extreem klein kitten van 5 weken!! HELP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rosebud

extreem klein kitten van 5 weken!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:32

Hallo Bokkers,
5 weken terug zijn er bij ons 2 kittens geboren.
Een grijze en een zwarte.
Maar naar 2 weken tijd was de zwarte al veel groter en zwaarder dan de grijze.
En dan hebben we het over het dubbele gewicht dan van de andere kitten.
Ook was dit kitten toen zwakker, dus ik was bang dat dit niet lang goed zou gaan.
Ik heb de DA toen gebeld en die zei dat ze gewoon goed moest drinken bij de moeder en dat ik dan soms de dikker er even moest weghalen.
Ik heb ook gevraagd of ik dan extra moest toe dienen met een drink spuitje, maar ze zei dat moedermelk toch het beste was en ik het maar even moest aan zien.
Nu zijn de kittens dus inmiddels 5 weken. dan horen ze gemiddeld 500 gram te zijn.
Maar het ene kitten (de grijse) weegt maar 160 gram!! en is echt de helft kleiner dan de ander van 360 gram!
Ik voer ze sinds een week nu vlees speciaal voor kitten, dit extra fijn geprakt en in warm water, dit beginnen ze beide steeds meer te eten.
Ook worden ze ontvlooit en ontwormt.

Het grijs kitten is erg levendig en rent de hele kamer door als ze uit de werpkist zijn.
Als je hem oppakt en op schoot doet spint het ook tevreden.
Wel miauwt het kitten haast aan 1 stuk door. (als ze niet slapen of drinken)
En de andere miauwt juist nooit.

Ik ben van plan morgen de DA te weer te bellen omdat ik me toch wel erg zorgen maak,
Omdat ze vandaag wat diaree hadden.
Maar ik wilde ook graag advies en/of ervaring van jullie horen!

Ik heb foto's gemaakt, maar dit was wel een hele opgave hoor!
Ben wel een half uur bezig geweest om een fatsoenlijke foto te maken.
Want ze waren constant op ontdekkingsreis zonder uitrustpauze helaas.

http://www.mijnalbum.nl/Album=GTAGINLW hier is de link naar het album.. want ze willen niet geplaatst worden!

Op 1 van de foto's zie je dat hij ook wat scheel kijkt, miss trekt dit nog bij?
Deze foto is 2 weken terug gemaakt.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:35

Ik zou niet de dierenarts bellen maar langsgaan. Door de tel kan die ook niks beoordelen. Lijkt toch ook iets mis met zijn ogen en dat constante miauwen is ook niet goed.

gipsyboy

Re: extreem klein kitten van 5 weken!! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:43

ik zou ook morgen maar even naar de DA gaan.
dit is in ieder geval niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:48

Mijn kittens keken ook zo vreselijk scheel toen de oogjes net open waren,maar dat is al bijna helemaal bijgetrokken.
Ik zou ook even langs de DA gaan,ze zijn wel heel erg klein....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:48

Dit katje lijkt me niet normaal toe, idd even naar de dierenarts. Volgens mij heeft ze toch bepaalde afwijkingen en de ogen zijn erg vreemd.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:58

Ik zat idd ook aan een afwijking te denken, want dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Meestal zijn ze dan erg zwak en zie je gewoon dat ze aftakelen, deze gedraagt zich verder wel al een gezond kitten, rennen, spelen, eetlust etc.

maar ik ga sowieso morgen even langs!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 14:18

Hey, ik denk ik laat nog even weten hoe het nu met het kitten gaat.
Ik ben die maandag direct naar de DA geweest en die keek vol verwondering naar het beestje.
Ze had dit nog nooit eerder zo gezien. Ze heeft het hele kitten onderzocht en kon verder geen zwakheden etc ontdekken. Het andere kitten was wel helemaal gezond qua grote etc. Ook is de moederpoes onderzocht, aan haar lag het ook niet. Ik heb wel wat voor de diaree gekregen en dat is nu bijna over. Het kitten is nu inmiddels 6 weken oud en nog steeds even groot als vorige week, alleen de ogen zijn iets groter geworden en ze staan niet meer echt scheel (gelukkig) De andere is inmiddels wel weer gegroeit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:11

Fijn dat het katje gezond lijkt, misschien gewoon een lilliputtertje?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:15

Of een mongooltje?

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:18

lieke2 schreef:
Of een mongooltje?

daar dacht ik ook al aan
dat kan namelijk in de dierenwereld ook gewoon

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:23

Zo'n exemplaar heb ik nl volgens mij ook thuis :D erg klein, super lief maar snapt niet echt vaak wat er aan de hand is :+ . Verder goed gezond.
Die van jou ziet er wel schattig uit, gelukkig ook gezond

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:24

Misschien dwerggroei? Dat komt ook bij katten voor.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:52

Mar_Nimbus schreef:
lieke2 schreef:
Of een mongooltje?

daar dacht ik ook al aan
dat kan namelijk in de dierenwereld ook gewoon

:j Daar dachten wij en de DA eerst ook aan..
Maar de oogjes zijn nu wel weer helemaal bijgesteld.
Het is ook echt een sgat van een beestje en komt altijd direct naar je toe rennen zodra je ook maar een stap in de kamer zet.
alleen ze is nogal dom.. ze holt als een leeghoofd overal op af (wat haar betreft rent ze een ravijn af :') )
Daarom lijkt het me persoonlijk ook beter dat ze een huispoes word.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 17:52

lieke2 schreef:
Zo'n exemplaar heb ik nl volgens mij ook thuis :D erg klein, super lief maar snapt niet echt vaak wat er aan de hand is :+ . Verder goed gezond.
Die van jou ziet er wel schattig uit, gelukkig ook gezond

echt waar!! dus het komt wel vaker voor!
Hoe groot is die van jou dan, en is die ook bij jullie thuis geboren??
heb je mischien een foto? ben nu wel erg benieuwd haha :o

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:57

tis een vondeling. In het bos bij een kasteel gevonden (geen idee hoe ze daar heeft overleeft en / of hoe lang ze daar is geweest).
DA waren er in het begin niet over eens hoe oud ze was, de ene zei 3 mnd, de ander zei nee, minstens 3 jaar, ze had toen al volgroeide hoektanden.
Afbeelding Afbeelding

Niet echt superduidelijk te zien. heb zo geen foto waar ze allebei naast elkaar zitten.
Bij de da wel altijd opletten met evt medicatie, ze zijn het niet gewend dat een kat 2 kg kan zijn :+

Enne, altijd meerennen terwijl ze niet in de gaten heeft wat er is, heel herkenbaar :')

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 17:58

Ik vind deze stiekem wel heel erg leuk...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:01

Het is wel een schatje <3

Wij hebben 2 katjes die zonder moeder zijn opgegroeid, ze zijn inmiddels 8 jaar oud maar zien er nog steeds uit als kittens van een maand of 3-4.
Ze wegen iets meer dan een kilo beide. Dus het komt wel vaker voor dat ze klein blijven al is die van jou wel heel klein.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:09

Ik heb ook een katje gehad die een dwergje was!
Is later helaas dood gegaan :( ...

Misschien is dit een kitten van een latere dekking? dat komt namelijk wel voor bij katten?

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:24

Dit komt inderdaad voor. Een poes kan verspreid over de krolsheid meerdere keren
gedekt worden, waardoor er een groot leeftijdsverschil kan ontstaan. Van soms een
paar dagen wat dus erg nadelig kan zijn voor de kittens van een latere dekking. Die
worden dan gewoon te vroeg geboren en zijn meestal nog niet voldoende ontwikkeld.
Een fokker laat de kater ook nooit langer als 3 dagen bij een poes om dit te voorkomen.
Zonder hulp overleven zulke kittens het eigenlijk nooit (geen zuigreflex ed). Het lijkt me
dus sterk dat dit kitje zo oud al is (6 weken) als ze te vroeg geboren is.
Het lijkt me ook eerder dwerggroei.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf

Voor ervaringen toets maar eens 'dwerggroei' kitten in google in.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:50

lijkt me eerder dwerggroei dan latere dekking. Maar kan ook andere afwijking zijn. Alleen enorm apart dat de moeder het dan niet verstoten heeft want katten zijn daar eigenlijk heel direct in bij kittens die wat mankeren.
wat ik trouwens vreemd vind zijn de gewichten van allebei. Kittens ide altijd goed drinken bij moeder en met 5 weken ook al goed brokjes eten horen met 5 weken echt wel 500 gram te wegen minimaal. Wij hebben 100 gram per week aankomen voor gemiddelde bij het asiel.

Weet je zeker dat moeder en de kater geen aids hadden ofzo? Aids of kattenziekte kan namelijk ook de groei remmen. Vaak krijgen ze zdan ook een dikke vocht buik met een voelbare ruggegraad. Let op dat dit niet altijd met een test aan te tonen is. Als bijv. aids aangeboren is dan is het geen lichaamsvreemde stof en zal de snaptest geen aids uit wijzen.
Hopelijk is dit het niet!!!!

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:36

Chichiba schreef:
Dit komt inderdaad voor. Een poes kan verspreid over de krolsheid meerdere keren
gedekt worden, waardoor er een groot leeftijdsverschil kan ontstaan. Van soms een
paar dagen wat dus erg nadelig kan zijn voor de kittens van een latere dekking. Die
worden dan gewoon te vroeg geboren en zijn meestal nog niet voldoende ontwikkeld.
Een fokker laat de kater ook nooit langer als 3 dagen bij een poes om dit te voorkomen.
Zonder hulp overleven zulke kittens het eigenlijk nooit (geen zuigreflex ed). Het lijkt me
dus sterk dat dit kitje zo oud al is (6 weken) als ze te vroeg geboren is.
Het lijkt me ook eerder dwerggroei.
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/3 ... 001_AC.pdf

Voor ervaringen toets maar eens 'dwerggroei' kitten in google in.

Ik denk niet dat dat het geval was.
Ze is naar de dekking niet meer krols geweest en de kitten waren even groot toen ze geboren werden.
pas naar een paar dagen werd het verschil langzaam zichtbaar.
Wel was dit kitten als eerste geboren de eerste geboren zijn meestal de wat kleinere (uit mijn ervaring)

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 20:39

dierenfan schreef:
lijkt me eerder dwerggroei dan latere dekking. Maar kan ook andere afwijking zijn. Alleen enorm apart dat de moeder het dan niet verstoten heeft want katten zijn daar eigenlijk heel direct in bij kittens die wat mankeren.
wat ik trouwens vreemd vind zijn de gewichten van allebei. Kittens ide altijd goed drinken bij moeder en met 5 weken ook al goed brokjes eten horen met 5 weken echt wel 500 gram te wegen minimaal. Wij hebben 100 gram per week aankomen voor gemiddelde bij het asiel.

Weet je zeker dat moeder en de kater geen aids hadden ofzo? Aids of kattenziekte kan namelijk ook de groei remmen. Vaak krijgen ze zdan ook een dikke vocht buik met een voelbare ruggegraad. Let op dat dit niet altijd met een test aan te tonen is. Als bijv. aids aangeboren is dan is het geen lichaamsvreemde stof en zal de snaptest geen aids uit wijzen.
Hopelijk is dit het niet!!!!

Nee dat is het niet, kittens en moeder zijn ook al onderzocht.
De moeder is een erg kleine kat, weegt ong. 2,5 kilo dus is sowieso normaal dat ze kleiner en lichter zijn dan dat ze gemiddeld horen te zijn.
Ze begonnen pas goed te eten toen ze 4/5 weken waren, maar die kleine eet pas sinds een paar dagen heel goed mee.
De andere grote is echt bijna te dik... dus genoeg krijgen ze iig qua moedermelk en eten wel binnen ;)

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:42

Bij het laatste nestje kittens op stal zat er ook één bij die alleen maar kleiner leek te worden in verhouding tot de rest. Tiny Tim noemde ik het ding. Die zat ook altijd maar zo te miauwen, maar hij was wel heel aanhankelijk en speels. Tegen de tijd dat ze vast voer konden gaan eten, schrokte Timmetje altijd het hardst, ondanks dat hij de kleinste was en bleef. Uiteindelijk is alles goed gekomen met Timmetje en is hij intussen een hele stoere kater :)

Als je twijfelt, raadpleeg dan een dierenarts door daarbij langs te gaan. Die weet er altijd meer over te vertellen dan wij zo kunnen via internet. Succes!

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:45

ik heb ook n mongooltje! Ze weegt misschien net aan een kilo. Ze speelt, rent en doet maar is duidelijk een beestje met n beperking. Naast dat ze een mongooltje is heeft ze ook nog een beroerte gehad! Maar nu functioneerd ze voor haar doen echt Prima!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 20:48

1 ding is zeker, het is niet helemaal goed met deze kitten.

Meestal overleven deze soort dieren het niet waardoor je nooit in de natuur dit soort dieren tegenkomen.

Ben benieuwd hoe het wordt over een paar maanden.