Ik heb jullie advies/tips nodig...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikki__

Ik heb jullie advies/tips nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 16:48

Hallo,

Ik zal jullie even voorstellen

Afbeelding
dit is Sanne :D

Afbeelding
Ze kan ook nog normaal doen, gelukkig :D

Zoals jullie waarshijnlijk al hebben gezien, is Sanne een labrador. Sanne komt uit het asiel, en heeft dus geen stamboom. Ze is nu ongeveer 10 jaar oud. Is een geschatte leeftijd, want ook dat was (natuurlijk) niet bekend toen we haar gingen halen.
Inmiddels is Sanne alweer een jaar of 5 bij ons.
Sanne is een beetje een zorgenkindje. Toen ze net bij ons kwam kreupelde ze op haar voorhand. Dit na laten kijken, en er bleek teveel ruimte tussen haar schoudergewricht te zitten. Spieren zouden deze ruimte moeten kunnen overbruggen, wat ze prima doen.
Sinds nu 2 jaar ongeveer staat Sanne op pijnstilling, waarvan nu een jaar dagelijk 100 mg Caprofen.

Sanne heeft namelijk vorig jaar haar knieband afscheurd bij haar linker achterpoot. Bij de foto's was al snel te zien dat ze een behoorlijke hoeveelheid artrose heeft zitten en ze daarbij ook een hernia in haar rug heeft.
Om deze redene is ze vanaf die dag op de 100 mg pijnstiiling gegaan. Dit is tot een week of 2 eigenlijk goed gegaan. Ze liep soepel, geen opstart pijn en geen gemank.
Sinds 2 weken loopt ze echter kreupel aan haar geopereerde poot. We zijn daar toen ook voor gewaarschuwd omdat er door de operatie nog meer artrose is gevormd. Ze krijgt nu 's ochtends 100mg pijnstilling (dit was voorheen 's ochtends 50 en 's middags 50).
Ik merk alleen geen verschil. Ze loopt nog steeds erg slecht op haar linkerpoot, en dan voornamelijk bij het opstarte. Als ze eenmaal loopt is er niks aan de hand.
Ook aan de riem wordt ze steeds trager. Echter zodra je haar los klikt, kan ze wel weer vlotjes lopen.
Nu moet je je natuurlijk atlijd afvragen tot hoevere je door gaat met een hond die zulke slechte gewrichten heeft, maar ze geniet nog zo van haar wandelingetje, haar kroelen en het languit op de bank liggen, dat ik nog niet het idee heb dat het voor haar tijd is om te gaan.

Nu maak ik maandag even een afspraak met de dierenarts die haar ook heeft geopereerd om te overleggen, maar ik ben benieuwd naar ervaring van bokkers.
Zou ze het bijvoorbeeld misschien beter doen op Metacam? Of zou ze naar de 150 mg pijnstilling per dag mogen?

Groetjes

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:50

Waarom heeft de DA metacam voorgeschreven en geen rymadil?? :) Roc had ook erg artrose maar kreeg rymadil

Nikki__

Re: Ik heb jullie advies/tips nodig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:06

Nee, ze heeft geen metacam, ze zit juist op Carprofen (is het zusje van rimadyl, alleen dan een andere naam, zelfde werkzame stof), maar krijg dus de indruk dat dat niet meer zo goed werkt.
Misschien dat Metacam bij haar beter werkt.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:12

Sorry had te snel gelezen. :o Jammer dat je zoveel pech hebt met je lieve schat. :(:) Ik zou overleggen met de HA, raden en gissen is ook niet echt bevorderlijk. :+

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:12

Krijgt ze al glucosamine?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 17:40

rocymax schreef:
Sorry had te snel gelezen. :o Jammer dat je zoveel pech hebt met je lieve schat. :(:) Ik zou overleggen met de HA, raden en gissen is ook niet echt bevorderlijk. :+

Haha ik denk niet dat de HA veel hulp kan bieden :P Gaan sowieso met de DA overleggen.

@Zonnebloem18; ze heeft een lange periode Gluco gekregen, daar knapte ze echter niet van op. Gluco helpt voornamelijk bij een beginnend stadia van artrose, maar zij zit helemaal vol met artrose, waardoor Gluco eigenlijk vrij weinig doet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 17:46

ik zou idd iets van glucosamine toe voegen en je kan idd metacam (of goedkope broertje Novacam) nemen. Tja, en de dosering? Er staat overal een max. dosering op voor 1x per dag bij de metacam/novacam. Echter bij mijn hond vond ik een dierwaardig bestaan beter dan een max. dosering maar dat is ieder voor zich. Als mijn hond echt pijn had dan gaf ik gerust 's ochtends voor 40 kg (woog 36 kg) en 's avonds nog eens voor 40 kg pijnstilling. Dan maar een overdosering maar geen pijn!!

Ja, ik weet dat het voor de organen niet goed is maar ik kan wel organen sparen en hond pijn laten lijden maar dat vond ik ook geen optie. Het is kiezen uit twee kwaden en heb zelf zo gekozen.

Daarnaast kreeg hij ook nog volle dosis over overdosis glucosamine.

Overdosering was hier niet aan de orde van de dag hoor. Dat kreeg hij bijv. 2 dagen als hij zich weer eens te ver had laten gaan (op latere leeftijd was het niet nodig maar toen hij 4 á 5 jaar was had hij het eens in de zoveel weken nodig om eens lekker uit zijn dak te mogen gaan. HEt was immers in zijn kop een jonge boxer en geen oude sul). Naarmate hij ouder werd kon ik beter met de medicatie overweg en hadden we uitgevonden op welke medicatie hij het beste reageerde. Toen heeft hij jaren voor 8 kg metacam of novacam gehad en daarnaast volle dosis sashas blend (http://www.sashasblend.nl) en dat ging gewoon fantastisch. Uiteindelijk zonder veel pijnen in zijn laatste levensjaren is hij met 9.5 jaar ingeslapen door hersentumor.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 18:12

Hhahaha Nikki, je hebt niet veel aan mij :D Toch wens ik je oprecht sterkte met je hond :D

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:32

Ik zou de carpropryl op gaan hogen en een glucosomine complex bij geven. als zit je volgens mij al bijna aan de max. hoeveelheid carprodyl. en anders misschien iets sterkers proberen of bijv. duivelsklauw erbij geven??
glucosamine heeft vaak ook een goede werking als het dier al langer artrose heeft hoor. misschien eens een andere glucosamine-complex geven?? wat bij de 1 helpt, kan bij de andere totaal geen verschil maken. m'n ouders hadden een golden retriever met zwaar HD (bijna geen heupkommen/norbergwaarde 0) en deze had ook zware artrose. normaal zou je zeggen, inslapen maar beestje zat nog vol energie. hij heeft toen glucosamine/chondriothine pillen gekregen van het kruidvat (alleen glucosamine geven, heeft geen zin). en daarnaast nog visoliecapsules. hier heeft hij het een paar jaar lang, super op gedaan. de laatste 1-2 jaar kreeg hij er capropril bij. eerst onderhoudsdosis en daarna de max. hoeveelheid. hij is 13 jaar geworden.
mijn herder heeft HD en artrose. hij heeft een tijd "speciale" voeding gehad voor HD/artrose honden. maakte geen verschil. hierna sasha's blend. hier deed hij het super op. nu krijgt hij glucosamine/chondriotine tabletten met visolie capsules en het gaat super. dit terwijl hij eerst pijnklachten had na lang wandelen en bij het opstaan. nu helemaal niets.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:48

Goudacupunctuur werkt erg goed bij artroseklachten. Hierbij worden kleine stukjes goud op acupunctuurpunten ingebracht en blijven levenslang zitten.
95% van de behandelde dieren, honden, katten, paarden, hebben baat bij deze behandeling.
Je kunt het laten doen bij dierenarts Schulze in Zuid Duitsland.
Veel dieren kunnen na verloop van medicatie af zelfs of in elk geval minderen. Het goud heeft een a-ceptische werking en gaat dus ontstekingsreacties tegen die bij artose horen.

We hebben het ook laten doen met onze hond.
Als je meer wilt weten geef maar een gil.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 15:52

Bedankt voor jullie reacties :j
We zijn net terug van de dierenarts die haar heeft nagekeken. Hij voelde duidelijk artrose, maar dat wiste we natuurlijk al.
Haar knie is gelukkig verder nog helemaal goed. Begon even bang te worden dat haar lichaam het materiaal aan het afstoten was, omdat ze juist met die poot kreupel loopt, maar dat was niet het geval.
De DA denkt dat er ergens iets aan het onsteken is, of wat geïriteerd is, waardoor ze nu er zoveel last van heeft. Om deze reden heeft ze nu voor 3 weken prednisolon, waarna we moeten gaan afbouwen en haar pijnstilling weer moeten opbouwen.

Zit me nu alleen te bedenken dat de pred natuurlijk geen pijnstilling is.... en of ze nu dan niet 3 weken kreupel gaat lopen omdat ze geen pijnstilling krijgt.. nog maar even bellen denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 16:40

Denk het ook, denk dat je je vooral moet afvragen of je hond nog gelukkig is of niet.
Zoals je weet heb ik bij Beau de knoop doorgehakt toen hij niet meer kon wat hij graag wilde, ook niet met pijnstilling. Ik vind dat je daarin je eigen keuze moet maken, en iedere keuze is oké, zolang het in het belang is van het dier.
Novacam is een goede optie, maar ik weet niet of dat samen gegeven mag worden met Prednison. En idd, 's ochtends doseren voor 25 kg, en dan eind van de middag geef je nog eens voor 10 kg. Dat is een overdosering, maar de lever hoeft niet heel lang meer mee, en idd, liever een pijnvrije en blije hond dan een correcte dosering en een hond met pijn.