Pup is bang buiten :s HELP!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

starangel0

Pup is bang buiten :s HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:13

Hallo allemaal xD

omdat ik denk dat er hier vast wel wat mensen rondlopen met meer verstand van honden dan mij, zet ik het hier maar op. Ik heb een sheltie pup van 4 maanden en het is echt een schatje, maar de laatste tijd is ze bang buiten. Vooral de eerste 500 meter zet ze de hele tijd haar voorpootjes op het asfalt en gaat ze zitten en weigert om nog ene stap te verzetten. Meestal lok ik haar dan met brokjes of praat tegen haar en dan gaat ze wel doorlopen en dan doet ze het 10 m daarna weer. Zo gaat het voor de eerste 5 min, en daarna loopt ze 5 min wel door maar met haar staart tussen haar poten en heel onzeker, en dan de laatste 5/10 min gaat ze wel weer kwispelen. Ik heb toen ik haar net had de hele buurt met haar doorgewandeld zonder dat ze bangig was.

Wat misschien een oorzaak is van dit gedrag is dat ze een paar weken geleden een ongeluk heeft gehad. Ze schrok van een blaffende hond, waardoor haar halsbandje over haar hoofd ging. Toen rende ze de weg op, en is toen volgens mijn zus die op dat moment met haar liep, geraakt door een auto. Ze hebben toen nog de hele avond naar haar moeten zoeken en uiteindelijk had ze zich verstopt in onze schuur. Wonder boven wonder had ze alleen een zeer pootje wat nu helemaal over is.

Ik weet dat het ongeluk traumatisch voor haar heeft gewerkt, maar ik denk dat omdat ze nog zo jong is dat het toch niet moeilijk is om haar hier overheen te helpen? Mijn puppycursuslerares zei dat ik met bach bloesem therapie moest gaan werken, en ik doe nu trouw elke dag 2 druppeltjes in haar drinkbak, maar het lijkt niet of heel weinig te verbeteren. Als ik samen met haar en mijn andere hond loop, dan weigert ze wel veel minder, maar ik wil wel dat ik ook normaal alleen met haar kan lopen.

Iemand die hier verstand van heeft, Help?

mika11

Re: Pup is bang buiten :s HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:41

Wat ik weet van puppy's is dat je ze nooit moet bevestigen in hun gedrag.
Jouw puppy is angstig geworden door het ongeluk en daardoor is 'buiten' onveilig geworden.
Volgens mij moet je hem bijvoorbeeld niet troosten/oppakken/ etc. (hem dus bevestigen in zijn gedrag)

Maar moet hij weer leren dat 'buiten' niet gevaarlijk maar ook leuk is.

Bijvoorbeeld naar buiten gaan en meteen daar gaan spelen met hem, voordat hij gaat stilstaan.
Dit telkens iets uitbreiden en ook wat verder, zodat 'buiten' weer leuk wordt.

Dit is het enige wat ik zo kan bedenken :)

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:45

mika11 schreef:
Wat ik weet van puppy's is dat je ze nooit moet bevestigen in hun gedrag.
Jouw puppy is angstig geworden door het ongeluk en daardoor is 'buiten' onveilig geworden.
Volgens mij moet je hem bijvoorbeeld niet troosten/oppakken/ etc. (hem dus bevestigen in zijn gedrag)

Maar moet hij weer leren dat 'buiten' niet gevaarlijk maar ook leuk is.

Bijvoorbeeld naar buiten gaan en meteen daar gaan spelen met hem, voordat hij gaat stilstaan.
Dit telkens iets uitbreiden en ook wat verder, zodat 'buiten' weer leuk wordt.

Dit is het enige wat ik zo kan bedenken :)

Klopt! HELEMAAL!
Alleen als ie heel bang is een keertje zeggen 'braaf, kom doorlopen'.
Daarnaast kan je beter korte stukjes gaan wandelen. En ZEKER niet ver weg van huis wandelen maar gewoon een beetje om uhis. En aan die druppels, heb je niks! haha. Gooi die maar weg. Dat moet hem zeker minder stress-achtig maken?? Maar dat werkt niet want hij is maar op 1 plek stressig/bang. Logisch! Lekker buiten kroelen, spelen, wandelen op een kleine afstand steeds uitbouwen. En je kan hem gerust een keer een koekje geven als het goed is. MAar dan onder het motto: Braaf -> is goed -> dus koekje. (ofwel: koekje-> goed -> braaf)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:48

Het is normaal dat ze rond 3/4 maanden een korte fase hebben waarin de gewone alledaagse dingen opeens weer eng worden. Dan zo'n ongeluk erbij dat geeft ook weer een deuk in het baasje/beestje band.
Zorg voor een goed passend tuigje waar ze zich niet uit kan wurmen en ga oefenen oefenen oefenen. Is iets eng? Prima dan gaan we eens rustig kijken wat het is. Veel belonen en en gewoon normaal blijven doen. Je moet vooral oppassen dat je haar angst niet gaat bevestigen.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:50

@chocobroodje dus niet te veel belonen,want dan bevestig je het gedrag juist.
Je kan der laten kijken/wennen etc. Heel goed. En geduldig zijn. Maar soms moet je even iets 'lomper' doen ofwel; gewoon doorlopen. Jij bent de baas, de roedelleider, en jij gaat voorop. Ze moet JOU vertrouwen. Maar om ook der zelfstandigheid te trainen kan je spelen met bijv een flostouw en je hondje dan laten 'winnnen'. (gewoon het touw loslaten)

edit: zoek je balans, jij kent je hondje, en het probleem

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:57

Wat ook nog kan (als het toch geen goed idee is, hoor ik het wel)

Hem binnen al optillen als je hem echt wilt uitlaten, zo naar buiten lopen naar een plek waar je hem wilt uitlaten.
Daar ook wat gaan spelen of oefenen, zoals 'zit', 'af' en hem daarvoor belonen.
Ik heb namelijk geleerd dat als je een puppy optilt voordat hij angstig is, hij dan de connectie niet legt met gevaar.

Als je hem niet wilt uitlaten, hem gewoon mee aan de riem mee naar buiten nemen.
Dan op je eigen terrein al wat gaan spelen, dit dan telkens ook iets verder van je eigen huis af.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:01

apple01 schreef:
@chocobroodje dus niet te veel belonen,want dan bevestig je het gedrag juist.
Je kan der laten kijken/wennen etc. Heel goed. En geduldig zijn. Maar soms moet je even iets 'lomper' doen ofwel; gewoon doorlopen. Jij bent de baas, de roedelleider, en jij gaat voorop. Ze moet JOU vertrouwen. Maar om ook der zelfstandigheid te trainen kan je spelen met bijv een flostouw en je hondje dan laten 'winnnen'. (gewoon het touw loslaten)

edit: zoek je balans, jij kent je hondje, en het probleem

Ik doelde ook ophet moment dat ze echt iets engs overwint, dan mag je haar enorm belonen want daar krijgen ze weer zelfvertrouwen van. De mijne was ook vrij angstig in het begin, we hebben uren buiten in het gras of langs de weg doorgebracht. Er is ook een verschil tussen bevestigen en aanmoedigen, dat laatste is watje zoekt maar het hangt heel erg van het karakter af. Mijne was wel wat angstig maar ook enorm nieuwsgierig, dus bij hem was het echt aanmoedigen.

starangel0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 13:23

Dankjewel voor alle tips en alle adviezen, ik ga het meteen vanmiddag uitproberen!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:42

Leuk, ik hoop dat het helpt.
Verwacht niet dat het in 1 dag over is, hoor.
Waarschijnlijk moet je er de komende weken wat tijd insteken om hem eroverheen te helpen.