Konijn met voedernijd, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Konijn met voedernijd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:02

Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik hiermee moet want heb het nooit eerder gehad..
Maar sinds kort heeft 1 van mijn voedsters voedernijd...
Nu train ik ook nog niet zo lang met haar met clicker, heb toch het idee dat het gelijk gekomen is met dat ik met voer beloonde.
Alleen doet ze onder het trainen vrij normaal, wel wat heet en druk enzo maar daarvoor doe ik ontspanningsoefeningen en dat gaat eigenlijk steeds beter..
Maar als ik haar nu gewoon in haar bakje voer dan wordt ze helemaal gek. Als ze het biks hoort en ze ziet het bakje komen dan begint ze te grommen, te rennen, springt ze in het binnenhok, uit het binnenhok en als Fire niet netjes op zijn plek blijft zitten in het binnenhok dan bijt ze hem ook.
Nu heb ik geprobeerd om steeds te wachten totdat ze wat rustiger was en pas dan de bakjes neer te zetten, maar dat lijkt niet echt te werken.
Vanavond nadat ik de brokjes gevoerd had, wilde ik groenvoer geven en liet ik eerst Fire een stukje wortel eten, toen draaide Wieweet helemaal door hoor, ging rijden, probeerde het uit Fire's mond te pakken enzo. Fire laat een heleboel over zich heen komen maar nu was hij het zat en áls hij boos wordt dan uh moet je als konijn op passen voor hem :o Dan gaat hij verstijven, om vervolgens flink uit te kunnen halen. Dat gebeurde dus op het moment dat ze uit zijn bek voer wou afpakken.
Ik vind het al heel wat dat Fire het allemaal toe laten want hij is de leider van de twee.. Hij wordt elke dag uitgebreid gewassen en Wieweet niet door hem.
Maargoed ik vind het stresserige gedoe best wel vervelend en nu had Fire haar dus even flink op haar plek gezet, maar vervolgens begon ze weer......
Wie weet wat ik hier aan kan doen?

En edit: Wieweet eet ook ontzettend snel haar krachtvoer, veel sneller als Fire wat betekend dat ze vaak ook al een gedeelte jat van hem omdat ze eerder klaar is.

Captain

Re: Konijn met voedernijd, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:05

Krijgen ze wel de gehele dag onbeperkt hooi?
Ik had ze hier ook.. Zodra ze voer kregen vollop aanvallen waardoor een konijn zich verslikte en we dus om 11u nog naar de dierenarts moesten. :Y) Sindsdien geef ik het niet meer in een bakje maar strooi ik het door het hooi heen zodat ze niet zo snel kunnen eten en er dus langer over doen. Ik merk wel dat ze wat rustiger geworden zijn..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:07

Ze zit same he ?
Is de ruimte groot genoeg ?

Het is typisch voedster gedrag, k heb ook zo 1 gehad, helaas bleef dat er in....

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:10

Doet ze het bij iedereen die voert?
wij hadden 2 geholpen kerels. En die ene deed het ook.. Doodsbang werd ik van dat dier want hij deed het dus naar jouw hand := Als ik alleen thuis was en móest voeren ging eerst de helft van het voer verspreid door het buitenhok, dan op de benedenetage een wortel, dan boven gauw wat hooi..
Bij mijn vader heeft meneer konijn het nooit durven proberen.. (we hebben het er ook niet uit gekregen overigens, pa moest gewoon voeren :+ )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 23:25

Haha ja dieren voelen dat feilloos aan hè. Uhm ik heb eigenlijk geen idee ik ben de enige die ze voert en verzorgd. Winsel: Ja ze zitten samen in een groot hok+ren eraanvast. In het binnenhok in het hok (de zandbak) daar krijgen ze hun brokjes en in de ren hun groenvoer. H_Nalanta: Ja ze krijgen onbeperkt hooi :j Ze krijgen 2 keer per dag brok, 2 keer per dag hooi, 1x per dag groenvoer of vaker

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 01:49

Zet gewoon een grote bak voer neer. Wanneer ze alle vrijheid hebben en genoeg ruimte dan eten ze tot ze genoeg hebben en de rest blijft liggen. Misschien heeft je konijn gewoon honger omdat ze meer nodig heeft dan er altijd maar standaard in de boekjes staat. Genoeg ruimte zorgt ervoor dat ze voldoende bewegen, dan worden ze niet te dik. Die van mij had het hele terras tot haar beschikking (15 bij 15 meter) en ze at wanneer ze honger had omdat ze genoeg andere dingen te doen en te knagen had. Er staan hier volop struikjes en boompjes waar ze zich mee vermaakte en dan wordt het eten niet zo'n issue. Voer je trouwens alleen maar brok? Je kunt beter gemengd voer geven met johannesbrood, zonnebloempitten, gedroogde wortel, geplette mais etc er doorheen geven. Die geperste brok daar zit een hoop rotzooi doorheen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:26

Oei, onbeperkt voer is echt niet goed. Konijnen zijn al vaak veel te dik en als je die van mij hebt zouden ze zich tonnetje rond eten. Gemengd voer is ook slecht, dan eten ze alleen de lekkere dingen eruit en laten ze de voedingsstoffen liggen, dit wordt op elke konijnensite afgeraden. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:03

Mijn konijnen krijgen altijd alleen brok. Maar wanneer ik gemengd voer, dan laten ze het lekkere liggen en eten de brokjes op :')

Misschien eens niet in een bakje voeren, gooi wat voer los in de ren.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:34

Is de voernijd alleen naar Fire gericht of ook naar jou? zodra jij dus met het bakje aankomt, doet ze dan ook lelijk tegen jou of niet? Het kan ook zijn dat ze schijnzwanger is, dan zijn ze altijd wat knorriger.
Als de clickertraining de veroorzaker is dan zou ik het belonen met snoepjes afbouwen.
Verder negeren wij het altijd en geven ze gewoon normaal eten, als je wacht raken ze alleen maar gefrustreerder en reageren ze het op hun partner af. Om te voorkomen dat ze je bijten strijk ik eerst met het bakje over de neus en dan giet ik het langzaam in de voerbak. Als ze dan knort dan stop ik en hou ik het voerbakje stil. Daarna schenk ik de brokjes verder erin.
Bij veel van onze konijnen op de kinderboerderij is de voernijd hierdoor over, of al een stuk minder.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 09:46

maikeltje schreef:
Zet gewoon een grote bak voer neer. Wanneer ze alle vrijheid hebben en genoeg ruimte dan eten ze tot ze genoeg hebben en de rest blijft liggen. Misschien heeft je konijn gewoon honger omdat ze meer nodig heeft dan er altijd maar standaard in de boekjes staat. Genoeg ruimte zorgt ervoor dat ze voldoende bewegen, dan worden ze niet te dik. Die van mij had het hele terras tot haar beschikking (15 bij 15 meter) en ze at wanneer ze honger had omdat ze genoeg andere dingen te doen en te knagen had. Er staan hier volop struikjes en boompjes waar ze zich mee vermaakte en dan wordt het eten niet zo'n issue. Voer je trouwens alleen maar brok? Je kunt beter gemengd voer geven met johannesbrood, zonnebloempitten, gedroogde wortel, geplette mais etc er doorheen geven. Die geperste brok daar zit een hoop rotzooi doorheen.

Zit je me nou gewoon te treiteren? >;)

Bedankt voor de andere reacties! Het trainen doe ik met de eigen brokjes dus niet met snoepjes ofzo..
Los gooien dat gaat niet zo goed omdat ik in de ren ook zo'n rennetje heb liggen zodat ze niet kunnen graven maar dan komen die brokjes ertussen en kunnen ze er niet meer bij. Als ik het in het nachthok gooi dan graven ze al het stro en hooi enzo dat het uit het hok valt op het zand, bovendien zijn ze daar zindelijk in dus dan zullen er ook een hoop poepjes mee gaan. Of ze het naar mij doet? Ik weet het niet zo goed ze doet zoveel druks, ben in ieder geval nog niet gebeten en Fire wel..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:56

maikeltje schreef:

Ik hoop dat je een grapje maakt.....

Betreft voedernijd, als ik konijntjes heb die het hebben zorg ik dat ik in ieder geval 2 bakjes heb. Eén in het hok en één buiten het hok. Deze buiten het hok zorg ik dat gevuld is voordat ik bezig ga met voeren en direct omwissel met het andere bakje op moment dat ik ga voeren, dat is zo min mogelijk stressen voor de konijnen als andere oplossingen niet meer werken. Gezien je de oplossingen die ik gebruik al toegepast hebt zou ik dit is proberen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:26

maikeltje schreef:

Je bent niet serieus toch ? }:0

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:33

Hoezo grapje?

Totaal niet! Maar je kunt dat wel alleen doen indien je konijn genoeg ruimte heeft en dus niet opgesloten zit in een kooitje met rennetje en naast zijn bak voer ook aan twijgjes, grasjes en goed hooi kan knabbelen. Ik ben me ervan bewust dat dit leven maar voor weinig konijnen is weggelegd.

Maar ik heb nog eens goed alles doorgelezen en ik denk gewoon dat dat diertje een gedragsprobleem heeft ontwikkeld door het geclicker. Konijnen kun je ook het besgte gewoon in hun waarde laten. Die zijn niet gemaakt voor vrijheidsdressuur.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:42

Oke het is duidelijk dat jij TOTAAL GEEN VERSTAND hebt van konijnen
Als je niks nuttigs te vertellen hebt kun je beter weg blijven ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 12:48

maikeltje schreef:
Hoezo grapje?

Totaal niet! Maar je kunt dat wel alleen doen indien je konijn genoeg ruimte heeft en dus niet opgesloten zit in een kooitje met rennetje en naast zijn bak voer ook aan twijgjes, grasjes en goed hooi kan knabbelen. Ik ben me ervan bewust dat dit leven maar voor weinig konijnen is weggelegd.

Maar ik heb nog eens goed alles doorgelezen en ik denk gewoon dat dat diertje een gedragsprobleem heeft ontwikkeld door het geclicker. Konijnen kun je ook het besgte gewoon in hun waarde laten. Die zijn niet gemaakt voor vrijheidsdressuur.

_O-

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:19

WinSel schreef:
Oke het is duidelijk dat jij TOTAAL GEEN VERSTAND hebt van konijnen
Als je niks nuttigs te vertellen hebt kun je beter weg blijven ;)

Nee, totaal geen verstand. Mijn vader heeft ze 60 jaar lang gefokt. Ik ben er alleen maar mee opgegroeid, verder niets. Heb er nooit wat van meegekregen denk ik :D

Maar ik begrijp dat iets vreemd is wanneer het niet "uit de boekjes" komt.
Wel hebben wij nooit konijnen met voedernijd gehad, maar die waren dan ook niet gefrustreerd aangezien ze altijd alle vrijheid hebben gehad.
Die konijnen aten het gemengd voer alleen als aanvulling en niet als hoofdvoer maar dat kan als ze zoveel keuze hebben en zoveel vrijheid. Het is een kwestie van gewenning natuurlijk.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:35

Ten eerste, elk konijn kan voedernijd krijgen maar HOEFT niet
Zoals jij het zegt gaat het niet uit de boekjes.
Gemend voer is harstikke slecht, want de brokjes zijn juist het gene wat ze nodig hebbe en hooi
Het kan zijn dat jou vader 60 jaar lang konijnen heeft gefokt, maar niet elke fokker is goed ;)
Ik kan daar niet over oordelen, maar wat jij hier TS nu wijs probeert te maken in onzin
Gelukkig weet TS beter

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:39

Nee voedernijd krijgen ze pas als ze getriggerd worden door iets en je met het voer gaat rommelen. Dan heb je zo een gedragsprobleem.

Konijnen moet je in hun waarde laten en zoveel mogelijk in een natuurlijke omgeving op laten groeien. Dan heb je nooit problemen met voeding of gedrag.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:43

Haha inderdaad, fokkers zijn lekker (zitten ook goeie tussen maar veel niet) heb 2 getraumatiseerde voedsters daar vandaan _O-
Daar zaten ze in minihokjes in zo'n gezellige konijnenflat en werden ze enkel aan het nekvel uit hun hok gesleurd..
Welk ras(sen) fokte je vader eigenlijk? Of was het gewoon een paar voedsters en rammen bij elkaar gooien van: bekijk het maar :evaw:

In de boekjes staat inderdaad veel fout namelijk dat je veel te veel gemengd voer moet geven, behalve in de modernere boekjes niet want nu gaan mensen pas nadenken dat konijnen meer zijn dat producten die zo snel mogelijk moeten groeien en vet gemest moeten worden.

Jammer dat je zulk advies geeft, ik hoop dat je dat alleen bij mij doet want ik trap er niet in maar evengoed andere mensen wel -O-

Laten we weer ontopic gaan dat is wel zo fijn :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:47

maikeltje schreef:
Nee voedernijd krijgen ze pas als ze getriggerd worden door iets en je met het voer gaat rommelen. Dan heb je zo een gedragsprobleem.

Konijnen moet je in hun waarde laten en zoveel mogelijk in een natuurlijke omgeving op laten groeien. Dan heb je nooit problemen met voeding of gedrag.

Haha doe al hele tijd agility met konijnen, maar nooit last gehad van dit hoor :') En denk dat dit probleem wel vaker voorkomt ook bij konijnen die níet getraind worden.
nee als je konijnen niet aan kijkt dan heb je er inderdaad geen last van vind je het gek? _O-

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:50

Ik zie niet zo wat maikeltje verkeerd zegt. Beestje heeft lekker de ruimte op het terras, 15x15 meter. Bosjes. Boompjes. Lekker konijn wezen. Heerlijk toch. Dus daar zie ik niets fout in, ook niet met het voeren. Ja, onbeperkt, dat zou ik persoonlijk niet doen, maar wat is er fout aan gemengd voer?

Ze heeft het trouwens niet over konijnen niet aankijken, dat maak jij er weer van. Maikeltje behandeld haar konijnen dan misschien niet op de manier die jij zou doen, maar is wel respectvol in hoe ze het naar jou brengt, dat hoort ze dan ook terug te krijgen, dus laat die lach smillie volgende keer maar achterwege. In plaats van "Maak je een grapje?" kan je ook gewoon uitleggen waarom jij denkt dat gemengd voer fout is.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:55

mijn laatste reactie over dit want wil graag ontopic gaan, weer naar de oplossingen..
In gemengd voer zitten veel dikmakers, kleurstoffen, vaak eten ze selectief, de hulzen van maïsen zijn slecht te verteren.

Edit: Ik vroeg niet of ze een grapje maakte.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:56

Mijn vader fokte Franse Hangoren, pooltjes en kleurdwergen. Later Nederlandse Hangoordwergen.

Als je mijn berichten echt gelezen zou hebben dan had je eruit op kunnen maken dat de konijnen bij ons niet in flats zaten. Hij was zeker een goede fokker, heeft talloze prijzen weggehaald met zijn konijnen op tentoonstellingen.
Het voer was er zeker niet op gericht ze vet te mesten want dat zien ze niet graag op shows. Hij had een heel uitgebalanceerd voerbeleid maar wel in combinatie met bewegingsmogelijkheid. Dat kunnen de meeste mensen een konijn niet bieden en daar gaat het dan fout. Zo'n konijn voer je inderdaad dood. Met bewegingsvrijheid bedoel ik niet een kooi met een rennetje eraan maar gewoon voldoende plaats en natuurlijke begroeiing zodat ze regelmatig een sprintje kunnen trekken zoals konijnen graag doen.

Wanneer mensen dat een slecht advies vinden dan zegt dat meer over die mensen lijkt mij.

En daarbij hoop ik dat er ook niet teveel advies wordt gegeven over clickertraining bij konijnen. Daar zijn die dieren niet voor gemaakt. Neem dan een hond als je dat graag wil. Een hond vindt het hartstikke leuk om voor zijn baas te werken, een konijn niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 13:59

Een konijn vind het niet leuk? :oo Hoe weet je dat dan? Uit ervaring? :')

Paarden zijn ervoor gemaakt wou je zeggen? Zet die ook maar op een groot gebied met onbeperkt krachtvoer, dat is precies hetzelfde.. En natuurlijk hoe grotere bewegingsmogelijkheden hoe beter, dat geld voor elk dier denk ik wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:01

Ik heb geen idee wat jouw probleem is met mij TS. Ik probeer met je mee te denken. Wanneer jij denkt alle wijsheid in pacht te hebben, waarom open je dan in vredesnaam een topic?

Veel plezier nog met je konijnen.