Antibraakmiddelen (kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Antibraakmiddelen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:12

Okee, het volgende is er aan de hand:
Sinds eind april heeft mijn poes van bijna 10 moeite met haar gewone brokken (RC Neutered Cat Mature) Ze gingen er heel goed in maar kwamen na een paar minuten ook weer even makkelijk naar buiten. Wat wel leek te werken was het droge voer mengen met zacht voer. Half mei was ik bij de DA voor de jaarlijkse enting, zij beval mij een andere brok aan, Sensitivity, ook van RC. Dat ging goed *\o/* Tot vorige week -O- De sensitivitybrokjes liggen een paar minuten na consumptie weer op de grond. Met nat voer erdoor gaat 't beter, maar ook dat gaat niet altijd goed.

Nou heb ik het afgelopen weekend overlegd met mijn zus, die paraveterinair is. We hebben de indruk dat brokje A de slokdarm op plek A irriteert. Met het voeren van brokje B is dat over, maar kennelijk irriteert die de slokdarm op plek B :+ Door te mengen met zacht voer worden de harde brokjes denken wij wat zachter, waardoor het net goed gaat. Zowel de DA als mijn zus hebben het over antibraakmiddelen (braakremmers) gehad. Het zou natuurlijk fijn zijn als ze niet meer iedere dag een paar keer overgeeft :)

Maar ik twijfel. Ben eigenlijk niet zo van de symptoombestrijding, pak liever de oorzaak aan. Daarnaast vind ik het geen prettig idee om "rotzooi" in mijn kat te proppen. Ik heb begrepen dat die middelen een soort prednisonachtig middel zijn. En ook: poezellief heeft vaak veel last van haarballen. Soms gaat het maanden goed, maar er zijn ook periodes dat ik er iedere dag wel een vind. Die haarballen moet ze toch ook kwijt kunnen, welk effect zou zo'n antibraakmiddel daarop hebben?

Het is een poes met nogal de nodige traumas. Het is een erg kieskeurige eter, niet omdat ze niet geínteresseerd is (snuffelt aan allerlei voer, ook menseneten) maar ze is gewoon erg wantrouwig. De meeste brokjes lust ze maar een paar dagen, als ze ze al eet. De meeste brokken van RC gaat goed, Whiskasbrokjes lust ze ook maar voor bijvoorbeeld Hill's haalt ze haar neus op.

Ik weet het niet meer. Wat kan ik het beste doen? Ik wil haar niet de rest van haar leven zacht voer geven (na een paar dagen is ze daar ook op uitgekeken en begint te jengelen dat ze ook harde brokjes wil, net als andere kat. Loopt zelfs naar zijn bakje om ze af te pakken :')

Vers voeren is GEEN optie voor deze kat. Die braakremmers zouden voor mij een noodgreep zijn, liever doe ik het niet. Voorlopig gaat het goed, ze krijgt nu sensitivitybrok met zacht voer erdoor, maar dat is geen oplossing voor de langere termijn. Ik zit met de haarballen en met de rommel die in die antibraakpillen zit. Wie heeft er ervaring mee en kan mij advies uit eigen hand geven?

Wildgirl

Re: Antibraakmiddelen (kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:14

Lastig probleem, ik lees even mee aangezien mijn ene kat dit ook regelmatig heeft al heb ik het idee dat dit meer haarbal gerelateerd is, natvoer,haarbalpasta en haarbalsnoepjes hebben weinig effect tot op heden...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:15

Ze schrokt niet overigens. Integendeel, ze is zo 10 minuten bezig met een portie.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:15

en de 2 voersoorten om en om voeren, zou dat misschien een optie zijn om uit te proberen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:16

Zit wel wat in Wildgirl... gister vond ik ook weer een haarbal. Ik weet niet van welke kat. Wel is ze weer veel aan de planten aan het knagen, ook zo'n haarbalgerelateerd iets. Ik zal er eens op letten! Zou natuurlijk zomaar kunnen dat de boel door de haarballen wordt gesaboteerd. Dat was nu ik erover nadenk in mei ook zo: een mégahaarworst kwam er toen uit, waarna het weer een stuk beter ging.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:17

jilleroo schreef:
en de 2 voersoorten om en om voeren, zou dat misschien een optie zijn om uit te proberen?

Ook al over nagedacht inderdaad en een proef op de som met de brokken van mijn kater (zelfde merk en afmeting als de "oude" brokken) leert dat vooralsnog dit geen werkbaar iets is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 19:42

Probeer anders eens in kleinere beetjes te voeren verdeelt over een uur of langer kwarten van wat ze normaal krijgt en kijken of het dan beter gaat.
Misschien is de hoeveelheid die ze krijgt te zwaar voor haar maag.

Antibraakmiddelen waren hier geen succes het kwam er alsnog net zo hard uit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 19:50

Zonet belde er een buurvrouw aan: poezel had wat achtergelaten bij hun voor de deur :o

Met zacht voer erdoor werkt dus ook niet goed. Het arme ding heeft hóngurrrr en zonet heb ik inderdaad een paar kleine beetjes brok gegeven. Die zitten er nu nog in (we zijn bijna kwartier verder)

Tot 5 jaar geleden had ze de hele dag een bakje met brokken staan, en nooit ongelukken. Afgezien van af en toe een haarbal. In augustus 2006 is mijn kater als kitten in huis gekomen, hij zorgde er met die altijd klaarstaande brokjes erg rap voor dat hijzelf heeeel dik en poezel heeeeel dun werd. 't Is zeg maar een soort guerillakat als het op bemachtigen van eten aan komt (ter illustratie: er zitten kettingen om de knoppen van de keukenkastjes :7 want anders plundert hij ze) Dus poezel veel kleine beetjes geven gaat een logistieke uitdaging worden. Steeds een kat van bijna 6 kilo in m'n vlees die ook voer wil vind ik niet fijn.

twijtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:06

als ze last heeft van haarballen en daarbij haar voer op gaat geven heb ik een tip
KAt-A-LAX heet dat geloof ik.
het is een stroperig middel dat alle haren meeneemt de darmen in, werkt super.
niet duur, lang te gebruiken, volkomen veilig, geen rotzooi erin en met een vissmaak dus ze eten het zo uit de tube.
een streepje zo lang als je wijsvinger per dag is voldoende om het tegen te gaan tot haar darmen schoon zijn

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 15:28

heb je nou ook nog eens geprobeerd de harde brokjes te weken in lauw water?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:13

En met brokjes van Pro Plan en dan de Delicate variant? Hier heb ik veel positieve ervaringen mee met brakende katten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:00

cissy schreef:
heb je nou ook nog eens geprobeerd de harde brokjes te weken in lauw water?

Nee, heb ik niet gedaan. Had ik wel over overlegd maar mijn zus vertelde dat ze op de praktijk merken dat brokjes + water niet aantrekkelijk is.

Heb haar nu net kleine beetjes gevoerd, steeds een paar brokjes tegelijk. Vanochtend had ik het nog gemengd met nat voer maar dat kwam er weer uit. Denk dat ik voorlopig eens met de hoeveelheid aan de slag ga.

Lax-a-pastachtige dingen ken ik wel, heb ik in het begin (jaar of 7 geleden) geprobeerd. Ze snuffelt eraan, trekt een vies gezicht, kijkt mij zeer gekwetst aan en loopt weg. Ook door voer mengen helpt niet.

Mijn haarballoze kater eet het dan weer wel. Die zet z'n klauwen in je hand als je de tube weg wil halen: hierrrrrrrr met dat lekkers :9 Maar het is niet voor hem }>

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:04

Ik heb een leukemie kat die eerst ook aan de diaree was en overgaf.
Brokjes geweekt in water en heeft hem erg goed gedaan. Ik heb ook een kleine poos een
antibraak middel moeten geven en dat hielp goed. Nu gaat het super goed met hem en is bij bijgekomen van 2.1 kg naar 3,6 kg :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 18:15

Da's netjes AaronYve :)

Heb net de kliniek gebeld, maandagavond kunnen we terecht bij een DA die veel weet van buikproblemen en ook eventueel een echo kan maken :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:07

Dat wat ik moest geven was trouwens finidiar.
Ik hoop dat de da weet wat het is/kan zijn.
Ik ben zelf zeker een half jaar bezig geweest om erachter te komen wat hij had.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 19:12

De ontlasting is verder goed en ze heeft ook trek. Wanneer ze het eten uitbraakt mauwt ze zielig en wil meteen weer wat eten. Ik denk dat er iets in haar slokdarm of maag niet goed zit. Wellicht een klont haar ofzo die daar niet weg kan? Zoiets? We gaan het maandag allemaal meemaken :)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:14

Ja laat het ons maar weten, nu ben ik ook erg benieuwd naar wat het kan zijn

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 19:45

Vanavond ben ik met 'r naar de kliniek geweest, en de DA denkt aan irritatie van het maagslijm, mogelijk in wisselwerking met haarballen (poezel is nogal een stresskip én heeft veel -stugge- dekharen en weinig -zachte- wolharen. Dus stress -> slecht voor slijm in de maag -> slijm iets beschadigd -> ruwharige haarbal -> slijm verder geïrriteerd -> enz ) ofwel een obstructie, dus dat er iets in de weg zit in de maag. Om dat laatste uit te sluiten krijgt poezellief volgende week een echo van haar buikje. Als het een irritatie is zouden we moeten gaan denken aan iets maagbeschermerachtigs en/of (gedeeltelijk) ander voer.

Toen ik vanmiddag, een uur voor de afspraak in de kliniek, thuis kwam vond ik in de gang een grote haarbal. Ik denk dat het braakprobleem daar dus iets mee te maken heeft. In ieder geval heeft poezel haar eten nu netjes binnen gehouden *klopt af*

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:41

Wij hadden ooit een poes die ook veel braakte, ook vanwege geirriteerde maag. Daar kregen we toen een soort roze granulaat of korrels voor die een beschermlaagje maakten in de maag. Geen idee hoe dat spul heette want het is al zeker 10 jaar terug denk ik. Het hielp iig wel.

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor je kat.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 15:58

Oh nou fijn dat die er iig uit is!
Sterkte met je poezel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 18:52

Dank je wel AaronYve :)

Zo'n korrels is denk ik een soort maagbeschermer jilleroo? Ik verwacht ook dat er volgende week niks uit de echo komt, en dat ik inderdaad ook een spulletje zal moeten gaan voeren om de slijmwand aan de binnenkant van de maag maagzuurbestendiger te gaan maken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:28

Poeh, wat vervelend voor je :(:)
maar wat ik me afvraag: heeft poezel het niet aan haar nieren?
Want het beeld wat jij schets, doet mij erg denken aan m'n eigenste (die dus nierproblemen heeft).
Met aangepast voer en geplet pilletje iedere dag is het grotendeels verholpen.
Ik hoop voor je van niet, ben natuurlijk geen DA maar misschien is bloed laten trekken ook een optie, zodat het uitgesloten kan worden :j
Sterkte ermee ..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 19:43

Vorig jaar herfst heeft ze nog een bloedonderzoekje gehad, de DA keek gisteren ook nog even naar de waardes daarvan. Daarnaast vertelde hij dat bij een extern maagprobleem (= de oorzaak ligt in andere organen) de reflux pas na ongeveer een half uur komt. Bij mijn poezel komt de boel na een paar minuten alweer naar buiten. Gezien haar overgevoeligheid voor stress en haarballen en de in verhouding grote aantallen dekharen tov wolharen is het veel aannemelijker dat de oorzaak in de maagwand zit.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:45

Gelukkig, da's dan iig fijn dat je dat kan uitsluiten :j
Sterkte :(:)