Mini zebravink probeert te overleven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Mini zebravink probeert te overleven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:59

en ik ga hem daar mee helpen ;)

Vanmiddag kwam ik bij een dierenwinkel, waar ik normaal al geen dieren/vissen koop omdat ze gewoon barslecht zijn voor hun dieren. Maar aangezien ze de enige zijn die Havens verkopen moeten we er afentoe even heen. Vanmiddag dus weer, en ik dacht; Even kijken hoe het vandaag is.

Bij de vogels zag ik een hok vol zebravinken, allemaal jong spul. Ik vroeg of ze al wel zelf aten, en natuurlijk aten ze zelf, ze gaan heus niet zeggen dat het niet zo is!
3 jongen vielen extra op, snaveltjes nog helemaal pikzwart, veertjes waren nog niet volgroeid en ze hadden het duidelijk steenkoud.

Ik kon het niet aanzien, en heb de drie ukkie's gekocht. (flinke prijs ook nog...)

Alle3 hadden ze nog bij hun Mama moeten zitten, maar 1tje heeft het wel erg zwaar zo zonder mama.
Hij kan nog helemaal niks, hij ligt maar een beetje zielig op de bodem daarom heb ik vandaag persoonlijk een nestje voor hem gemaakt! :D Niet zo mooi als zijn mama en papa kunnen, maar het voldoet ;)

Zeg nou zelf; Had je dit mopje kunnen laten zitten als je weet dat hij het zonder hulp niet red?

Afbeelding

Afbeelding

In haar nestje;

Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie van haar? Is ze niet knap :D

_biondaa

Re: Mini zebravink probeert te overleven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 02:55

Aahw wat leuk van je gedaan! :D

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 03:00

Echt niet <3 ik hoop dat hij het overleeft! Wat een scheetje, en goed van je dat je hem daar hebt weggehaald en een kans geeft :D

Ik heb ooit eens een baby musje gevonden, maar die was gewond en heeft het niet overleefd :n altijd triest zoiets.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 03:11

Ik vind het heel lovenswaardig dat je de diertjes mee hebt genomen en een goed thuis gaat bieden (ik ga er tenminste wel vanuit dat je die ervaring hebt om dat te kunnen doen dus hahah). Het enige jammere hieraan blijft dan toch elke keer weer dat dit soort praktijken hiermee ook 'in leven' worden gehouden, want wat die winkel betreft komt er heus wel weer iemand die zo'n jonkies zielig vindt en ze dus weer (voor teveel geld zeg je zelf) koopt... Hebben zij weer verdiend omdat jij een goed hart hebt. Natuurlijk wil je die kleintjes niet laten verpieteren (ik had hetzelfde gedaan hoor!) maar het is zo verdomd dubbel dat je deze waardeloze praktijken er tegelijkertijd ook mee voedt. Theoretisch gezien zouden we allemaal moeten stoppen met de klein zielige dieren van de dierenwinkels kopen, zodat alleen nog goeie dieren worden verkocht en de boel niet uitgebuit wordt natuurlijk, maar ja, dat laat je niet over het lijk van deze dotjes gebeuren natuurlijk (of welk van die hulpeloze dieren in winkels dan ook..) Ik zal voor je meeduimen dat ze het gaan redden! Het is inderdaad een dotje!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 03:21

Jana_en_Ik schreef:
Ik vind het heel lovenswaardig dat je de diertjes mee hebt genomen en een goed thuis gaat bieden (ik ga er tenminste wel vanuit dat je die ervaring hebt om dat te kunnen doen dus hahah). Het enige jammere hieraan blijft dan toch elke keer weer dat dit soort praktijken hiermee ook 'in leven' worden gehouden, want wat die winkel betreft komt er heus wel weer iemand die zo'n jonkies zielig vindt en ze dus weer (voor teveel geld zeg je zelf) koopt... Hebben zij weer verdiend omdat jij een goed hart hebt. Natuurlijk wil je die kleintjes niet laten verpieteren (ik had hetzelfde gedaan hoor!) maar het is zo verdomd dubbel dat je deze waardeloze praktijken er tegelijkertijd ook mee voedt. Theoretisch gezien zouden we allemaal moeten stoppen met de klein zielige dieren van de dierenwinkels kopen, zodat alleen nog goeie dieren worden verkocht en de boel niet uitgebuit wordt natuurlijk, maar ja, dat laat je niet over het lijk van deze dotjes gebeuren natuurlijk (of welk van die hulpeloze dieren in winkels dan ook..) Ik zal voor je meeduimen dat ze het gaan redden! Het is inderdaad een dotje!

Heb je zeker weten gelijk in..
En waarschijnlijk hadden we allemaal hetzelfde gedaan, maar zoals je idd zegt worden deze praktijken daar alleen maar door gevoed. Maar hoe stop je dat nou zonder dieren er onder te laten lijden? Bah...
Ik kan alleen maar zeggen dat het heel fijn is voor deze vogels dat iemand ze gevonden heeft die hun hoogstwaarschijnlijk het leven kan redden!

Heel veel sterkte ermee in ieder geval TS!!!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:21

Nou normaal koop ik dus ook niks bij zulke winkels, maar de dierenbescherming doet geen fl*kker, en die dieren hebben er niet voor gekozen om daar te komen. Eigenlijk maakt het dus niet uit of je er dieren koopt of niet.. ze gaan gewoon door, want het mag.
We hebben ook al meerdere keren de dierenbescherming gebeld, maar die doen er helemaal niks aan. Ze gaan nog niet langs :x

Mijn moeder belt nu de dierenbescherming opnieuw :j Maar ik hoor dat het blijkbaar gewoon mag. Diertjes verkopen die nog bij de ouders horen. (Tenzij het bijvoorbeeld apen zijn... ehh apen zijn toch verboden in nederland?)
Ongelofelijk, waarvoor is die dierenbescherming?!

Vandaag heeft hij voor de eerste keer pap gehad, eerst snapte hij niks van wat hij met dat spuitje moest, maar nu is het duidelijk.

Hij krijgt om het uur een beetje pap :)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:34

Daphne__ schreef:
Nou normaal koop ik dus ook niks bij zulke winkels, maar de dierenbescherming doet geen fl*kker, en die dieren hebben er niet voor gekozen om daar te komen. Eigenlijk maakt het dus niet uit of je er dieren koopt of niet.. ze gaan gewoon door, want het mag.
We hebben ook al meerdere keren de dierenbescherming gebeld, maar die doen er helemaal niks aan. Ze gaan nog niet langs :x

Mijn moeder belt nu de dierenbescherming opnieuw :j Maar ik hoor dat het blijkbaar gewoon mag. Diertjes verkopen die nog bij de ouders horen. (Tenzij het bijvoorbeeld apen zijn... ehh apen zijn toch verboden in nederland?)
Ongelofelijk, waarvoor is die dierenbescherming?!

Vandaag heeft hij voor de eerste keer pap gehad, eerst snapte hij niks van wat hij met dat spuitje moest, maar nu is het duidelijk.

Hij krijgt om het uur een beetje pap :)

Blijft een lastig verhaal. Er is inderdaad een aantal dieren (apen, maar ook bijvoorbeeld honden en katten) waarbij er in de wet staat hoe oud ze minimaal moeten zijn voordat ze bij de moeder wegmogen. Voor heel veel dieren (vogels, maar ook bijvoorbeeld konijntjes en cavia's) zijn daar helaas geen regels voor...
Het is wél zo dat je goed voor je dieren moet zorgen. Dus als de diertjes bewust door de dierenwinkel te vroeg zijn weggehaald en lijden, dan kun je daar wel iets tegen doen. Helaas is dat meestal niet te bewijzen. Dierenwinkel koopt meestal ook gewoon in van een handelaar, als de handelaar zegt dat bijv. konijnen oud genoeg zijn, dan is het vaak al lastig te zien dat dat niet zo is. Een dierenwinkel heeft er zelf geen voordeel aan als de helft van zijn "handelswaar" vroegtijdig overlijdt, dus meestal leren deze winkels (soms door schade en schande) wat betrouwbare handelaren zijn en kopen ze ook alleen daar in. Zelfs als de inkoopprijs dan hoger komt te liggen. Maar ook daar zijn natuurlijk weer (negatieve) uitzonderingen op...

Door te kopen, hou je slechte praktijken in stand, maar inderdaad: als je zulke zielige beestjes ziet, dan smelt je gewoon :) Ik hoop van harte dat ze het redden en bij jou een goed nieuw thuis krijgen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:19

Helaas is hij net op mijn hand overleden Y;(

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:24

Daphne__ schreef:
Helaas is hij net op mijn hand overleden Y;(

ohw -O-
je hulp mocht niet meer baten, wat rot.
RIP vogeltje Y;(

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:10

arm ding...
ze moest het gewoon verbieden, dieren verkopen in een winkel. Of het nu een vogeltje is of een puppy, je hoort zoiets alleen te kunnen kopen bij fokkers en niet in winkels alsof het een ding is. :n

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:19

:(:)
Wat sneu voor dat kleintje!
Zo triest dat er dieren moeten sterven voor financieel gewin van mensen :(

Top dat je zo je best hebt gedaan voor m! +:)+

Hoe gaat het met de andere twee?

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:49

Arm beestje...hoe is het met de andere 2?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:51

Ik vind het niet verstandig, je hebt er nu kosten aangemaakt, de zorgen van en die dierenwinkel koopt lekker weer een sloot nieuwe veel te jonge of zieke dieren in, want ja die verkopen zichzelf wel vanwege hun hoge sneuheidsfactor.......

Hoe hard het ook is, ik zou er persoonlijk niet aan meewerken dit in stand te houden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:57

Je kan evt. teruggaan naar de winkel en je geld terug krijgen van de, helaas overleden, vogeltje.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:35

Pff ik vind dat echt vreselijk inderdaad van die dierenwinkels... ik denk dat ze mij in een dierenwinkel ook niet zouden willen aannemen want ik zou ze met alle regeltjes van m'n opleiding om de oren slaan. _O-

Ze willen (of hebben het al?) verbieden konijnen en knaagdieren te verkopen in dierenwinkels, maar de vogeltjes en de visjes zijn nog niet zo ver geloof ik.
Overigens zijn er dierenwinkels die ook wel proberen, maar vaak weten ze ook gewoon niet beter en dat vind ik nog het ergste.

Dus hartstikke goed dat je deze vinkjes wil helpen! Jammer dat er eentje is overleden... maar dat nestje is wel heel gaaf. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:40

Arm diertje, die zijn idd veel te jong nog, zo te zijn pas net het nest uit, dat wil zeggen ze kunnen fladderen maar zijn nog lang niet zelfstandig :n pas als hun snaveltjes rood worden/zijn mogen ze weg bij de ouders. Hopelijk redden de andere 2 het.

Heb je eivoer in huis? Als je dat weekt eventueel met voorgeweekte zaadjes erbij dan kun je kijken of ze met stimulatie en voordoen van jou willen eten, anders zul je ze moeten gaan voeren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:42

Deze zebra's zullen alleen overleven met handopfok bij iemand die dat kent. Zo zijn ze ten dode opgeschreven. Op de foto's zie ik al een zeer verzwakt vinkje.
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 14-07-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:43

Ontzettend lief bedoelt, maar helaas redelijk kansloos. Ik heb zelf zebravinken (en ander gevogelte) gehad en 1x een nestje waarvan de moeder overleed toen de kleintjes rond deze leeftijd zaten. Ook niet gered. geprobeert te voeren, maar dat wilden ze absoluut niet aannemen.

Feit blijft wel dat dergelijke jonge beestjes niks in een dierenwinkel te zoeken hebben (althans, niet als ze voor de verkoop zijn)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:44

Wilde net zeggen dat hij accuut onder een warmtelamp moet maar lees net dat hij al is overleden.
Toch zou ik een warmtelamp voor die andere hummels zoeken. Mss kun je hem ergens lenen of iets dergelijks maar als er nu ook maar íets belangrijk voor ze is is het wel warmte.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:45

Brainless schreef:
Je kan evt. teruggaan naar de winkel en je geld terug krijgen van de, helaas overleden, vogeltje.

Zou ik ook doen, want hoe raar het ook klinkt, volgens mij heb je gewoon garantie! Google er maar eens op, ook op levende have zit garantie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:45

Niet bepaald, tenzij ze daar geboren zijn er de ouders verkocht zijn door domme redenen.

Je zou geluk kunnen hebben met handopfok en veel tijd en liefde. De kleintjes moeten sowieso goed warm zitten.

PrincesjJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:47

Tegenwoordig zit er idd een half jaar garantie op dieren. Dus inderdaad even teruggaan naar de winkel.

LadyMadonna

op dieren zit meestal geen garantie hoor, wie zegt dat het dier al ziek was toen het de winkel uit ging? (even in t algemeen)

Anoli

Hoe hard het ook klinkt, koop zulke dieren niet!

Nu help je die winkel alleen maar weer verder door die diertjes te kopen. Ik weet dat het moeilijk is maar ik laat die dieren echt in zo'n winkel zitten en koop ze niet.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:51

stef schreef:
op dieren zit meestal geen garantie hoor, wie zegt dat het dier al ziek was toen het de winkel uit ging? (even in t algemeen)

Er zit wel degelijk garantie op levende dieren! Zie onderstaand de garantiebepaling (zoals ik hem vond op de website van tros radar):

Citaat:
"Wettelijke Garantiebepalingen in Nederland voor dieren sinds 2003
In Nederland is men verplicht in alle winkels en dus ook grootwinkelbedrijven, 6 maanden garantie te geven op alle dieren die men verkoopt.

Deze wetgeving is er gemaakt om de verkoop van dieren tegen te gaan, door winkels die bijvoorbeeld geen vakkennis hebben of geen enkele liefde voor de dieren ondervinden. Door deze doelgroep worden namelijk veel zieke of te jonge dieren verkocht zoals konijnen met scheven tanden, of Cavia's met schurft. Helaas is nog niet iedereen bekend met deze wetgeving waardoor de handel in veel van deze winkels gewoon dor kan bloeien, vandaar dit belangrijk informatief stuk met ook uitgebreid de uitleg van mijn garantiebepalingen.

Wat houd de garantie bepaling nu precies in:

U heeft garantie op uw gekocht huisdier als deze binnen 6 maanden komt te overlijden.
Indien zoiets verschrikkelijks gebeurt dient u meteen telefonisch contact op te nemen met de winkel waar u uw huisdier gekocht heeft en gaat u met het gestorven diertje en de aankoopbon naar de desbetreffende winkel.
Dan zal men met behulp van een dierenarts de doodsoorzaak proberen vast te stellen.

Het gaat zich in de garantiebepaling er namelijk om of het dier bij aankoop wel gezond was. Het tegendeel moet de consument trachten te bewijzen.