Boerenzwaluwen, iemand ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinto_1

Boerenzwaluwen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:59

We hebben nu sinds we hier wonen (ruim 2 jaar) boerenzwaluwen in de stallen nestelen. Op zich heel leuk, maar vorig jaar ging het al niet helemaal goed toen 3 jonge zwaluwen gingen uitvliegen in de stal, op het moment dat mijn merrie daar net onder liep. Een babyzwaluw heeft het helaas niet gered, de andere met wat hulp (paard op de wei gezet, stal dicht, zwaluwen in een hoekje met wat vers zaagsel) uiteindelijk laten uitvliegen.
Helaas is het dit jaar niet veel beter.
Eerste nestje zag ik een jonge zwaluw nogal levenloos over de rand hangen. Blijken er 3 dode jongen in het nest te zitten.
Vervolgens zien we een jonge zwaluw (uit een ander nest) in de paddock zitten (en dan zo jong dat het nog niet wegvliegt, tussen 6 loslopende paarden/ponies). We hebben de kleine maar weer binnen gezet, weer met schoon zaagsel, en hopen dat de ouders terugkomen.

Maar eh... doen wij wat fout? Hoe gaat dat in andere stallen? Ik ga er in de regel van uit dat de natuur zijn werk doet, maar vind dit ook weer sneu... En waarom een heel nestje wat dood gaat?

Mochten er zwaluwkenners zijn, dan hoor ik het graag... ;)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:01

Nee bij ons overleven ze t ook niet allemaal.. We laten het allemaal zijn gang gaan.. Is t beste.. (al schijten ze wel vaak op mijn paard ^) ) er zit nl 1 nest boven mijn stal, maar ach ergens is t ook wel heel leuk en gezellig, dat gekwetter..

Edit: typfout

Tammy_

Re: Boerenzwaluwen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:04

hier gaat het ook niet altijd goed, de vogeltjes die uit het nest vallen en nog niet kunnen vliegen worden meestal door de katten opgegeten..

bromfiets

Re: Boerenzwaluwen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:06

Dat is de natuur, hier worden de gevallen beebjes ook opgegeten door de katten... Maar er zijn er genoeg die het wel redden hoor :j

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 20:33

Tja, als ik 20 nestjes had zou ik me geen zorgen maken, maar het zijn er maar een paar... en bij elk paar moet ik me bemoeien, dus vroeg me af of ik iets verkeerds doe. :?
Lees in elke land/boerenleventijdschrift hoe leuk jonge zwaluwen zijn, dus baal dat ze bij mij (bijna) allemaal dood gaan...
Als ze leven in stallen, hoe gaat het dan bij anderen?