Voer voor mager wordende, oudere kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Voer voor mager wordende, oudere kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:55

Kat in kwestie is onze Mazzèl, frutseltje van 3-4 kilo wat we 14 jaar geleden mee hebben genomen uit Zuid-Frankrijk. Het is nooit een 'Hollandsch Welvaren' katje geweest, nu wordt ze echter toch wel echt magerder. Mijn moeder heeft haar, heel lief bedoeld, op een dieet van Whiskas gezet. Poes eet zich er klem in, maar aanzetten, ho maar. Probleem is ook dat poes een bijzonder kieskeurige eter is. Ik ben pro-vers voeren, Mazzèl haalt echter haar neus op voor gehakt, kip, het verse voer wat de hond krijgt.. Brokjes graag, en anders zo'n blikje Whiskas :9 ( -O- )

Ik ben dus op zoek naar een brok die geschikt is voor oudere katten die ook veel buiten komen. Alles is beter dan de Whiskas die ze nou krijgt. Ga straks sowieso even langs de voerhandel, kijken waar zij mee aan komen. Wilde m'n licht echter ook op Bokt even opsteken.

Reacties over hoe verschrikkelijk het is dat ze nou leeft op Whiskas zijn ongetwijfeld goed bedoelt maar niet geheel nuttig. Dat weet ik namelijk al ;) Zelfde met vers-voeren. Zou het haar graag voeren, maar ze eet het _niet_. Ze heeft zichzelf in haar jonge leventje (we vonden haar met 7 weken) in leven gehouden met het jatten van oud stokbrood en dergelijke. Ook nu moet je brood, krentebollen ( :roll: ) en crackers achter slot en grendel bewaren. Dat is namelijk véél lekkerder dan je gewone voer :j

hotchocolat

Re: Voer voor mager wordende, oudere kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:00

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:02

Ik lees even mee, onze kat is ook erg slank. Hij eet genoeg en is nu acht jaar oud, hij krijgt goede voeding maar wel licht verteerbaar omdat hij anders steeds ging overgeven. Blikjes krijgt hij niet meer, hij schrokte deze altijd zo snel weg dat een half uurtje later alles weer op de tegels lag.. Hoop dat iemand de gouden tip wat betreft voer heeft. :)

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:11

Als ik jou was zou ik de kat ook eens laten controleren door de dierenarts. Bij mij gaat gelijk een belletje rinkelen als ik lees dat ze zich klem eet en niets aan komt. Het kan heel goed de schildklier zijn. Dat zie je veel bij wat oudere katten. Als ze dan medicatie krijgen of geopereerd worden, komen ze vaak weer aan.
Als het de schildklier niet is, kan je haar ook eventueel op kittenvoer zetten. Let er alleen wel op dat je katje geen nierpatiënt is, anders is kittenvoer echt slecht.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:13

Duurder maakt op zich niet zoveel uit, ze eet zo weinig (altijd al gedaan) dat dat wel uit kan ;)

Oh ja, nog vergeten te vermelden. Poes is lichamelijk in orde. Wel is het een katje wat verschrikkelijk snel in de stress raakt, dan nog magerder wordt en zo in een vicieuze cirkel terecht komt. 2 jaar geleden ging onze hond dood, toen kwam er na een paar maanden een pup in huis. Kat is maandenlang van de kook geweest. Daarna werd de oudste kat ziek, nu blijkt pas hoe erg onze andere katten daar onder geleden hebben. Die komen nou pas weer helemaal tot rust. Maar goed, ondertussen was dat wel weer stress voor Mazzèl met als gevolg een mager poezeltje met een kaal geplukte buik :(:)

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:16

Misschien vind ze blikvoer van Smuldier of Renske lekker? Dat bevat veel meer vlees dan whiskas.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:32

Maar is er al een keer bloedonderzoek gedaan? Wij krijgen namelijk in de praktijk geregeld katten met dezelfde klachten en dat is eigenlijk altijd de schildklier. Deze katten worden dan behandeld en komen na de behandeling weer goed aan.
http://www.dierenartsonline.nl/adviesbr ... de_ka.html

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:34

Ik dacht ook aan de schildklier, dat was bij ons oudje ook het probleem. Na bloedonderzoek kwam het eruit en het is redelijk goed op te vangen met pilletjes. Verder gaven wij hem de eerste tijd hills a/d van de dierenarts. Dat is speciaal voer voor katten om aan te sterken na bijv. bevalling, operatie oid. Ze eten het graag en goed en alles zit erin. Het is wel wat duurder.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:35

Symptomen die ze daar beschrijven komen niet overeen. Ze is namelijk absoluut niet 'uitgehongerd', ze eet kleine beetjes de hele dag door. Niet hyperactief, vacht is normaal, ze braakt niet en ook geen diarree. Ze is 'slechts' mager. Veel mauwen, tja.. Het is een kletser, maar dat was ze al vanaf dat ze 7 weken is.

Waardeer het zeker dat je meedenkt :j maar zoals ze nu is denk ik niet direct aan de schildklier, omdat ze de overige (duidelijke!) symptomen niet heeft.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:43

Ik dacht dat ze "uitgehongerd" leek. Dan kan je misschien voer gaan geven voor kittens. Daar zit meer in. En anders misschien voer voor de actieve kat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:47

Hier hebben we ook een kat die alleen maar voer uit blik/zakje/whatever blieft. Onze andere kat staat wel op vers (KVV) en na lang kijken met een blik 'ik weet niet wat jij aan het doen bent, maar dat is écht geen eten >;) ' waagt ze zich nu wel aan de Makreelworst, die vind ze wel erg lekker. Al laat ze de harde stukjes bot en de stukjes orgaan liggen :') En inmiddels probeert ze ook af en toe wat hapjes van de kipworst.
Echt vers moet ze echt niet :n Gehakt, vis, kip, ze haalt haar neus er voor op..

Maar misschien kan je eens wat KVV proberen en dan de sterker ruikende smaken, die van mij eten allebei geen eend en konijn, maar kip en makreel vind de een echt heerlijk en de ander eet het nu dus ook vrij goed :j Ik voer trouwens de KVV van Tinlo

En als ik blikvoer gaf dan was het eigenlijk altijd van Cosma, daar zit ook heel veel vlees in en voor de rest alleen kookvocht en weinig toevoegingen. Is te krijgen bij zooplus en in verhouding niet zo duur.
Laatst bijgewerkt door Britt op 14-07-11 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:47

Nee allesbehalve. Ze eet per keer een paar brokjes en scharrelt dan weer verder. Kat van de overburen heeft het ook aan de schildklier gehad, die schreeuwde de godganse dag om eten en vrat bakken voer per dag leeg. Dat heeft zij helemaal niet.

Zal eens kijken naar kitten- of actieve kattenvoer :j Heb je nog merken waarvan je zegt 'die wel' of juist merken die absoluut niet geschikt zijn?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:56

Hoe 'mager' is ze nu dan? Zorgwekkend of valt dat wel mee? Desnoods zou je bijv. 2 weken die Hills a/d kunnen voeren om even wat aan te sterken/aan te komen en daarna overstappen naar een ander voer.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:00

Hill's en Eukanuba zijn goede voeren. Royal Canin hoor ik de laatste tijd mindere verhalen over (normale voer, niet het dieet voer) Er schijnen erg veel granen in te zitten en dat heeft de kat niet nodig.
Ook heb ik goede ervaringen met Almo. Dit is biologisch blikvoer en daar zit voornamelijk vlees in, een klein beetje rijst en kookvocht. Meer niet. Mijn katten vinden het heerlijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 13:18

Je voelt haar ruggegraat en ribbetjes goed, je ziet ze niet. Maar omdat het dus zo'n klein poesje is zonder reserves wil ik ook niet dat ze nog meer afvalt.

Ga zo eens kijken naar Hill's en Eukanuba :j Waar haal jij dat Almo voer?

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:05

Ik haal het bij de groothandel. Maar je kan het ook in de wat kleinere dierenwinkels. Je kan het ook bestellen bij zooplus.nl

Kan me voorstellen dat je niet wilt dat ze meer afvalt. Ik heb het omgekeerd. Mijn kat krijgt juist minder omdat hij anders te dik wordt. Maar dat komt door medicatie. (niet voor schildklier. Hij kreeg prednison voor zijn longen)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:12

Onze stalkat is ook al een oud beessie (18+) die magerder werd, maar die bleek toen een (chronische)nieraandoening te hebben nu krijgt ie Royal Canin Renal en is hij weer helemaal opgeknapt 8-)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:18

Bij een oude kat zou ik eerst bloedonderzoek doen voordat je met allerlei soorten voer aan de slag gaat.
Zover ik lees is er geen bloedonderzoek gedaan dus het kan wel sluimeren maar dat er nog geen overduidelijke symptomen zijn zegt mij vrij weinig. :)
Je kan in overleg met je dierenarts dan eens kijken wat het beste past.
Er is van Royal canin ook senior voer op de markt, en als het een enorm stresskat is en ze heeft geen nier/hart of schildklier falen kan je ook eens kijken naar Royal Canin calm :) Stressdieren komen idd niet aan en is het dus belangrijk dat je die stress wegneemt. je zou ook kunnen kijken naar een feliway verdamper voor in huis. :)
Succes ermee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 14:40

Feliway hebben we al :j Met als gevolg dat de cavia's comateus in hun kooi lagen en Mazzèl gewoon door stresste. Ze slaapt altijd in de badkamer beneden, daar hangt dat ding nou. De stress kwam voorgaande jaren ook door het overlijden van hond 1, komst van hond 2 en het ziek zijn van kat 1. Dat is nou weg, de hond is ze aan gewend (duurt 2 jaar maar dan heb je ook wat :+ ), de kat is overleden en er komen geen nieuwe katten bij.

Bloedonderzoek is al een keer gedaan :) maar daar kwam niets uit.

Heb een zakje kittenvoer van Hill's gehaald, daar zit 53% gevogelte in. De rest van het voer zit max 4% aan vlees in, gaat helemaal nergens over. Nog gekeken naar KVV en vers maar ze eet het hoe dan ook niet. Miep kieskeurig :roll:

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:46

Hopelijk lust ze het!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:49

ik heb mn moeder haar oudere buiten kat onder mn hoeden genomen een dik half jaar geleden omdat het slecht ging met hem. hij heeft een bak vol met senior brokjes, staat altijd vol voor hem en hij woont nu dus bij mij binnen. heeft slechte tandjes, maar de senior brok is iets milder dan de gewone en hij krijgt in de ochend een bakje met natvoer. nu slaapt hij een hele dag, is mooi dik en glanst als een gek. dus dat werkte voor mijn kater. (snip/snip kater)

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:15

Ik voer mijn katten carocat, dat is een premium kattenvoer zonder kunstmatige toevoegingen. Om ze savonds binnen te hebben en eventueel te houden als ik dat wil, krijgen ze samen, dus beiden de helft van zo'n whiskas maaltijdzakje. Maar dat is meer voor het lekkere, dan voeding.

Ik ga overigens wel met de anderen mee om toch een keer een bloedje te laten trekken voor onderzoek. Bij een oudere kat kan meer mis zijn dan een schildklier namelijk, te denken aan nierfalen etc. Gewoon eens doen, zo veel kost dat echt niet!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:25

Wanneer is het laatste bloedonderzoek gedaan? :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:35

Dat is twee jaar geleden gebeurd, toen was ze namelijk ook mager(der). Bleek kerngezond te zijn, alleen at ze toen simpelweg te weinig door de stress. Zal als ze binnenkort geënt moeten worden bloed laten trekken.

Ze krijgen overigens nou als gewoon voer Carocat :j daarnaast kreeg ze dus Whiskas 's avonds bijgevoerd.

De kittenbrokjes (een half handje per dag ivm de eiwitten) vindt ze verschrikkelijk lekker. Dus nou is het weer oorlog daarom, niemand mag bij het voerbakje komen want er zouden eens kittenbrokjes in kunnen liggen :roll:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:52

Meestal als katten op oudere leeftijd ouder worden, komt het door een medische oorzaak.
Mager worden hoort in principe niet bij ouder worden.
Schildklier, nieren, suiker, daar kan ze allemaal last van hebben.