vacht chinchilla blijft vet ondanks dagelijks zandbad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuperSmurf

vacht chinchilla blijft vet ondanks dagelijks zandbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 07:48

1 van mijn chins blijft een vette vacht houden.. We hebben ze nu over gezet op ander voer ( mix ipv pallets ) omdat 1 van de chins wat mager werd, maar de andere blijft dus een vette vacht houden. Normaal hebbenw e het zandbad standaard in het hok staan, maar omdat dit zand snel vies werd doen we dat niet meer. ( voorheen hadden we grof zand, nu het echte speciale chinchilla zand ) maar ze krijgen gewoon dagelijks hun zandbad. Iemand enig idee wat ik verder nog proberen kan??

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:33

Chins hebben de hele dag door badzand nodig, anders wordt idd de vacht vies en vettig. Ik had het badzand in een soort vissenkom zitten, zo kwam er minder snel viezigheid in en dan 1 x per dag met een zeef even het zand zeven en schoon!! *\o/* Die van mij zijn 13 en 15 geworden, leuke beestjes, maar de stof.... O, ze kregen bij mij het naar mijn mening beste voer voor chins ( en konijnen enz. ) supreme science selectiv.... Echt geweldig voer. Hooi erbij, iedere dag een klein stukje fruit of een toastje en ze zijn helemaal gelukkig. O ja, en een kalkblok natuurlijk :j

SuperSmurf

Re: vacht chinchilla blijft vet ondanks dagelijks zandbad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:51

Ik had ze dus de hele dag door hun zandbad, altijd gehad ook eigenlijk. Hebben al jaren chins en dit probleem nog nooit gehad. Maar omdat deze er blijkbaar wel slecht op reageren heb ik m nu dus niet de hele dag erin ( ze piesen erin, dan gaat t 'klonteren' en krijgen ze dat in hun vacht ) Heb nu ander zand besteld, grover. Hoop dat dat werkt..

en joh, in ons huis liggen af en toe echt plukken stof. Denk je. Als je goed kijkt zie je dat t plukken vacht zijn :')