konijnen houden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:03

wat mij opvalt niet alleen hier maar ook op konijnenfora:

- ren wel met net erboven
- konijnen moeten met minimaal 2 in 1 hok
- stenen in de ren anders graven ze zich eruit
- of de ren wordt oneven doordat ze graven
- binnenkonijnen

ik ben met punt 2 eens maar de rest? de katten zijn bang voor de konijnen , woon je in een bos alla maar woon je midden in een woonwijk? het staat vreselijk lelijk in je tuin. dan de stenen kwestie laat ze toch konijn zijn.. daar heb je ze toch voor? en dan wordt de ren oneven naja laat ze hun moeten er wonen jij niet... dan heb je binnenkonijnen die naar buiten gaan , heeft ie een dik pak vacht hoppa stro erin dan komt het wel goed. maarnee stel je voor...

*zucht* ben ik nou een zeur of?

Air

Re: konijnen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:08

Dat de ren oneven wordt heb ik nog nooit iemand als reden zien gebruiken :?
Ik snap je ook niet over de binnenkonijnen?

In genoeg normale woonwijken komen ook roofdieren alla marters, ratten etc. voor. Niet alle katten zijn bang voor konijnen.
Daarnaast als je een ren hebt die lager dan 1.00m/1.20m. is dan doe je er ook een net over om de onijnen niet te laten ontsnappen. Hetzelfde met de stenen of gaas onder de grond tegen uitgraven.
Puur voor de veiligheid van het konijn.

Jij kan een konijn wat zich uitgraaft misschien niet erg vinden, maar wat doe je wanneer het konijn gegrepen wordt door een hond? Vind je het dan nog oke? :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:11

Ja :+

Stenen langs de rand of gaas een stuk ingraven is puur noodzaak, ze graven zich er gewoon uit.
Een net erover is hetzelfde verhaal; over het algemeen geen overbodige luxe als je zuinig bent op je konijn.
Wbt dat laatste punt; ik vind dat een konijn helemaal niet binnen hoort, jij wilt ze 's nachts binnen hebben of wat?
Ik vind je verhaal een beetje vaag geschreven maar dat kan aan mij liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 01:52

mijn laatste punt :P dat sommige mensen overdag het konijn buiten hebben en dan opeens weer naar binnen omdat het nacht wordt. en het te koud buiten is. mijn konijnen hoeven niet opgehokt te worden s'nachts onzin

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:04

mijn nijnen (7 nu) leven ook buiten in een groep op zand met gaas eronder in grote ren met hondenhok eraan en zitten in de winter in de sneeuw gewoon lekker in de sneeuw. Ze kunnen eruit maar ze doen het niet. Die vachten zijn heel goede bescherming. Net als dat ik geen stro heb in hok (schijten en zeiken ze vol en met 7 nijnen is dat binnen een paar uur echt niet fris meer) maar heb alleen maar hooi voor hun. Kou geven ze nooit aan ze liggen apart of samen en harde regen dan schuilen ze en voor de rest lijken ze ervan te genieten!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:10

'De ren wordt oneven doordat ze graven'.
Wij hadden gaas in het graafgedeelte, maar dit hebben ze weg weten te krijgen, maar nu zijn ze zover dat ze ook onder onze betegelde tuin graven. Ren oneven geen probleem mee, maar als onze (net nieuwe) tuin inzakt zijn mijn ouders daar niet zo blij mee. ;) Net erboven hebben wij niet, is in die 12 jaar ook nooit nodig geweest verder. Ben het niet echt met je eens dat die dingen gezeur zijn oid nee. :)

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:20

Mijn konijnen zitten gewoon los in onze tuin. Dag en nacht, zomer en winter. Ze hebben een hondenhok waar hun eten instaat, maar verder zitten ze daar nooit in. Ze doen ook geen ontsnappingspogingen. Soms staat de poort gewoon helemaal open (heeft zelfs al eens een hele nacht open gestaan), maar ze blijven gewoon. Graven doen ze ook niet. Ik heb waarschijnlijk gewoon superkonijnen :j

Mss 2 kleine minpuntjes: ze keutelen wel overal. Ze hebben wel een plek waar ze meer gaan, maar toch ligt er overal wel wat. Als je het gras afrijdt is het wel weg natuurlijk.
En ten tweede, zolang de konijntjes er zijn zal ik geen plantjes moeten planten in mijn tuin. Die zullen niet lang blijven staan.

Maar ik vind het geweldig zo! Als ik dan thuis kom, komen ze aan het raam zitten (of ze durven zelfs binnen te springen) om een wortel te vragen. En het is gewoon leuk om ze bezig te zien vanuit de living.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:23

Ja, je overdrijft. :+
Ik heb 3 konijnen van 7 kilo dus ik ben niet bang dat die gegrepen worden maar als wij kleine konijntjes hadden gehad hadden onze katten zeker wel wat meer interesse gehad.
Konijnen kunnen zichzelf in een dag uitgraven dus stenen vind ik een goede oplossing. Hier lopen ze ook de hele dag op stenen, ze hebben een zandbak maar daar schijten ze alleen in. :')
En binnenkonijnen, ach als ze los kunnen lopen zie ik het probleem niet, is maar net wat je ze aanwent.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:14

Bestrating in een ren kan ook zijn om te voorkomen dat het een modderpoel wordt.

En sommige mensen hebben geen (geschikte) buitenruimte, dan blijft er weinig anders over dan je konijnen binnen te houden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 20:23

De ren wordt oneven is 1 van mijn redenen, wat bij mij gebeurde was dat ze het eerst hartstikke leuk vonden beetje graven beetje doen, maar het waren maar kleine stukjes met het graas eronder dus alles werd ongelijk, is niet direct het probleem. Alleen was het graven maar even fun tot alles stevig was, allemaal halve gaten.
Dat is dan nog helemaal niet zo'n probleem buitenom dat het er rommelig uit ziet in de strakke tuin en dan niet het oneven, maar dat er overal stukken gaas onderuit steken.
Maar dan is dat nog niet eens het grootste probleem, het grootste is dat je het niet schoon kan houden.. je kan de poepjes niet even wegvegen waardoor in de zomer er vele vliegen op afkomen en het ruikt ook niet fris.
Daarom is er bestrating, dan is onze tuin ook nog een bezoekerstuin voor mensen dus moet er wel enige netheid in zitten. Natuurlijk hebben ze wel een zandbak.
Ik vind het dan ook absoluut niet erg dat mensen konijnen op bestrating houden, het is allemaal wat schoner.
Binnenkonijnen kunnen ook een geweldig leven hebben dat ligt eraan. En een net erboven is echt wel aan te raden ook in een woonwijk. De eerste 5 jaar ging het bij onze ren ook goed tot meneer vos onze ren ontdekt had.
Zo ook bij mensen die in de woonwijk konijnen hebben waar een bunzing of marter naar jaren hun konijntje heeft opgegeten.. daar wordt je echt niet gelukkig van, beter voorzorgen nemen.

Oftewel ik vind inderdaad dat je overdrijft, basisbehoefte konijn is een maatje en ruimte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:20

oke oke ik weet het ik overdrijf.

keutels in de ren kunnen opgeruimd worden , mits je de tijd enzo er voor neemt.
mijn gaas ligt niet diep dus er zijn weinig onevenheden.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:21

Tja.. Ik denk dat iedereen zijn eigen afwegingen heeft gemaakt om het op de een of andere manier te doen..

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:25

Ik snap eigenlijk ook niet waar je een punt van maakt. Konijnen moeten als blij zijn als ze A niet alleen zijn en B niet in een stom hokje zitten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:34

Ik begrijp de beginpost eigenlijk niet zo. Maar ons konijn zat gewoon op het terras van 15 bij 15 meter. Kon graven, overal aan knabbelen en hij had een hok staan wat altijd open stond. Hij kon dus droog zitten als ie zou willen maar zat in de stromende regen nog onder z'n favoriete struik. Ook toen het min 15 graden was :+
Hij had als vriendjes de katten en onze Jack Russel want andere konijnen moest ie niet, die vrat ie op als ie de kans kreeg :+ De katten en het konijn aten uit dezelfde bak. Aan de ene kant lagen kattenbrokjes en aan de andere kant konijnenvoer.

Ik denk dat als een konijn voldoende leefruimte heeft, lekker eens gek kan doen en rondracen, maatjes heeft om mee te spelen en voldoende afwisselend gevoerd wordt en altijd vers water en hooi tot zijn beschikking heeft, dat ie het dan goed heeft :j

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:40

tja... mijn konijn is flink te grazen genomen door de hond van de buren, mijn ren zit dus potdicht, gaas onder het zand (waar ie lekker in mag graven omdat ie er toch niet uit kan en ik af en toe tot frustratie van konijn de boel weer recht hark vind ik het oneven worden geen argument, wel is het verstandig om er zand in te doen dat grof korrelig is zodat de poepjes makkelijker de bodem in gaan) er zitten rekken met gaas vast op de boven kant van de ren met moeren en bouten en dus gaas rondom, al met al kan er geen beest in of uit :+ maar ze hebben lekker de ruimte, kunnen rennen graven en hun gang gaan, parasolletje voor de zon, hokje voor de regen!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 08:52

takkie_muis schreef:
oke oke ik weet het ik overdrijf.

keutels in de ren kunnen opgeruimd worden , mits je de tijd enzo er voor neemt.
mijn gaas ligt niet diep dus er zijn weinig onevenheden.

Met 2 konijnen is dat nog redelijk te doen, maar met een groep is dat anders.. zeker als je daarnaast ook nog een opvang hebt :j En als mijn ouders het lelijk vinden met al die rare halve gaten en half gaas zien in hun tuin voor bezoekers en het vinden gaan stinken, omdat je het niet goed schoon kan maken is dat hun goed recht. Ik woon nu eenmaal nog bij mijn ouders en kan ook goed mee gaan in hun beslissingen.
Je kan ook te ver erin mee gaan wat ik zeg, belangrijk is ruimte en een maatje en of dat nou op zand is of op steen en wat de reden er voor is maakt toch niet uit? Als ze er een zandbak bij hebben zou dat natuurlijk wel het mooiste zijn.. maar er zijn meer konijnen die hun hele leven achterin de tuin in een klein hokje zitten te verpieteren dan konijnen die flink de ruimte hebben en maatjes.. als ik jou was zou ik daar eerst eens druk over maken. Om over de konijntjes waar jij je voor inzet op stage niet te spreken, daar zou je beter beginnen wat mee te doen.