Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mariska_28

Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:37

Las net weer een topic over een kat die alles ving dat los en vast zit.. En al vinden we het wel een beetje ahh... is de algemene mening dat het nou eenmaal de natuur van de kat is.

Ik krijg binnenkort een Podenco Ibicenco pup. Een hondenras dat al eeuwen oud is, en gefokt is voor het jagen van konijnen. Net als de vele windhondrassen die er zijn. Maar op de een of andere manier is dat dan wel zielig? En ten zeerste verboden in Nederland? Het is zelfs pas sinds een paar jaar dat je uberhaupt je windhond los mag laten lopen. Daarvoor was zelfs dat verboden.

Waarom is het ene "normaal" en het andere "verboden"? Ik snap het niet.. een konijn is schadelijk wild, en zijn vele vogelsoorten nuttig en staan sommige zelfs op een rode lijst..
Ben benieuwd naar jullie mening!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:42

Konijnen zijn geen schadelijk wild, in sommige delen in Nederland meen ik dat ze weer worden uitgezet omdat ze daar helemaal verdwenen waren. Ik vind persoonlijk jagende katten net zo min kunnen als dat honden dat zouden doen, veel vogelsoorten hebben het erg moeilijk omdat men de kat niet bij huis wil houden, die klootzakjes roven complete nesten leeg 'just for the fun of it'.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:43

tja ik denk dat het verschil hem er in zit, dat wat katten vangen klein is, en wat honden vangen groot kan zijn. Buiten dat, zijn mensen denk ik bang dat honden vervolgens niet alleen op wild jagen, maar op den duur ook op loslopende katten bijvoorbeeld.
Tja, ik snap het wel hoor, baal er alleen wel van als je hond -die niet jaagt- niet los mag in het bos.
Maar ja, je kunt er moeilijk onderscheid in maken vandaar weer die regel.

Veel plezier met je nieuwe hond, heb zelf een kruising podenco echt een topbeest!

Goof

Re: Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:44

Een kat neem je niet aan het handje mee naar buiten, een hond wel. Daarbij is een hond op te voeden en is hem af te leren andere dierente vangen, wil ik iemand met een kat nog wel eens zien bereiken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:46

als het goed is heb je je hond goed onder controlen en is het de bedoeling dat je je hond traint en leert dat dat jagen (zonder commando) niet mag. en dat dat met katten wat lastiger is?

Ik heb geen idee, maar dat lijkt me wel redelijkk logisch.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:48

Je kunt een windhond niet afleren achter dingen aan te gaan.... Dat is er echt ingefokt. Je loopt dus altijd het risico dat als hij losloopt er achter aan gaat. Net als vele honden trouwens, ken genoeg jagende herders, airedales etc.. maar het verschil is dat die niet snel genoeg zijn er 1 te vangen.

Maar het feit dat je een kat niet op kan voeden, moet dan toch inhouden dat je moet voorkomen dat hij kan jagen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:50

mwah, mijn hond is niet echt een jager hoor, verschilt toch ook per hond en hoe je ze onder appel hebt staan lijkt mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:52

dan kan de kat nooit naar buiten.
Ja als zo een beest een jacht instinkt heb die heel hoog is is dat best lastig.
Maar als je je hond goed onder controle heb zou je het toch moeten kunnen voorkomen.

nja van mij hoeven die katten ook niet te jagen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:53

Mariska_28 schreef:
Je kunt een windhond niet afleren achter dingen aan te gaan.... Dat is er echt ingefokt. Je loopt dus altijd het risico dat als hij losloopt er achter aan gaat. Net als vele honden trouwens, ken genoeg jagende herders, airedales etc.. maar het verschil is dat die niet snel genoeg zijn er 1 te vangen.

Maar het feit dat je een kat niet op kan voeden, moet dan toch inhouden dat je moet voorkomen dat hij kan jagen?

Dan moet je de hond dit afleren wat zeker mogelijk is of niet los laten lopen. Dat is jou verantwoording.

Wat katten betreft, onze vorige stalkat kwam met hazen en fazanten thuis :') (even over de kleine dingen)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:54

Dus ik moet mijn hond dan aangelijnd houden, terwijl de kat van de buren mijn tuin leegvangt? Is een beetje scheef vind je niet? Dan kom je dus weer bij mijn eerste stelling... Waarom katten wel en honden niet?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:55

Draai het eens om; als je het je hond kan afleren een konijn te vangen, waarom zou je dat dan niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:56

Hoezo de honden mogen zinds een jaar toch ook los. als jij wil dat de katten vast moeten dan zijn de katten ook aan aanlijnplicht gebonden. wat jij nu niet meer bent.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 10:56

Goof schreef:
Draai het eens om; als je het je hond kan afleren een konijn te vangen, waarom zou je dat dan niet doen?

Maar dat lukt je dus niet met een (half-) windhond...

Alou schreef:
Hoezo de honden mogen zinds een jaar toch ook los. als jij wil dat de katten vast moeten dan zijn de katten ook aan aanlijnplicht gebonden. wat jij nu niet meer bent.

Het gaat er mij om dat als een hond iets vangt dit onder stropen valt en verboden is, en als een kat iets vangt dit de normaalste zaak van de wereld is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:57

nouja als je dat niet lukt, dan moet je je afvragen of dat wel de juiste hond voor je is.
als je lekker lange bos wandelingen zonder riem wil maken ed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:58

Mariska_28 schreef:
Goof schreef:

Maar dat lukt je dus niet met een (half-) windhond...

Tja, ik ben niet bekend met windhonden, maar een hond is een hond en die kan dingen aan- en afgeleerd worden. Lijkt mij dat een windhond ook gewoon in die categorie valt, evt. met wat extra werk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:59

dat komt omdat er ook honden zijn die getraint zijn om beesten te vangen. als je je beest er voor traint. en je geeft hem opdracht is het stropen. maar als je hond het uit zich zelf doet, en jij dat niet wil dan is dat geen stopen. maar wel moord :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:02

Je kan een kat genoeg leren. De kat van mijn schoonzusje luister perfect. het hoeft dus niet altijd zo te zijn.
Ik vind je stelling dus erg goed en ik ben het er mee eens dat een kat ook niet hoeft te jagen.

Maar wat dacht je van hondenbelasting ? Waarom is er geen katten belasting? lekker hoor in de zomermaanden als je in je tuin bezig bent :r

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:04

Ik wil wel eens zien hoe je een kat afleert vogels te vangen als hij uren van huis is en een flink eind uit de buurt. Dier zal dan echt niet bij zichzelf denken:"Goh, ik mag geen vogel vangen, nah, dan laat ik 'm maar lekker zitten...." :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:07

Nou die van m'n schoonzus is van 8 uur in de ochtend tot 5 uur in de avond(minimaal) buiten. dus het kan wel. dat jij het nog nooit gezien hebt is wat anders. En de ene kat is de andere kat niet

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:08

Juist omdat ze jagen hebben wij vorige zomer twee kittens genomen voor op stal, dat houdt de boel lekker vrij van muizen en ratten. Inmiddels zijn dat natuurlijk volwassen katten, die incidenteel ook wel iets anders vangen; ik ben wel eens een pak duivenveren tegengekomen toen ik de trailer verplaatste. Maar dat is wat mij betreft "collateral damage" en die neem ik graag op de koop toe. Onverwachte bonus was dat we dit jaar voor het eerst ook geen zwaluwnesten meer hadden, die zijn zo slim geweest om hun heil elders te zoeken. Scheelt een hoop schijtsporen van de muren en de vloer boenen.

Ook het jachtinstinct van onze hond (labradorkruising) komt erg handig van pas: er zitten met enige regelmaat hele kuddes canadezen en/of nijlganzen op het hooiland en ze heeft er reuze lol in om die flink de stuipen op het lijf te jagen. Ze pakt ze niet, maar stormt er wel volle vaart dwars tussendoor, waardoor ze opvliegen en in de meeste gevallen een paar landjes verder pas weer neerstrijken, om daar de boel kaal te vreten en onder te schijten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:17

Goof schreef:
Ik wil wel eens zien hoe je een kat afleert vogels te vangen als hij uren van huis is en een flink eind uit de buurt. Dier zal dan echt niet bij zichzelf denken:"Goh, ik mag geen vogel vangen, nah, dan laat ik 'm maar lekker zitten...." :')

Dat zeg je zo hé. Die van mij heb ik afgeleerd ze te vangen hier daar ik vogels bij voer. Nu vangt hij ze bij de buren :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:21

Katten een belletje omhangen, zijn ze never nooit stil genoeg / op tijd.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:22

Ik denk dat het meer te maken heeft met de hoeveelheid "schade" die een hond kan aanrichten ten opzichten van een kat. Zoals gezegd vangt een kat kleine dieren, dus levert het geen verder "gevaar" op voor bijv. mensen of andere huisdieren.
Een hond kan veel meer kwaad doen. Als het dier geneigd is alles te vangen + misschien een slechte opvoeding, dan begint het met een wild konijn, vervolgens zijn de geitjes op de kinderboerderij niet meer veilig en in het extreme geval bijvoorbeeld een rennend kind! Ok, het voorbeeld is misschien een beetje overdreven, maar de hond zal zijn acties niet als slecht beschouwen en na verloop van tijd overal achteraan gaan.

Ik snap dat je het krom vind, maar je blijft verantwoordelijk voor het gedrag van je dier. Instinct of niet.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:22

Wilawander schreef:
Goof schreef:

Dat zeg je zo hé. Die van mij heb ik afgeleerd ze te vangen hier daar ik vogels bij voer. Nu vangt hij ze bij de buren :')

Hahaha, ja dat geloof ik dus wel. Juist omdat het in eigen gebeid gebeurt, kan je ze meteen corrigeren en ik geloof zeker dat je het dan je kat kunt afleren.
Maar een kat die grote afstanden aflegt en die uren van huis is, zal echt dat vogeltje niet laten gaan omdat baasje een pedagogisch praatje heeft gehouden met poeslief.

En quera, je kan het ook omdraaien. Een kat die van 8 tot 17 van huis is..... wie zegt dat die niet met enige regelmaat vogeltjes vangt en oppeuzelt. Dat eigenaresse het niet gezien heeft, wil niet zeggen dat het niet zo is ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:27

Tja onze kat ving ook alles wat vloog :n
Die hb ik dus wel een belletje om gedaan en tegenwoordig houd ze het bij alle kleine dingen die vliegen, met hommels als favoriet :oo OP een gegeven moment had ik elke dag wel een vogel achterhuis liggen soms plus boze vogel familie die de kat dan weer de stuipen op het lijf joeg :')
Afleren kan je het niet, daar geloof ik niet in maar je kan wel je best doen om het te minimalizeren :j