konijn moet 300gram afvallen, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

konijn moet 300gram afvallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:08

Halloa,

Onze buren hebben sinds 2 maanden zoiets een konijn, deze is van hun dochtertje maar aangezien ze nog wat jong is helpen haar ouders met het verzorgen van het konijn.
het is nu zo dat ze het konijn + giga hok van MP hebben afgehaald, konijntje is wel gezond hoor.
Ik heb eventjes de basis controle gedaan, denk aan: Nageltjes, schone oren, tanden niet te lang en netjes recht, ogen helder, schoon kontje ect.

het is nu zo dat de buren op vakantie zijn en mij gevraagt hebben of ik voor het konijn zou willen zorgen, Ja hoor geen probleem met plezier :D
ik ben de dag dat ze weg waren gegaan smiddags nog eventjes gaan kijken naar konijn, (ze hadden smorgens al eten gegeven enzo) maar schrok een beetje van wat ik zag
een giga eetbak die tot op de rand gevuld was, met mega ongezond voer vol met allemaal lekkere dingen: Afbeelding
konijn uit hok gehaald en ja hoor net wat ik dacht, veel te dik...

Ik heb maar snel meer dan de helft verwijderd en terug gedaan in het zakje, zodat wat overbleef genoeg was om tot vanmorgen aan te knabbelen.
daarstraks heb ik eventjes konijn op de weegschaal gezet voor een hangoor weegt ze teveel: 2,8.
mijn eigen konijn weegt 2,4.
ik heb dus besloten dat we er 300 gram vanaf gaan halen en dan maar eens verder zien...
voor de buren ga ik als ze terug komen eventjes een lijstje maken en eventjes aanspreken op het voer en de hoeveelheid.

maar hoe kan ik ervoor zorgen dat nijntje nu in iedergeval al wat kan afvallen?
Ik heb in iedergeval al vanmorgen een klein handje van hun voer en een klein handje van mijn voer gemengt en gegeven.
mijn voer bestaat uit:
Afbeelding

dit ga ik voorlopig doen zodat als ze mijn advies willen opvolgen ze konijn over kunnen zetten op het gezonde voer.
verder lekker veel hooi gegeven, wat ik ze ook hga meegeven dat dat beter is.

imemand nog tips zodat konijn goed kan afvallen?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:13

Het voer dat jij geeft is heel goed, daar moeten ze langzaam aan op over stappen. Voor de rest moet je hem aanmoedigen om te bewegen. is best lastig hoor.

8nnemiek

Re: konijn moet 300gram afvallen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:19

Sja, een konijn dat alleen zit zal niet snel uit zichzelf gaan bewegen, er hoort eigenlijk gewoon een vriendje bij. Misschien een goede tip; ik zie dat je in de buurt woont; in Limbricht zit de konijnenopvang van Oda, die herplaatsen konijnen, daar kun je je konijn mee naar toe nemen en dan wordt er een geschikte partner voor gezocht en worden ze gekoppeld en krijg je bakken vol tips mee, en die kan hen ook vertellen hoe ze het konijntje het beste kunnen laten afvallen. Maar ik denk dat je met dat goede voer, genoeg hooi, af en toe wat groenvoer en genoeg plaats om te rennen al een heel eind komt :) Ik zou de site van Oda eens opzoeken en het adres/mail doorgeven aan je buren :j

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:20

hoe kan ik het konijn aanmoedigen om te bewegen?
mijn eigen konijn beweegt continu met z'n bal door het hele buiten verblijf heen..
maar ik zou niet weten hoe ik dit konijn moet aanmoedigen.. ik heb trouwens ook geen 2e bal liggen om in het hok te gooien.
konijn heeft wel een groot hok, met goede ren ruimte onderin..

Ik weet dat konijen het beste samen worden gehouden, dat heb ik ze ook in het begin als tip gegeven maar ze willen er maar een.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:22

silvericathy schreef:
ik heb trouwens ook geen 2e bal liggen om in het hok te gooien.

Dan koop je er een. Als je toch al bezig bent om zonder toestemming of overleg het konijn van een ander op ander voer te zetten, beslissingen neemt wat het dier van een ander aan gaat etc, kan dat er vast ook nog wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:22

Ik vind het eigenlijk best wel apart dat jij ineens beslist dat het beest af moet vallen en 'm ander voer geeft, kan je dat niet beter eerst overleggen? :=

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:27

Ik weet dat ze het niet erg vinden, en dat ze juist blij zullen zijn met het feit dat ik het beste voor hun konijn wil doen...
moet ik hem dan maar gewoon een volle bak voer gaan geven terwijl ik weet dat het puur slecht is en konijn daar alleen maar dikker van wordt..
als hun terug komen van vakantie vertel ik gewoon dat konijn moet afvallen en het voer wat ze geven niet gezond is.
en hij krijgt gewoon zijn eigen voer maar krijgt daar gezonder voer bij.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:28

Ik denk dat ze de buren wel goed genoeg ken en weet hoe ver ze dan kan gaan? En wat hun zullen accepteren.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:30

Anthea schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel apart dat jij ineens beslist dat het beest af moet vallen en 'm ander voer geeft, kan je dat niet beter eerst overleggen? :=

Hier ben ik het ook mee eens, het is niet jouw konijn. Aangezien je zegt dat je het gewicht met jou konijn hebt vergeleken, wat een duitse hangoor is (tenzij een franse maar dan met zwaar ondergewicht) moet deze konijn minimun 2,5 kg wegen en maximun 3,5 kg. Is dit een ander ras dan jouw konijn valt er helemaal niets te vergelijken, en dan kan jij ook niet echt zeggen dat de konijn van je buren 300 gram moet afvallen.
Verder, als je je konijn meer wil laten bewegen zorg je dat het eten, drinken en hooi ver uitelkaar staat. Eten is het enige wat een konijn intereseerd.

inge1968

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:37

Ik heb een hollandshangoor en hij krijgt ook bix en wel 2x een groot tomatenpureeblikje vol en hierbij zoveel arm hooi als hij wil en af en toe wortel, stukje appel, paardebloemblad enz.
Dat gemixte voer is niet zo goed omdat ze meestal het lekker eruit zoeken en de rest laten liggen.
En natuurlijk voldoende water.
Ons konijn is trouwens een binnen konijn dus geen konijnen vriendje maar mensen, honden en katten vriendjes die hij de hele dag ziet

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:54

Ofwel is je konijn een kruising, ofwel veel te zwaar, ze zou dan max 1,7 Kg mogen wegen. Ik doe tentoonstellingen en heb zelf verschillende rassen zitten thuis. Dus ik weet wel waar ik over praat.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:08

de konijnen zijn van dezelfde grote, mijn eigen konijn komt uit de dierenwinkel en heb geen idee wat voor een ras het enige wat ik weet is dat het een hangoor is.
dat konijn is ook een hangoor, en lijkt mega veel op die van mij kwa bouw.

het konijn is te dik...je voelt der ribben niet eens meer.

ik hoef geen discussie over mijn konijn, deze gaat ieder jaar naar de dierenarts en daar vraag ik altijd of hij nog netjes zit kwa gewicht en dit is altijd het geval.!

Ik hoef trouwens geen reacties meer die mijn vraag niet beantwoorden mijn vraag luid:

iemand nog tips zodat konijn goed kan afvallen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:14

ik zou maken dat ze 24/7 hooi heeft om te eten, daarnaast 20 gram biks per dag voor haar en vers groenvoeding geven bijv. andijvie, witlof
Wat je kan doen is biks geven in een voerbal voor konijnen dan moet hij wel met de bal gaan spelen wil hij eten hebben.
Maar je kan ook voeding verstoppen in kartonnen doos e.d. en nodig hem uit om te bewegen door de ruimte spannend te maken. Dus verstop plekjes, klim plekjes enz.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:15

overigens zou ik dit idd wel eerst overleggen met je buren. Je kan wel denken dat ze het helemaal goed vinden maar toch zijn het nogal wat veranderingen. Daarnaast een konijn laten afvallen kan zeker maar doe het heel rustig aan. Te snel afvallen is niet goed dan raken ze compleet van slag! Net als opeens ander voer geven en ander groenvoer enz.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:23

Er bestaat speciaal voer om af te vallen voor konijnen, kijk maar eens bij supreme science, is bij de dierenarts verkrijgbaar.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 19:43

Ik lees mee nt ik heb net het zelfde probleem
met 1 van mijn 2 konijnen :)
Ze is een echt vreetzakje , maar zo lief :+:

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:26

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:29

Je kan hem al meer laten bewegen door het eten en drinken zo ver mogelijk uit elkaar te zetten :) (als je een groot hok heb is dat vooral effectief!)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:33

GamblersCup schreef:
silvericathy schreef:
ik heb trouwens ook geen 2e bal liggen om in het hok te gooien.

Dan koop je er een. Als je toch al bezig bent om zonder toestemming of overleg het konijn van een ander op ander voer te zetten, beslissingen neemt wat het dier van een ander aan gaat etc, kan dat er vast ook nog wel bij.

zo goeieavond . jij weet wel weer hoe je binnen moet vallen he .

TS, vraag om advies om het konijntje af te laten vallen .
niet om afgekraakt te worden .

@ ts .
ik zou gewoon jou voer geven aan het konijn .
dit proberen rustig aan te ransoeneren ,(niet te vlug want daar kunnen konijnen niet tegen )
en als jou buren goed meegaande mensen zijn .
kan ik best begrijpen dat je het probeert .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:39

Citaat:
ik heb dus besloten dat we er 300 gram vanaf gaan halen en dan maar eens verder zien...
voor de buren ga ik als ze terug komen eventjes een lijstje maken en eventjes aanspreken op het voer en de hoeveelheid.

????
Het is jouw dier niet.
Ik heb 1x iemand gehad die dacht mijn paard even snel te laten afvallen in mijn vakantie en gooide zijn hele voer/trainingsschema om. Die hoefde ook niet meer te komen.

Als jij vindt dat iets niet helemaal goed gaat, kun je nu bv wel beslissen elke dag beperkter voer te geven.
Maar ik vind, dat jij niet maar zo kan beslissen dat alles moet worden omgegooid en dat het beestje maar even 300 gr moet afvallen, tijdens hun vakantie.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:32

ik gooi heus niet alles om hoor, en konijn hoeft nu echt geen 300 gram af te vallen binnen hun vakantie...
ik ben alvast begonnen met het minderen van de voer hoeveelheid en al wat gezonder voer er doorheen te mengen...
we zien wel hoe ver we nu komen en daarna als de buren terug zijn kunnen we samen verder eraan werken.,