konijn met wam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

laura123456

konijn met wam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:31

Heei bokkers een vraagje ,
vaak hebben konijnen een wam onder hun hoofd betekent dit dat ze te dik zijn ?
Of hebben ze er soms aanleg voor , als ze te dik zijn en je laat ze op dieet / vermageren
gaat die wam dan ooit weg ? :) Dat vroeg ik me af .
Voor geen konijnenmensen , een wam is een dikke vetlaag onder het hoofd , weet niet hoe ik het moet bescrijven :+
Hier foto van een konijn met een wam ;)
http://i34.tinypic.com/erz800.png
Laatst bijgewerkt door laura123456 op 28-07-11 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

laura123456

Re: konijn met wam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:33

Een beter uitleg voor een wam *D
Een wam is een huidplooi onder de kin, waarin vet wordt opgeslagen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:34

Een wam is zeg maar een onderkin. Dit is niet erg hoor! Het is bij sommige konijnen erfelijk bepaald dat ze er eentje krijgen en sommige konijnen krijgen ze doordat ze overgewicht hebben. Als een konijn eenmaal een wam heeft gaat die niet meer weg. :) Voedsters hebben er vaak een.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:35

Je laatste link geeft bij mij een rood kruis.
Mijn beide dames hadden een kleine wam, terwijl ze heel mager de winter uitkwamen. Heb ze een eierdopje omhoog gezet in het voer en nu komen ze op de ruggegraat en ribben weer netjes, maar de wam groeit lekker mee.

Heb dus geen antwoord op je vragen, ben er ook wel benieuwd naar aangezien mijn dames slank zijn.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:35

een onderkin dus ;)

heel veel konijnen hebben een onderkin, ik weet niet of dat te maken heeft met te dik zijn. Ek denk dat je voor zo'n inschatting beter de rest van het lijf kunt voelen. Voel je vacht, spieren en botten, of voel je vacht en vet?

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:37

Ik dacht zelfs dat ze er allemaal een hadden. :S

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:39

anneM_Ajax schreef:
Je laatste link geeft bij mij een rood kruis.
Mijn beide dames hadden een kleine wam, terwijl ze heel mager de winter uitkwamen. Heb ze een eierdopje omhoog gezet in het voer en nu komen ze op de ruggegraat en ribben weer netjes, maar de wam groeit lekker mee.

Heb dus geen antwoord op je vragen, ben er ook wel benieuwd naar aangezien mijn dames slank zijn.

Oei , ik ga direct het linkje dan verwijderen :o

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:39

Onze NHD voedster heeft ook een enorme wam, maar is verder kerngezond en (sinds ze op dieet is geweest) goed op gewicht. Ondanks dat dieet heeft ze overigens nog steeds een flink wam. Heeft dus waarschijnlijk weinig met overgewicht te maken, maar zal meer aanleg zijn. ;)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:42

Mijn konijn lijkt wel te dik ( ik verwen ze graag :+ )
Maar ik heb wat gelezen en vaak lijkt het ofdat konijnen te dik zijn , maar is het meestal niet .
Met die wam lijkt ze ook wel dik , maar het kan dus erfelijk zijn en hoeft dus niet echt met té dik te maken hebben , maar hoe kan ik nu nagaan of ze te dik is ? voelen onder welke (laten we zeggen hoeveelheid) vet haar ribben zitten ? Of iets anders ? ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:43

Is deels aanleg en kan deels zijn door teveel voeding/te weinig beweging.
Een wam gaat nooit meer weg, dus ook al is je konijn prima op gewicht, dan blijft de wam zitten.

Ik heb 2 voedsters hier en 1 heeft een hele grote terwijl die nooit teveel voer kreeg maar inderdaad wel te weinig beweging. Mijn tweede voedster heb ik een jaar geleden gehaald en die kon vanaf het begin dat ze hier was de hele dag lekker rondlopen, kreeg hetzelfde voer en heeft geen wam. :)

Chanen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:45

Vraag anders de dierenarts eens, de volgende keer dat ze heen moeten voor een enting of iets dergelijks. Zij hebben ons toen aanbevolen om ons konijn op dieet te doen.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:45

Een wam is eigenlijk inderdaad niet meer dan vetopslag. Als het konijn dan is afgevallen, kun je het een beetje vergelijken met een uitgezakt velletje. Trekt niet meer weg.

Is verder niet erg, zolang het maar niet compleet gevuld is met vetjes natuurlijk :) De ene krijgt het net wat sneller dan de ander.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 17:46

Mijn konijn krijgt elk jaar inentingen de vorige keer zei de dierenarts er niet echt iets van maar dat was in het voorjaar denk ik ,
en nu is ze wel wat gegroeit in de breedte , dus speciaal geval :+
ik ga nu eens voelen onder welke heoveelheid vet mijn konijn haar ribben zitten :')

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:28

Ik had altijd begrepen dat sommige rassen er meer aanleg voor hebben. Zoals de
hangoren. Mijn hangoor had ook een flinke wam.
Als ze eenmaal eens te dik zijn geweest en dus een wam hebben ontwikkeld raken
ze die ook niet meer kwijt. Het vetlaagje kan minder worden...maar de huidplooi
blijft uitgerekt. Zoals ik het altijd begrepen heb.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:29

Bij het ras van mijn voedster hoort het erbij. Ze heeft geen gigantische wam en is keurig op gewicht. Ze is een Gents Baardkonijn, foto's vind je in mijn profiel.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 19:40

Mijn 1ne konijn is een voedster én een hangoor , dus misschien is het aanleg ? :))

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:34

Wij hadden een konijn op de kinderboerderij, die is nooit in haar leven dik geweest maar had een enorme wam. Zo groot dat we moesten opletten dat die niet teveel over de grond ging schuren anders kreeg ze daar een schuurplek. Ze zat dat ik daar net kwam in een groep van 5 dames en zij was de minste. Later hebben we haar uit die groep gehaald en aan een mannetje gekoppeld. Toen kwam ze wel meer aan, maar echt dik is ze nooit geweest. Een wam is dus een combi van factoren, overgewicht en aanleg.
Helaas is dit konijntje (Beppie) overleden, maar ze heeft nog de wammenwedstrijd op het forum van bunnybunch gewonnen. Ik zal eens een foto van haar opzoeken.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:12

Super !Een fototje van Lieve konijntje wil ik graag zien :))

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:37

Hierbij een fotootje van mijn 'wam'konijn :D...Helaas is ze anderhalf jaar geleden overleden.
Afbeelding

Ze was toen (5 jaar geleden) echt aan de stevige (lees dikke) kant. Helaas at zij meer als mijn
kereltje die weer erg mager werd. Dat wilde ik mijn ouwetje ook niet aan doen. Lastig is dat. Ze
is later wel wat afgevallen. Ze zaten (zitten) overigens niet in een hokje opgesloten. Lopen vrij
rond op het balkon.