Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
arabella2000 schreef:ik heb valkparkieten. Deze bijten dan wel niet zo hard, maar als ze bijten zorg ik gelijk dat ze weg moeten van de plaats waar ze zitten. Dus als ze op mijn schouder zitten, dan jaag ik ze van mijn schouder af.
Kroel je je bergparkiet wel eens? Misschien vind hij dat jij hem moet kroelen...
Wilawander schreef:Dat gebeurt vaak als ze geen vogel als maatje hebben. Ik raad je aan er een tweede bij te nemen. Een vogel hoort niet alleen en is een groespdier.
Cayenne schreef:Dat er zoveel vogels zijn wil niet zeggen dat dit ook goed is.
Na verloop van tijd gaan ze vaak gedragsstoornissen en problemen ontwikkelen.
Wanneer jij niet thuis bent is hij dus gewoon alleen. Dat is heel sneu voor een vogel, want het zijn groepsdieren en ze kunnen heel erg vereenzamen.
En dat twee vogels samen niet tam kunnen worden is onzin. Er zijn mensen met hele volieres vol vogels die ook allemaal tam zijn. Het gaat om de tijd en het geduld dat je eraan besteed
Tulandro schreef:Als één van mijn dwergpapegaaien bijt, zorg ik dat ik met een stemgeluid laat horen dat hij fout bezig is. Dan loop ik bij hem weg, afhankelijk van de situatie. Mijn dwergpapegaaien willen namelijk het liefste hele dagen op mij zitten, dus ik straf het af door ze alleen te laten.
yeye schreef:Wilawander schreef:Dat gebeurt vaak als ze geen vogel als maatje hebben. Ik raad je aan er een tweede bij te nemen. Een vogel hoort niet alleen en is een groespdier.
Er zijn toch zoveel vogels die alleen zitten? Hij is opgegroeid zonder soortgenootjes en heeft dit gedrag nooit gehad tot hij bij mij kwam.
Een 2de vogel is nu geen goed idee aangezien ik daar geen ruimte voor heb (grotere kooi,...) en aangezien ik een handtamme parkiet wil en geen wilde vogel. Zodra ik alleen woon met mijn vriend en deze parkiet is handtam dan komt er een handtam vriendje voor hem.
Tulandro schreef:Mijn beide dwergpapegaaien zijn ook handopfok, maar dan gedeeltelijk. De fokker is begonnen met handopfok terwijl ze ook nog bij de ouders zaten en heeft dat langzaam uitgebreid.
Maar als ik zie hoe de dwergpapegaaien met elkaar omgaan, kan ik het me niet voorstellen dat er één in zijn eentje gelukkig zou kunnen zijn.. die beesten zijn nog zoveel socialer dan paarden..