Zebravink vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Zebravink vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:01

Ik Heb ondanks heel wat jaren zebravinkjes houden toch een vraag erover. 11 jaar geleden is bij een verhuizing onze volière weggedaan omdat we in ons nieuwe tuintje niet genoeg plek hadden ervoor en ik er ook allergisch voor ben. Het laatste koppeltje is naar mijn schoonouders gegaan ennu na zoveel jaar is het popje (nu dus 11) en haar dochter weer terug hier omdat zij ze niet meer konden verzorgen.

Ze hebben gelukkig een royale kamervoliere dus wel redelijk wat ruimte, maar ik merk dat ik een grotere groep gewend ben. Ik heb meteen een mannetje erbij gezet zodat er een wat natuurlijkere situatie is ontstaan. De allergie lag kennelijk in de bodembedekking want met de hennep nu en snachts naar de gang gaat het goed.Het mannetje heeft vreemd genoeg het mottig uitziende hoogbejaarde popje uitgekozen als partner en is daar druk mee met nestjes bouwen ed.

De vraag is eigenlijk heel simpel, ik ga ervan uit dat het oude vrouwtje niet meer lang zal leven en ik dus 1 koppel overhoud. Maar is dat niet eenzaam, het zijn toch groepsdiertjes en ik heb ze alleen eerder gehad met 5 koppeltjes. 3 koppels is voor mijn gevoel teveel voor de ruimte en is vragen om denk ik teveel risico op allergie maar kunnen zebravinkjes met 2 koppels gehouden worden of is het verstandiger het alleen bij 1 te houden, wat voor mijn gevoel een onnatuurlijke situatie is al komt het veel voor bij kwekers.

Wilawander

Re: Zebravink vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:28

Met 2 koppels gaat prima hoor. Dat is geen probleem. Zijn leuke dieren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 15:55

Voor mijn gevoel zou het ook moeten kunnen maar als ik rondneus op internet staat overal dat het niet kan ivm najagen bij nesteldrang vandaar mijn twijfel dus. En mijn vinkenboekje ligt nog ergens boven in een doos.

Een ruimte van 140 bij 100 bij 70 cm niet te krap voor 2 koppels?Ik ben echt alleen gewend aan volières buiten :o en vind alles kleiner dan dat al klein. als onze overkapping klaar is buiten gaan ze zo goed als zeker daarheen in de zomer met een iets groter verblijf.

Ik vind ze zo leuk <3 en mijn mannetje is er ook weer van aan het genieten. Ik hoorde hem vanmorgenvroeg in de gang zeggen na een pep van het mannetje: wat nou pep? :+ en ik hoop dat het goed blijft gaan met mijn allergie. Maar anders zouden ze naar een dieren zaak zijn gegaan en 2 oude popjes is daar meteen de nek omdraaien.

Wilawander

Re: Zebravink vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:10

Dat kan wel hoor. Ik heb hier ook zowel een groep gehad als 2 koppels apart en emrkte echt geen verschil.