Sinds dinsdag vang ik twee konijnen van een vriendin op, ze is op vakantie. Ze heten, ja..: Ko en Nijn.
Ko kwakkelt nogal met zijn gezondheid. Heeft een tijdje geleden een antibiotica kuur gehad voor een blaasontsteking met blaaszand. Ook had hij een oogontsteking. Hij was opgeknapt maar toen we m inlaadden om naar mijn huis mee te nemen, bleek hij toch weer een natte, rode, geirriteerde buik te hebben.
Ik heb info ingewonnen bij mijn DA en die zei dat het waarschijnlijk komt omdat hij toch weer brokjes heeft gehad en dat hij daar blijkbaar helemaal niet tegen kan. Hij vermoedt dat als hij nu weer een antibiotica kuur krijgt en noooooit meer brokjes, dat het dan veel beter gaat. Alleen nog speciaal calcium arm hooi. (van die calcium krijgt hij blaaszand, van dat blaaszand krijgt hij blaasontsteking en van die blaasontsteking wordt hij incontinent. Van die incontinentie komt zijn buik onder de urine te zitten en daar krijgt hij urinebrand van: zijn huid raakt ontstoken). En hij heeft weer ontstoken ogen, maar die zouden ook beter moeten worden met de antibiotica voor zijn urinebrand en blaasontsteking.
Anywho, Ko gaat nu dus weer aan de antibiotica en ik ben helemaal op de hoogte van de verzorging, maar daar gaat mijn vraag ook niet over. Ko heeft onder andere zo'n slechte weerstand omdat hij zo dun is. Hij mag nou noooooit meer brokjes, want hij kan dus niet tegen calcium, maar ik wil wel kijken of ik hem toch wat vetter kan mesten in de komende weken. Dan heeft hij weer wat weerstand opgebouwd.
Wat vinden jullie van pinda's of zonnebloempitjes? Ik begrijp dat in pinda's een schimmel kan zitten? Pompoenpitjes? Havermout? Zit daar ook allemaal te veel calcium in? Hazelnoten?
Olie op t hooi wordt lastig, want Nijn zit er ook bij en die is behoorlijk dik, die mag juist wel wat kwijt raken (heeft net 4 rondjes door de ren gerend, een keer eruit gesprongen - is in woonkamer want vies weer, dus is niet erg - en ligt nu voor pampus terug in de kooi
)Kootje eet nu prima (knabbelt de hele tijd hooi) en drinkt niet meer te veel. Maar ik wil dus graag iets hebben dat wat beter bijzet dan hooi. Ik snap dat ik m sowieso niet ineens een hand pinda's oid kan geven, ik zal t rustig opbouwen. Beginnen met twee en dan iedere dag eentje meer, als hij geen diarree krijgt. Maar wat moet ik m dan iedere dag eentje meer geven??
Verse groenten kan overigens niet, daar krijgt hij volgens mijn vriendin sowieso diarree van, dus dat wil ik niet eens proberen.
Ik vraag alles wat ik hier hoor ook nog even na bij de DA, maar de ervaring leert dat je meer antwoorden krijgt als je zelf met voorstellen komt!
Bedankt alvast