Is dit goed voer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_x

Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:12

Ik krijg voor het eerst katten, ze komen dit weekend.
Mijn moeder en ik hebben gister voer gekocht, maar ben benieuwd wat hier de ervaringen mee zijn.
We willen namelijk het beste voor de katten, dus goed voer is wel een van de belangrijkste dingen.

Het gaat om 2 kittens die net van de moeder afkomen.

We hebben het volgende voer gekocht:

-Royal Canin Kitten 34, dit zijn droge brokjes.
En dan was het idee om bijvoorbeeld 's avonds er nog een beetje
-Whiskas Junior paté (gevogelte) doorheen te doen, meer voor de lekker...

Wat is de ervaringen van mensen, is dit goed kwaliteitsvoer?

AngelofLove

Re: Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:14

Royal Canin is een goed voer vindt ik, mijn katten doen het er al jaren heel goed op. Zelf ben ik niet zo van het blikvoer (mijn katten trekken ook hun neus ervoor op).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:16

Ik heb al 10 jaar TomPoes voor mijn kat.
Is nooit ziek en ziet er prachtig uit.
Royal Canin is goed voer maar ook goed duur.
Blikvoer is inderdaad meer voor de lekker maar bestaat voor 80%uit vocht.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:21

MiniBoots schreef:
Royal Canin is goed voer maar ook goed duur.

Dat is best een misvatting...RC is niet heel goedkoop, maar wel voer je gezonder dan met merken als Tom Poes, Whiskas, Felix etc...
Doordat RC gezonder is hoef je overigens in verhouding daar ook weer minder van te voeren. Dat merk ik aan mijn eigen katten en daardoor maakt de prijs niet eens veel uit.

Daarbij ruiken ze ook nog is minder op de kattenbak.
Van nat voer gaan ze overigens erg stinken!

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:24

Royal Canine is inderdaad erg goed voer. Whiskas (en andere goedkope supermarktmerken) staat daarentegen erg slecht bekend. Blikvoer schijnt sowieso van de meeste normale merken niet erg gezond te zijn (veel water waar ze niets aan hebben en veel zout, wat slecht voor ze kan zijn). Ik zou dat dus echt als uitzondering af en toe geven voor de lekker.
Mijn katten vinden Scienceplan brokjes trouwens lekkerder dan Royal Canine en dat schijnt ook net zo goed voer te zijn. Ons kitten is trouwens helemaal gek op harde brokjes en heeft dus niets nodig voor er door heen, dat lijkt me dus niet nodig tenzij het echt moeilijke eters blijken te zijn.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:24

Ik ben zoiezo van mening dat mensen katten veel te veel voeren.
Nou heb ik een buitenkat die dag en nacht in de zomer buiten is en alleen in de winter binnen zit.
Die krijgt 1 keer per dag een bakkie voer.
Soms ook 2 dagen niet...Muizen en mollen zat buiten. :D
En dan nog een hangbuik hebben haha!

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:24

Bedankt voor de snelle reacties al meteen! :D
Ik had even berekend snel met mijn moeder, als het goed is doen we met een 2kg zak ongeveer een maand. Dus dan val €20,- wel weer mee (voor ons dan, kan natuurlijk niet in andermans portmonnee kijken)

Blikvoer wist ik inderdaad al dat dit meestal niet echt een toevoegende waarde heeft aan goede voeding, en het gaat ook zeker niet de brokjes vervangen. Maar dat is dus ook meer voor de lekker, dat het veel vocht is maakt imo niet zoveel uit, dat moeten katten ook binnen krijgen. Ik vind het meer belangrijk dat er niks schadelijks in zit...

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 13:26

MiniBoots schreef:
Ik ben zoiezo van mening dat mensen katten veel te veel voeren.
Nou heb ik een buitenkat die dag en nacht in de zomer buiten is en alleen in de winter binnen zit.
Die krijgt 1 keer per dag een bakkie voer.
Soms ook 2 dagen niet...Muizen en mollen zat buiten. :D
En dan nog een hangbuik hebben haha!

Ja het worden binnenkatten (woon aan een héle drukke weg en wil geen risico's lopen). Dus kunnen ze niks zelf vangen. Alhoewel mijn moeder haar kat vroeger 1 keer per week een hart gaf....
Dus we kunnen evt het blikvoer nog vervangen voor 1 keer per week een vers stukje echt vlees...

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:32

Mijn katten zijn ook buiten katten, krijgen onbeperkt voer maar blijven slank en in de winter komen ze ook alleen in de bijkeuken en buiten met onbeperkt voer, verder kunnen ze wel genoeg schuilen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:57

Ik zou dan nog liever verse vlees geven dan het blikvoer. Al heb ik het vers vlees eens bij mijn katten geprobeerd maar dat was geen succes, na 5 dagen alleen maar vers vlees voorgeschoteld te hebben gekregen wilden ze er nog niets van weten, toen moest ik van de dierenarts toch maar weer brokjes geven want anders aten ze te lang niets.

Mijn katten zijn overigens binnenkat die nu RC Indoor krijgen. Ze krijgen 1 x per dag hun portie en als ze het binnen een no-time op hebben is dat hun probleem, volgende dag krijgen ze weer nieuw.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:01

Hier krijgen ze zo nu en dan voor de lekker ook wat natvoer.

Sheba en wiskas zijn bij hen favoriet.

Ze vinden het zo lekker..
Koolvis en kipfilet even bakken is ook gezond en lekker voor katten. Maar hier hebben ze liever uit blik :+

Verder voer ik steeds een andere variant van RC. Het lijkt idd prijzig, maar ze hebben een supervacht (raskatten) en de ontlasting stinkt idd stukken minder. En de gezondheid is duidelijk beter

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:09

Ik voer ook zo :j RC Maine Coon als hoofdvoer (staat er de hele dag)
en s'ochtends en s'svonds wat natvoer voor het lekker.

Overigens blieft hij dan alleen natvoer van Whiskas die zakjes in gelei of saus
en dan het liefst kip/gevolgeltje...vis lust ie weer niet, verwend beest :P
Tussendoor krijgt hij nog wat snoepjes van gimpet, docas of whiskas, kip/kaas is dan favoriet!

Ik koop trouwens mijn RC altijd per 10 kilo zakken, meestal met kortingsbon bij de Jumper of Zooplus,dit scheelt echt enorm veel geld!
Ik was laatst € 56,- kwijt voor een zak van 10 kilo, dus als je dat per dag omrekend is het helemaal niet duur :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:23

Ik gebruik al 18 jaar Hills' (Science Plan) en mijn kat is er dus behoorlijk oud mee geworden (vorige week 19. Voor 2 katten zou ik online gaan kijken voor goedkope grote zakken als ze wat groter zijn, of je nou bij
RC blijft of iets anders kiest. Ik bestelde, toen ik nog 2 katten had, bij vooruwdieren.nl. Die hebben vaak acties waarbij je geen verzendkosten hoeft te betalen. Of dat nu al de moeite is weet is niet, zou je uit moeten rekenen. Jumper kan ook vaak meedoen wat de prijzen betreft.
Whiskas schijnt vrij zout te zijn. Ik geef als bijvoer Gourmet, maar het is ook maar net wat de katten lekker vinden. En niet ieder bedrijf heeft voer voor kittens.
Veel plezier met de 2 kleintjes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:28

www.zooplus.nl heeft ook leuke aanbiedingen als je grote zakken koopt.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:34

Naar mijn idee zijn alle brokken en zacht voer slecht, ook voor katten. Dus mijn advies? Vers voeren, uiteindelijk ook goedkoper.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:39

Denk dat je een mooi lijstje hebt hoor. Wishkas en ander goedkoper voer is bagger..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:01

Ik zou brokken en zachtvoer niet mengen hoor... Wij geven het apart aan de kitten :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:05

Marloes__ schreef:
Naar mijn idee zijn alle brokken en zacht voer slecht, ook voor katten. Dus mijn advies? Vers voeren, uiteindelijk ook goedkoper.

Hoezo is dat goedkoper?
Mijn bevinding is dat gewoon brok voeren het aller goedkoopst is.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:09

Brainless schreef:
Marloes__ schreef:

Hoezo is dat goedkoper?
Mijn bevinding is dat gewoon brok voeren het aller goedkoopst is.

Goedkoop, maar ook slecht. KVV is in verhouding goedkoper. Uitgerekend eten de honden hier (15 & 25 kilo) voor nog geen 2 euro per dag. Zelf samenstellen is nog goedkoper als je het met grote voorraden in kan slaan.

Daarbij, hier zijn de allergieën als sneeuw voor de zon verdwenen, dus ook mijn dierenartskosten zijn een stuk verminderd ;).

Daarbij, ik wil gewoon voeren wat goed is voor mijn hond, en in mijn ogen is dat vers, wat dat kost is een tweede.

anuschkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:10

Ja het voeren van brok zelf zal misschien het aller goedkoopst zijn, maar indirecte kosten die je er aan hebt niet... (hoeveelheid kattengrid, dierenartskosten, etc.) Als je het aller, allerbeste voor je kat wil moet je inderdaad gaan vers voeren. Dit is goedkoop in "aanschaf" en goedkoop in onderhoud om dat je met je kat gemiddeld veel minder bij de dierenarts zal zitten. Daarbij doe ik gemiddeld 1 tot 2 maanden met een zak kattengrid, aangezien de ontlasting (en de geur!!) ook sterk gereduceerd wordt! Kijk maar eens op http://www.voernatuurlijk.nl uiteindelijk is het ook nog veeeeel leuker voor jou en je katten!

(en als het om de beestenboel gaat staat "het goedkoopste" ver achter "het beste" wat mij betreft, maar dat is misschien persoonlijk...)
Laatst bijgewerkt door anuschkaatje op 20-07-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:12

Zelf geef ik onze kittens ook royal canin kitten voer, hier ben ik erg over te spreken.
Voor het lekker krijgen ze ongeveer om de dag samen 1 zakje nat voer van de duurdere merken waaronder ook royal canin.
Dit krijgen ze overigens niet door de brokken geprakt maar gewoon apart.

We hebben er speciaal voor gekozen om de katten niet een vast moment nat voer te geven omdat ze er dan om gaan bedelen. Het moet een traktatie zijn als wij die willen geven en hebben geen zin in bedelpoezen. Het werkt overigens perfect. Ze zeuren nooit om eten, tenzij ze horen dat je de bakjes pakt enz. dan komen ze kijken en komen er 2 mauwtjes af. Ideaal!

Verder geven we dus niet alleen royal canin nat voer om te voorkomen dat ze erg kieskeurig worden.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 20-07-11 15:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Maartenn

Wij geven onze Noorse Boskatten ook vers vlees.
Sinds we dat doen hebben ze een veel betere vacht.
Er staat nog wel een bakje brokjes, maar daar eten ze niet zo heel veel uit.

Brainless

@Marloes
Ok, je geeft wel toe dat het een stuk duurder is.
Ik heb 3 katten die 2 weken doen met een zak zoals TomPoes (3 euro).
En ja, ze zijn al een stukje ouder en helemaal gezond. 1 kat van 17, 1 van 15 en 1 onbekend (12+).
Mijn 2 andere katten zijn er 18 en bijna 19 mee geworden.

Mijn 3 honden eten voor 5 euro per week gezamenlijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:14

Royal Canin is premiumvoer das goed niks mis mee.
Katten kunnen leven van enkel droog voer wil je toch nat voeren, voer dan ook premium voer want blikjes in de supermarkt bevat iets van 5% vlees en de rest is zoo

Goed voer kun je bestellen bij http://www.zooplus.nl veel keuze zo is er ook premiumvoer dat goedkoop is

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:15

Brainless schreef:
Ok, je geeft wel toe dat het een stuk duurder is.
Ik heb 3 katten die 2 weken doen met een zak zoals TomPoes (3 euro).
En ja, ze zijn al een stukje ouder en helemaal gezond. 1 kat van 17, 1 van 15 en 1 onbekend (12+).
Mijn 2 andere katten zijn er 18 en bijna 19 mee geworden.

Mijn 3 honden eten voor 5 euro per week gezamenlijk.

Ik heb geen ervaring met kattenvoer. Maar zoals ik al zei, naar mijn mening is brok slecht. Zeker goedkoop voer, dat bevat relatief geen tot heel weinig vlees, terwijl een kat ook een carnivoor is ;).