Hond is allergisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karmandi

Hond is allergisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:12

Hallo bokkers,

Ik heb een Pointer van inmiddels 5 jaar oud die allergisch is voor verschillende soorten mijt (waaronder meelmijt). Hij heeft hier echt enorm veel last van. Het begon als rode uitslag op zijn buik, en later trok het door naar zijn poten en inmiddels zit het ook tussen de kussentjes van zijn poten. Nu zijn het ook rode bulten en korstjes, waar hij veel aan bijt omdat het erg jeukt. Ook doet het pijn voor hem om te lopen. Het lijkt steeds maar erger te worden.

We zijn hiervoor al regelmatig bij de dierenarts geweest. Elke maand moeten we hem zelf een injectie geven, dit zou na een half jaar gaan werken. Het halve jaar is echter al voorbij en we zien geen enkele verbetering. Intussen krijgt hij elke keer een antibioticakuur en prednison. Dit helpt wel voor eventjes, maar zodra de kuur op is begint het meteen weer opnieuw. Van de prednison krijgt hij ook nog blaasontsteking erbij en hij moet snel overgeven. Zijn eetlust is hierdoor juist wel weer verbeterd.
Ik vraag me af of die constante antibiotica niet ontzettend slecht is voor zijn maag (die sowieso al niet al te best functioneert). Eigenlijk kan het zo niet langer, maar de dierenarts weet ook even geen oplossing en stelt voor om nog even op deze manier door te gaan. Misschien zouden de injecties namelijk uiteindelijk wel kunnen gaan werken.

Wat ik hier graag wil vragen is of iemand van jullie hier ervaring mee heeft? Zijn er dingen die wij zelf kunnen doen om het de hond makkelijker te maken? En hebben jullie wel een oplossing gevonden?

Groetjes, saskia

Sjolvir

Re: Hond is allergisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:16

Desensibilisatie werkt vaak, maar niet altijd.
Hangt overigens mede af of de diagnose goed is gesteld of dat er nog iets gemist is.
Stel hij is allergisch voor allerlei soorten mijten maar ook voor... een of andere graspol of overgevoelig voor iets in zijn eten en dat is gemist, dan zul je geen verbetering zien.

Is jouw hond alleen gebloedtest of heeft hij ook een test gehad met allemaal prikjes in zijn huid.
En heeft hij ooit een voedseleliminatie dieet gevolgd?

Zou me trouwens meer zorgen maken om de prednisolon dan de antibiotica...

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 22:44

Bedankt voor je reactie!
Hij heeft alleen een bloedtest gehad. We hebben hem inderdaad wel op advies van de dierenarts op een voedseleliminatie dieet gehad, maar dat gaf geen verbetering. We geven hem nu weer zijn normale voer.

Ik ben inderdaad helemaal niet blij met de prednison, maar helaas heeft hij het hard nodig, vanwege de pijn en de jeuk die hij steeds heeft.
Binnenkort zal ik eens aan de dierenarts vragen of hij zo'n andere test kan doen, ik hoop dat we daar een oplossing mee kunnen vinden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:49

ook een vers vlees eliminatie dieet geprobeerd? je kan een antiallergische hoes kopen in de apotheek die ook gebruikt wordt voor om matrassen en kussens voor mensen die allergisch zijn, dat scheelt misschien al iets :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:51

De hond van een collega van mij heeft ook diverse problemen met onder andere allergieën gehad en is met hem naar Uitgeest geweest voor een reiki behandeling. Zij heeft daar heel erg goede ervaring mee gehad!!
Mocht je er interesse in hebben, kan ik je altijd haar mailadres geven, zodat je je probleem aan haar voor kunt leggen en zij aan kan geven of ze iets voor je kan betekenen!?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 23:00

Zie mijn topics over de huisstofmijt en voerallergie:
Waar houdt het op? [BB] Waar houdt het op?
Hond met huisstofmijtallergie.[BB] Hond met huisstofmijtallergie
Babe gaat aan de Aloe Vera. [BB] Babe gaat aan de Aloe Vera

Kort samengevat: onze Babe heeft dus een combinatie van huisstofmijtallergie en voedselallergie.
De voedselallergie werd in 1e instantie niet erkend door de DA, maar wij zijn door het voeren van KVV Carnibest erachter gekomen dat de jeuk wegging.
Alleen spuiten was niet voldoende. Maar alleen Carnibest is ook niet voldoende.
Al moet ik zeggen dat het lijkt dat de spuiten steeds verder uit elkaar lijken te liggen.
In het begin ongeveer elke maand. Nu ca. 1 keer per 3 tot 4 maanden.

Scroll maar eens door de topics. Daar zie je foto's van een kale Babe en foto's met haren....en zo is ze nu nog steeds.

Carnibest is trouwens niet zaligmakend voor elke hond. Sommigen doen het beter op ander vlees. Zo kan Babe ook niet tegen Carnibest kip (te veel kip).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:34

Carnibest Eend moet het beste zijn voor honden met allergien ik zou het gewoon eens proberen ik heb van veel mensen goede verhalen gehoord.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 10:42

Wat een lastige situatie! Ik heb zelf een hond die allergisch is voor pollen. Hij krijgt last van jeuk/ uitslag onder de oksels, liezen en de poten. Toen ik hem kreeg (uit het asiel) kreeg hij hiervoor ook prednison. Maar hier ben ik op aanraden van de DA mee gestopt. Ik heb nu een Prednison spray, werkt super, en aangezien het een spray is komt dit niet terecht in de bloedbanen.

Mag ik vragen wat je je hond nu voert?

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 14:24

Bedankt voor al jullie reacties!
Er staan echt veel goede tips tussen. Ik ga het Carnibest voer maar proberen, en die prednisonspray klinkt ook wel erg fijn. Ik zal het even met de dierenarts overleggen.
De hond krijgt nu royal canin brokken, meestal met rijst erdoor. Hij is namelijk erg kieskeurig met eten, en hij lust niet erg veel. Hij krijgt deze brokken omdat dit tot nu toe het voer is wat hij het makkelijkst eet. Hij is namelijk ook niet zo fan van vlees.