Sinds eind april heeft mijn poes van bijna 10 moeite met haar gewone brokken (RC Neutered Cat Mature) Ze gingen er heel goed in maar kwamen na een paar minuten ook weer even makkelijk naar buiten. Wat wel leek te werken was het droge voer mengen met zacht voer. Half mei was ik bij de DA voor de jaarlijkse enting, zij beval mij een andere brok aan, Sensitivity, ook van RC. Dat ging goed
Tot vorige week
De sensitivitybrokjes liggen een paar minuten na consumptie weer op de grond. Met nat voer erdoor gaat 't beter, maar ook dat gaat niet altijd goed. Nou heb ik het afgelopen weekend overlegd met mijn zus, die paraveterinair is. We hebben de indruk dat brokje A de slokdarm op plek A irriteert. Met het voeren van brokje B is dat over, maar kennelijk irriteert die de slokdarm op plek B
Door te mengen met zacht voer worden de harde brokjes denken wij wat zachter, waardoor het net goed gaat. Zowel de DA als mijn zus hebben het over antibraakmiddelen (braakremmers) gehad. Het zou natuurlijk fijn zijn als ze niet meer iedere dag een paar keer overgeeft 
Maar ik twijfel. Ben eigenlijk niet zo van de symptoombestrijding, pak liever de oorzaak aan. Daarnaast vind ik het geen prettig idee om "rotzooi" in mijn kat te proppen. Ik heb begrepen dat die middelen een soort prednisonachtig middel zijn. En ook: poezellief heeft vaak veel last van haarballen. Soms gaat het maanden goed, maar er zijn ook periodes dat ik er iedere dag wel een vind. Die haarballen moet ze toch ook kwijt kunnen, welk effect zou zo'n antibraakmiddel daarop hebben?
Het is een poes met nogal de nodige traumas. Het is een erg kieskeurige eter, niet omdat ze niet geínteresseerd is (snuffelt aan allerlei voer, ook menseneten) maar ze is gewoon erg wantrouwig. De meeste brokjes lust ze maar een paar dagen, als ze ze al eet. De meeste brokken van RC gaat goed, Whiskasbrokjes lust ze ook maar voor bijvoorbeeld Hill's haalt ze haar neus op.
Ik weet het niet meer. Wat kan ik het beste doen? Ik wil haar niet de rest van haar leven zacht voer geven (na een paar dagen is ze daar ook op uitgekeken en begint te jengelen dat ze ook harde brokjes wil, net als andere kat. Loopt zelfs naar zijn bakje om ze af te pakken
Vers voeren is GEEN optie voor deze kat. Die braakremmers zouden voor mij een noodgreep zijn, liever doe ik het niet. Voorlopig gaat het goed, ze krijgt nu sensitivitybrok met zacht voer erdoor, maar dat is geen oplossing voor de langere termijn. Ik zit met de haarballen en met de rommel die in die antibraakpillen zit. Wie heeft er ervaring mee en kan mij advies uit eigen hand geven?
want anders plundert hij ze) Dus poezel veel kleine beetjes geven gaat een logistieke uitdaging worden. Steeds een kat van bijna 6 kilo in m'n vlees die ook voer wil vind ik niet fijn. 
Maar het is niet voor hem