Paard belangrijker dan welk dier dan ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Paard belangrijker dan welk dier dan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 01:11

Hoihoi,

Ik vroeg me af of een paard belangrijker is dan wel dier dan ook?
Nu zul je denken; Nee natuurlijk niet! Elk dier heeft recht op een goed huis met goede verzorging. Of het nou een vogel, hond, kat of paard is.

Nou dan heb ik toch een vraagje...

Wáárom krijgt iemand die een verwaarloosd paard koopt niks meer dan lof hier op bokt, terwijl iemand die een pup van een broodfokker red alleen maar berichten krijgt over hoe ontzettend stom het is om zo'n dier te kopen? Wat is het verschil? Als ik een pup van een broodfokker koop houd ik het in stand, maar is dat niet zo wanneer ik een paard koop dat slecht behandeld word? In beide gevallen verdient zo iemand toch flink aan zijn zieke dier? Volgens mij stimuleer je het dan net zo goed.

Ik heb eens zitten zoeken op bijvoorbeeld; ''Verwaarloosd paard kopen in stand houden'' of ''geen verwaarloosd paard kopen'' maar er is blijkbaar nog geen 1 keer gezegd dat je door verwaarloosde paarden te kopen net zo goed de boel in stand houd?

Sorry, maar ik snap daar dus niks van... wie kan mij vertellen wat het belangrijke verschil is? :D

Elin_

Re: Paard belangrijker dan welk dier dan ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:16

Dat weeet ik dus ook niet!!
En waarom al die vetgemeste varkens en door hormonen gegroeide kippen allemaal niet over gepraat word en een paard dat naar de slacht gaat is dan wel vreselijk ?

Maar dat heb ik ook met verhouding mens en dier.. ik vind dat mensen mede door hun slechte eigenschappen (altijd meer willen ,jaloezie , bedrog etc) lager staan dan dieren.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:21

De vergelijking die je maakt is nogal scheef :D

Bij paarden verdien je niks met broodfok, dus is het er niet. In ieder geval niet op dezelfde schaal als broodfok met honden. Dat er paarden slecht behandeld worden is wat anders. Net zoals dat er honden slecht behandeld worden.

Dus fokken met honden moet je dan vergelijken met fokken met paarden. En niet slecht behandelde paarden vergelijken met broodfok.

Een teef geeft meerdere nesten dus meerdere pups per jaar. Die over het algemeen voor goed geld verkocht worden.

Een merrie geeft max 1 veulen, als je geluk hebt. En dat ene veulen is echt niet zomaar voor grof geld te verkopen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 01:23

Als ik een paard geen eten geef, en dus graatmager word, en ik verkoop hem voor een paar honderd euro dan maak ik dus écht wel winst ;)

En het broodfok is een voorbeeld, als ik gewoon een hond koop van iemand die er slecht voor is (een volwassen hond bedoel ik dan), dan durf ik te wedden dat er alsnog veel commentaar over komt.

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:26

Je moet toch echt ook eerst dat paard hebben, en een plek om het paard neer te zetten. En echt zo makkelijk verkoop je geen graatmager paard voor een paar honderd euro.

Een hond mik je gewoon in een schuur oid. En die geeft meerdere pups, per pup een paar honderd euro.

Als je zo slecht van geest zou zijn, welke optie zou je nemen als je snel geld wilt verdienen?

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:26

Daphne__ schreef:
En het broodfok is een voorbeeld, als ik gewoon een hond koop van iemand die er slecht voor is (een volwassen hond bedoel ik dan), dan durf ik te wedden dat er alsnog veel commentaar over komt.

Ik denk dat je je daarin vergist :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:35

daphne, en dat paard krijg jij gratis? Stal jij gratis? Helemaal geen eten geven vind ik een beetje lastig, dat houd zo'n dier geen twee weken vol zonder grassprietjes. Tegen de tijd dat er mensen bellen is hij al dood. Of de dierenbescherming zit op je nek.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 26-07-11 01:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 01:40

Klopt Svdijk86, jij verdient er niet aan als je je paard nu verkoopt. Maar jij maakt ook onkosten aan je paard, dierenarts, hoefsmid, normale voeding, stalling. Er zijn zat mensen die een weiland vol scharminkels hebben, en dan nog zowat 1000 euro vangen voor zo'n dier. Dan verdien je dus écht wel aan zo'n paard ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:42

Ik snap het punt wel een beetje van de TS. Wat betreft het slachten heeft zij naar mijn mening helemaal gelijk. Wat mij het meest irriteerd is dat een paard eigenlijk 'niets' qua buitenstaan met koud weer mag (ik noem maar een dwars straat) en hertjes dan? Die staan toch ook dag en nacht jaar in jaar uit buiten? Oke misschien zij die er meer op 'gebouwd'. Maar een stal kan ook niet verkeerd koud zijn. Oke het is wellicht geen perfecte vergelijking, ik geef het toe. Ik weet even zo snel niets anders te noemen.

Maar wat ik eigenlijk nog het meest verschrikkelijke vind is dat het paard tegenwoordig zo enorm word vermenselijkt. En wat ik ook niet snap is al dat lak dat tegenwoordig in is, ja het is mooi. Maar ik loop de catwalk niet op, met mijn paard. Maargoed het is mijn geld niet en het is goed voor de economie dus mij hoor je verder niet klagen. Ja ik vind er verzorgd uitzien wel belangrijk, maar of mijn paard dat ook vind?

Grapje! Het was Elin_ die dat zei over het slachten! Ik ben het iniedergeval met haar eens. Noe moet ik wel zeggen dat het slachten van dat soort vee een andere functie (meestal) heeft als die van paarden. Daar komt nog eens bij dat het slachten van bv koeien niet echt in het nieuws komt (zoals bv op bokt/hyves/facebook weet ik al niet wat)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 01:54

had mn post even aangepast, hij werd wat langdradig.

Mmm ben ik niet helemaal met je eens aangezien de paardenmarkt op zn kont ligt.

zulke mensen moeten hun weiland ook betalen hoor. Grond is vaak niet van hun maar van de gemeente.

Ik begrijp je punt wel maar er zijn weinig mensen (zonder bekende naam) die rijk worden van de paardenhandel.

Je verdient sneller geld met een nestje chihuahua's

1 zo'n rashondje is evenveel waard als twee kwpn veulens met een goede stamboom.. (die particulier te koop zijn)

En voor die prijs kun je drie pony's kopen tegenwoordig...

De enige kans om een goede prijs voor een pony te krijgen is aan het begin van de zomer. Dan heb je er de hele winter al kosten aan gehad. Pony's met hoeven tot achter hun oren ben ik nog niet tegengekomen..

Ik heb 5 setjes voor mn paard, mn paard zal t een zorg wezen wat ze om of op heeft, als het maar past en als ze der eten maar krijgt.

In mijn geval heb ik het toch nodig.. Misschien niet zoveel, maar mijn spullen zijn vrij snel vies en ik rijd niet graag met naar zure zweet stinkende dekjes en schurende kappen door t zand oid.

Mijn hond slaapt onder een dekentje, vind ze superfijn. Omdat ze t in de winter erg koud heeft omdat ze geen vacht heeft op haar borst krijgt ze een jasje aan zodat zeniet zo rilt. Mijn andere hond heeft meer haar en heeft het sneller warm, die wordt ook niet zo in de watten gelegd.

Vermenselijken... Mm.. Als ik haar een shirtje en een broekje en schoentjes iedere dag aan doe wel.

Maar zo gaat dat niet :p

Al die kleuren setjes vind ik zelf leuk.

Maar goed daarintegen heb ik nirt twee zadels en drie hoofdstellen ofzo. Mijn hoofdstel is samengevoegd uit onderdelen die heel bleven in de loop der jaren (12 jaar) en is nog steeds prima.

Mijn vorige paard is ingeslapen omdat t zijn tijd was en ik hem niet langer zielig op stal wou houden, het brak hem om op boxrust te blijven en het deed pijn om te lopen. Hij had zn entingen niet zo lang daarvoor gehad, anders wassie gewoon bij de slager ''uit zijn lijden verlost''

Ik vind er niets zieligs aan..

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 02:39

Dat denk ik ook, wil je een veulen verkopen dan moet je er volgensmij wel aardig wat geld insteken (heb er geen verstand van hoor) maar ik neem aan dat een leuk hengstje ook wat kost qua dekgeld. Nou weet ik al niet wat erna komt. Of je moet zoveel grond en kennis hebben dat het meevalt maar daar gaan jaren overheen en ook geld.

Beetje scheef gezegd in vorige post. Vermenselijke meer qua ook wat kijkt ie zielig (nee dat beest zit gewoon te wachten tot dat jij eindelijk die appel in ze bakkie legt). Of wat ik ook leuk vind ' hij/zij houd van me!' Kunnen dieren houden van? En de mooiste die ik heb gehoord (toevallig over harnachament) 'kijk nou toch, ze wil niet meer in dat ouwe vod lopen. Ze wil een nieuw scapa dekje!' Ja soms denk ik echt 'wow die evolutie qua hersens van het paard is sneller gegaan dan ik dacht.' Inieder geval, ik vind dat je als paard eigenaar (uberhaupt als diereneigenaar) goed objectief moet kijken naar de signalen van het dier. Tuurlijk mag je lachen (zoals ik mijn hond vanmiddag heb uitgelachen omdat ie simpelweg een beetje schaapachtig keek, ja hij heeft zo'n kap op ze kop omdat hij een wond heeft) daar heb je immers dieren voor, maar ik vind dat je altijd in je achterhoofd moet houden dat het gewoon instinctief gedrag vertoont.

Oow ik heb opzich niets tegen setjes hoor, ik moet toegeven soms ziet het er heel mooi uit. (svdijk86, ik vind bijvoorbeeld dat roze setje van u erg schattig) maar er lopen een aantal mensen rond die extreem veel setjes hebben. Maar iedereen moet het zelf weten hoor, ik moet toegeven ik vind het ook wel mooi hoor. Maar paard gaat er niet beter van lopen. Ik koop het spul gewoon degelijk en geen troep, een beetje mooi mag wel hoor (ja nu val ik door mand haha!) Maargoed iedereen moet het zelf weten, geld moet immers rollen!

Even terug komend op het onderwerp. Denken jullie ook niet dat dit standpunt voort vloeit uit dat er een groep is die zegmaar helemaal zich schor gilt als er een paardje voorbij loopt? Oke, ik had hier net een veel betere zin voor maar omdat laptop net 20 min lang vast liep omdat ik naar boven wou scrollen ben ik dit vergeten. Sorry!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 03:14

Zolang het kopen van mooi gekleurde setjes niet ten koste gaat van de welzijn van het paard is er toch niks aan de hand.

Maar vermenselijken van dieren is weer een andere discussie, gebeurd namelijk niet alleen met paarden.

De vergelijking bio-industrie en paarden gaat ook mank, aangezien het paard (in de meeste gevallen) wordt gezien als een huisdier. Al heb ik persoonlijk zelf geen moeite met de slacht.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:22

Danique_G schreef:
Oow ik heb opzich niets tegen setjes hoor, ik moet toegeven soms ziet het er heel mooi uit. (s_en_z, ik vind bijvoorbeeld dat roze setje van u erg schattig) maar er lopen een aantal mensen rond die extreem veel setjes hebben. Maar iedereen moet het zelf weten hoor, ik moet toegeven ik vind het ook wel mooi hoor. Maar paard gaat er niet beter van lopen. Ik koop het spul gewoon degelijk en geen troep, een beetje mooi mag wel hoor (ja nu val ik door mand haha!) Maargoed iedereen moet het zelf weten, geld moet immers rollen!

Er was hier anders iemand op stal die gratis readings kwam geven en bij het paard van een stalgenoot
had ze gezegd dat hij het telkens over Eskadron had :') Dat hij dat zo mooi vond.. en ze begon ook
over zijn moeder + naam terwijl niemand van stal weet wie zijn moeder is.

(ik geloof er niet zo in.. + dat meisje had een eskadron vest aan toen die reading gedaan werd)

Paar dagen later was ze met m aan het rijden en hij wou niet meewerken. Toen zei ik lacherig,
tsja.. dat krijg je he.. als je geen Eskadron aan en om doet.. hij is het er gewoon niet mee eens.

Toen lagen we allebei in een deuk.

Al heb ik wel een stalgenoot die dankzij die reading (nog) meer praat met haar paard :')

Ik bescheur mezelf soms. Maar goed ontopic... Nee ik denk echt niet dat je meer winst dan verlies
draait op een paard (tegenwoordig al helemaal niet meer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 12:26

Dat is niet zo, dat het kopen van een verwaarloosd paard alleen maar toegejuicht wordt. Dat LIJKT alleen maar zo omdat een zeer groot deel van Bokt uit uberfanatieke jonge meiden bestaat die idd nog geloven in dergelijke aankopen.
Als je goed kijkt zul je zien dat er regelmatig ook geschreven wordt dat je door het kopen van een paardenwrak die handelaar eigenlijk steunt, en daarmee dergelijke misstanden in stand houdt...