Lidl verkoopt chocoladehondensnacks, huh?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Targaryen

Lidl verkoopt chocoladehondensnacks, huh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 23:07

Sinds kort zit er hier in de wijk een Lidl en onlangs liep ik daar langs de schappen waar ook het honden- en kattenvoer was ingedeeld. Mijn blik viel op een prijskaartje waarop iets stond als 'hondensnacks chocolade, melk of puur'. Ik was te verbaasd (en gehaast op dat moment) om er verder naar te kijken en was het eigenlijk alweer vergeten tot mijn blik er vandaag weer op viel. En weer grote verbazing. Naar mijn weten is chocolade giftig en zelfs dodelijk voor honden. Hoe kan het dan dat dit toch verkocht kan/mag worden? Iemand? :D

Vjestagirl

Re: Lidl verkoopt chocoladehondensnacks, huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:08

Daar zit een chocolade vervanger in. Smaakt naar choco, is het niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

En wat is het nut ervan? :=

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:10

Wij hadden vroeger al hondenchocolaatjes.
Het zal toch wel iets anders zijn dan de chocola die wij eten.
Ik deelde ze altijd aan iedereen uit alsof het chocolaatjes waren. Waren best te eten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:15

Onze hond smikkelt ervan en is tot noch toe niet dood neergevallen. :+ Precies wat Vjestagirl zegt, daar zit geen echte chocolade in. :n

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:17

Daarom zullen ze bestaan, chocolade voor de hond die juist NIET giftig is :')

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:17

Ik koop ze ook al een poosje en onze 3 mechelse herders zijn er gek op. En ze zijn nog steeds springlevend :j Vind die dingen ideaal voor mee naar de cursus. Je moet er niet heel veel van voeren maar af en toe een paar kan echt geen kwaad.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:23

Wat mensen al niet leuk vinden voor hun hond he :) Waarom niet gewoon een hondensnoepje wat smaakt naar -of liever nog, gemaakt van- konijn of eend, dat vind een hond toch veel lekkerder dan onnatuurlijke chocolade?!

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:26

Nou blijkbaar niet dus :) mijn honden doen er een moord voor, echt waar.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:29

mijn hond heeft wel eens echte chocolade gejat.
Volgens de DA moest hij er wel een paar kilo van eten voor het een gevaar zou zijn voor hem

zoals ik het begrijp is het chocolade verhaal alweer achterhaald

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:29

trouwens he..

kan iemand mij vertellen waarom chocolade nou zo giftig is voor honden?
wat zit er in wat zij niet mogen hebben en wij wel?

sorry als het te offtopic is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:31

X_Linz_X schreef:
trouwens he..

kan iemand mij vertellen waarom chocolade nou zo giftig is voor honden?
wat zit er in wat zij niet mogen hebben en wij wel?

sorry als het te offtopic is.

Het slaat op in de lever, net zoals je als mens op die manier een loodvergiftiging kan krijgen.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:34

Het gaat om de stof theobromine, wij mensen kunnen daar tegen. Ons lichaam breekt dit af.
Honden zetten deze stof echter om in vergif. De lever slaat het op, net zoals Sint-janskruid bij paarden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:36

ik heb begrepen dat melk en witte chocolade niet direct dodelijk voor een hond, ik heb begrepen dat ze van melk enkele honderden en van witte chocolade zelfs meer dan een kilo binnen moeten krijgen voor het dodelijk is. (of dit helemaal waar is weet ik niet, dus uitproberen is niet nodig!)
Pure chocolade kan na enkele tientallen grammen problemen opleveren.

Maar alsnog is chocolade natuurlijk niet goed voor je hond.

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:40

Dat zijn inderdaad snoepjes met de smaak chocolade. :+ .

Hier even wat over echte chocola.
Even gekopieerd van een stuk tekst uit hondenpage:
Vooral rond de feestdagen als Kerst, Pasen en Sinterklaas komt het nog al eens voor dat honden chocolade weten te bemachtigen. Vaak is wel bekend dat dit voor honden giftig is, maar niet welke hoeveelheden al een risico vormen en wat de verschijnselen zijn.
Wij adviseren kontact op te nemen bij opname vanaf 100 gram pure chocolade bij een middelgrote hond van 20 kg. Voor meer volledige gegevens zie hieronder. Ook rozijnen zijn giftig zijn voor uw hond Een voorbeeld: 450 gram rozijnen gaf bij een Vizla gedurende 2 dagen maagdarmklachten met braken en daarna een nierfalen met dodelijke afloop ondanks behandeling. Tussen de 15-30g rozijnen per kg lichaamsgewicht blijkt al fataal te kunnen zijn voor de hond.Vergiftiging door chocolade bij honden Bron: www.poisoncentre.be
Inleiding
Chocolade bevat theobromide wat ernstige vergiftigingen kan veroorzaken bij honden. Het behoort tot de groep methylxantines waartoe ook cafeine en theofylline behoren. Deze plantaardige alkaloiden geven een stimulatie van het centraal zenuwstelse en de hartspier. Daarnaast geven ze een relaxatie van de gladde spieren(vooral de bronchiale) en een verhoogde diurese.
Een dosis van 100-250 mg theobromine/kg lichaamsgewicht is een potentiele letale dosis. Hieronder wordt in een tabel weergegeven de concentratie theobromine in enkele producten. Produkt Theobromine per gram

Witte Chocolade 0.009 mg Oplos Chocolade 0.5 mg Melk Chocolade 1.5-2.2 mg Pure Chocolade 4.5- 16 mg Cacao Poeder 5.3- 26 mg Cacao Bonen 11 - 43 mg
Theobromine wordt bij honden traag geresorbeerd. Een plasmapiek ziet men na ongeveer 10 uur. De "halfwaarde tijd" bedraagt ongeveer 17.5 uur.
Symptomen:
De eerste symptomen beginnen na ongeveer 2-4 uur; Onrustig; braken; urineverlies; diarree verder met: Tachycardie, Hyperthermieen Polypneu Enkele uren later kunnen de volgende symptomen waarneembaar zijn: Hartritmestoornissen; Spierstijfheid; Hyperreflexie; Ataxie; Convulsies en Coma De dood kan optreden 18-24 uur na het optreden van de ritmestoornissen.
Indien er wordt uitgegaan van 20 mg theobromide per g cacao of 10 mg per gram pure chocolade, dan klopt dat vanaf 100 gram chocolade voor een middelgrote hond serieus moet worden ingegaan op een mogelijk intoxicatie.
Therapie:
Er is geen antidoot. De therapie is dus alleen symptomatisch. Indien de inname recent is (<2 uur) en er geen symptomen zijn, is een braakmiddel aangewezen. Bijvoorbeeld door apomorfine 0.02-0.04 ml/kg IV Daarna is herhaald actieve kool aangewezen: 0.5-2.0 g/kg PO of via een maagsonde iedere 4 uur gedurende minimaal 72 uur. Verder symptomatische therapie indien geindiceerd.

toevoeging:

misschien een handige tabel om bij de hand te hebben:

Mits je hond geen chocoladeallergie heeft (dan is 10 gram al fataal)
kun je de onderstaande tabel gebruiken.
Het heeft te maken met het gewicht van de hond en het soort chocolade

De giftige hoeveelheden zijn
Gewicht hond.......Melkchocolade...... Puur... hoeveel theobromine
2,2 kg.................113,4g.................14,1g...200mg
4,5 kg.................226,8g.................28,3g...400mg
9,0 kg.................453,6g.................70,8g...900mg
13,6 kg...............907,2g.................92,1g...1300mg
18,0 kg...............1.134g................127,5g..1800mg
22,6 kg...............1.360g................156,0g..2250mg
27,2 kg...............1.814g................198,4g..2700mg
31,7 kg...............2.268g................240,9g..3400mg

vb uw hond weegt nu 20 kg dan zou hij dus 1.134kg melkchocolade kunnen opeten dan is de giftige grens bereikt (chocoladeallergie niet meegerekend !) Dit is dus iets meer dan 1kg aan melkchocolade wat omgerekend 15 tabletten van de normale 75gr chocolade.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:36

Mijn hondjes smullen er ook heerlijk van :9
Het zijn gewoon hondenkoekjes met chocolade smaak, maar het is geen chocolade gelukkig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:05

quartel schreef:
mijn hond heeft wel eens echte chocolade gejat.
Volgens de DA moest hij er wel een paar kilo van eten voor het een gevaar zou zijn voor hem

zoals ik het begrijp is het chocolade verhaal alweer achterhaald

klopt... echter die paar kilo kan over een aantal jaar verspreid zijn ;) De giftige stof stapelt zich op. Een hond kan best een tijd chocola eten kleine beetjes, en ineens kan het dan teveel zijn (en dodelijk!), omdat die paar kilo bereikt is :j