Kat en hond samen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaNH

Kat en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 15:02

Hallo allemaal,

Sinds 4 dagen hebben wij een lieve kitten in huis (katertje) van 10 weekjes jong. Ook hebben wij een Franse Bulldog van 1.5 jaar. Onze bull vind het helemaal geweldig en loopt de hele tijd te kwispelen als hij het katje ziet. Hij wil alleen maar spelen spelen spelen hihi. Maar het katje is geen honden gewend en blaast de hele tijd naar de hond. De hond ziet dit dan weer als spelen en gaat dan uitdagend blaffen en door zijn voorpootjes zakken (speel houding). Kat vindt de hond echt niets hihi. Ik snap dat hij hier nog maar een paar dagen is en moet wennen. Ik zou alleen graag wat ervaringen horen van andere mensen over hoe het bij hun tussen de hond en de kat is gegaan en hoe het nu gaat. :) Ben erg benieuwd of onze kat en hond straks vriendjes worden of dat de kat altijd wat afstandig zal blijven.

Is er misschien ook nog iets wat ik kan doen zodat ze zich beter voelen bij elkaar (ofnouja de kat bij de hond hihi)? :)

Groetjes, Miranda

zonnebloem18

Re: Kat en hond samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:25

Hond in de bench als de kat rondloopt en de hond corrigeren als hij te enthousiast wordt is altijd verstandig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:31

zonnebloem18 schreef:
Hond in de bench als de kat rondloopt en de hond corrigeren als hij te enthousiast wordt is altijd verstandig.

Lijkt mij ook een hele goede! :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:33

De hond een beetje temperen in het enthousiasme inderdaad, dat die zeker niet achter je kitten aangaat, bijv. Verder lekker tijd geven om aan elkaar te wennen, binnen een week zijn het meestal al vriendjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:36

zonnebloem18 schreef:

Dat lijkt mij nou juist niet zo verstandig. Op deze manier kan de hond de associatie leggen "kat loopt rond --> ik moet in de bench".

Ik zou ze gewoon lekker hun gang laten gaan, de kat redt zich blijkbaar wel. Als de hond tè enthousiast wordt, even aangeven dat ie 'zachtjes/lief/voorzichtig' (wat de hond dan ook maar begrijpt) moet doen.
Eventueel kun je de kat in je handen nemen en dan even bij de hond gaan snuffelen, de kat geruststellen en aaien. Even laten ervaren dat het goed is.

Komt vast goed. Wij hebben altijd honden en katten samen gehad.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 17:43

@ zonnebloem18: hond gaat niet in de bench ;) heb ook geen bench, vind het echte ondingen! Hij wordt wel gecorrigeerd als die te enhousiast wordt. Dank je voor je reactie :)

@ Chubby: Als die te enthousiast wordt dan proberen we hem altijd weer wat rustiger te krijgen en dat hij even een stapje terug gaat. De kitten vind het gewoon eng en gaat blazen en uithalen. Ach we gaan maar stug verder dan zo hihihi Dank je voor je reactie!

@ JoviBan: Ik nam zostraks de kitten in mijn handen en liet de hond rustig snuffelen, alleen nu zitten mijn handen onder het bloed (kleine krasjes) omdat de kat het eng vond. :') Dat was dus niet zo'n strak plan hihi. Ik laat ze maar lekker hun gang gaan. Komt hopelijk dan vanzelf wel goed! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:48

MirandaNH schreef:
@ zonnebloem18: hond gaat niet in de bench ;) heb ook geen bench, vind het echte ondingen! Hij wordt wel gecorrigeerd als die te enhousiast wordt. Dank je voor je reactie :)

@ Chubby: Als die te enthousiast wordt dan proberen we hem altijd weer wat rustiger te krijgen en dat hij even een stapje terug gaat. De kitten vind het gewoon eng en gaat blazen en uithalen. Ach we gaan maar stug verder dan zo hihihi Dank je voor je reactie!

@ JoviBan: Ik nam zostraks de kitten in mijn handen en liet de hond rustig snuffelen, alleen nu zitten mijn handen onder het bloed (kleine krasjes) omdat de kat het eng vond. :') Dat was dus niet zo'n strak plan hihi. Ik laat ze maar lekker hun gang gaan. Komt hopelijk dan vanzelf wel goed! :)

Dat is alleen maar "goed". Dan bijt de kat iig van zich af. De onze is erg bang voor andere honden dan de onze. En gaat dus rennen. Maar dat vinden honden vaak alleen maar leuk. En dus laten ze haar niet met rust.

Dus zolang de kat goed van zich af bijt is er niets aan de hand :) Maar wel idd de hond corrigeren als hij te ruw word. En de hond en kat voorlopig niet samen in 1 kamer laten als je weg bent. Wanneer de kitten groter is en ze goed gewend zijn kan dat wel. Maar nu zou ik dat risico niet nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:48

Ach gossie. Was dus een beetje te veel van 't goede. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:23

Ik had het juist andersom, 2 katten die 4 waren en een pup erbij. Dit ging erg goed, als de katten wat rust wouden dan blaasden ze, deed de pup er niks mee dan was het 1 keer uithalen en meteen goed.
1 van de katten heeft toen mijn hond pup was de taak van moeders overgenomen en haar telkens gewassen, vooral de oortjes werden goed verzorgt.
Dit heeft ertoe geleid dat ze nu met z'n 3-tjes elkaar schoon lopen te likken, mijn ene kat en mijn hond meer samen dan de andere kat maar ook hij mag zeker niet klagen over smerige oortjes :D
Mijn hond is het zelfs gaan doen bij de konijnen die ik had en ze vonden het meer dan prima.
Wees dus niet bang dat het niet goed zal gaan, vaak kunnen ze de beste vrienden worden.

Je kitten zal vanzelf nieuwsgierig worden naar je hond en er naartoe gaan, tot die tijd gewoon laten gaan, het is al erg wennen voor hem zonder zijn familie en een totaal andere omgeving, mensen, geuren, spullen en een hond.
Je bent zoals ik het lees goed op weg, veel plezier met je kitten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:56

Ik had 2 katten van 6 en 7 toen onze boxerpup kwam. Hij vond het reuze interessant. De katten jaagden hem wel weg als ze hem zat waren. Uiteindelijk werd de hond veel groter dan zij en ging het wegjagen wat minder :')
Nu liggen de katten wel bij de hond in de mand en de hond jaagt vreemde katten weg, als ze mot hebben met die van mij :D
Meestal laat ik het wat geworden. Zo is de hond ook gewend geraakt aan de konijnen en ligt hij vaak languit tegen het gaas, met de konijnen aan de andere kant die hem door het gaas wassen :')

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:03

Afbeelding

Dit zijn de honden bij mijn schoonouders thuis. Bovenop ligt onze Kareltje. Lucas (de zwart-witte waar Karel op ligt) wilde de eerste paar weken heeeel graag dat kleine poesje opeten. Dus woonde Karel in een bench als Luc binnen was. De honden zijn extreem gehoorzaam, dus ik geloof dat mijn schoonmoeder ze heeft laten wennen door Lucas af te sturen en Karel rond te laten lopen. Dan at Lucas hem niet op, omdat hij moest blijven liggen. Zo zijn ze langzaam maar zeker aan elkaar gewend.
Onze andere kat, Willem, kwam na Karel. Karel had toen al een goed contact met de honden. Willem blies in het begin telkens naar de honden, maar dat hebben we gewoon een beetje genegeerd en is vanzelf over gegaan:

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:33

Haha, geweldig! Lucas is wel telkens de sjaak zie ik _O- Zo een vachtje ligt natuurlijk ook heerlijk warm!

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:54

Hier hadden we 2 jonge katten en toen kwam onze pup in huis.
Was in het begin ook blazen en wat herrie in de keet.
Maar nou liggen ze gezellig samen, komt vanzelf wel goed!!!