Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 14:42

Ik weet niet of het hier goed staat anders hoor ik het graag.

Ik werd gewezen op "het jaar van de boerenzwaluw".. Je kunt op dit moment bij het SOVON (vogelonderzoek nederland) meedoen met een telling en doorgeven of je b.v. een zwaluwnest in de stal (of ergens anders op je erf) hebt. Wellicht ook voor anderen goed om hieraan mee te doen. Ik vindt het in ieder geval leuke en nuttige beestjes omdat ze veel vliegen en ander ongedierte wegvangen. Ons eerste nestje (in één van de stallen) van 2 zwaluwen is van de week uitgevlogen.

Wil je je gegevens doorgeven? Hier is de website: http://www.sovon.nl/default.asp?id=880

Meer informatie is te vinden op de algemene pagina van de SOVON http://www.sovon.nl/default.asp?id=910
Laatst bijgewerkt door Nuage op 15-07-11 01:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: typo in titel

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:15

Ja ik had ook al zoiets gelezen ergens.
Hier zit elk jaar een nestje. Volgens mij hadden ze dit jaar 4 of 5 jongen. Was me paard aan het poetsen en de zwaluwen vlogen elke keer af en aan met eten en toen zag ik volgens mij 5 bekkies open gaan. Er zullen zeker veel meer nesten zitten want op stal vliegen er best veel rond.

Mossel

Re: Kwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:33

Bij ons zaten er 3, er is nu weer een nieuw nest, zal eens kijken hoeveel daar in zit

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:34

Bij ons op stal zitten wel 10 nesten ofzo :j

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:53

Bedankt voor de tip, ik heb ook meegedaan. We hebben ook meerdere nesten en ze komen elk jaar terug volgens mij. Het worden er steeds meer. De nesten laten we altijd zitten. Ze eten insecten dus ik vind ze wel nuttig, en wel gezellig. Ze zijn ook niet bang. Alleen poepte ze telkens een van de waterbakken onder en kon dat elke keer schoonmaken. Dus maar een plankje onder het nestje gemaakt :D ouders zaten mooi toe te kijken op de rail van de stal wat ik aan het maken was. Uiteindelijk gingen ze toch de jongen voeden. Na een poosje kregen de kleintjes vliegles, was het plankje wel handig voor, zaten ze mooi op een rijtje op. Maar in een van de andere nestjes in de nok zaten ook eitjes, want er lagen wat schilletjes op de grond. Maar is te hoog om te zien of er iets in zit.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 15-07-11 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:55

Hier zitten een hele hoop... Onder de dakpannen, tussen het riet, op de zolder, tussen planken. Niet te tellen....

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:57

Kwaluwnesten? :+

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 00:57

Ik heb er jammer genoeg minder dan vorig jaar. Toen had ik denk ik wel een nest of 8, dit jaar heb ik er maar 2 getelt ;(

anneliesdj

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 01:39

Wij hadden dit voorjaar een koppel maar na een paar weken heeft de één zich te pletter gevolgen tegen een raam en de ander is een paar dagen later gegrepen door de kat.
Daarna lang niets gezien maar sinds een week zie ik weer een nieuw koppel, hopelijk lukt het die wel de boel uit te broeden.

Gek genoeg zitten er niet meer terwijl onze stallen perfekt zijn voor boerenzwaluwen, ik had de site gezien die je noemt en alles wat ze nodig hebben is ruim aanwezig, bovendien zitten er nog meerdere oudere nesten maar helaas maar één koppel nu.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 09:47

Ja, ze komen ieder jaar terug. Hier vliegen er ook veel rond. Volgens mij zitten er veel nesten in de grote open koeienstal van de buurman. Bij ons hadden we in eerste instantie 4 jongen.1 lag na een dag of 4 al dood op de grond. Een tweede overleed na die hele warme dinsdag omdat het nest pal tegen de stalen dakplaten aan zat. De andere 2 waren eigenlijk ook voldoende, het nest is zo klein. En die leuke arrogante koppies, geweldig. Bij de laatste voerronde zaten pa en ma ook bij het nest. Niet bang en wel alles in de gaten houden. De paarden hebben er vrede mee dat ze hun stal delen met deze kleine maar nuttige krakers. :D

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 09:57

Waar ik werk word het steeds erger, we hebben op dit moment 4 nesten zitten, waarvan 2 er nu zo goed als uitgevlogen zijn :j
Het is maar een kleine dierenweide en normaal zitten er 1 hooguit 2 nestjes.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:02

Bij ons op stal zitten er héél veel, weet niet of ze te tellen zijn. :D

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:06

Hier zijn ze ook echt niet te tellen.. als je boven stal kijkt zie je al zo'n 100 zwaluwen in de lucht zitten. Ik vermoed ook dat er zeker zo'n 50 nesten binnen zitten. Heel de stal is witgestippeld :+

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:10

Oh jeetje ik heb ook de hele schuur volzitten. Er zit ook 1 precies boven de box van mn paard, daar zaten maar liefst 7 jonkies in!!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 10:40

Jeanneee_ schreef:
Oh jeetje ik heb ook de hele schuur volzitten. Er zit ook 1 precies boven de box van mn paard, daar zaten maar liefst 7 jonkies in!!

Wow, 7? Goede genen ;) en een extra groot nest denk ik? Wel erg druk voor de ouders om alles te voeren. Hoop dat ze het allemaal redden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:33

Zitten er bij de zwaluwnesten van die van jullie ook paarden haar tussen?
Bij ons is het wel grappig daar hangt een sliert staarthaar onderaan geplakt. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:39

Ja heel veel zelfs ;-) cement voor het nest? ;-)

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:18

Bij ons zit 1 nest. In zo'n containerstal.
Volgens mij zitten er 3 jong in voor zover ik het heb kunnen zien.
Wel echt ideaal helemaal geen vliegen in die stal.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:22

Hier ook heel veel nesten. inclusief paardenhaar.
Soms blijft er alleen een jonkie aanhangen, dus bungelt dan onder het nestje..

Ik vindt het maar rotbeesten. Echt alles zit onder de scheit, paard zelf, dekens, voer en waterbak, brokton..
Vooral de waterbak vindt ik echt vies, maar er zit geen nestje boven dus plankje ophangen helpt niet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:25

Pfoe, ik heb sowieso 10 nestjes hier! :D

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:26

wij hadden bij de eerste telling iets van 23 nesten, de meesten met 4, sommigen 5 of 6 en een enkeling 3.
Zal dit weekend de tweede telling doen.
Een nestje was alweer naar beneden gekomen met jongen en al, dus maar weer een plastik diepvriesbakje gepakt, nest met jongen er weer in en met schroeven aan de balk bevestigd. Nu zit moeders er voor de tweede keer in te broeden, haar kopje komt mooi boven de rand uit. :+

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:30

Nou ik wou dat het er hier maar tien waren! Zeker wel 30 in de stal, en ook wel 30 onder de dakgoot van het huis. Ze bouwen hier zelfs dubbeldekker :P We hebben hier zowel de boeren als de huiszwaluw, mijn vader helemaal trots. Maar het is geen pretje, alles is ondergescheten het stinkt in de stal naar een kippehok. Gelukkig staan zomers alle paarden buiten, zo als alle nestjes leeg zijn alles flink schoonspuiten en dan is het klaar.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 18:32

Zo te lezen staan ze nog niet op het punt van uitsterven :D Ja, die poep is wel lastig. Gelukkig hebben ze bij ons niet boven voer/waterbak een nest (dan haal ik die weg). Maar ik mest toch iedere dag de stal dus veel ligt er niet op de grond..
Wel leuk om te zien dat je meteen reactie krijgt als je je vinger bij het nest houdt.. honger!!
Afbeelding
NB: foto van vorig jaar..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:42

lief he. <3

ik heb dit jaar een nest of 7 zitten.
de meeste zijn al uitgevlogen een enkele is aan de 2e leg bezig.

ik vind het prachtig,zeker als de kleintjes hun eerste vliegles krijgen.
dat is flink bukken af en toe. :D
en daarna een staldeur afgeblufte zwaluwtjes vol die zitten te kijken hoe jij daar aan het mesten bent,heel leuk.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:55

Zo leuk, zwaluwen.
Sinds wij dit huis hebben en er dus paarden in een schuur staan zitten hier ook zwaluwen. En het worden er ieder jaar meer. Als ik de eerste zie ben ik altijd weer blij en vol bewondering als ik bedenk wat voor reis die dappere vogeltjes afgelegd hebben.
Ten tijde van het nesten bouwen was het immers zo droog........ met als gevolg dat een van de nesten niet zo sterk was. Vervolgens gaat het hard waaien (heel hard) en hun nest zat in de windstroom van het paardenluik. Gevolg, nest uitelkaar en jonkies op de grond. En wat doe je dan... Men neme een tupperware bakkie en schroeft het vast.

En er is nog enkele dagen dankbaar gebruik van gemaakt. En het is goed gegaan !

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding