Zelf kruidenhooi maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf kruidenhooi maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:31

Hallo Bokkers!

Ik vind het heel leuk om dingen aan mijn konijnen en cnaafs te geven en te maken,
maar ik vind kruidenhooi zo duur!
Een keer gekocht, ze vonden het heeeerlijk! :)

Wat ik nu zelf heb geprobeerd:
Gisteren gemaait gras(uit de achtertuin), met geknipte stukjes peterselie, stukjes appelboomtakken(zonder bladeren), en geknipte paardenbloem(gewassen en wel!).
Ik verwacht natuurlijk niet dat het gras, hooi wordt maar wat kan er nog bij?
Of hoe het uberhaubt moet? (A)
Iemand ervaringen? :)

Groetjes!!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 23:46

Ik zou dat niet voeren, gemaaid gazongras is absoluut ongeschikt om te voeren. Dat kan zelfs dodelijk zijn.
Je kan dan veel beter wat geschikte kruiden aan gewoon hooi toevoegen.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:04

ik ben bezig met kruiden aan het drogen voor de winter, voor de konijnen. heb het niet eerder gedaan, wel voor mezelf ieder jaar kruiden gedroogd voor in het eten of om thee van te trekken.
ik heb dus geen gras erbij omdat ik het straks toe wil voegen aan het normale hooi. de kruiden zijn vooral paardenbloem, weegbree en duizendblad, verder wat fluitenkruid, braam- en aardbeiblad en melkdistel. ik droog het door het uit te spreiden op een stuk karton of handdoek en regelmatig te keren (zeker elke dag totdat het droog aanvoelt). wat nog beter werkt is een rekje waar je wol op kan drogen, omdat er dan ook lucht van onderaf bij kan. het moet echt wel minstens enkele weken goed drogen. ik heb ook nog tijm, salie etc maar dat droog ik apart door het in bosjes op te hangen in de keuken, ook voor eigen gebruik.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:14

passieAppel schreef:
Hallo Bokkers!

Ik vind het heel leuk om dingen aan mijn konijnen en cnaafs te geven en te maken,

Gisteren gemaait gras(uit de achtertuin), met geknipte stukjes peterselie, stukjes appelboomtakken(zonder bladeren), en geknipte paardenbloem(gewassen en wel!).

Groetjes!!

Idd geen gemaaid gras! Tenminste als je gemaaid hebt met een grasmaaier. Zelf plukken/knippen mag wel. Anders is het schadelijk voor je caven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:28

Century schreef:
passieAppel schreef:
Hallo Bokkers!

Groetjes!!

Idd geen gemaaid gras! Tenminste als je gemaaid hebt met een grasmaaier. Zelf plukken/knippen mag wel. Anders is het schadelijk voor je caven!

Waarom dan niet?
er is nog nooit iets misgegaan... ik voel me nu heel dom... (A)

Century

Re: Zelf kruidenhooi maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:38

Een korte google-sessie levert dit op:

Als gras gemaaid wordt ontstaat er door het maaien (de bladen van een maaimachine -welke dan ook-) warmte. Door deze warmte (je mag hierbij best over hitte spreken) ontstaan in de sappen van het gras een soort chemische reactie. Hierdoor wordt het gras voor cavia's gevaarlijk voer. Deze chemische reactie verdwijnt pas weer als het gras gedroogd is, De sappen zijn dan verdwenen, het gras is hooi geworden.

Je hoeft je niet dom te voelen hoor! Kan toch gebeuren dat je het niet weet, ik weet ook niet alles hoor. Gelukkig is er niets misgegaan. Het kan volgens mij ook best dat het gewoon goed gaat, maar je neemt een risico en dat kun je beter vermijden.

Wat je kruidenhooi betreft, volgens mij is het het beste om paardenbloem te drogen maar dat weet ik niet zeker. Je kan in ieder geval elk deel van de plant aan je cavia geven (maar de bloem niet meer als deze niet meer geel is). Op www.degrotecavia.nl kan je een hele lijst vinden van kruiden die cavia's mogen hebben, die kan je misschien nog toevoegen :) (http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 16:52

Century schreef:
Een korte google-sessie levert dit op:

Als gras gemaaid wordt ontstaat er door het maaien (de bladen van een maaimachine -welke dan ook-) warmte. Door deze warmte (je mag hierbij best over hitte spreken) ontstaan in de sappen van het gras een soort chemische reactie. Hierdoor wordt het gras voor cavia's gevaarlijk voer. Deze chemische reactie verdwijnt pas weer als het gras gedroogd is, De sappen zijn dan verdwenen, het gras is hooi geworden.

Je hoeft je niet dom te voelen hoor! Kan toch gebeuren dat je het niet weet, ik weet ook niet alles hoor. Gelukkig is er niets misgegaan. Het kan volgens mij ook best dat het gewoon goed gaat, maar je neemt een risico en dat kun je beter vermijden.

Wat je kruidenhooi betreft, volgens mij is het het beste om paardenbloem te drogen maar dat weet ik niet zeker. Je kan in ieder geval elk deel van de plant aan je cavia geven (maar de bloem niet meer als deze niet meer geel is). Op http://www.degrotecavia.nl kan je een hele lijst vinden van kruiden die cavia's mogen hebben, die kan je misschien nog toevoegen :) (http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html)

Oké, dankje! :):)