Kat zit onder de teken. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ilco

Kat zit onder de teken. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:47

Hoihoi...

Ik heb een klein probleempje. Mijn kat zat net op schoot en nu zag ik een teken bij hem zitten. En toen ik nog een goed keek zag ik er nog veel meer.
Alleen heb ik geen idee hoe ik ze weg moet halen. Een tekentang hebben we niet en ik ben veel te bang dat ik het verkeerd doe waardoor het kopje blijft zitten.
Mijn ouder zijn op vakantie en mijn vriend is ook niet thuis. Kan ik ze laten zitten tot maandag en dan naar de dierenarts gaan voor een spulletje en om ze weg te laten halen??

Ilco

ineminne96

Re: Kat zit onder de teken. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:48

Ik zou toch een tekentang ergens halen, je moet gewoon zien dat je ze ver genoeg vastneemt & dan draaien... Lukt vast wel !

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:49

Gewoon een pincet pakken zo dicht mogelijk tegen e huid en dan draaien en trekken.
Kopje wat blijft zitten is niet het einde van de wereld hoor zo snel mogelijk eruit is veel belangrijker.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:50

Laat het eerst de dierenarts voordoen, zodat je weet hoe je het moet doen, voor als het voor jou de eerste keer is en je echt niet weet hoe het moet.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 23-07-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Ken je niet iemand die ook huisdieren heeft en mogelijk vaker teken verwijderd?

Sjolvir

Buren met huisdieren?
Die om hulp vragen.

Heeft er vast wel 1 een tekentang.

Dan alle teken verwijderen, wondjes na verwijderen van teek ontsmetten.
Kat in de teken zooi zetten, winkels nu dicht, maar allicht dat je pipetje van je buren kan lenen als die het hebben. (voor de eventueel over het hoofd geziene teken)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:52

Zou er niet mee wachten tot maandag!!
Weet niet of je een beetje nagels hebt, maar als je ze dan goed bij de huid van je kat beetpakt en eruit draait (haalt niet uit links of rechtsom) dan kan dat ook. Daarna ontsmetten met alcohol.
Of dat je bij iemand uit de buurt een tekentang kunt lenen??

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:52

als ze er 24 uur of langer op zitten kunnen ze gevaarlijke ziekten over brengen (kunnen he) en die kans is best reeel dus zsm eruit halen.

Hoe? met pincet kan ook. Pak de kop dus tussen de tekentang/pincet en draai een kwart slag en trek ze los. Welke kant op maakt niet uit maar in elk geval kwartslag draaien en dan eruit trekken. Je kan ze er volgens mij ook helemaal uit draaien maar kies altijd voor kwartslag of halve slag draaien.
Leg ze daarna na ee nbakje water met afwasmiddel totdat alle teken eruit zijn en dan gooi ik alles in de wc

Komen in de opvang best veel dieren binnen vol met teken.

Daarnaast wel naar dierenarts gaan als ze veel grote heeft voor overleg of je nbiet beter preventief 3 weken antibiotica kan geven omdat veel teken al ziekten bij hebben (antibiotica moet minimaal 3 weken). En zou uiteraard je kat ook behandelen met een middel tegen teken zodat teken die nog zitten en vergeten zijn in elk geval dood gaan. En ze voorlopig beschermd is.

Overigens: kop blijven iztten is niet erg, dat zweert er wel uit

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 18:57

Heel erg bedankt. Ik ga me best doen om ze weg te halen. Er zijn hier in de buurt niet veel mensen met katten. En daarbij zijn de meeste mensen op vakantie. Zal maandag gelijk de dierenarts bellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:57

Mensen met honden hebben ook last van teken... :P

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:05

Je moet niet wachten tot maandag. De dierenarts heeft ook weekend spreekuur! Ik zou zo snel mogelijk gaan als ik jou was.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:12

Heb net 3 teken weggehaald. Meer zag ik er niet zitten. Heb hem daarna nog helemaal nagekeken maar ik zag niets meer. Helaas heeft hij een grijze vacht dus misschien heb ik er 1 over het hoofd gezien. Over een half uurtje ga ik hem nog een keer nakijken. Misschien zie ik er dan nog meer

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:13

+:)+ Kat goed in de gaten blijven houden! Zou de datum opschrijven dat je ze hebt gevonden. Mocht ie lusteloos worden/slechter eten e.d., dan even naar de dierenarts voor antibiotica!

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 19:38

Zal ik doen. Dank je :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:41

teken kun je vaak ook goed voelen, dus veel aaien en kijken of je wat bobbeligs voelt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:42

Goed gedaan TS!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:45

Super gedaan en bij 3 teken zou ik idd de kat wel in de gaten houden maar niet preventief antibiotica geven. Hoewel 3 teken ook al verkeerd kan zijn. Wij hadden onlangs een gedumpte hond met zeker 250 teken (toen opgehouden met tellen) en die heeft wel preventief die antibiotica gehad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:36

Volgens mij is draaien wel achterhaald hoor en wordt er tegenwoordig gezegd dat je dat juist NIET moet doen. In het kader van : een teek heeft wel iets van weerhaakjes , maar geen schroefdraad :P

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:39

Mwa ik zou wel draaien zodat je iig weet dat het kopje loskomt en er niet wordt afgerukt. Dan ben je weer verder van huis.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:40

Dat het kopje blijft zitten en er een nieuw lichaam aan groeit is echt een fabeltje!
Vroeger heb ik ook een keer een teek in mijn nek gehad.. nou ik moet wel zeggen dat het uren heeft geduurd voordat mijn moeder die er uit kreeg (alle soorten pincetten etc. gebruikt. En toen was het kopje dus blijven zitten. Wij naar dokter geweest en toen heeft de dokter duidelijk gemaakt dat dat een fabeltje was. Ik heb er ook nooit meer last van gehad. Dit kopje gaat vanzelf weg (doet de natuur voor je) Onze kat heeft ook wel eens teek en die draai ik nooit hoor. goed achter het lijfje pakken en 1 harde ruk en klaar!... Nog nooit gekke dingen aan over gehouden! Alleen ze kunnen die vervelende ziekte van lyme bij zich dragen.. dat is juist de boosdoener van het hele teken gebeuren!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:41

Liever geen pincet gebruiken omdat je dan de teek plet en hij zijn gif in de kat/hond spuit (uitspuugt). dan krijgt je huisdier nog veel meer last van de tekenbeet. Je kan natuurlijk altijd morgen even de DA bellen voor advies. En een tekentang kopen bij de dierenwinkel. Dat is toch een stuk handiger. Ik kon nooit teken weghalen met mijn vingers, dus ik was superblij met de tekentang. tegenwoordig kan ik teken wel zo weghalen met mijn nagels.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:42

Pelryo schreef:
Mwa ik zou wel draaien zodat je iig weet dat het kopje loskomt en er niet wordt afgerukt. Dan ben je weer verder van huis.

Waar heb je die info vandaan, dat je dan verder van huis bent. uit ervaring of van verhalen ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:44

Altijd handig om in huis te hebben voor de volgende keer, zijn tekentangen in de vorm van een mini-breekijzer. Deze zet je onder de teek en je wipt ze er zo uit, echt ideaal!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:20

Grace schreef:
Pelryo schreef:

Waar heb je die info vandaan, dat je dan verder van huis bent. uit ervaring of van verhalen ;)

ervaring; ik woon zelf in het bos dus genoeg teken gezien en verwijderd :)

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:23

draaien is toch juist niet goed? ik trek ze er altijd gewoon uit met een pincet/tekentang, is nog nooit verkeerd gegaan...