Vraagje voor echte kattenkenners, een nieuwe kat introducere

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Vraagje voor echte kattenkenners, een nieuwe kat introducere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 18:44

Hallo,

ik heb een scheet van een kat een paar jaar geleden uit het asiel gehaald. Meet Soraja:
http://usera.imagecave.com/Neveah/IMG00 ... 3-1720.jpg
http://usera.imagecave.com/Neveah/rando ... 9-2344.jpg

Het probleem is echter: Zodra ik ook maar iets langer als 2 nachten weg ben wordt ze ziek. Ze is zo enorm gehecht aan me dat ik me gewoon schuldig voel als ik een weekendje weg ga, of als ik veel moet werken. Als ik dan terug kom dan is het huis werkelijk te klein, madame wilt niet op schoot zitten, maar loopt wel constant te mauwen, wilt spelen en knuffelen. Ze is dus op mij gericht op een manier dat meestal alleen honden zijn.

Op vakantie gaan doe ik dus niet meer, de vorige keer dat ik een week weg was was ze een kilo afgevallen, heeft het grootste deel van de week niet gegeten en heeft constant overgegeven. Niemand dus die haar nog in huis wil nemen.

Het enige alternatief is haar thuis houden. Hier is ze meer relaxed, maar ook hier merk ik dat, ondanks de tijd en alle ritueeltjes die ik dagelijks in haar steek, ze toch wat eenzaam is. Ik wil dus een maatje voor Soraja erbij. Een vriendelijk, rustige, meegaande kat.

Maar dan:
Soraja is JALOERS! Het grootste deel van de katten tolereert ze niet in mijn buurt. Zolang ze alleen is met die katten gaat het wel, dan kan ze zelfs heel vriendelijk zijn, maar ben ik in de buurt dan is echt de woonwijk te klein.

Met 2 uitzonderingen: Namelijk een zwerfkater die op een dag binnen is komen wandelen (die ik naar het asiel heb gebracht omdat ik bang was dat Soraja weg zou lopen als ik die kat zou houden) en deze kitten: http://www.youtube.com/watch?v=zAbVCdoZkZU
(Let vooral niet op mijn gelul :p Ik maak ook ergens een opmerking van dat ik stink, maar was net bezig geweest met de frituurpan legen, iets dat niet feilloos ging :p) Zet het geluid gewoon maar uit, haha.

Goed, dit fimpje gaf me hoop, dat op een dag ik toch een maatje voor Soraja kon vinden. Tot de volgende dag ze in gevecht raakte met een buurkater (Dominant groot geval dat haar territorium probeerde op te eisen) De kater hing op een gegeven moment vast in Soraja die zich nog maar met moeite los wist te rukken. Ze is dagenlang futloos geweest, werd bijna een DA geval.

De moed zonk me weer in de schoenen....

Een patroon kan ik bij Soraja niet vinden. De zwerfkater was ze wel ok mee, de kater van de buren echt niet.
De kitten in de video is ze ook wel ok mee, maar eerder hadden we net zo'n kitten hier rondlopen, zelfde kleuren, ook vrouwtje, maar die werd bijna het dak af gebeukt.

Toch toch toch wil ik een maatje voor mijn jaloerse dame zodat ik met een gerust hart eens een weekendje weg kan en dat ik me niet schuldig hoef te voelen als ik in het weekend naar m'n paard ga. Maar hoe ga ik dat in vredesnaam bewerkstelligen? Hoe kom ik te weten wat een goed maatje is voor Soraja?

Ik heb er al over gedacht om een kitten van 4 tot 6 weken te nemen die verstoten is (maar is dat beessie dan niet ziek?) of waarvan de moeder is overleden (aangezien ik binnenkort 2 weken vakantie heb) in de hoop dat ik op Sorajas moedergevoelens in kan spelen, maar wat nou als het kitten nogal dominant word? Dat pikt Soraja natuurlijk niet...

De ideale kat voor Soraja zou zijn:
Uiteraard een kat die aanhankelijk is naar andere katten.
Onderdanig is.
Niet al te schootkatterig is (omdat Soraja dan jaloers wordt).

En tsja.. Dat is het.
Maar hoe ga ik dit nou bewerkstelligen?

Help me please!!!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 18:55

Ik heb geen idee of het een optie is, en al helemaal niet of er asielen zijn die dit doen, maar kan je niet samen met Soraja naar een asiel gaan en zo verschillende katten uitproberen?

Mijn eigen kat is niet zo aanhankelijk naar mij zoals jouw Soraja, maar hij kan ook geen andere katten luchten. Niet uit dominantie, maar gewoon omdat hij niet weet wat hij er mee aan moet vangen (is een flessenkitten)
We hebben nu net een nieuw kitten in huis gehaald en hij blaast en wauwelt heel de boel bij elkaar, maar uiteindelijk komt dat wel goed :j Het vorige huisgenootje was een ware terrorist en dat is uiteindelijk ook goedgekomen. Er ging wel veel tijd overheen. Maar als je ze tijd en ruimte geeft, komt het doorgaans wel goed.

Xyris

Re: Vraagje voor echte kattenkenners, een nieuwe kat introducere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 20:02

Bedankt voor je berichtje, ik heb inderdaad van dat princiepe gehoord maar ik ben bang dat het niet gaat werken, ik denk dat ze teveel afgeleid wordt door haar omgeving. Daarbij, als ik in de buurt ben kan ze alsnog uit frustratie lelijk gaan doen (doet ze ook standaard bij een da zodra ze een kat hoort of ziet) en loop ik weg dan raakt ze in paniek... Ja.. Een kat met psychische problemen :S ofzo..

Mijn grootste angst is dat Soraja wegloopt. Ik kan haar goed onder controle houden, zodra ze ondeugend is kan ze luisteren zoals een hond dat doet. Maar ik ben echt als de dood dat ze de benen neemt :(.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:25

De ideale kat (als ik het zo lees) is deze kat. In het asiel echt geen kroelkont maar ze zal niemand wat aan doen. Wil wel voorzichtig (als het heel rustig is) komen voor aandacht maar weet niet precies hoe het moet. Dus ze zoekt aandacht, geeft kopjes maar als je aait durft ze te tikken maar haar pootje (ook weer zachtjes). Ben zelf helemaal weg van haar maar ik zit vol thuis qua dieren.
Overigens: naar andere katten toe kan je geen betere hebben. Ze is lief, zorgzaam en geeft andere katten kopjes. Heerlijke poes in het asiel (en dat al 15 maanden lang) http://www.dierenasiels.com/specskat.cfm?id=217944 het verhaal is rommelig, is verkeerd aangepast en door drukte nog niet goed recht gezet.

Dus mocht je twijfelen en geen idee wat de afstand is dan is ze msischien wel een mogelijkheid.

Een kitten van 4 á 5 weken NOOIT doen. Want als je kat niet de opvoeding gaat geven die jij hoopt dat ze geeft heb je een grote kans een kitten te krijgen dat gedragsproblemen krijgt (te hard bijten, slaan o.i.d.) of dat als jij niet thuis bent het huis zelf wel gaat verkennen door in de gordijnen te hangen bijv.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:42

Thanks voor je berichtje, ik zal er even over nadenken. Ik moet namelijk een backup vinden, en die vind je ook niet zo makkelijk voor een oudere kat, maar ik houd het zeker in gedachten.

Wat betreft een kitten, de eerste 2 weken ben ik sowieso thuis, anders had ik het zeker niet gedaan, dus vandaar.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:45

snap je maar een kitten moet je zeker voo r10 á 12 weken niet in huis nemen. En in 2 weken kan het opgevoed zijn maar kan ook goed van niet. en stel dat het kitten graag in gordijnen klimt en overdag en 's nachts kan ze dat dan leer je dat niet makkelijk af. Vandaar mijn reactie op een kitten dat een kitten niet heel makkelijk is misschien.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 21:57

Ik begrijp het, thanks, is inderdaad ook iets dat ik mee zal nemen in mijn keuze. Maar dan nog dit, misschien dat jij daar het antwoord op weet: Is een volwassen kat niet wat overweldigend voor mijn kat? Die toch al zo.... ja.. Soraja-achtig is?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:47

Wat wij altijd doen als er een nieuwe kat in huis komt, is de nieuwe kat een paar dagen in de bench. Zo kan de oude kat wennen zonder te vechten. Geeft ook rust voor de nieuwe kat, omdat deze dan niet steeds achterna gezeten wordt. Ze kunnen door het gaas heen snuffelen, maar zonder gevaar. Misschien is dat wat?