Voeding ratten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JuliaMaria

Voeding ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-11 13:16

We hebben nu sinds een half jaar twee ratten (vrouwtjes). Hartstikke leuk; ze zijn lekker tam, zindelijk, nieuwsgierig en maken een hele gezonde opgewekte indruk.

Alleen beginnen ze wel een beetje dikkig te worden. Bij ratten vind ik het toch vrij moeilijk te zien wanneer ze te dik zijn, maar als deze rechtop gaan staan zit er wel duidelijk een buik zeg maar. Zelf doen ze me soms een beetje aan van die dikke mollen denken. :o

We geven ze nieuw voer zodra het bakje bijna leeg is: dat is eigenlijk dagelijks. Het bakje is dan nog niet helemaal leeg, want onderin zitten nog allerlei granen die ze niet op eten (kan natuurlijk ook komen doordat wij te snel bijvoeren?). En ze krijgen van mij regelmatig een klein stukje kaas, ham, een rattensnoepje, fruit.. Met regelmatig bedoel ik iedere twee dagen/soms iets vaker.

En wat betreft beweging: ze hebben natuurlijk een kooi waar voldoende in geklauterd kan worden ('s nachts doen ze dat ook ruimschoots, overdag liggen ze vooral opgestapeld in de hangmat) en ze stoeien vrij veel. En we laten ze bijna dagelijks een uur/half uur op de bank rondlopen, dan zijn ze heel actief en wordt er veel rond gerend.

Dus rattenkenners: zeg het maar, hoe moet het wel? :)
Ik heb al even op google gekeken maar daar staat het niet echt duidelijk beschreven.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:24

Ik geef mijn 4 meiden, 2 grote handen van het voer en daar doen ze 2a3 dagen mee.
Daarbij krijgen ze fruithapjes,vers fruit,soms kattenvoer, en voorheen kregen ze pap.
Mijn dames zitten hiermee netjes rond de 300 gr.

Denk als je de jouwe wil laten afvallen zou ik het alleen op verse groente houden en met hun voer.
Ik dacht dat het per rat +_ 25 gr per dag was(maar weet niet helemaal zeker meer).

ps; ze mogen trouwens geen ham eten (varkensvlees,rundvlees) dit kunnen ze niet verteren.
Ze mogen wel kip hebben.

voor meer info kan je ook op

www.ratjes.nl kijken ,er zit ook een forum aangekoppeld erg leuk,gezellig, en een hoop info.
of www.ratten.nl

_nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 14:05

volgens mij is de aanbevolen hoeveelheid rond de 20gr, maar meestal staat ook op de verpakking een hoeveelheid. Als het echt zaadjes zijn die overblijven(niet de losse velletjes van de zaadjes) dan mag je het eten nog wel wat langer laten staan, nu eten ze dus alleen het lekker en laten het minder lekkere liggen( missen dus ook eventueel aantal voedingsstoffen). Je kan ook overgaan op voer wat bestaat uit allemaal dezelfde brokjes.

Ik heb zelf op het moment 3 ratten, heb het nog leuker want 1 is te dik, 1 is redelijk en 1 is aan het afvallen. Ik probeer ook op de extraatjes te letten die ik geef, vooral groente. Kaas en rattensnoepjes zijn vaak dikmakers en ham is inderdaad niet aan te bevelen.

JuliaMaria

Re: Voeding ratten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 16:22

Oke de ham is geschrapt, bedankt daar hadden we geen idee van.

Shantal: Bedoel je dat je ratten 300 gram per stuk wegen?

Ze hebben nu een klein beetje sla gekregen en dan voer zodra het bakje leeg is (die hebben ze nu leeggegeten; kwam dus echt door ons). :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:25

Ik heb alleen een tip wat betreft het voer wat ze niet helemaal opeten. Ik had precies hetzelfde en ben toen overstapt op ander voer. Daar zitten allemaal dezelfde brokjes in. Dit is beter omdat alle voedingsstoffen dan in dat ene brokje zitten. Dan laten ze ook niets liggen.

Mag ik vragen wat voor voer je nu hebt?
:)

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:14

Ja klopt 300 gram per rat.

Ik had ook dat ze voorheen een hoop lieten liggen, ik heb nu eindelijk sinds vorige week voer gevonden die ze helemaal op eten;dus hoef niks meer weg te gooien.
Het merk is beaphar en het soort is care +

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:41

shantal schreef:

Ik had ook dat ze voorheen een hoop lieten liggen, ik heb nu eindelijk sinds vorige week voer gevonden die ze helemaal op eten;dus hoef niks meer weg te gooien.

zijn dat die blauwe zakken? :)
van rond de 10 euro?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 19:03

Ik heb mijn dikste rat eens gewogen en kwam uit op amper 200 gram, even nieuw weegschaaltje zoeken dus want daar geloof ik helemaal niets van. :p

Voer zal ik zsm even kijken. :)

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:06

Ik ben wel benieuwd hoe zwaar hij weegt. Ik heb ook een mega dikke, zal vanavond eens wegen.

shantal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:03

Elamor schreef:
shantal schreef:

zijn dat die blauwe zakken? :)
van rond de 10 euro?

Ja klopt.

Maar ik las daarstraks trouwens dat het voor zogende en zieke ratten is :( en dat ze er snel dik van kunnen worden.
Nu kan het hier niet al te veel kwaad,want dik zijn ze totaal niet.

Denk dat ik dan over ga op het welness voer (bij zooplus dacht ik verkrijgbaar),
Of Teurlings 105 (voor dwergkonijnen) deze is alleen vegatarisch.

JuliaMaria schreef:
Ik heb mijn dikste rat eens gewogen en kwam uit op amper 200 gram, even nieuw weegschaaltje zoeken dus want daar geloof ik helemaal niets van. :p

Hoe oud zijn jou meiden dan?
En je heb ook sneller aanleg hebben om dikker te worden en de ander juist niet(net als bij mensen)

Zo heb ik hier 1 dame zitten die lijkt ook veel dikker dan dat ze is.
Ze woog deze maand 302,maar als je der ziet denk je dat ze meer naar de 350 toe zou moeten gaan.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-11 12:16

Ze zijn nu ongeveer 8/9 maanden (weet niet exact meer wanneer ze bij ons kwamen). Dat lijkt me wel aardig volwassen toch? :)

Voer moet ik nog steeds even kijken (ben nog niet bij ze geweest).

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:22

Ik zou niet op dwergkonijnenvoer overstappen omdat daar graspallets in zitten waar ratten niets mee kunnen. Daarnaast zul je dus ook dierlijke eiwitten bij moeten voeren. En die hebben ze zeker nodig, maar beperkt. Wanneer je dit zelf bij gaat voeren zul je over het algemeen overdoseren.

Het is een goede tip om over te stappen naar korrels om zo te voorkomen dat ze pitsen / kieskeurig zijn. De meeste ratten eten daar ook minder van omdat ze het eigenlijk wat saaier voer vinden. Maar het is wel net zo gezond! Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen.