Ts is jou hondje gek op koekjes, die kleine van mij heeft leren zwemmen door achter koekjes aan te gaan. Maar ik moet hem wekelijks laten zwemmen, anders blijft hij liever uit het water.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:02

Mijn bordercollie vindt water echt heerlijk om in te lopen enzo maar het echte zwemmen durft ze niet. Ik denk dat er genoeg borders zijn die dat wel kunnen/willen hoor! Maar het ras staat er niet zo bekend om, zoals je bij labradors weet dat dat vaak wel honden zijn die van zwemmen houden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:02

CharmingS schreef:
Hij kan het wel, maar hij vind het niet leuk, dus doe ik dat ook niet meer! er moet toch een manier zijn om het leuk te laten zijn voor hem??

Volgens mij zeg je hier zelf, dat het gewoon niets voor je hondje is en je er gewoon zal bij moeten neerleggen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:07

Mijn hondje is een verwend rotbeest :+ (grapje natuurlijk) Maare nee hij geeft niet veel om lekkere dingen. hij houd wel van kaas en vlees :P

@ Kirrr: nou ik wil het wel proberen om een manier te vinden dat hij het misschien wel heel leuk vind! Hij is nog jong dus hij kan dat ook leren;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 00:23

Sarah_Elise schreef:
Mijn bordercollie vindt water echt heerlijk om in te lopen enzo maar het echte zwemmen durft ze niet. Ik denk dat er genoeg borders zijn die dat wel kunnen/willen hoor! Maar het ras staat er niet zo bekend om, zoals je bij labradors weet dat dat vaak wel honden zijn die van zwemmen houden.

Klopt :D ik heb 3 labradors en alle 3 zijn ze niet uit het water te krijgen :D