Koppeling groep van 4 konijnen+nieuw konijn mislukt steeds

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Koppeling groep van 4 konijnen+nieuw konijn mislukt steeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 11:45

Hoi!

Hoe de situatie nu een tijdje geweest is:
Een groep van 4 konijnen, heel hecht met elkaar; 1 ram en 3 voedsters
Het zijn mama/oma met haar 3 (klein)kinders

Hoe de situatie nu is:
Een groep van 4 konijnen + een nieuw konijn erbij, voedster die gedumpt is op de manege en daar al een hele week rond liep.

Maar ze sluiten het konijnen buiten en zodra die in de buurt komt vallen ze haar aan. Er was net best veel bloed, en de nieuwe doet er alles aan om weg te komen, waardoor ze soms tegen alles aanspringt enzo, vast komt te zitten. Het is niet alleen aanvallen, maar echt ruzie. Maar het is maar vanaf 1 kant, want de nieuwe is zo een ontzettend lief tam konijnen die geen vlieg kwaad doet..

Koppeling 1: alle konijnen samen gedaan op neutraal terein; mislukte door de vele ruzies (en dan overdrijf ik echt niet dat een konijn de nieuwe in de houdgreep had en alleen maar bijtte totdat er bloed was, zo ging dat een paar uur lang door, dus dat werd teveel)

Koppeling 2: konijn naast de groep gezet met een hekje ertussen, ging erg goed, en toen verwisseld van plek voor de geur etc. en dat ging ook erg goed, dus ik heb ze samen gedaan en dat werd weer hetzelfde verhaal. Nieuwe konijn helemaal bang en gestressd, wilt nog steeds niet eten, heeft bloed, gaat in de kleinste gaatjes waardoor ze vast komt te zitten etc. Dit is dus ook mislukt.

Wat moet ik nu doen? Ik heb het nu als volgt gedaan:
Groep1: Nieuw konijn+oma+dochter die niet teveel ruzie met de nieuwe maakt
Groep2: Dochter+zoon die de nieuwe alleen maar aanvallen

Het gaat nu nog steeds niet goed. De nieuwe die gaat steeds op iets zitten om van ze weg te komen en als ik dat eruit haal, gaat ze gewoon klimmen langs de randen en valt dan steeds.. Als ze eraf gaat wordt ze aangevallen.

Ik heb jullie hulp hard nodig, want dit keer kom ik er met de koppeling écht niet uit! (ik heb erg veel gekoppeld)

Dinopino

Re: Koppeling groep van 4 konijnen+nieuw konijn mislukt steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:47

Niet koppelen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:53

Misschien ga je te snel? Ik begrijp dat de oude groep al een poos samen heeft gezeten, dat ze dan zo reageren op een nieuweling in hun verblijf vind ik nog niet zo raar. Hoeveel tijd is hier overheen gegaan?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:08

Dinopino schreef:
Niet koppelen dus.

Niet koppelen? En dat konijn dus alleen laten? Een konijn is een groepsdier..

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:11

Samen met 1tje van de groep zetten totdat het goed gaat. Geen ruzies meer en zo steeds 1tje erbij zetten. Dan zou het wel goed moeten gaan. En geef je de konijnen ook de tijd om aan elkaar te wennen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:14

Anoniem schreef:
Misschien ga je te snel? Ik begrijp dat de oude groep al een poos samen heeft gezeten, dat ze dan zo reageren op een nieuweling in hun verblijf vind ik nog niet zo raar. Hoeveel tijd is hier overheen gegaan?

Het is niet in hun verblijf gebeurd maar in neutraal terein. Als de nieuwe in hun terein zat hadden ze haar allang afgemaakt denk ik.. Dit duurt nu al een paar dagen. Toen ze hier kwam zat ze in een hok alleen, weg bij de anderen, om even te wennen aan haar niuwe thuis, voor een dag+nacht. Daarna koppeling 1, maar lukte niet dus een dag+nacht naast elkaar gezet om te laten wennen en toen koppeling 2 (ik doe deze methode nooit, aan elkaar laten wennen, want dan kunnen ze juist agressief opbouwen tegenover elkaar, maar de eerste manier lukte niet..)

Koppelingen kunnen wel weken duren, maar ik moest ze gewoon uit elkaar halen omdat het uit de hand liep. Ik heb trouwens wel veel ervaring met koppelingen en konijnen. Had ze gered maar rammen zaten bij de voedsters dus heel veel baby konijntjes etc... Zieke konijnen, konijnen met gas, verstoppingen etc. steeds weer opnieuw koppelen enzo..

Zodra ik hier geen bloed zie vloeien in de 2 groepen die ik nu heb, laat ik ze geweoon zo zitten. Alleen een probleem dat het konijntje niks wilt eten van de stres..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:14

Een leuk vriendje voor nieuwe nijn zoeken :)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:15

Geryon schreef:
Dinopino schreef:
Niet koppelen dus.

Niet koppelen? En dat konijn dus alleen laten? Een konijn is een groepsdier..

Ik weet niet hoe groot de ruimte is waar jij, of beter gezegd je konijnen over beschikken. Maar liever een konijn alleen dan een groepje op een paar vierkante meter.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 12:16

Zera schreef:
Samen met 1tje van de groep zetten totdat het goed gaat. Geen ruzies meer en zo steeds 1tje erbij zetten. Dan zou het wel goed moeten gaan. En geef je de konijnen ook de tijd om aan elkaar te wennen

Ik heb haar nu met 2 konijnen van de groep samen. Maar wanneer ik er steeds 1 bij zet, komt er steeds weer ruzie en dan bijten ze allemaal elkaar weer. Vanochtend ook, je zag niet eens meer wie wie al kende, ze vielen gewoon allemaal elkaar aan. Toen het nieuwe konijn weg was was alles weer goed. Mijn konijnen zijn echt bitches.

@ love_western: ik denk niet dat ik er nog een konijn bij mag..
@ roxxiie: de ruimte waar de konijnen over beschikken is erg groot

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 13:08

Ze zit nu al best lang met de andere 2 konijnen maar ze is nog steeds zso bang dat ze niks wilt eten en ze schuilt alleen maar en word nog steeds aangevallen.. Maar ik zie geen bloed dus hopelijk wennen ze zo aan elkaar.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:12

Ik zou de dames van de bestaande groep bij elkaar laten en de nieuwe dame koppelen met de gec. ram, dat is beste optie die je nog hebt. Het mannetje hoort namelijk de baas te zijn over de dames en zal dan ook de rest corrigeren wanneer die de dame aanvallen. Dat is in ieder geval de theorie, in de praktijk lukt dit niet altijd....
Ik zou dan dame en heer wel wat langer bij elkaar laten (min. week) en dan pas weer koppelen aan de rest van de groep. Succes, ik hoop dat het alsnog gaat lukken. Ik zou het ook niet als de eerste de beste opgeven.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 18:25

Men heeft ooit uitgezocht dat er max. 3 voesters per ram kunnen. Heb hier altijd ook 1 konijn erbij gezet in bestaande groep. Echter had 4 konijnen en wilde graag nog een vlaam erbij. Om de koppeling makkelijker te maken heb ik er 2 vreemde vlamen bij gezet zodat ze niet op 1 konijn richten. Verder kies ik voor stress vooraf aan de koppeling.
Dus ik vang alles, zet het in de auto en rij naar mijn werk. Daar koppel ik. Doe ik niet voor niets en 's ochtends vroeg. Waarom? Daar is een hoop hondengeblaf dan en echt alles is daar vreemd en auto rijden geeft ook al veel stress.
De avond ervoor maak ik dat ze alleen hooi hebben en 's nachts ook. Ik voer allerlei lekker tijdens de koppeling en maakt dat tijdens de koppeling niets aanwezig is waar konijnen zich aan kunnen verwonden. Schuilplaatsen zijn planken die ik scheef zet zodat ze aan 2 kanten er in/uit kunnen en geen konijn klem kan komen te zitten.
Verder is mijn groep nu 2 rammen (gecas.) en 4 voedsters. De helft is vlaamse reus en die zijn toch wel gemoedelijker.
Laat ze op mijn werk uren zitten (als het goed gaat) en als ze goed moe zijn dan komen ze in de eigen ren. Daar is de grond omgewoeld in tussentijd en de hokjes verzet en schoongemaakt. Nieuwe dingen toegevoegd en wederom weer geweldig lekker voer overal door de ren.

Echter het kan zijn dat het gewoon nooit gaat lukken. Heb hier ooit een ram erbij willen zetten. Dat ging maar niet hij werd geheel kapot gebeten (verdedigde zich ook niet). Had hem apart zitten maar hij sprong gewoon over ruim 1 meter draad om bij de rest te komen of hij graafde. Ook gaas beet hij door. Had dus veel materiaal schade en DA kosten om hem weer te laten repareren en toen herplaatst.
Een jaar later met een andere ram geprobeerd en dat ging met wat moeite maar zonder echte problemen. En nu weer 2 voedsters erbij zonder problemen.

Heb nu nog een voedster alleen zitten (gevonden heb ik in opvang) komt er geen eigenaar en wordt ze weer beter (flink aangevallen en beet gepakt toen ze op straat liep denk ik) dan wil ik ze ook graag erbij zetten. Maar de 3 dwergen gaan eerst verhuizen naar een vriendin. Dan heb ik dus 3 voedsters en 1 ram als het lukt maar wel allemaal vlaamse reuzen. Gaat het niet dan moet ze gewoon in de opvang blijven totdat er ergens een geschikt iemand zich aan meld.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 19:43

Ik zou stoppen met deze koppeling, want als er bloed vloeit heeft ze nu wel een erg trauma daaraan.
Hou het groepje van 4 gewoon groepje van 4 in het wild leven ze ook in groepen in paren, de ram heeft nu 3 dames.. Nog een 4e erbij is echt heel erg moeilijk.. eigenlijk al wat te veel dames op de man dus als dat stabiel is zou ik het zo houden.
Als je haar een plekje wil bieden zou ik er een gecastreerde ram bij zoeken, anders kan je haar ook naar de opvang brengen waar ze haar herplaatsen met geschikt vriendje.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 20:34

Hier ook al meerdere konijntjes gehad die elkaar hebben vermoord. Zoek of een ander plekje voor die voedster of laat haar alleen. Geloof me ze is liever alleen dan in zo'n angstsituatie. En het had echt niet met ruimte te maken. Ze hadden hier de hele wijde wereld tot hun beschikking maar ze zochten elkaar op.