Tips voor schoonhouden van konijntje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Tips voor schoonhouden van konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:07

Hoi bokkers,

We zitten sinds een paar weken met een probleem, ons konijntje kan zichzelf niet meer goed schoonhouden. Hij heeft namelijk een ziekte aan zijn gebit, dat blijft groeien. Hierdoor kan hij zichzelf niet meer plukken en eten is ook lastig als ze te lang worden. Zijn tanden worden regelmatig geknipt waardoor het eten nog lukt, maar het schoonhouden niet meer. Ook is hij al erg oud, dit speelt ook mee.

Van de dierenarts moeten we hem nu borstelen. Dit doen we met een luizenkammetje. Maar het probleem is dat de meeste klitten bij zijn pootjes zitten. Hier kan ik bijna niet komen met het kammetje tenzij ik hem op zijn rug leg wat voor hem erg vervelend is.

Ik dacht, misschien zijn er meer bokkers met dit probleem die mij kunnen helpen en tips kunnen geven om het voor mij en mijn konijn wat makkelijker te maken.

Groetjes,
marjolein!

WinSel

Re: Tips voor schoonhouden van konijntje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:13

Hij heeft olifants tande ?
Knippen is niet goed, want dan splijten de tanden
Kunnen ze niet verwijderd worden ? Een konijn kan prima zonder voor tanden

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:15

nee volgens mij niet. Het is een naam met syndroom erin. Volgens de dierenarts doen ze dat plukken met hun voortanden dus verwijderen is dan niet handig, dan kan hij het helemaal niet meer.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:16

Als zijn tanden door blijven groeien heeft ie dus olifants tanden
Een konijn kan PRIMA zonder voortanden leven
Ik ken er heeeeeeeeel veel en die hebben een prima leven

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:18

Oké bedankt voor je uitleg. Maar voor zijn tanden hebben we al een oplossing, voor de klitten/viezigheid niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:26

Als zijn tanden er uit zijn en geen overgewicht heeft kan hij zichzelf prima schoonhouden
Maar tot die tijd, 1 iemand legt het konijn op zn boven benen, als je zit, en de andere gaat kammen
Maar wel met een ander kammetje denk k anders kom je er niet door

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:29

Ik deed bij mijn konijntje altijd hem op schoot nemen en met een kommetje water en een gewoon mensenkammetje heel voorzichtig kammen. De grote plukken knipte ik eruit. Ondertussen veel blijven aaien ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:32

Gewoon op zijn rug leggen. Ik moest dit ook altijd doen bij onze langharige konijnen. Ik pakte met een hand het nekvel, en legde ze dan op hun rug tussen mijn 2 onderarmen in zegmaar. Dan kunnen ze niet vallen maar ook niet tegenwerken. En dat gaat prima als je het elke dag even doet.

Ik zal wel toegeven dat ik het idee had dat mijn zusje, die dit nooit deed en enkel kwam voeren, iets geliefder was bij de konijntjes, borstelen hadden ze immers een hekel aan. :o

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:42

oke bedankt voor de tips :) Gypsy, haha nee hij zal mij ook wel niet zo leuk meer vinden. als ik hem optil is dat omdat hij of zijn hok in moet, of gekamd moet worden. :P

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:07

Als het kammen moet dan moet het. Ik pak de dieren ook altijd met mijn rechterhand bij het nekvel en de oren er bij en dan leg ik ze op hun rug met hun kop tussen mijn linker arm en zij en ondersteun dan met mn linkerhand de achterhand en kan zo met mn rechterhand kammen. Vergt wel wat oefening! Succes! ;)

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:14

Ik doe mijn langharige vriendinnetje af en toe in een lauw badje (evt met konijnenshampoo). Vaak doe ik alleen de poten en het achterlijfje, zodat ze het niet koud kan krijgen. Daarna kan ik de klitten vaak zo eruit krijgen met een kammetje en evt een schaartje.