Bange kat laten wennen aan vreemde mensen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Bange kat laten wennen aan vreemde mensen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 10:50

Wij hebben een kat 'met een verhaal'. Toen ze vorig jaar bij ons kwam, was ze doodsbang. Het duurde een paar maanden voor ze geacclimatiseerd was, maar nu hebben wij er een super huisdier aan. Ze is lief, speels en vrolijk, gaat veel naar buiten.
Het enige is dat ze alleen mij en mijn vriend vertrouwt, 'vreemde mensen' moet ze niets van hebben. Als wij bezoek hebben is ze meteen weg, en zelfs als de buurman in de tuin is dan durft ze daar niet langs.

In de tussentijd zijn we 2 keer een weekend weg geweest, en dat ging redelijk. De kat heeft zich bij haar verzorger niet laten zien :+, maar wel haar eten opgegeten (en was erg blij als wij weer thuis kwamen).

Nou krijgen we deze week een stel te logeren met een baby. Ik denk dat onze kat dat geen succes vindt...en volgende week gaan we op vakantie. Best wel veel onrust dus. We hebben extra mensen geregeld die bij ons in huis komen als wij weg zijn, zodat poekielief niet alleen is en perfect wordt verzorgd.
Maar misschien was ze wel liever alleen gebleven :=

Heeft iemand nog tips hoe we dit zo soepel mogelijk laten verlopen? Ook zo sneu als de kat haar eigen huis niet meer in durft...

daffodil

Re: Bange kat laten wennen aan vreemde mensen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:52

Wij hebben een kat zonder verhaal die precies hetzelfde doet. Niemand heeft Jippie ooit in het echt gezien, het is dat ik foto's heb, anders zou iedereen nog denken dat we een imaginary cat hebben :+
Zodra we mensen over de vloer hebben, zit Jip helemaal achterin de kast verstopt.
Als wij op vakantie zijn, komt er iemand bij ons in huis. Zodra die er is, vlucht Jip en die woont vervolgens gedurende de vakantie in de schuur. Daar wordt ook haar eten gezet maar dwingen om binnen te blijven heeft geen nut.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:55

Onze kat leefde altijd op de bovenverdieping.
Helemaal als er vreemde waren.
De meeste hadden hem nog nooit gezien en wisten niet dat wij meerdere katten hadden.

Nu is hij oud en wat vergeetachtig en ineens niet meer bang voor honden en vreemde, maar de eerste 15 jaar van zijn leven hebben wij hem nooit kunnen laten wennen aan andere mensen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:55

Huis eventjes dichthouden? En anders tja, gewoon hopen dat ze binnen blijft komen.. Vind, dat als je zo'n kat neemt, je ook de gevolgen er van moet accepteren, als dat betekent dat je niet zovaak weg kunt in zo'n korte tijd dan moet je dat niet gaan doen. Wij hebben hier ook zo'n kat zitten, die komt niet buiten wegens drukke weg, maar die is na ik denk nu ruim een jaar echt goed geacclimatiseerd, nu kan er dus ook gewoon bezoek over de vloer komen zonder een flippende kat, kat komt nu gewoon even buurten bij bezoek (aaien of oppakken zal nooit lukken door vreemde). Maar je moet in zo'n geval wel zorgen dat het stress niveau zo laag mogelijk blijft. Het moet je er niet van weerhouden bezoek te laten komen, in tegendeel, juist, maar niet in een korte periode 4 feesten geven of elk weekend weg gaan en dergelijk..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:01

Ivy is ook zo'n schijterd ze vlucht het liefst naar boven als er visite komt.
Tegenwoordig moet ze verplicht in de woonkamer blijven omdat het na 3 jaar nog niet beter werd.
Ik zet haar als de visite komt bovenin het mandje van de krabpaal dat is haar veilige plekje.
Mensen mogen haar ook niet aaien als ze daar zit en het gaat nu veel beter.
Ze blijf het eerste half uur in het mandje liggen maar dan gaat ze al wel wat rondlopen, echt geaait worden vind ze nog steeds geen geweldig idee maar ze leert nu wel dat vreemde mensen haar niks doen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 11:03

Ha, die van ons is dus niet de enige, zo'n vermoeden had ik al... :Y)
Het schuurtje op een kiertje zetten en daar een plekje voor haar maken kan ik iig doen, dan kan ze tenminste droog zitten.

ZusJacobs schreef:
Vind, dat als je zo'n kat neemt, je ook de gevolgen er van moet accepteren, als dat betekent dat je niet zovaak weg kunt in zo'n korte tijd dan moet je dat niet gaan doen.

Het komt idd wat ongelukkig uit nu dat we bezoek krijgen en de week daarop op vakantie gaan, is niet ideaal, dat geef ik toe. Maar ik vind toch dat ik best 10 dagen per jaar op vakantie kan, ondanks dat ik een kat heb die een beetje bijzonder doet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 11:18

In tegendeel, van mijn part neem je 5 weken vakantie! Maar doe het zo gestructureerd mogelijk, liefst telkens de zelfde die komt oppassen (nog beter, iemand die al regelmatig over de vloer komt).