Handen in het haar, kattenruzie!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CM_

Handen in het haar, kattenruzie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:08

Ik weet aardig wat van katten en heb altijd katten gehad.
Maar wat er nu hier aan de hand is kan ik de vinger niet op leggen ....

Elke paar maanden is er wel eens ruzie hier. Heel normaal, want ik heb 7 poezen,waarvan 4 open poezen.
In de loop der jaren is de rangorde een en ander veranderd.
Eerst stond Muts (rode htk) bovenaan, samen met haar zusje Doos (rode htk)
Dit was normaal, want zij waren hier eerst, en rode dames zijn behoorlijk kittig :D .

Sinds een jaar of 2 staat er een Noor aan de leiding, de kleinste dame.
Geen probleem, de rode meiden hebben dat geaccepteerd.
Op zo nu en dan wat geblaas na, accedeerd dat prima.

Eens in de zoveel tijd is er echt ruzie, een kluwe katten en een hoop plukken door de lucht, hard gegil en gechreeuw. En daarna is het klaar.

Nu echter, zit ik al 1,5 week met vechtende katten, natuurlijk vooral snachts ... het houd dit keer veel te lang aan.
De hoofdstichters zijn twee grote zwarte Noren. Moeder en dochter. De rest doet aan ramptoerisme, en mat uiteindelijk natuurlijk mee.

Heel fijn dat ze dat snachts doen.. maar wat me het meest schort, is dat die twee tuthola's het andere moment weer helemaal innig in elkaar verstrengeld liggen te slapen....

Wat is hier aan de hand en heeft iemand tips?

meintje

Re: Handen in het haar, kattenruzie!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:27

Heb je iets aan de ruimte veranderd? Een kamer minder of een deur dicht die normaal open is?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:32

Nee helemaal niets, dat is het vreemde.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:36

Dus moeder en dochter hebben mot 's nachts, als ik het goed begrijp?
Ik denk dan dat er inderdaad 'even' een machtsstrijd aan de gang is die wat langer duurt dan een van beide dames gehoopt had :=

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 08:50

Ik hoop het maar. Want ik wordt er niet goed van.
Het stomme is dat ik ze ook vaak genoeg innig verstrengeld slapend op bank of bed vind :+

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 08:54

En als je ze nou 's nachts (tijdelijk) scheidt?
En misschien is het handig om ook (tijdelijk) aan de 'kalmerende' middelen te gaan, zoals bijvoorbeeld dat Feliway ofzo?
Je hebt er trouwens nu ook halsbanden van, van het merk Beaphar, ook tegen de stress zeg maar. Het ziet eruit als een paars vlooienbandje en er zit een witte poederige laag op (eigenlijk heul vies := ). Heb wel het idee gehad dat het werkte toen hier de Bengaal erbij kwam. Alleen één van mijn katten had er ontzettende jeuk van (hij is sowieso toch gevoelig qua vacht en huid) en kreeg een kale nek van het krabben dat hij steeds deed. Maar bij mijn andere poes ging het prima :)
En volgens mij las ik laatst ergens ook iets over Valeriaandruppels in de nek...maar daar ben ik even niet zeker van..

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:06

Hoe oud zijn moeder en dochter??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:43

Vannacht heb ik er een kunnen vangen en beneden gedaan, maar dan krijg je weer heel zielig gejammer dat heul lang aan houdt.. Grrr katten :+

Moeder is 9 volgensmij, en de vechtende dochter een jaar of 4.
Andere dochters zijn 2 en 5

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:47

En deze vechtende poezen zijn alle vier open??
en het vechten is tijdens de krolsheid van een van hun??
Pakken ze altijd dezelfde??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 12:49

Het gaat puur tussen de middelste dochter en de moeder.
De rest reageerd , en rent erop af, en doet uiteindelijk mee.
Ramptoerisme noem ik dat ...

Ze zijn niet krols. Vanwege het slechte weer zijn ze weinig krols geweest dit jaar.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:09

Dat de rest reageert klopt helaas wel ze komen voor de meest dominante poes op en zullen haar helpen de andere te verjagen.
Helaas kan dat niet in een huis en zullen de gevechten heviger worden vrees ik,als er eenmaal een flinke machtsstrijd aan de gang is zal er een het onderspit delven en tot in tegenstelling met de hond komt dit zelden meer goed.
Om niet geheel negatief overtekomen kan je inderdaad het proberen met feliway en de meest dominante poes tijdelijk uit de groep te plaatsen om vervolgens na een tijdje een voor een de poezen weer aan deze dame te laten wennen.
Heel veel succes met dit moeilijke geval van dominantie.
Ook kan je overwegen als je toch tijdelijk niet wil fokken om een suprelorin staafje te laten inplanteren dit kan de poezen ook wat relaxter maken , google er maar eens op wat de voor en nadelen hiervan zijn.
Laatst bijgewerkt door gaby12 op 31-07-11 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:28

Hebben alle poezen een eigen ruimte om zich in terug te trekken? Dus in jouw geval; heb je zeven kamers? Daar kun je namelijk ook problemen door krijgen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:29

Ik heb ruimte zat, en ze kunnen in de ren naar buiten.
Het is geen strijd om de machtspositie, want degene die bovenaan staat, die bemoeit zich er het minste mee.

Verder liggen ze vrijwel altijd met zijn allen bij elkaar. Dan wel beneden, dan wel op mijn slaapkamer.
Suprelorin ben ik bekend mee, maar dat ga ik vooralsnog niet doen. Dit omdat ze zelden krols zijn omdat het Noren zijn , zijn ze alleen in de lente erg krols .

Ik heb ook een ruime zolder met veel lig en verstopplekken en daar maken ze ook goed gebruik van.
Wat ik gewoon het vreemdste vind is dat de moeder en de vechtende dochter ook gewoon intens met elkaar gaan liggen knuffelen en slapen.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:46

De noren die ik ken bij een bevriende fokker zijn met vaste regelmaat krols en zeker niet alleen in het voorjaar.
Bij hun heeft het tijdelijk apart zetten in combinatie met het suprelorin staafje goed gewerkt.
Mag ik vragen of je met de poezen fokt??ik ben gek van noren ,ik heb er helaas nog geen een maar wel een maine coon.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:02

Ik fok al een tijdje niet meer.
Maar in de toekomst komt er misschien nog een keer een nestje.
Ik heb al 3 liefhebbers voor een kitten, pas als ik genoeg mensen heb dan zoek ik een geschikte kater.
Ik ben gestopt omdat ik moeite had met de katers die niet binnen konden, en ik vond het afscheid van de kittens vreselijk...

Hier zijn ze echt gelukkig alleen voorjaar krols, en na augustus helemaal niet meer.
Goddank,want dat is me een herrie hier.

Apart zetten wacht ik nog even mee. Wss voorlopig om beurten snachts even beneden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 08:57

Hoi CM is het ondertussen bij jou verbeterd? Hier sinds 2 weken ook katten aan de knok en ik begin met de handen in het haar te zitten :s

[BB] Katten aan de knok..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 16:32

Ik heb de Feliway gehaald,maar dat werkt pas na 4 weken ....
Ondertussen zit Allison veilig in een kamertje, en haal ik haar zo nu en dan eruit.
Maar er is nog niets veranderd helaas.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:33

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 18:41

Als je ze zou leren kennen zou je snappen waarom ze zo heten, het zijn heerlijke mutsen en dozen :D

Muts is echt een theemuts, altijd maar bij het vrouwtje liggen, en Doos is gewoon een blije doos, en grappig genoeg is ze dol op dozen, die vreet ze altijd helemaal aan gort :')

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 18:48

Dus een dozenfettish :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 20:04

Is er niet iets dat de irritatie triggert , bvb. dat er 1 *ULTIEM* mandje is , waarvan ze allebei vinden dat ze daar het meeste recht op hebben ? :D

Hier bij die freggels van mij was het vaak gezeik 's nachts , gegrom , gedreig en uiteindelijk gegil....dan lag die grijze in haar riettorentje en die rooie lülhannes ging dan zo vlak voor de ingang zitten..heel irritant natuurlijk dus die grijze ging dan grommen en dreigen waarop die rooie dàt vooral weer mateloos interessant vond....en zo werd ik dus steeds wakker gehouden.

Mandje naast de muur gezet met de ingang 10-20 cm van de muur af zodat die rooie theemuts niet meer voor de ingang kan gaan zitten , en ik slaap weer *jeuj!!!*

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:52

Hoe is het nu met de poezen?

Het enige wat mij zo te binnen schiet is dat ik vaak meemaak dat moeders en kinderen op een bepaald moment gaan matten. Soort van 'new-generation' creeeren. Vaak eindigt het in het vertrek van een van de 2. Kan dat het zijn, of klopt dat niet met het beeld wat je hebt?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:10

Nou jij hebt ze dus ook apart -O-

Hier gaat het ook geen haar beter helaas, en vannacht ging het 5u door. Ik hoop dat jij er nog wat op vindt.

WissMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:40

Als je moeder en dochter 's nachts nou allebei in een kamer stopt. Dat ze het samen uitvechten. Dan kunnen de andere niet meedoen want ik denk dat die alleen maar opstoken en erger maken...?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:52

Chel, nu zijn het niet meer moeder en dochter die vechten,maar moeder en dochter die samen tegen een ander vechten.
Allison krijgt het nu te verduren, pfff ik hoop dat de feliway gaat werken.

Wissmiss, die vechtpartij is nu voorbij, ze hebben het nu met tweeen gemunt op Allison