Leven mijn vissen gezond/goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Leven mijn vissen gezond/goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:20

Hallo mede-bokkers,

Heb al een tijdje vissen. Ben gewoon dol op ze. Maar daarom ook mijn vraag. Leven ze wel goed?
Zoniet, wat moet er dan veranderd worden?
Het is een plastic bak voor vissen. Daarom ziet het er allemaal was vaag uit van de buitenkant. Binnenkant ziet er vele malen netter uit :) (Zou je zo uit kunnen drinken :Y) )

Even voor alle duidelijkheid. Ik gebruik geen filter. Ik maak ze eens per 2 week schoon.

Hier nog even wat foto's voor de duidelijkheid. '
Één van mijn visjes
Afbeelding

Deze is van de zijkant genomen. Bak zelf is een beetje vervaagt. (Heb er twee plantjes in de bak gedaan en 2 stenen+Kleine steentjes)
Afbeelding

Deze foto is van de bovenkant genomen. Helder water dus :+
Afbeelding

GRoetjes, Biggers

P.S. Deze behoord naar mijn idee tot de BB-ITP aangezien dit een vraag is waarbij gewoon foto's horen ;)

Laura_x_

Re: Leven mijn vissen gezond/goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:26

Heb je een overzichtfoto van de hele bak? Van voren? Ik vind de bak erg klein ogen. Ook zou je eens kunnen kijken voor een filtertje ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:28

Deze bak is erg klein. De minimale maat is 1 liter water per cm vis. Goudvissen zijn bewegelijke vissen en hebben meer ruimte nodig. Twee maal per week schoonmaken is met zo'n kleine bak wel nodig. Ik zou een grotere bak nemen met een filter.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:38

Eens per 2 week. Niet 2 x per week ;)
Mijn vissen leven nog. Ze lijken het naar hun zin te hebben. Grotere bak. Is dat echt nodig?

Edit: Heb hun bak ook wel eens leeg gehaalt met enkel 2 stenen + grindsteentjes en een klein plantje. Daar voelde ze zich naar mijn idee niet thuis.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:41

Er is geen foto, herstel nu wel.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:42

Wat ik al zei, is dat per cm vis, 1 liter water het minimale is. Het kan wel zo, maar ze zijn gelukkiger en gezonder in een grotere bak.
Wat zijn de afmetingen van je bak? Lengte, breedte en hoogte? Dan weet je hoeveel liter water erin zit.
En hoe lang zijn de visjes

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:49

Even meten hoor ;)

Edit: 15 cm breed, 16 cm hoog, en deze keer was de bak 13 cm hoogte gevult.
Lengte 25 cm.
De vissen zijn ongeveer 5 cm.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:00

Dat is dus 4,8 liter water. De 2 vissen zijn samen 10 cm, dus hebben ze minimaal het dubbele aantal liter nodig.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:03

Hmm, daar zit ik nu wel met een probleem. Of mijn vissen worden opgegeten door een kat. Of ze krijgen geen daglicht. Of ze krijgen een te kleine bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:22

Goudvissen horen naar mijn menig ook helemaal niet in een bakje binnenshuis of het moet een behoorlijk aquarium zijn. Ze kunnen een 30cm groot worden en in kleine bakken vergroeien ze inwendig. Als je geen groter aquarium wil houden dan zou ik deze vissen aan iemand met een vijver geven en platy's of guppen gaan houden.

Zonder filter zul je toch 2x per week een 50% moeten verversen. Met filter en andere kleinere vissen kom je een heel eind met 30% per week. Kijk anders eens op MP. Daar wordt je nog net niet doodgegooid met goedkope kleine aquaria, vaak nog inclusief intern filtertje en verwarming. Is ook nog eens veel mooier zonder allemaal krassen wat plexiglas snel krijgt.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:24

Biggers schreef:
Hmm, daar zit ik nu wel met een probleem. Of mijn vissen worden opgegeten door een kat. Of ze krijgen geen daglicht. Of ze krijgen een te kleine bak.

Kijk eens op marktplaats, daar staan zat goedkopen bakken met deksel, net als Juliette zei.
Daglicht is soieso niet nodig, daar krijg je algen van en de vissen hun ogen kunnen daar niet goed tegen.
Beter is een tl licht erboven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 16:26

Ik woon in het Noorden. Dus bijna niemand in de buurt heeft zo'n ding te koop. En ik heb ook geen zin om even lekker 50 kilometer ver te gaan. :S

Edit: Ik zie hier nu een aquarium buiten staan. Met een goede schoonmaakbeurt kunnen er vissen in leven. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:36

Buiten in je tuin?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 16:41

Biggers schreef:
Eens per 2 week. Niet 2 x per week ;)
Mijn vissen leven nog. Ze lijken het naar hun zin te hebben. Grotere bak. Is dat echt nodig?

Edit: Heb hun bak ook wel eens leeg gehaalt met enkel 2 stenen + grindsteentjes en een klein plantje. Daar voelde ze zich naar mijn idee niet thuis.

Verschoon je dan de hele bak? Want dat mag niet, je mag hoogstens 50% in één keer verversen. En goudvissen hebben echt een filter nodig, zijn enorme vervuilers. Ook hebben ze een veel grotere bak nodig (ja, is echt nodig!), eigenlijk het liefst een vijver.