(tijdelijk) alternatief voor kattengrit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(tijdelijk) alternatief voor kattengrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:25

Sinds kort zijn hier twee kittens in huis en helaas kennen zij de kattenbak niet. Probeer ze met enig regelmaat zelf op de bak te zetten en helemaal als ze aandrang lijken te hebben. Opzich pakt dit goed uit, helaas is er een begonnen met het eten van het grit.

Ze zijn 8 en 9 weken en sinds zondag hier. Nu is het poesje weer bijzonder actief, heeft geen last van zijn buik meer, eet, drinkt en poept ook goed. Oftewel, het is met een sisser afgelopen dit keer. Toch ben ik een beetje angstig om de kattenbak + grit weer terug te zetten. Het is gewoon simpel kattengrit wat volgens de verkoopster kon voor kittens. Ze zouden het eten uit nieuwsgierigheid? Ze krijgen te eten volgens de richtlijnen en eten ook goed. Er liggen nu kranten in de bak, maar die zijn toch niet optimaal ivm het graven.

Wat zou ik (eventueel tijdelijk) in de kattenbak kunnen doen wat ze niet gelijk op eten?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:27

Er is ook kattengrit wat geperst is uit graan-afval. Als ze dat opeten is dat niet erg, wordt gewoon verteert. Om die reden wordt eht bijv ook veel gebruikt las bodembedekker bij slangen etc (ik heb het ook)

Een ander idee is navragen bij de fokker wat die had liggen in de bak (meeste fokkers wennen kittens al heel vroeg aan een bak.) Vaak zijn dat kranten bijv. Als de fokker niets gedaan heeft aan bak-wennen vind ik dat eigenlijk een beetje nalatig. Hier op stal stonden er al kattenbak bij toen ze net begonnen met lopen.

dennisje

Re: (tijdelijk) alternatief voor kattengrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:30

houtkorrels kun je ook gebruiken neemt ook de stank weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:56

Zilfstar, die ken ik idd wel gebruikte ik ook altijd voor de ratten. :)

Dennisje, van de pellet-achtige dingen? Ik ben bang dat die opzetten als ze worden op gegeten of is dat niet zo?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:13

nee die houtkorrels worden zacht zodra erop gepiest is.

simone_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:22

Ik gebruik hier voor de kittens altijd houtkorrels van plosplan, zijn vrij grof dus niet aantrekkelijk om op te eten ;) en als er een kitten is die het wel probeert dan is het vaak snel weer over omdat ze het niet lekker vinden.

Nikitah86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 21:25

Weetniet of het een optie is maar wellicht tijdelijk..
In de cattery van mijn oudtante gebruikten wij vaak zaagsel, stoffig met vullen maar verder prima als kattenbakvulling!

Succes in ieder geval.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:35

kittens eten vaak kattengrit als ze net overschakelen van moedermelk naar vaster voedsel.
Fijn grit gaat klonteren in de maag, grof grit kan in de neusgaten gaan zitten waardoor het kitten stikt.
aan te raden is om er houtkorrels in te doen die kun je in de dierenwinkel kopen.
nog een tip voor als ze niet helemaal zindelijk zijn kun je bijv de kattenbak met chloor uitwassen dit vinden ze lekker ruiken en dan gaan ze meestal graag op de bak en de bak natuurlijk goed schoon houden.
zaagsel zou ik niet doen!