mistig aquarium

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

mistig aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 09:45

Na veel problemen met het aquarium, besloten we hem 3 weken geleden leeg te halen.Alles op nieuw er in, en het was zooooooooooo mooi om te zien, alles helder enz.Zaterdag kwam ik er achter dat de pomp steeds langzamer ging werken.Dus bij Zoo plus een neiuwe pomp besteld,gisteren geplaatst.En nu is alles heel erg mistig, ga ik nu weer heel lang tegen een mistig iets aan zitten kijken.

Rivendell

Re: mistig aquarium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:48

Die mist kan komen door het nieuwe filter. In een ouder filter zitten bacterieen die het water goed houden. Nu je een nieuw filter hebt, sterven die bacterieen af, dat geeft zo'n mist.
Heb je niet nog filter spul uit je oude filter?
Ook kan het zijn dat het uit de bodem komt. Heb je nieuw zand/grint gebruikt? Heb je dit goed uitgespoeld voor gebruik?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 09:51

Ja alles goed gespoeld,het is 3 weken mooi gebleven, en nu heel mistig.Vissen zwemmen dan ook alleen maar boven in vanwege zuurstof.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 09:55

wat voor bak heb je ? geef je teveel voer ? wat voor vissen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 09:59

Ik heb een 90 cm bak en geef weinig voer, ik heb guppen en 2 oranje visjes en een kleine garnaal.Vorige weel appelslakken en 2 kreefjes er bij gedaan, waren met een dag dood. |( Wat moet ik nu doen, wil niet garnaal ook kwijt?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:07

Appelslakken hebben heel schoon water nodig. Iets vervuiling en ze gaan dood. Die garnaal gaat ook het loodje leggen, die zijn zeer gevoelig.
Maar wat er denk ik gebeurt is, toen je de bak opnieuw in ging richten, heb je toen alleen nieuw water gebruikt? Of heb je oud water bewaard en dat aangevuld?
Als je alleen nieuw water gebruikt, krijg je na 2-3 weken een nitraat piek. Dit komt omdat stoffen in het water gaan afbreken. Die nitraat piek is gevaarlijk voor dieren, zeker voor kwetsbare dieren als kreeften, garnalen en appelslakken.
Je hoort een nieuwe bak minstens 3 weken te laten draaien zonder dat er dieren in zitten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:08

Ik heb geen oud water gebruikt, en ik kon hem niet in laten draaien.Waar had ik alles dan moeten laten?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:19

Dan ligt daar het probleem. Die garnaal gaat het heel waarschijnlijk ook niet redden.
Voor de volgende keer:
zoek een aantal emmers of tonnen, vul die met kraanwater, aangevuld met regenwater
Laat de emmers 2 weken staan, met een draaiend filter erin. Haal dan 2/3 van de bak leeg en bewaar de laatste 1/3 water. Meng dit met het water dat je al had staan.
Ik weet dat het lastig is, maar het is wel de manier om dit soort problemen te voorkomen. Een aquarium is een eco systeem dat heel gevoelig is voor plotselinge veranderingen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:30

Okee dit is goede informatie ik zal het zeker onthouden, thanks.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:22

Ik zou in elk geval vrij vaak verversen nu, om te zorgen dat je die nitrietpiek afzwakt. Dan maar te veel leidingwater. Eventueel waterverbeteraar er bij gooien wanneer dat nodig is met het water zoals het bij jou uit de kraan komt. :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:30

julius_juut schreef:
Ik zou in elk geval vrij vaak verversen nu, om te zorgen dat je die nitrietpiek afzwakt. Dan maar te veel leidingwater. Eventueel waterverbeteraar er bij gooien wanneer dat nodig is met het water zoals het bij jou uit de kraan komt. :)

Hiermee los je het probleem niet op. Door elke keer weer vers water erbij te kwakken, houd je de nitraat piek hoog.
Zet nu een paar emmers water neer en laat die minimaal een week staan. Zorg wel voor een filter in de emmer, anders gaat het water " dood" .
Waterverbeteraar werkt wel goed, ik heb eSHa 2000.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:03

Esha2000 is geen waterverbeteraar... Dat moet je echt alleen gebruiken als je een ziekte hebt bij je vissen :=

Waarom hou je de nitraatpiek (bedoel je niet nitrietpiek trouwens?) hoog als je water ververst? Juist door water te verversen daalt je nitriet. Lijkt mij niet zo'n slecht plan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:18

_Tara_ schreef:
Esha2000 is geen waterverbeteraar... Dat moet je echt alleen gebruiken als je een ziekte hebt bij je vissen :=

Waarom hou je de nitraatpiek (bedoel je niet nitrietpiek trouwens?) hoog als je water ververst? Juist door water te verversen daalt je nitriet. Lijkt mij niet zo'n slecht plan.

eSHa 2000 verbeterd de kwaliteit van het water door schadelijke bacterieen aan te pakken.
Je moet wel verversen, maar niet meer dan 1/3, omdat je anders de piek hoog houdt. Nitraat en nitriet zijn 2 verschillende dingen. Nitraat ontstaat door reacties in vers water. Nitriet komt uit uitwerpselen van de vissen en stervende plaanten.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:24

Maar als je dan iedere keer Esha2000 toevoegt, vraag je toch om resistentie?

Ik heb even gegoogled, aangezien ik het zelf ook niet meer zeker wist, maar wat jij zegt over nitriet en nitraat klopt niet. Afvalstoffen worden afgebroken tot nitriet en dan naar nitraat. Dat gaat snel genoeg dat je dus normaal geen nitriet in je aquarium hebt. Alleen als je bacteriecultuur dus nog niet groot genoeg is, hoopt het nitriet op.

Alleen als je kraanwater ook nitraat bevat, dan heeft 't geen nut om water te verversen. Want dan vervang je oud nitraat dus gewoon door nieuw nitraat.

Wat je zegt over max 1/3e klopt normaal wel. Alleen in deze situatie zou ik persoonlijk best een keer 50% verversen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:25

Ik heb de helft ververst, en verder iedere dag 20% verversen, als het aquarium topic mag geloven?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:31

Kan prima :j Wel je waterwaardes goed in de gaten houden! Je wilt niet "te schoon" water krijgen.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:45

water laten testen in een speciaalzaak.

eventueel zijn er flesjes vol goede bacterien te koop. Ik werk bv bij een aquarium/vijver speciaalzaak. Zit er een bij jou in de buurt?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 21:57

Ja er zit een goede in de buurt.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 00:53

De oplossing: easy life aquastart erin gooien en easy life filtermedium voor superhelder water en klaar ben je
binnen 1 dag is je water helder en vol bacterien.
Even goed de dosering lezen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 02:25

Heb je geen vijver in je tuin of een regenton? (dichte regenton is helemaal geweldig)
Dan daar water uit halen en de helft tot 3/4 verversen.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 02:29

wij gebruiken water uit de sloot voor onze goudvissen. Een deel oud water en 2 delen sloot water.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:39

Slootwater zou ik voor een aquarium toch echt niet doen. Zit toch vaak ongedierte in waar die kleine, doorgefokte tropische visjes niet goed tegen opgewassen zijn. Vers regenwater zou wel kunnen, in schone emmers opvangen en niet buiten laten staan.

Ik ben heel wat guppen kwijtgeraakt omdat ik niet doorhad dat er kleine libbelelarfjes tussen mijn van buiten gehaalde plantjes zaten. Tegen de tijd dat ik ze er uit kreeg was ik heel wat guppen lichter en waren zij flink gegroeid. :(

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:20

Maar een goudvis vind die larven wel lekker ;)
Slootwater en vijverwater eerst door een vergiet halen of goed controleren.
Watervlooien en muggenlarven kun je gerust laten zitten mits het er niet teveel zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 16:57

Het is glashelder al 3 dagen, ben echt verbaasd.De pomp doet het wel iets minder goed,moet ik de onderste spons schoon spoelen of niet?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:54

Slootwater echt nooit in je aquarium doen! Watervlooien enzo kunnen geen kwaad, zijn veel vissen wel blij mee juist. Maar je haalt ook allerlei parasieten je aquarium binnen.

TS, fijn dat het water weer helder is! Het kan best zijn, als er veel troep in 1 van je sponzen zit, dat je pomp 't wat minder lekker doet. Ik weet niet wat slim is, aangezien je op dit moment je bacteriecultuur nog op aan 't bouwen bent. Maar als je echt die spons uit wilt spoelen, in ieder geval in aquariumwater even zachtjes uitknijpen. Niet onder de kraan grondig uit gaan spoelen.