Natte vogels door rotweer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Natte vogels door rotweer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 20:58

Ik ben gisteren en vandaag al een paar vogels tegen het lijf gelopen die zo dusdanig doorweekt, en blijkbaar niet goed vet, waren dat ze niet meer goed konden vliegen. Een kauwtje zat heel zielig op een steen en deed verwoedde pogingen weg te komen, maar kwam niet ver, en later kwam ik ook een verzopen merel tegen die alleen nog maar op de grond hipste. Kan gebeuren, het wordt wel weer droog dacht ik, en de vogels zijn beter af in het wild dan de stress vna het vangen en opgesloten zitten dacht ik.... Echter, nu ben ik zojuist een ooievaar gepasseerd die langs de weg (paar meter er van af) in een greppel onder een bosje zat te schuilen en er zwaar verzopen uit zag. Grote kans dat ook hij dusdanig nat is dat hij niet meer kan vliegen. IK ben nu doorgereden met de gedachte; is de natuur, komt wel goed, hij heeft een mooi plekje, maar vraag mij nu af wat eigenlijk het beste is en wat jullie zouden doen? Toch nog de dierenbescherming bellen, of gewoon laten zitten? Het droge weer schijnt er vannacht aan te komen (durf het bijna niet te geloven na een hele dag regen) maar toch...

Ben benieuwd :)

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 21:58

Gewoon laten zitten. Het is niet de eerste keer dat het regent in NL en de vogels zoeken wel een schuilplekje. Ze hebben nog altijd pootjes om te lopen. Ik denk alleen wel dat ik de vogel zou verplaatsen wanneer die in een gevaarlijke omgeving zit (langs een drukke weg bijv.). Ik denk trouwens ook niet dat de dierenambulance hier voor zou komen....

zonnebloem18

Re: Natte vogels door rotweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:27

Ik geloof niet dat ik zou rijden op een natte vogel dan blijven de hele dag alleen maar rijden.
Ze zoeken wel een plekje en worden vanzelf wel droog.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:30

sneu, maar helaas niet veel aan te doen! bij mij op zolder in het hokje waar ook de geiser hangt heeft een duif een nestje gemaakt met 1 baby duif, net was ik even gaan kijken hoe het ging en toen kwam mama duif ook helemaal doorweekt even binnen kijken. maar ze ging weer doodleuk naar buiten dus zo erg zal het niet zijn dan? heb wel even voor de zekerheid een bakje water voor baby duif neergezet in het geval dat mama duif het toch niet meer red om naar boven te vliegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 23:40

Vind het zo sneu :o En ook ergens best dom dat ze zo ergens langs de weg enzo terecht komen. Uit ervaring met onderzoek gingen bij ons de vogels altijd voortijdig in de boom bij het nest zitten, nog voordat het slechte weer door ons was opgemerkt, maar goed, toen waren ze wel aan het broeden....
Mocht meneer ooievaar er morgen ochtend nog zitten, doe ik wel eventjes een belletje, maar anders niet.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 14:12

Het is inmiddels wel aardig weer nu. Zijn de vogels inmiddels verdwenen? Meestal ziet het er niet uit, maar valt het wel mee. Het ziet er zieliger uit dan t is. Je mag bellen met de dierenambu, maar ik denk dat wij een ooievaar die gezond maar nat is niet eens te pakken krijgen. Tevens geeft vangen veel stress, wat meer schade doet dan natregenen. Als je nou een zeiknat dier ziet die daardoor echt in een gevaarlijke situatie komt mag je de ambulance altijd bellen hoor! (ik weet het zeker, ik rijdt er zelf op ;-))