vakantie buitenland met stafford.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoGo

vakantie buitenland met stafford.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:46

Hallo,

omdat we op het hondenforum gewoon nauwelijks reactie krijgen probeer ik het hier nog een keer.
Volgend jaar willen we graag met onze 2 honden naar Spanje.
Nu bleek dat omdat wij een kruising hond hebben zonder fci stamboek we niet met 1 van onze honden door Frankrijk mogen, omdat zij een staff uiterlijk heeft.

Nu zijn we dus alvast op zoek naar een andere vakantiebestemming maar het is lastiger dan we dachten.'

Wat we zoeken is dus:
- liefst buitenland
- bereikbaar met auto
- camping (aangezien we met caravan willen)
- 2 honden moeten zijn toegestaan.

Zo lang is ons eisen pakket toch niet maar toch is er weinig te vinden :o .
Dus wie heeft ervaring met welke campings en helpt ons een handje op weg :D

BiBiQ

Re: vakantie buitenland met stafford.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:57

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:08

Ik denk dat je het moeilijk gaat krijgen om met deze honden op vakantie te gaan en eerlijk gezegd zou ik het risico niet nemen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:10

Duitsland, Oostenrijk en Hongarije (Zwitseland weet ik niet zeker) zijn deze rashonden officieel verboden. Al zie ik ze hier wel eens rondlopen. Als je hier bij de grens word gecontroleerd kan je misschien wel problemen krijgen. Een adoptie organisatie uit Duitsland die vanuit Hongarije asielhonden halen kan om deze reden helaas deze type honden niet meenemen.

Raadpleeg het buitenlandse hondenforum eens, misschien weten ze daar meer hierover.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:34

Zwitserland zeer zeker.

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:38

Diersoorten:
Hond, kat, fret.

Verplichte inentingen:
Inenting tegen hondsdolheid (Rabiës) is verplicht. De eerste keer minstens 21 dagen voor vertrek inenten, daarna binnen het entingsschema opnieuw vaccineren.

Identificatie:
Verplichte chip.

EU dierenpaspoort:
Verplicht.

Dieren jonger dan 3 maanden:
Dieren jonger dan 3 maanden en 3 weken mogen niet worden ingevoerd

Bijzonderheden:
In hotels worden huisdieren meestal niet toegelaten.
Bepaalde hondenrassen vallen onder de regeling voor 'gevaariljke honden'. Dit geldt onder andere voor de Pitbull en de Dogo Argentino maar ook de Rottweiler en Amerikaanse Staffordshire Terriër. Voor deze rassen gelden strenge regels, er is een aanlijnplicht en een muilkorfplicht en moet een vergunning worden aangevraagd.
Kijk voor meer informatie op: Invoereisen Spanje.

http://www.licgg.nl

Invoer in Spanje van potentieel gevaarlijke honden

NORMEN VOOR DE INVOER IN SPANJE VAN POTENTIEEL GEVAARLIJKE HONDEN
Het koninklijk besluit 287/2002 van 22 maart reguleert de eisen voor het houden van dieren die vallen onder potentieel gevaarlijke hondsoorten, zoals deze eerder waren vastgesteld in Wet 50/1999. Het volgende document is een korte gids langs de Spaanse reguleringen. Daarnaast moet men ook rekening houden met de Europese wetgeving met betrekking tot het verplaatsen van huisdieren zonder commerciële doeleinden (Reglement CE 998/2003), die zowel voor Spanje als Nederland identiek is.
Hoe weet ik of mijn hond wordt beschouwd als potentieel gevaarlijk?
De RD classificeert de volgende honden als potentieel gevaarlijk:
1.De honden die toebehoren tot een van de volgende rassen en zijn kruisingen:

Pit Bull Terrier
Staffordshire Bull Terrier
American Staffordshire Terrier
Rottweiler
Dogo Argentino
Fila Brasileiro
Tosa Inu
Akita Inu

2.De honden die alle of het merendeel van de volgende kenmerken vertonen:

Sterk gespierd, imposant voorkomen, robuust, atletische bouw, lenig, krachtig, hoge weerstand.
Uitgesproken karakter en van grote moed.
Kort haar.
Omtrek thorax omvattende tussen de 60 en 80 cm, hoogte van het kruis tussen de 50 en 70 cm en met een gewicht van meer dan 20 kg.
Omvangrijk hoofd, robuust, met een grote en brede schedel en gespierde, bolvormige wangen. Grote en krachtige kaken, de robuuste bek is breed en diep. Brede en korte gespierde nek.
Gevulde borst, breed, groot en diep, gebogen ribben, korte en gespierde ribbenkast.
Parallelle voorpoten, recht en krachtig, achterpoten zeer gespierd, met relatief lange poten in een lichte hoek.

3.De dieren die agressieve neigingen hebben vertoond in het verleden o die eerder andere dieren of personen hebben aangevallen.

Aan welke eisen moet er worden voldaan om een dergelijke hond in Spanje te mogen houden?
De vereisten zijn:
Potentieel gevaarlijke honden dienen te worden geïdentificeerd en geregistreerd door middel van een microchip. Daarnaast dienen zij te worden geregistreerd in de daarvoor bestemde Gemeentelijke Registers (Registros Municipales) in Spanje. De eigenaar van de potentieel gevaarlijke hond moet een vergunning aanvragen bij de desbetreffende gemeente in Spanje, die gedurende vijf jaar geldig zijn.
Om deze vergunning te verkrijgen, moeten er door de aanvrager aan de volgende eisen worden voldaan:

Meerderjarig zijn (18+ jaar).
Geen strafblad bezitten voor de volgende delicten: doodslag, marteling, toebrenging van letsel, delicten tegen de seksuele vrijheid of delicten gerelateerd aan drugshandel of associatie met gewapende bendes. Tevens dient er geen juridisch besluit tegen de aanvrager te bestaan waarin hem het recht is ontzegd op het houden van potentieel gevaarlijke dieren. Dit dient te worden aangetoond middels de presentatie van een politiecertificaat met jurisdictie, betrekking hebbende op de districten waar de eigenaar van het dier gedurende de laatste twee jaar heeft gewoond.
Beschikken over de fysieke capaciteit en het psychologische geschiktheid tot het houden van gevaarlijke dieren. Dit punt dient te worden aangetoond middels de overlegging van certificaten (certificaat van lichamelijk vermogen, certificaat van psychologische geschiktheid) uitgegeven door geautoriseerde centra in Spanje.
Polisbewijs van aansprakelijkheidsverzekering (seguro de responsabilidad civil “burgerlijke verantwoordelijkheidsverzekering”) voor schade aan derden, met een dekking van minstens 120.000 euro.
Iedere afwijking van de gegevens die op de vergunning figureert, dient ment door te geven aan het gemeentelijke register binnen een termijn van 15 dagen vanaf de datum waarop de verandering in werking is getreden.

Welke veiligheidsmaatregelen vereist de wet?
De veiligheidsmaatregelen volgens de Spaanse wetgeving zijn de volgende:
Indien een potentieel gevaarlijk dier zich in een publieke ruimte bevindt, dient de eigenaar of de verantwoordelijke persoon de vergunning van de eigenaar bij zich te hebben, alsmede het Spaanse certificaat van inschrijving van het dier in het gemeentelijk register. Daarnaast dient het dier de juiste muilkorf te dragen en te allen tijde aangelijnd te zijn door middel van een riem of ketting van maximaal 2 meter. Een persoon mag niet meer dan één hond bij zich hebben in een openbare ruimte.
Potentieel gevaarlijke dieren die zich bevinden in een afgescheiden open ruimte (terras, eigen terrein, patio, tuin, etc.) dienen aangelijnd te zijn, tenzij ze zich bevinden in een goed afgesloten hok of verblijfruimte.
De eigenaar is verplicht de ontvreemding of het kwijtraken van een potentieel gevaarlijk dier binnen 48 uur door te geven aan het gemeentelijk register.

Kort samengevat zijn dit de belangrijkste punten waarmee rekening moet worden gehouden bij het invoeren van een potentieel gevaarlijke hond in Spanje.
Voor vertrek uit Nederland:

Verwerving van hondenpaspoort van de dierenarts.
Verwerving van een certificaat van antecedenten (eventueel strafblad).
Bij aankomst in Spanje:

Verwerving van certificaat van fysieke capaciteit.
Verwerving van certificaat van psychologische gesteldheid.
Afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering.
Inschrijven van het dier in het Gemeentelijk Register van Potentieel Gevaarlijke Dieren (Registro de Animales Potencialmente Peligrosos) om de daarbij behorende vergunning te verkrijgen.
Te allen tijde de veiligheidsmaatregelen respecteren.
In het geval u vragen heeft, kunt u contact opnemen met LNV Afdeling van de Nederlandse Ambassade te Madrid. Telefoonnummer: 0034- 913537521 of emailadres: mad-lnv@minbuza.nl .

http://spanje.nlambassade.org/Producten_en_Diensten/Reizen/Reizen_met_huisdieren/Invoer_in_Spanje_van_potentieel_gevaarlijke_honden

;)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 23:16

Shariyerke: dankje, deze informatie hadden we al gevonden, dat we zo ie zo Spanje niet zouden halen was ons al bekend daar alle omliggende de hond niet toestaan ;)

Verder bedankt voor het meedenken is echt veel lastiger als dat we dachten...

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:48

Duitsland en frankrijk zìjn ook niet makkelijk, zelfs als je hond wel een officiele stamboom heeft.
Stel dat je hond in gevecht raakt en het is niet zijn schuld, dan nemen ze zonder pardon je hond in beslag.
Dit is voor ons de reden om of in Nederland of Belgie te blijven met onze americaanse stafford,ook al is onze wel in bezit van een stamboom, we durven het niet aan.

Succes!

Afbeelding

(Kiran, 12 weken)

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:36

dit werd net in groeten van max (omroep max) behandelt. zonder stamboom mag je niet frankrijk in, dit geld voor de aanval of verdedegins hond met of zonder stamboom. volgends mij vallen hier behoorlijk wat rassen onder.... Ik zag het maar half maar ik geloof dat dit voor geheel eurpa geld....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:39

Ik heb geen tips maar wat een gezeur zeg dat het zo moeilijk is om lekker op vakantie te gaan met je hondjes... :\

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:47

Ik vind het persoonlijk ook onzin, een labrador kan net zo goed bijten...

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:51

Belgie is een goede mogelijkheid maar daar moeten staffords wel altijd aangelijnd zijn..Ardennen ben ik al meerderemalen met staffords geweest. Frankrijk heb ik ook 2 gedaan en ben gelukkig niet gecontroleerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:56

wel goede info geven alle honden moeten overal in belgie aangelijnd zijn,dus dit heeft niks met staff/pitbull/putbullachtige te maken.wij hebben ook een stafford.in belgie/nederland nooit problemen gehad/in duitsland ook niet trouwends had wel een stamboom hond en altijd muilkorf mee en hond aan de lijn(maar nooit heeft iemand me aan gesproken.kijk op dogincluded
lampenkap schreef:
Belgie is een goede mogelijkheid maar daar moeten staffords wel altijd aangelijnd zijn..Ardennen ben ik al meerderemalen met staffords geweest. Frankrijk heb ik ook 2 gedaan en ben gelukkig niet gecontroleerd.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:06

Sorry hoor madam! Aantal jaar geleden moesten perse staffords alleen aangelijnd zijn!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 23:25

Maar in een paar jaar tijd kan veel veranderen :)